Tulen vanhalla nicillä mutta kuitenkin uutena foorumilaisena porukkaan mukaan! Tämän nicin loin vuonna 2015 kun myin CRD 2,7:ni.
Tällä hetkellä ajelen tummanvihreällä Jeep ZJ:llä 4.0Lvuosimallia -94, jonka ostin syksyllä 2016. Auto tottelee ilmeisesti edellisen omistajan ristimänä nimeä "OTSO". Joku teistä voi tuntea auton. Ainakin Jamantille auto on käynyt jo tutuksi


Koska tosiaan omistin 2004 2,7 CRD:n niin sain oman osani kyseisen auton laatikko-ongelmista

Tärkein asia: Ennenkuin vaihtaa mitään vaihteen valitsimen ohjainkortteja, asentoantureita tai solenoideja, kannattaa tarkistaa johdotus asentoanturille! Otin liittimen pois asentoanturilta ja laitin tilalle vastuksen. Mittasin johtojen resistanssin boxilta. KAPPAS: resistanssi muuttui johtoja taivuteltaessa!
Koko tarina:
Olin ostamassa eräältä myyjältä 2004 WJ 2,7 CRD Jeeppiä. Kaupanteko viivästyi kun myyjä oli saanut vikakoodin solenoidien ongelmista ja vaihdatti solenoidit ennenkuin myi auton minulle.
Ostin Jeepin. Jo viikonpäästä ilmeni ensimmäiset laatikko-ongelmat. Laatikko yritti mennä dummy tai mikälie safe moodiin. Sitten tulikin talvi ja pakkaset, auto toimi hyvin. Kunnes taas keväällä alkoi laatikko oireilemaan. Vikakoodi viittasi asentoanturiin tai vaihteenvalitsimeen. Ikävä kyllä en enää muista koodia tarkemmin.
Ostin uuden vaihdevalitsimen ohjainkortin Virosta. Turhaan. Ongelma ei poistunut. Kyselin ohjainkortin myyjältä, mistä vikaa voisi etsiä. Hän kehoitti ottamaan asentoanturin liittimen irti ja laittamaan tilalle 440 ohmin vastuksen, joka simuloisi asentoanturia. Jos tuon vastuksen kanssa ajo toimisi hyvin normaali nelivetoasennossa (ei 4 low), niin vika olisi todennäköisesti asentoanturissa. Tein työtä käskettyä ja auto toimikin enimmäkseen paremmin vastuksen kanssa, kunnes taas ei toiminut. Silloin mittasin tosiaan asentoanturin johdon boxin puoleisesta päästä erillisen vastuksen ollessa asentoanturin johdon liittimessä kiinni. Resistanssi muuttui johtoja liikuteltaessa. Vedin uudet johdot boxilta suoraan asentoanturille ja VOILA! Laatikko rupesi toimimaan kuin junan vessa!
Mitä tästä opin: Voi olla, että auton myyjä vaihtoi turhaan solenoidit, minä vaihdoin turhaan vaihteenvalitsimen ohjainkortin ja melkein vaihdoin myös turhaan asentoanturin, kun vikaa oli kokoajan ainakin johdotuksessa! Halvimmalla pääsee kun testaa johdot ekaksi!