KJ 3.7L moottori taivuttelee venttiileitä
KJ 3.7L moottori taivuttelee venttiileitä
Koko tarina: vm. 2005 Renegade poltti aikoinaan check engine valoa ja syyksi paljastui puristuspaineet. Sille tehtiin kansiremontti ja juurisyyksi paljastui venttiilinohjaimet, jotka vuotivat öljyä joka karstoitti imuventtiilit. Ei siinä mitään, osa venttiileistä vaihdettin ja osa hiottiin ja puoli vuotta kaikki oli hyvin. Sitten sama toistui ja kansi avattiin samassa paikassa, jossa alkuperäinen kansiremppa tehtiin. Kannesta paljastui, että kaksi (tai kolme, ei enää muista) imuventtiiliä oli vääntynyt. Mitään järkevää syytä tälle ei löytynyt. Ainut mitä epäiltiin oli, että asentaja oli pyöräyttänyt moottoria käyntiin niin, että ajoitukset eivät olleet kohdallaan ja liike otti työn osuuden jälkimmäisestä kannen avauksesta omaan piikkiinsä takuuna.
Tämä tapahtui syksyllä. Maaliskuussa taas melko tarkkaan viikolleen saman ajan kuluttua check engine valo syttyi jälleen ja syynä taas huonot puristukset kahdessa sylinterissä. Syy on edelleen mysteeri. Ruiskut on nyt testattu ja hyviksi todettu, eli syynä ei ole ainakaan se, että osa sylintereistä kävisi laihalla ja kuumana. Nyt on vaan sormi suussa, mitä seuraavaksi. Puoli vuotta ei ole oikein järkevä vaihtoväli venttiileille eikä kantta kannata avata, ennen kuin vika selviää.
Itselle tulee mieleen lähinnä jokin anturivika, joka saa koneen käymään laihalla. Mutta luulisi, että tästä tulisi joko a) vikavalo tai b) käynnissä ihan huomattavia ongelmia. Nyt talven aikana kone on kumminkin toiminut ihan moitteetta samoin kuin viime kesänä edellisten remonttien välissä. Onko mitään ideoita? Vaihtoehtoisesti onko kenelläkään suositella paikkaa, missä tätä voitaisiin selvitellä. Paikallisesta merkkihuollosta löytyy tietty Chryslerin testeri, mutta en ole ollenkaan vakuuttunut, löytyykö sieltä pätevää kaveria käyttämään sitä.
Tämä tapahtui syksyllä. Maaliskuussa taas melko tarkkaan viikolleen saman ajan kuluttua check engine valo syttyi jälleen ja syynä taas huonot puristukset kahdessa sylinterissä. Syy on edelleen mysteeri. Ruiskut on nyt testattu ja hyviksi todettu, eli syynä ei ole ainakaan se, että osa sylintereistä kävisi laihalla ja kuumana. Nyt on vaan sormi suussa, mitä seuraavaksi. Puoli vuotta ei ole oikein järkevä vaihtoväli venttiileille eikä kantta kannata avata, ennen kuin vika selviää.
Itselle tulee mieleen lähinnä jokin anturivika, joka saa koneen käymään laihalla. Mutta luulisi, että tästä tulisi joko a) vikavalo tai b) käynnissä ihan huomattavia ongelmia. Nyt talven aikana kone on kumminkin toiminut ihan moitteetta samoin kuin viime kesänä edellisten remonttien välissä. Onko mitään ideoita? Vaihtoehtoisesti onko kenelläkään suositella paikkaa, missä tätä voitaisiin selvitellä. Paikallisesta merkkihuollosta löytyy tietty Chryslerin testeri, mutta en ole ollenkaan vakuuttunut, löytyykö sieltä pätevää kaveria käyttämään sitä.
