ZJ:n akseleille lukkoja

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
siffo
Viestit: 169
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 02.06.2012. 21:53

Timo L kirjoitti:Kai sinä shimmailit tuon perän uudestaan? Hyvä puoli on, että kun ei pinionin laakerit kait (?) vaihtuneet niin selvisit pelkällä hammasvälyksen- ja kosketuksen säädöllä 8)
Olin kyllä varautunut siihen, mutta välyksestä ja esijännityksestä tuli mielestäni aika hyvät suoraan vanhoilla shimmeillä.
Vanha murikka tuli melkein itsestään ulos kun laakeripukit avasi. Oli tainnut aikaa myöten hieman löystyä, tuskin sitä on ilman esijännitystä sinne aikanaan laitettu.
Kokeilin sitten rattaanpuoleista shimmiä ja ruuvarilla kampesin vastaan toiseltapuolelta ja näppituntumalta kokeilin että välys tuntui aika passelilta. Sitten kokeilin toisen puolen shimmiä ja todella tiukka oli, piti aika lailla kumivasaralla naputella ja lopuksi vähän metallisellakin että sai menemään paikoilleen.
Olin hankkinut ihan mittakellonkin, mutta en saanut sitä oikein mihinkään kunnolla kiinnitettyä joten mittauksista tuli vain erittäin suuntaa-antavia ;)
Maalasin sitten rattaat ja katsoin kontaktikuviota, aavistuksen siirtyi sisäkehälle päin, eli välys ilmeisesti hiukan tiukempi kuin ennen. Näppituntumaltakin oli samanlainen fiilis. Näytti kuitenkin mielestäni ihan hyvältä joten eiköhän se saa kelvata.

siffo
Viestit: 169
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 16.07.2012. 0:08

Alkoi kyllästyttämään katsella tuota E-Lockerin laatikkoa nurkissa, joten viime torstaina kävi sitten näin:

Kuva

Siitä sitten äkkiä Jamantille välityksen ja lukon kanssa, siihen kun voi prässätä laakerit vasta kun ratas on kiinni.

Sain lukon jo perjantaina takaisin asennusvalmiina ja lauantaina ryhdyin hommiin. Tosin ensin piti ottaa vielä kuskin puolen jousi irti että mahtui poraamaan sähköjohdolle ulostulon. Se sopi mielestäni hyvin tuonne huohotusletkun kolosen luokse, missä seinämä on vähän ohuempi:

Kuva

Seuraavaksi lukkoa ja shimmejä asentamaan. Ei muuten D30 shimmit käy, sisäpuolelle ei mahdu ja ulkopuolelle ovat liian pieniä. Onneksi olin ennen lukon tilaamista tehnyt tarpeeksi tutkimusta internetissä ja tilannut varmuudeksi Fordin 7.5 perän shimmisarjan valmiiksi. Tätä ei muuten kerrota missään, joltain jenkkien keskustelufoorumilta satuin huomaamaan...
Aloitin suunnilleen samanpaksuisilla shimmeillä kuin vanhassa perässä oli. Oikealle meni noin 0.3mm shimmi, joten se piti laittaa valmiiksi paikoilleen ja vasemmalle olisi pitänyt tulla pari noin 0.8mm paksua joiden välissä noin 0.2mm. En saanut kuitenkaan tätä pinoa ehjänä lähellekään paikoilleen, vaan ohut ja toinen paksu taipui kieroiksi, joten poistin ohuen välistä ja laitoin vain kaksi ehjää paksumpaa, jotka sain juuri ja juuri menemään. Sitten mittaamaan:

Kuva

Yllätykseksi välys ei kasvanut ollenkaan vaan oli hyvin lähellä vanhan perän lukemia. Olin tyytyväinen lukemiin, enkä sitä ulkopuolelta shimmaten kyllä yhtään tiukemmaksikaan olisi saanut. Vanha oli jo löystynyt ja lähti ihan helposti käsin vetämällä ulos. Nyt saa kyllä jo aika lailla kiskoa että lähtee, joten siellä se nyt on:

Kuva

Ajettukin on jo, mutta sähköt on kytkemättä joten toistaiseksi ei tietoa toiminnasta :)

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.07.2012. 21:11

Laitoitpahan sitten varmaan millilleen samaan paikkaan e-locker:in läpiviennin kun laitoin omaan ZJ:hini :lol: mitään ohjeita en kyllä katsonut, toi vain tuntui parhaalta paikalta sille. Omaan porasin kun oli akseli autossa kiinni, meni just näppärästi 4->12mm porrasterällä kun mahtui kulmaporakoneen kanssa sinne. Normi porakoneen kanssa ei olisi mahtunut.

Vedin itselle piuhat kuskin puolen ylätukivartta pitkin, muutamalla nipparilla kiinni, vähän löysiä jätin molempien pulttien kohdalle, sitten bensa/ jarruputkea pitkin ylös tehostimen ylle ja sieltä pissapojan "takaa" porasin läpiviennin ohjaamon puolelle. Olihan muuten pirullista löytää järkevää reittiä tulipellin läpi, mihin mahtuisi poraamaan ja mistä menisi järkevästi läpi.

