Etuakselin stefa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Jeepp
Viestit: 126
Liittynyt: 13.04.2010. 18:51
Paikkakunta: Liminka

Etuakselin stefa

Viesti Kirjoittaja Jeepp » 15.02.2011. 23:22

Wj:ssä alakanu tihkuu öljyä etukardaanin etuakselinpään stefan välistä.

Kuinka iso rojetki on puottaa se etu kardaanin keulan pää alas ja vaihtaa se stefa?
Voiko sen stefan vaihtaa helposti ulkokautta, kankee sen pois ja naputtelee hylsyllä takas?

Jamantin sivulla oli vaikka minkä näköstä stefaa mutta ei osunu oikee silmään, paljohan se maksaa ja jamantilla on varmaa linkki jos löytyy netistä.
Jeep Grand Cherokee -01 QD

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.02.2011. 9:30

Vakionivelkardaanilla kestää noin kolme tuntia vaihtaa (joku seuraavaksi taas ilmoittaa, että ei siihen niin kauaa mene :wink: ), vaatii momenttiavaimen, joka lähtee nollasta ja on viisarinäyttöinen ja sitten pitää olla työkalu, jolla pidetään sitä yokea paikoillaan avaus/kiristysvaiheessa, ekaksi irroitetaan renkaat, jarrulevyt ja etukardaani, mitataan momenttiavaimella etuakselin vierintävastus (satulat irti, jotta ei mitattaisi mahdollista jarrujen laahaamisen aiheuttamaa vastusta), kirjataan lukema ylös (tai alas :wink: ), irroitetaan yoken mutteri ja yoke, stefa pois ja uusi tilalle ja yokesta se huulitiiviste pois ja uusi tilalle, yoke paikoilleen ja mutteri kiinni kunnes on välyksetön, ja sitten mittaillaan vierintävastusta ja kiristetään mutteria vähän kerrallaan kunnes savutetaan sama vierintävastus ja käytännössä pitää olla hiukan tiukempi, kuin aloittaessa (muuten ei tiedä että on saavutettu sama vierintävastus) ja kardaani kiinni + satulat + renkaat ja öljyn lisäys tarvittaessa!!

Stefa on tuo: http://www.jamant.fi/stefa-cro5012454ab-p-1183.html tai tuo: http://www.jamant.fi/stefa-cro5066446aa-p-1945.html (riippuen vuosimallista) ja se huulitiiviste: http://www.jamant.fi/huulitiiviste-cro5 ... -1123.html , miten noi oli vaikeita löytää, mitä mun pitäis noihin otsikoihin kirjottaa, että löytyis??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Vierintä vastus.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 16.02.2011. 11:01

Eikös noihin ole mitään tehtaan arvoja?
Eihän sitä tiedä vanhemmissa peleissä miten edellisessä remontissa joku on joken kiristänyt?

t. Ismo Ämmä
JAMANT kirjoitti:Vakionivelkardaanilla kestää noin kolme tuntia vaihtaa (joku seuraavaksi taas ilmoittaa, että ei siihen niin kauaa mene :wink: ), vaatii momenttiavaimen, joka lähtee nollasta ja on viisarinäyttöinen ja sitten pitää olla työkalu, jolla pidetään sitä yokea paikoillaan avaus/kiristysvaiheessa, ekaksi irroitetaan renkaat, jarrulevyt ja etukardaani, mitataan momenttiavaimella etuakselin vierintävastus (satulat irti, jotta ei mitattaisi mahdollista jarrujen laahaamisen aiheuttamaa vastusta), kirjataan lukema ylös (tai alas :wink: ), irroitetaan yoken mutteri ja yoke, stefa pois ja uusi tilalle ja yokesta se huulitiiviste pois ja uusi tilalle, yoke paikoilleen ja mutteri kiinni kunnes on välyksetön, ja sitten mittaillaan vierintävastusta ja kiristetään mutteria vähän kerrallaan kunnes savutetaan sama vierintävastus ja käytännössä pitää olla hiukan tiukempi, kuin aloittaessa (muuten ei tiedä että on saavutettu sama vierintävastus) ja kardaani kiinni + satulat + renkaat ja öljyn lisäys tarvittaessa!!

Stefa on tuo: http://www.jamant.fi/stefa-cro5012454ab-p-1183.html tai tuo: http://www.jamant.fi/stefa-cro5066446aa-p-1945.html (riippuen vuosimallista) ja se huulitiiviste: http://www.jamant.fi/huulitiiviste-cro5 ... -1123.html , miten noi oli vaikeita löytää, mitä mun pitäis noihin otsikoihin kirjottaa, että löytyis??
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 16.02.2011. 12:45

Muutaman stefan vaihdon jälkeen saattaa olla aikas kankee pyörimään, jos aina vähän tiukemmalle... :shock:
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.02.2011. 12:54

Käytännössä ei kiristy, trust me!!

On niihin tehtaankin arvot, mutta ohjeistus menee noin!! Uskokaa tai älkää, usean stefan kumminkin vaihtanut, eikä kertaakaan ole ollut ongelmia!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 16.02.2011. 12:58

Ka, pakko kait se on uskoa... tuossahan ois taas yksi hyvä juttu lehteen :wink:
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.02.2011. 13:27

28CRDKJ kirjoitti:tuossahan ois taas yksi hyvä juttu lehteen :wink:
Tuu kirjottaan samalla kun mä teen...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Liika kiristäminen.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 16.02.2011. 13:42

Kerroppas vielä Jari kaikille mitäs käyp jos sen mutterin vetää oikein tosi tiukkaan, tai pyssyllä ampuu? (meinaan pulltti pyssyllä) Kaikkihan sen tietää mitä käyp jos pyssyllä ampuu...kuoloo.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Liika kiristäminen.