Re: KJ 3.7L moottori taivuttelee venttiileitä
Onhan noita esim bosch testeriä monellakin korjaamolla. Asentajat jotka osaa muutakin kun lukea vikakoodit ja vaihtaa öljyt onkin sitten harvemmassa. Mut tosiaan on noita muitakin testereitä joilla pääsee lukemaan moottorin anturitietoja.
kozel@ircnet
Re: KJ 3.7L moottori taivuttelee venttiileitä
Nyt kun olen asiaa miettinyt ja googlaillut niin oikein muuta en ole keksinyt syyksi kuin liian tiukalle välykselle tehty venttiilin ohjaimien asennus. Ennen venttiiliremonttia venttiileissä ei ollut karstaa kummempaa. Vasta sen jälkeen ilmaantui tämä hankalampi oire, eli jotain tapahtui tuon remontin aikana. Jos välykset eivät ole oikeat niin voitelun kanssa voi olla ongelmia ja "takeltelevat" venttiilit voivat ottaa kontaktia männän kanssa vaikka jouset olisivat ihan kunnossa? Tämä sopisi siihen, että moottorissa ei ole ollut mitään havaittavia käyntihäiriöitä ja osa venttiileistä oli ihan priimakunnossa. Kaikki ajoitusongelmat vaikuttaisivat tasapuolisesti kaikkiin venttiileihin.
Harmi, etten huomannut pyytää vaihdettuja venttiilejä nähtäväksi. Netistä löytyi opas, jonka perusteella voisi venttiilistä diagnosoida mikä sitä vaivaa. Jos venttiili on "tulppaanina" niin syy on lämpö. Jos lautanen on ok ja vain varsi taipunut niin sen on taivuttanut mäntä. Olen tuollaista "tulppaaniventtiiliä" pitänyt kädessäkin, työkaverilta tukkeentui veneen moottorista ruisku ja sitten kun antoi koneelle vähän hanaa niin lopputulos oli juuri tuon näköinen.
Harmi, etten huomannut pyytää vaihdettuja venttiilejä nähtäväksi. Netistä löytyi opas, jonka perusteella voisi venttiilistä diagnosoida mikä sitä vaivaa. Jos venttiili on "tulppaanina" niin syy on lämpö. Jos lautanen on ok ja vain varsi taipunut niin sen on taivuttanut mäntä. Olen tuollaista "tulppaaniventtiiliä" pitänyt kädessäkin, työkaverilta tukkeentui veneen moottorista ruisku ja sitten kun antoi koneelle vähän hanaa niin lopputulos oli juuri tuon näköinen.
Re: KJ 3.7L moottori taivuttelee venttiileitä
Päivitystä tähän ongelmaan, johon ei ole vielä keksitty mitään ratkaisua. Ruiskut on mitattu ja ne ovat tasalaatuiset. Liian laiha seos pitäisi kai näkyä pakoventtiileissäkin eikä vain imupuolella. Kansi on nyt taas auki ja venttiilit olivat tällä kertaa vielä suoria mutta tiivistepinta vuosi yhdestä imuventtiilistä ja toisessakin oli alkavaa ongelmaa ja kaikesta päätellen imuventtiili(t) ylikuumenevat. Tai ainakaan mitään muuta syytä venttiilin tiivistepinnan vikaan on vaikea keksiä. Kun seokset ovat kunnossa niin ainut syy kuumenemiseen olisi se, että imuventtiilit jäävät jossain tilanteessa kantamaan.
Se, miksi hydraulisella säädöllä olevat venttiilit sitten kantaisivat on edelleen mysteeri. Paras arvaus tähän mennessä on öljynpaineen ylivuotoventtiilin tukkeentuminen jonka jälkeen öljynpaine pääsee nousemaan niin korkealle, että säätö menee pieleen. Moottoria tai koko kantta ei viitsisi lähteä vaihtamaan, kun varsinaisesta juurisyystä ei ole tietoa. Toisaalta konetta ei viitsisi laittaa taas kiinni ilman kohtuullisen varmaa tietoa siitä, että sama ei taas toistu puolen vuoden päästä.
Ei kukaan tarvisi hyväkuntoista KJ aihiota varaosiksi? Pelkästään renkaat (sekä kesä- että talvipyörät uudenkarheat) ovat yli tonnin arvoiset.