Ohjausvirran ("key-on") otin ryöstöliittimellä virtalukon vierestä liittimen juurelta, 12V vedin suoraan akulta saman läpiviennin kautta, ja itse nappi tuli laatikon kahvan viereen siihen muoviin vinssin keinukytkimen yläpuolelle. Meni siihen pahuksen johtojen asennukseen varmaan kolme tuntia, kun koitti tehdä siistiä jälkeä ettei ole suojaamattomia johtoja oikein missään ja piuhat jemmassa verhoilujen alla yms.. :roll: :lol:


Tuossa olisi noi värikoodit johdoille jos sinulta ei vielä löydy, ainakin omassa autossa noi oli pätevät tarvittavilta osin:

ZJ johtojen värikoodit vuosimalleittain

edit: Niin juu, kannattaa kyllä kytkeä piuhat kiinni. Vielä en ole metsässä käynyt kurvailemassa, mutta pientä jäsentenvenyttelyä suorittanut ja kyllä tuo selkeästi etenemiseen auttaa. Kytkeytyy päälle/ pois todella vikkelään ja pehemeästi. :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Mistä elocker

Viesti Kirjoittaja Nyki » 23.07.2012. 21:59

Olis sama homma edessä XJ:n kanssa...

Mistäs te noi elockerit hommasitte?
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.07.2012. 22:58

Mulle tuli Jerkulta lukko + asennussarja + välitykset ja asennus. Ihan sopuhintaan :)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

siffo
Viestit: 169
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 17.07.2014. 22:57

Jahas, näkyy olevan aika tasan 2 vuotta siitä kun asensin lukot. Nyt kun kesätreffi reissuun lähtiessä tarkastelin nesteet ja sain vihdoin aikaiseksi vaihtaa myös perien öljyt tuli etuperästä vähän ikävä yllätys vastaan:

Kuva

Kuva

Ei ole pysyneet nuo laakerien ulkopuolelle laitetut shimmilevyt paikoilaan. Ei kai auta muu kuin tilata uudet laakerit ja käydä moikkaamassa Jamanttia jos vaihtaisi laakerit ja laittaisi shimmit sisäpuolelle.
En nyt tähän hätään tehnyt mitään, pakkohan sen on pysyä vielä kesätreffi reissu kasassa kun on tähänkin asti noin kestänyt... :)

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 22.07.2014. 18:00

Eihän tuon pitäisi olla mahdollista, jollei ole laakerikooli pyörähtänyt laakeripukkien sisällä?

Tosin, sehän on ihan tuttu juttu että D30:n kuori elää jonkin verran kun sille tarjotaan vääntöä koneelta, eli ei ole mahdotonta että olisi koppa elänyt sen verran että hypännyt shimmit paikoiltaan. Tai sitten ne on menneet paikalleen laittaessa jo huonosti..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

siffo
Viestit: 169
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 28.07.2014. 21:03

Mielestäni menivät ihan hyvin paikoilleen laittaessa. Kai se sitten on vaan elänyt sen verran että ovat tulleet ulos, eihän niitä tuolla koolien ulkopuolella mikään oikein estäkään, kunnes keskireikä ottaa vetariin kiinni. En kyllä yhtään tiukempaankaan ilman perän levittäjää olisi sitä saanut.
Olen tässä miettinyt että toinen vaihtoehto olisi teettää uudet shimmit pienemmällä keskireiällä jotta ne ei mahtuisi tulemaan yhtään ulommas. Löytyisiköhän pk seudulta joku paikka mistä saisi kohtuu hintaan annetulla paksuudella ja koolla teetetyt shimmit?

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 03.08.2014. 11:05

Sopii tähänkin teemaan, näyttäisi ihan hyvältä myös takaperän lukkojen suhteen jos huhut pitävät paikkansa!

Eli ARB:ilta mahdollisesti tulossa kytkettävä lukko D44a periin ZJ/WJ/ WK- malleihin. Ei olisi huono, kun tämän hetken vaihtoehdot on todella vähissä.. toki Eatonin eLocker olisi ollut kivempi.. ei tarttisi leikkiä ilman ja kompuran kanssa.

http://trasek.com.pl/uploads/files/Airl ... 226exp.pdf

http://www.jeepforum.com/forum/f197/int ... ndex7.html
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n akseleille lukkoja

Viesti Kirjoittaja Machist » 12.12.2023. 14:36

Mikähän mahtaa olla tilanne tällä hetkellä?
Mitä vaihtoehtoja löytyisi ZJ:n alle?

Taka-akselin kitkalukolla nyt pärjää vielä kun se on muutama (4-5) vuosi takaperin uusittu.
Etuakselille olisi mukava jonkunlaista lukkoa saada.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n akseleille lukkoja

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.12.2023. 20:41

Taitaa edelleen vaihtoehdot rajoittua ARB:iin jos kytkettävän haluuaa D44HD- akseliin. D35:een toki vaihtoehtoja on pilvin pimein. Palalukkoja D44HD:hen saa ainakin Aussie lockerilta ja Spartanilta. Vaatii avoimen murikan, kitkalukolliseen ne ei mene.

Etuperään käy mikä tahansa D30:een tarkoitettu lukko, eli vaihtoehtoja on ihan pilvin pimein. Kunhan katsoo että ei ole JK:n "next gen" D30:n lukko, ja että on oikea murikka välityksen mukaan (D30 carrier break on 3.55 ja harvempi välitys, tai 3.73 ja tiheämpi välitys).
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n akseleille lukkoja

Viesti Kirjoittaja Machist » 13.12.2023. 14:29

Tätä täytyy alkaa tutkimaan.. jos se olisi vaikka talven 2024 projektina sitten :mrgreen:
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Kirjoita vastaus