ZJ:n akseleille lukkoja

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
siffo
Viestit: 169
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

ZJ:n akseleille lukkoja

Viesti Kirjoittaja siffo » 27.01.2012. 11:33

Mulla olis '96 Grand Cherokee ja on ruvennu tekemään mieli kunnon lukkoja akseleille. En ole oikein tyytyväinen tohon taka-akselilla olevan kitkalukon toimintaan. Kerran jäi lähes lumettomalla parkkipaikalla sutimaan tyhjää kun toisen puolen pyörät oli jäällä ja toisen ei. Eli ei siis lukko ottanu tossa tilanteessa ja suti vain toiselta puolelta sekä takaa että edestä. Mahtaako olla rikki, olen käsittäny että jos toinen rengas on ilmassa niin se ei silloin ota, mutta riittääkö siihen sekin jos toinen rengas on todella paljon liukkaammalla kuin toinen vaikka molemmat onkin maassa?
Toinen tapaus sattui tässä toissapäivänä kun oli yksi syrjäinen tie aurattu liian leveäksi ja kun yritin reunaan pysäyttää kun takaluukku ei ollut kunnolla kiinni niin eturengas tipahtikin ojaan. Sattui olemaan vielä hidas nelivetokin valmiiksi päällä, mutta eipä se mitään auttanu kun auto oli ihan kallellaan ja suti vain sieltä kevyemmältä puolelta, hiekkakaan ei mitään asiaan auttanut. Viimein pääsin ojasta kun ensin tajusin ajaa sen vähän syvemmälle ja sai sieltä vähän vauhtia, mutta kyllä siinä yli tunti taisteltiin.

No ajattelin että nyt tulee 100% automaatti lukko ton tilalle ja jonkunlainen lukko eteenkin. Käsittääkseni tuossa '96 ZJ:ssä pitäisi olla avoin Dana 30 edessä ja kitkalukollinen Dana 44a takana. Mutta pienen Googletuksen jälkeen alkoi karu totuus hahmottua. Jos toi taka-akseli on toi Dana 44a kitkalukolla, niin mitään muuta lukkoa ei olekaan siihen tarjolla? :shock:
Ainoat lukot mitä siihen löytyisi olisi Aussie- tai Spartan Locker "lunchbox" lukot, mutta nekin käy vain avoimeen perään. Lisäksi löytyi juttua siitä, että ainakin WJ:ssä on eri pituiset vetarit avoimessa ja kitkalukollisessa akselissa. ZJ:ssä ilmeisesti ei olisi, joten olisi mahdollista vaihtaa sisuskalut avoimesta perästä jolloin tommonen lukko kävisi?
Olenkohan ollenkaan oikeilla jäljillä?
Työtä vaan tulisi paljon enemmän kun pitäisi shimmata perä uusiksi.

Tohon avoimeen Dana 30 etuakseliin onneksi sentään löytyy vaikka mitä lukkoja. Lunchbox lukko olisi tietysti halpa ja helppo asentaakin, mutta tällaiseen jatkuvalla nelivedolla olevaan autoon ilmeisen huono valinta? Eli joku kytkettävä olisi siihenkin hankittava ja perän shimmaus siinäkin sitten edessä.

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 02.02.2012. 19:24

100 lukkoihin kommentoin epävarmasti, koska itsekkin vasta etsin sitä oikeaa.

Mutta kuvaamasi toiminta LSD:lle on normaali.
Kiinni jää, kun toisen pyörän alla on jää... tai se on ilmassa.
LSD = Limited Slip Differential = kitkalukko.
Helppo ajossa, mutta ei varmista etenemistä pahoissa paikoissa.


Powertrax No slip lunch box löytyy myös joillekkin perille LSD:n tilalle, eli ei tarvitse vaihtaa carrieria :) Just sästy iso raha, jos tuon voi laittaa ja se kiinnostaa. Voipi olla äkkinäiselle varsin yllättävän sladiherkkä ajossa näillä keleillä, mutta maltin ja järjen kanssa varmasti ok.

Se on kalliimpi kuin vaikkapa Aussie, mutta työssä säästyy iso raha, kun ei tarvitse vaihtaa carrieria avoimeen ja asetella rattaistoa uudelleen.. Tai ainakin mulle on väitetty niin.

Sitten olis tietty se paras vaihtoehtokin eli kytkettävä lukko, kuten ARB tms. mutta ne on kalliita ja asennustyö on kallis, tai ainakin mulle on väitetty niin...

Itse haluaisin pitää nykyisen LSD:n = kitkalukko, sen ajo-ominaisuuksien vuoksi, ja lisätä siihen halvalla napin millä sen saisi 100% lukkoon.
Ei taida olla markkinoilla.
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 02.02.2012. 19:58

Nyki kirjoitti: Itse haluaisin pitää nykyisen LSD:n = kitkalukko, sen ajo-ominaisuuksien vuoksi, ja lisätä siihen halvalla napin millä sen saisi 100% lukkoon.
Ei taida olla markkinoilla.
Auburnilta löytyy. Ei tosin "halvalla" vaikka sekin kai suhteellista:
http://www.auburngear.com/aftermarket/p ... f9d7f93179
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 02.02.2012. 20:13

No nyt tulikin esiin ihan uusi merkki :oops:
Ei ole tullut vastaan monen kuukauden googlailuilla!
Pitää tutkia tarkemmin ja miettiä hintaa...

