Laitetaas tänne kun tuola facebookin puolella tuntuu viestit hukkuvan muiden sekaan, voi tulla pitkä teksti.
Potilas WJ 2.7 mese dieselillä.
Taustatietoja sen verran että tehtiin kansiremontti kun alkuperäinen halkes eli uutta kantta jne....
Remontin jälkeen on kumminkin vaivannut välillä hyvinkin randomisti tuleva koodi P0403 EGR SOLENOID CIRCUIT NEGATIVE DEVIATION.
WJ Diag Pro antaa koodin nollata aina kun tulee.
EGR:ään liittyvät alipainepillit ja johdotukset on pyritty tarkastamaan moneen kertaan mutta mitään selkeää ei näy missään.
Remontin aikana moottorin johtosarjaa on jouduttu kääntelemään vähän sinne sun tänne edestä pois joten ei voi tietää onko jossain sukan sisällä vanhuuttaan murtumaa yms.
Saman remontin aikana tuli imusarja puhdistettua egr:än aiheuttamasta kastasta jota muuten oli ihan jäätävä määrä, samalla toki tuli käytettyä se alipaine kello poissa paikaltaa ja testattua jarrunesteimurilla että vaikuttaa alipaineen alla liikuvan, ei kauhean sulavasti mutta liikuu kumminkin.
Miten tästä nyt lähtis etenemään, diag proolla kun kattoo esim input/output display valikosta kohdat EGR Duty cycle niin se elää ajotilanteen mukaan 2-95%, samassa valikossa kohta egr op phase elää dutycyclen kanssa niin että kun auto on tyhjäkäynnillä niin cycle on 3% ja phase NO, kun taas lähtee ajamaan nousee cycle ja samaan aikaan phase muuttuu YES muotoon.
Äsken sain vian toistumaan jokseenkin monta kertaa seuraavalla metodilla, kone kuuma, lähtee ajamaan esim linkki pysäkiltä semi reilulla kaasula ja vetää seuraavalle pysäkille parkkiin ja antaa käydä tyhjäkäyntiä, tässä kohtaa duty cycle on sielä 95% ja phase yes, tyhjäkäynnillä kun odottelee jonku 30 sec niin samaan aikaan ku duty cycle tippuu 3% ja phase NO niin syttyy moottorinhäiriövalo ja menee limppiin (kuulee äänestä kun avaa hukkaportin)
Oikeita sähkökaavioita en ole vielä kunnollisia löytänyt että vois edes piipparilla tarkastaa ecu:n kammasta egr:älle johdotykset jne... egr:än toimintaanhan vaikuttaa myös maf eikö ?
Joku joka omaa vastaavan jeepin ja tuon wj diag proon niin jos kehtais testa misc/test valikosta egr solenoid testin kone sammuksissa mutta tietty virrat päällä että pitääkö se jotain ääntä, minä en tästä saa lähtemään mitään naksahdusta tai surinaa kun testin laittaa päälle.
Samassa valikossa on esim boost pressure solenoidin testi ja se kyllä äänen päästää testatessa, varsinkin jos järjestelmässä on alipainetta.