Se, miksi hydraulisella säädöllä olevat venttiilit sitten kantaisivat on edelleen mysteeri. Paras arvaus tähän mennessä on öljynpaineen ylivuotoventtiilin tukkeentuminen jonka jälkeen öljynpaine pääsee nousemaan niin korkealle, että säätö menee pieleen. Moottoria tai koko kantta ei viitsisi lähteä vaihtamaan, kun varsinaisesta juurisyystä ei ole tietoa. Toisaalta konetta ei viitsisi laittaa taas kiinni ilman kohtuullisen varmaa tietoa siitä, että sama ei taas toistu puolen vuoden päästä.
Ei kukaan tarvisi hyväkuntoista KJ aihiota varaosiksi? Pelkästään renkaat (sekä kesä- että talvipyörät uudenkarheat) ovat yli tonnin arvoiset.
Re: KJ 3.7L moottori taivuttelee venttiileitä
Onko kannesta tarkistettu seetit että on kunnolla paikoillaan? Ainakin 4.7 kansissa on sitä ongelmaa että seetit saattaa irrota kannesta ja muistelisin lukeneeni että 3.7 ois kärsiny samasta vaivasta
. Voin olla väärässäkin.

Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A
Re: KJ 3.7L moottori taivuttelee venttiileitä
Luulisi venttiilin istukan irtoamisen näkyvän kansirempassa? Muuten nuo istukat ovat kyllä vissiin Jeeppien tyyppivikoja? Tällä hetkellä epäilyt kohdistuvat huohotuspuoleen ja varsinkin tuonne PCV venttiilin suuntaan. Voisiko tuo rikkoontua niin, että se imisi öljyä imusarjaan ja se karstoittaisi imuventtiilit?
Onko huohotinputkien (siis niiden ilmanputsarille menevien) tiiviys tärkeää? Yksi putki on näköjään katkaistu kun se oli kannen avaamisen jälkeen jäänyt pujottelematta oikeassa järjestyksessä paikoilleen ja purkamisen sijaan se oli naksaistu poikki ja paikattu jollakin purukumi-uretaanivirityksellä joka ei ole tiivis. Itse ajattelen, että sillä ei ole mitään merkitystä kun tuossa ei ole mitään alipainetta tai ilmamäärän mittauksia.
Onko huohotinputkien (siis niiden ilmanputsarille menevien) tiiviys tärkeää? Yksi putki on näköjään katkaistu kun se oli kannen avaamisen jälkeen jäänyt pujottelematta oikeassa järjestyksessä paikoilleen ja purkamisen sijaan se oli naksaistu poikki ja paikattu jollakin purukumi-uretaanivirityksellä joka ei ole tiivis. Itse ajattelen, että sillä ei ole mitään merkitystä kun tuossa ei ole mitään alipainetta tai ilmamäärän mittauksia.
Re: KJ 3.7L moottori taivuttelee venttiileitä
Päivitystä tähän sen verran, että vaihdoin kaikki ruiskusuuttimet varmuuden vuoksi. Ne oli kyllä mitattu ja toimivaksi todettu. Tampereen aikuiskoulutuskeskuksella (tai muulla oppilaitoksella, en muista enää) on laitteisto niiden testaamiseen, mutta tämä kierros oli kuitenkin koneen avaamiseen verattuna helppo ja halpa kokeilu. Tämä olisi pitänyt tehdä heti ensiksi, mutta kun syvällisempi ymmärrys moottorin toiminnasta on kasvanut vasta näin matkan varrella.
Toistaiseksi näyttää hyvältä. Tosin näin korona-aikana kilometrejä on tullut aika vähän joten lopullista tuomiota ei voi vielä antaa. Teoria on, että jos jokin suuttimista antaa huonon suihkun ja tulee pisarointia tmv. niin lambdalle tulee palamatonta polttoainetta ja se säätää seoksen liian laihalle ja lopputuloksena on sulaneita venttiileitä.
Toistaiseksi näyttää hyvältä. Tosin näin korona-aikana kilometrejä on tullut aika vähän joten lopullista tuomiota ei voi vielä antaa. Teoria on, että jos jokin suuttimista antaa huonon suihkun ja tulee pisarointia tmv. niin lambdalle tulee palamatonta polttoainetta ja se säätää seoksen liian laihalle ja lopputuloksena on sulaneita venttiileitä.