Toinen tapaus sattui tässä toissapäivänä kun oli yksi syrjäinen tie aurattu liian leveäksi ja kun yritin reunaan pysäyttää kun takaluukku ei ollut kunnolla kiinni niin eturengas tipahtikin ojaan. Sattui olemaan vielä hidas nelivetokin valmiiksi päällä, mutta eipä se mitään auttanu kun auto oli ihan kallellaan ja suti vain sieltä kevyemmältä puolelta, hiekkakaan ei mitään asiaan auttanut. Viimein pääsin ojasta kun ensin tajusin ajaa sen vähän syvemmälle ja sai sieltä vähän vauhtia, mutta kyllä siinä yli tunti taisteltiin.
No ajattelin että nyt tulee 100% automaatti lukko ton tilalle ja jonkunlainen lukko eteenkin. Käsittääkseni tuossa '96 ZJ:ssä pitäisi olla avoin Dana 30 edessä ja kitkalukollinen Dana 44a takana. Mutta pienen Googletuksen jälkeen alkoi karu totuus hahmottua. Jos toi taka-akseli on toi Dana 44a kitkalukolla, niin mitään muuta lukkoa ei olekaan siihen tarjolla?

Ainoat lukot mitä siihen löytyisi olisi Aussie- tai Spartan Locker "lunchbox" lukot, mutta nekin käy vain avoimeen perään. Lisäksi löytyi juttua siitä, että ainakin WJ:ssä on eri pituiset vetarit avoimessa ja kitkalukollisessa akselissa. ZJ:ssä ilmeisesti ei olisi, joten olisi mahdollista vaihtaa sisuskalut avoimesta perästä jolloin tommonen lukko kävisi?
Olenkohan ollenkaan oikeilla jäljillä?
Työtä vaan tulisi paljon enemmän kun pitäisi shimmata perä uusiksi.
Tohon avoimeen Dana 30 etuakseliin onneksi sentään löytyy vaikka mitä lukkoja. Lunchbox lukko olisi tietysti halpa ja helppo asentaakin, mutta tällaiseen jatkuvalla nelivedolla olevaan autoon ilmeisen huono valinta? Eli joku kytkettävä olisi siihenkin hankittava ja perän shimmaus siinäkin sitten edessä.