Suuret kiitokset!!!


Toivottavasti tästä on apua myös alkuperäiselle kysyjälle, etten nyt vaan kaapannut jutustelua, sorry!
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

siffo
Viestit: 169
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 02.02.2012. 20:51

Nyki kirjoitti:Mutta kuvaamasi toiminta LSD:lle on normaali.
Kiinni jää, kun toisen pyörän alla on jää... tai se on ilmassa.
LSD = Limited Slip Differential = kitkalukko.
Helppo ajossa, mutta ei varmista etenemistä pahoissa paikoissa.
Näin vähän arvelinkin. Tosin tuon oman lukon kunto silti vähän epäilyttää. Sehän selviäisi avaamalla ja katsomalla missä kunnossa kitkalevyt on. Korjaussarjaakin siihen saisi, joten se olisi varmaankin se halvin ja helpoin vaihtoehto.
Nyki kirjoitti:Powertrax No slip lunch box löytyy myös joillekkin perille LSD:n tilalle, eli ei tarvitse vaihtaa carrieria :) Just sästy iso raha, jos tuon voi laittaa ja se kiinnostaa. Voipi olla äkkinäiselle varsin yllättävän sladiherkkä ajossa näillä keleillä, mutta maltin ja järjen kanssa varmasti ok.
Just tollasen olin alunperin taakse ajatellu. Mutta sitä ei löydy ZJ:lle kuin D35 perään, ittellä kun on V8 niin siinä on toi Dana 44 HD akseli mihin ei tosiaan näytä löytyvän kuin noi Aussie tai Spartan lunchbox lukot avoimeen perään. Toi Dana 44 HD on alumiini kuorella ja ei oo yhteensopivat osat tavallisen rautakuorisen Dana 44:n kanssa.

Tämän hetken suunnitelma olis hankkia jostain taakse avoin carrieri ja jompi kumpi noista lukoista ja sitten jos lompakko joskus antaa myöten niin eteen sähköllä kytkettävä Eaton ELocker.

Pitää vaan tyytyä siihen että molemmat perät pitää säätää uudelleen. Siinähän samalla vaihtais välityksetkin jos rahat riittäis, mutta toisaalta ei tunnu oikein olevan tarvetta noilla 31" renkailla.

siffo
Viestit: 169
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 06.04.2012. 0:02

Päivitetään nyt tätä sen verran, että taka-akselia varten tuli sitten tilailtua avuliaalta Jeeppi harrastajalta Jenkkilästä avoin murikka ja se myi vielä kaverinsa käyttämättömän Aussie Lockerin samaan pakettiin:

Kuva

Yllättävän vaikeaa oli muuten löytää ja saada tommonen avoin murikka ostettua, parin tyypin kanssa jutut tyssäs melko heti kun kyseli saisko Suomeen lähetettyä :shock:

Ehkä tää tästä iloksi muuttuu, ellei sitten muutu itkuksi kun yrittää noita käydä asentamaan :lol:

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 06.04.2012. 8:29

Onneksi olkoon! Sisukas määrätietoinen suoritus. Eiköhän nuo sinne takaperään nätisti osu.
Anna sitten rapsaa, kuinka toimii.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Jansa
Viestit: 166
Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Jansa » 08.04.2012. 18:39

eatonin E-Locker olis kans näppärä kun on sähkönen, napista päälle eikä tartte mitää kompuroita sun muita mut on jo hankintahinta reilun tonnin nyky kurssilla....

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 08.04.2012. 21:34

Jansa kirjoitti:eatonin E-Locker olis kans näppärä kun on sähkönen, napista päälle eikä tartte mitää kompuroita sun muita mut on jo hankintahinta reilun tonnin nyky kurssilla....
Kiehtova on myöskin OX lukko... Saa itse päättää, haluaako sen vaijerilla, sähköllä, vaiko paineilmalla kytkettäväksi.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

siffo
Viestit: 169
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 08.04.2012. 22:01

Tollainen E-Locker on vakavasti harkinnassa etuakselille. Olisi kyllä kiinnostanut joku parempi lukko taaksekin, muten kuten tuolla ylhäällä jo avauduin niin tuohon D44HD akseliin ei löydy alkuperäisen trac lockin lisäksi muita vaihtoehtoja kuin nuo pari automaatti lukkoa. Mitkään normaalin D44:n osat kun ei siihen käy. :(
Ainut vaihtoehto saada kytkettävä lukko taakse olisi vaihtaa koko akseli... Tosin jos siihen olisi suoraan joku lunch box lukko käynyt niin siihen varmaan olisin muutenkin budjetti syistä päätynyt :)

Mistähän saisi hankittua tommoset thrust washerit (mitä lie suomeksi) eli nuo ylempänä kuvassa murikan vasemmalla puolella olevat rinkulat? Ja oliskohan niitä eri paksuisia? Mittailin eilen lukon välykset asennusohjeiden mukaan ja eri puolten väli oli just siinä maksimi arvossa. Sitä olis kiva saada vähän pienemmäksi.