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.02.2011. 13:47

ImacInnes kirjoitti:Kerroppas vielä Jari kaikille mitäs käyp jos sen mutterin vetää oikein tosi tiukkaan, tai pyssyllä ampuu? (meinaan pulltti pyssyllä)
Pinionin laakerit palaa, kun niille tulee liian tiukkaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jeepp
Viestit: 126
Liittynyt: 13.04.2010. 18:51
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Jeepp » 16.02.2011. 17:16

Kiitti Jamant vastauksista ja linkeistä., tilaan osat ku kerkeen.

Onpa hellppo 8) :shock:
Eivaan vaikiaksi menee näillä taidoilla.. :?
Kerranki halvat osat Jeeppii mutta sitte tietenki vaikia huoltaa. :lol:

Pakko suosiolla oottaa että tulleepi kesä nii ei tarvi tuolla kylymää autoa kylymässä tallisa rassata.
En ennen oo huomannu edes että vuotaa mutta tuli mieleen että vuotaako se siks ku nii kylymiä pielly jo pari viikkoa.
Jeep Grand Cherokee -01 QD

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.02.2011. 17:25

Jeepp kirjoitti:Kiitti Jamant vastauksista ja linkeistä.
Ole hyvä, kuuluu palveluun :wink:
Jeepp kirjoitti: En ennen oo huomannu edes että vuotaa mutta tuli mieleen että vuotaako se siks ku nii kylymiä pielly jo pari viikkoa.
Ei kun ne vaan nuotaa melkeen kaikki!! Välillä olenkin vitsinä sanonut, että jos ei vuoda, siellä ei oo enää öljyä :lol: :lol:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Voima
Viestit: 7
Liittynyt: 30.04.2010. 19:55
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Voima » 18.02.2011. 13:05

Viime keväänä ostin WJ -02 4.7...Niin siinä vuoti myös etuperän pinionin Stefa pikkuisen,sitten tein siihen Kotiintulo Huollon,eli uudet öljyt joka paikkaan,etuperän öljyvuoto loppui pikkuhiljaa,ja on tarkistettu öljyä on.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.02.2011. 15:04

Voima kirjoitti:Viime keväänä ostin WJ -02 4.7...Niin siinä vuoti myös etuperän pinionin Stefa pikkuisen,sitten tein siihen Kotiintulo Huollon,eli uudet öljyt joka paikkaan,etuperän öljyvuoto loppui pikkuhiljaa,ja on tarkistettu öljyä on.
Hyvä juttu, helppo ja halpa remontti siis...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Epe
Viestit: 2
Liittynyt: 19.08.2020. 20:23
Paikkakunta: Kuopio

Re:

Viesti Kirjoittaja Epe » 16.09.2022. 11:16

JAMANT kirjoitti:
16.02.2011. 9:30
Vakionivelkardaanilla kestää noin kolme tuntia vaihtaa (joku seuraavaksi taas ilmoittaa, että ei siihen niin kauaa mene :wink: ), vaatii momenttiavaimen, joka lähtee nollasta ja on viisarinäyttöinen ja sitten pitää olla työkalu, jolla pidetään sitä yokea paikoillaan avaus/kiristysvaiheessa, ekaksi irroitetaan renkaat, jarrulevyt ja etukardaani, mitataan momenttiavaimella etuakselin vierintävastus (satulat irti, jotta ei mitattaisi mahdollista jarrujen laahaamisen aiheuttamaa vastusta), kirjataan lukema ylös (tai alas :wink: ), irroitetaan yoken mutteri ja yoke, stefa pois ja uusi tilalle ja yokesta se huulitiiviste pois ja uusi tilalle, yoke paikoilleen ja mutteri kiinni kunnes on välyksetön, ja sitten mittaillaan vierintävastusta ja kiristetään mutteria vähän kerrallaan kunnes savutetaan sama vierintävastus ja käytännössä pitää olla hiukan tiukempi, kuin aloittaessa (muuten ei tiedä että on saavutettu sama vierintävastus) ja kardaani kiinni + satulat + renkaat ja öljyn lisäys tarvittaessa!!

Stefa on tuo: http://www.jamant.fi/stefa-cro5012454ab-p-1183.html tai tuo: http://www.jamant.fi/stefa-cro5066446aa-p-1945.html (riippuen vuosimallista) ja se huulitiiviste: http://www.jamant.fi/huulitiiviste-cro5 ... -1123.html , miten noi oli vaikeita löytää, mitä mun pitäis noihin otsikoihin kirjottaa, että löytyis??
Lainataan vähän vanhaa keskustelua kun pöydällä odottaa omaan WJ Jeeppiin ristikollinen etukardaani asennusta. Sama stefa vuotaa minullakin sen verran että perä on alapuolelta märkä, joten kannattaa varmaan vaihtaa. Tarvitseeko kymppirengas vaihtaa samalla, vai riittääkö pelkän stefan ja huulitiivisteen vaihto?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Etuakselin stefa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.09.2022. 11:27

Ei tarvii krymppiä vaihtaa, vaikea se oliskin, koska ei sitä ulompaa laakeria saa pois ilman että on tasauspyörästö-case poissa akselista, on se sen verran asennustiukka laakeri ja semmoista ulosvetäjää ei oo keksitty, jolla sen saa pois. Ja jos se tulee sormin pois, on sekä laakeri että pinioninviallinen (on siis laakerin sisäkooli pyörähtänyt akselilla)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus