vm. 2005 Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD on pitänyt "kallista" ääntä satunnaisesti, mutta nyt vasta onnistuin toistamaan äänen luotettavasti.
Kun alamäkeen joko lähtee vaihde päällä tai jopa ihan vapaalla rullaamallakin, kuuluu (ja tuntuu) "poks" jostain päin etupäätä ja vastaavasti, kun jarruttaa tai antaa moottorin tehdä jarrutuksen, kuuluu vastaavanlainen paukahdus. Ihan niinkun olis etuakseli irti tjsp.
Eteen on hiljan vaihdettu:
- Alatukivarret
- Koiranluut
- Raidetangon (ulommat) päät
- Kallistuksen vakaajan puslat
Joten mikä kumma siellä voi paukkua, kun kaikki paukkuva on jo vaihdettu kertaalleen?
Töyssyissä ei kuulu mitään ääntä, eikä myöskään mutkissa tai muuten erityisesti jossain asennossa, vaan nimenomaan alamäkeen liikkeelle lähdettäessä/pysäytettäessä. Sillä ei tunnu olevan kovasti merkitystä, onko renkaat linkussa vai ei.
Geneerinen läheisen Teboilin Huolto-ukko havaitsi oikean jousen olevan alapäästään katki ja jousilautasen kumi on entinen mutta ei täysin läpi syöpynyt. Mutta ei kai tuo voi moista paukkunaa aiheuttaa?
WK paukkuu liikkeelle lähdettäessä (alamäkeen)
Re: WK paukkuu liikkeelle lähdettäessä (alamäkeen)
Pauke sen kun kasvaa.
Jostain etuperän suunnilta tuntuisi kuuluvan ja nyt kuuluu liikkeelle lähdettäessä tai pysähdyttäessä jo ihan 10cm matkalla kun vaikka moottorin käymättä, vaihde vapaalla päästää auton liukuun ja jarruttaa.
Eli kuuluu/tuntuu napsahdus/paukahdus jarrua päästäessä ja taas uudelleen, jarruttaessa.
Vetonivelet, CV-nivel vai etuperä menossa? Millä vois diagnoosia yrittää varmistaa?
EDIT: Jaa, olisko sitten kuitenkin etuperän pusla. Ehdotuksia otetaan vastaan, millä onnistuis prässäämään vanhan pois ja uuden paikalleen? Onko Tampereen tienoilla jotain kalua vuokrattavissa tällaiseen touhuun?
Jostain etuperän suunnilta tuntuisi kuuluvan ja nyt kuuluu liikkeelle lähdettäessä tai pysähdyttäessä jo ihan 10cm matkalla kun vaikka moottorin käymättä, vaihde vapaalla päästää auton liukuun ja jarruttaa.
Eli kuuluu/tuntuu napsahdus/paukahdus jarrua päästäessä ja taas uudelleen, jarruttaessa.
Vetonivelet, CV-nivel vai etuperä menossa? Millä vois diagnoosia yrittää varmistaa?
EDIT: Jaa, olisko sitten kuitenkin etuperän pusla. Ehdotuksia otetaan vastaan, millä onnistuis prässäämään vanhan pois ja uuden paikalleen? Onko Tampereen tienoilla jotain kalua vuokrattavissa tällaiseen touhuun?
Re: WK paukkuu liikkeelle lähdettäessä (alamäkeen)
No nyt paukkuu jo kääntyessäkin. Ja rutisee.
Millanen vetonivel tuonne pitäs pistää? Quadra drivelle joku omansa?
Millanen vetonivel tuonne pitäs pistää? Quadra drivelle joku omansa?
Re: WK paukkuu liikkeelle lähdettäessä (alamäkeen)
Vika taisi löytyä. Alatukivarren etummainen pultti löystynyt.
Nyt hoksasin, että etummainen kardaani on pullauttanut rasvat pihalle, torx-pultit kaikki löysällä kummastakin päästä.
Täytynee se purkaa ja pakata uudet rasvat.
Nyt hoksasin, että etummainen kardaani on pullauttanut rasvat pihalle, torx-pultit kaikki löysällä kummastakin päästä.
Täytynee se purkaa ja pakata uudet rasvat.