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.04.2012. 16:38

Mulla oli kanssa ankara etsintä käytetystä D44a:n avoimesta murikasta omaan 5.9:iin, kun en viitstinyt uutta murikkaa ostaa - ne kun tulee aina sisuskaluineen päivineen ja maksaa jopa jenkeissä maltaita. Olisin halunnut 100% palalukon, Aussien tai Spartanin. En vain löytänyt mistään silloin kun etsin. Taakse tuli nyt sitten uudet kitkapalat, ja eteen hommasin Eatonin e- lockerin. Kyllä kait niilläkin eteenpäin pääsee :) Parasta olisi tietysti ollut kun ois taaksekin saanut e- lockerin, tai vaikka sitten Detroit lockerin, mutta kun ei niin ei. Fordin 8.8 taka- akseli olisi ollut hyvä vaihtoehto, mutta ongelma on ABS:ien toimintaan saaminen. Sekin olisi ilmeisesti sitten ollut kohtuu helppoa :oops:

Tuosta kitkalukosta vielä, se ei tosiaan toimi järin kaksisesti jos on toinen rengas kokonaan ilmassa, mutta jopa takavedolla ehjä kitkalukko oikeilla öljyillä lähtee varsin jyrkästäkin mäestä jos on toinen puoli esim. kuivalla asvaltilla ja toinen jäällä. Danan perissä vain kitkapalat on usein aivan loppu ja ei se tietenkään silloin kovin hyvin pidä. Ehjä kitka on yllättävän hyvä - pari talvea ajoin lukkoperäisellä V6 Opel Omegalla, kertaakaan en jäänyt mäissä jumiin vaikka olisi ollut em. tilanne päällä; etuvedot jäi joka ikinen kerta liukkaalla kelillä sudittamaan paikalleen vaikka olivat tasaisella :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

siffo
Viestit: 169
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 12.04.2012. 21:24

Oletko jo asentanu sen e-lockerin? Sehän vaatii eri laakerit kuin vakiossa Dana 30:ssä, niin mitkäs shimmit siihen käy? Ja laitoitko laakereiden ulkopuolelle kuten e-lockerin ohjeessa suositellaan?

Kunhan saa ton takamurikan vaihdettua niin täytyy varmaan kunnostaa se kitkalukko varalle jos toi automaattilukko ei tunnukaan hyvältä.

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.04.2012. 9:47

Lukon ansensi Jerkku 4x4partsista. Mutta shimmeiksi käy D30:n omat shimmit, eihän laakerin ulkohalkaisija mihinkään vaihdu. Ero on vain paksuudessa, kuten esim. ARB:ia käyttäessäkin. Shimmit laittaisin itse ulkopuolelle. Samaoin tein joskus arb:n kanssa kun sellaisen asensin edelliseen Jeeppiin. En ole vielä ehtinyt testata e-lockeria, auto on edelleen pukkien päällä :?

Jos et ole tyytyväinen palalukkoon, niin voin ilomielin vaihtaa kitkaperän sun versioon :D katotaan vaikka hintapuolta sitten tarvittaessa ;)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

siffo
Viestit: 169
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 01.06.2012. 22:57

E-Lockeri tuli 4WD:stä etuakselille ja samassa paketissa asennussarja taka-akselille, joten viimein oli kaikki palikat kasassa Aussie Lockerin asennukseen.
Jostain syystä kiinnosti hirveästi kokeilla osaako tehdä homman itse, joten viime viikonloppuna sitä piti sitten ruveta yrittämään.

Kuva
Kitkalukko irti.

Kuva
Ratas siirretty avoimeen carrieriin.

Kuva
Uusi lukko asennettu.

Vaihdoin samalla vaivalla myös akselin tiivisteet sekä jarrulevyt ja palat kun olivat niin kuluneet. Itse carrierin vaihto oli yllättävän helppoa, suurimmat vaikeudet olivat oikeastaan jarrulevyjen ja akselin tiivisteiden irti saamisessa. Jamantille vielä kiitokset kaikista neuvoista!

Nyt pitää alkaa tuumailemaan mitä ton E-Lockerin kanssa tekis.

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 02.06.2012. 0:27

Kai sinä shimmailit tuon perän uudestaan? Hyvä puoli on, että kun ei pinionin laakerit kait (?) vaihtuneet niin selvisit pelkällä hammasvälyksen- ja kosketuksen säädöllä 8)

Alkaa kyllä harmittaa enemmän ja enemmän ettei löytänyt järkihinnalla mistään avointa murikkaa kun sitä etsin.. on toi lunchbox- lockeri vaan niin paljon kitkaa parempi.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus