1990 XJ Cherokeen vaihdelaatikko ropleemaa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Divi
Viestit: 9
Liittynyt: 22.01.2016. 18:52
Paikkakunta:

1990 XJ Cherokeen vaihdelaatikko ropleemaa

Viesti Kirjoittaja Divi » 15.06.2018. 21:48

Terve vaan!

Täälä on pähkäilty lodjun ohjauksen kanssa ja alkaa olla pää pyörällä, apu tulisi tarpeeseen. :) Toivottavasti joku jaksaisi lukea, kaikki kommentit olisi avuksi!

Kyseessä on vuoden 1990 XJ Cherokee, 4.0 bensa koneella, Renix ruiskulla, oletettavasti AW4 laatikolla ja NP242 jakiksella.
Edellisen omistajan mukaan tällä on ajeltu viimeiset 7 vuotta niin ettei laatikko mene D:llä 3:sta pienemmälle, ja 1-2 vaihtaa kakkoselle vasta punarajalla. Eli käytännössä 1-2 asennossa liikkeelle, siitä 3:n kautta D:lle kun on päästy vauhtiin jollon ajellaan sitten 3:lla ja 4:lla. Turbiini ei lukitu milloinkaan.

- TPS vaihdettu ja säädetty kun sitä jokasessa topicissa tyrkytettiin ekana missä laatikko-ongelmaa oli kellään.
- Kickdownin säätö "nollattu" ja polkastu kaasulla oikeaan kohtaan.
- Mitattu TCU:lta C10 että jarrupolkimen nappula toimii eikä ole kokoajan päällä.
- Mitattu TCU:lta että kaikki maadotukset on kunnossa ja hyvä jännite yli 12v tulee sisälle sekä jatkuvana että sytkän mukaan.
- Mitattu TCU:lta C11 että power/comfort nappula toimii sähkökuvan mukaisesti, mitään vaikutusta en tosin ajossa huomaa mutta tuolla nyt ei ole väliäkään tässä vaiheessa.
- Mitattu TCU:lta C8 että 1-2 asennossa tulee jännite asennon merkiksi > tulee kyllä
- Mitattu TCU:lta C9 että D asennossa tulee jännite > ei tule, vaan tulee jostain syystä asennossa "3". Vika 1
- Mitattu Solenoideille lähtevät jännitteet, S2 kunnossa mutta jostain syystä S1 solenoidille lähtee jotain reilu 5 volttia. Vika 2

Solenoidien mittailun jälkeen kimpaannuin tuohon AW:n ohjainboksiin ja rakensin oman. Tuli kaunis kun mikä... :oops:
Kuva

Elikkä varastin TCU:lle tulevan ignition jännitteen tuonne omille kytkimille, ja siitä sitten napeilla jännitettä solenoideille oman mielen mukaan.
- Laatikko 1-2 asennossa > vaihtaa 1 ja 2 välillä täysin sujuvasti sen mukaan tuleeko S2 solenoidille jännite vai ei. > Solenoidi 2 tuntuu toimivan.
- Laatikko 3 asennossa vaihtaa kolmoselle ja pysyy sielä oli solenoidit miten tahansa
- Laatikko D asennossa vaihtaa 3 ja 4 välillä täysin sujuvasti sen mukaan tuleeko S2 solenoidille jännite vai ei. S1 solenoidia kun ohjailee niin ei laatikko reagoi mitenkään. Vika 3
- Turbiinin lukko toimii hienosti tuolla omalla kytkimellä, mutta AW:n boksi ei sitä kytke päälle milloinkaan. Vika 4

Vika 1: Google ei oikein osannut kertoa onko tuola loodan kyljessä olevassa gear selector switchissä jonkumoinen säätö tuolle D-asennon tunnistimelle? Aika nihkeästi oli tästä koko osasta infoa tarjolla.
Vika 2: Jos S1 solenoidi on palanu, niin oiskohan tuo rikkonu ohjainboksista jotain ettei tuo anna täyttä 12v sinne solenoidille?
Vika 3: Solenoidi S1 on asennossa 3/4 kun jännitettä ei tule, ja 1/2 pitäisi olla kun tulee jännite. Eli diagnoosi viittaisi että joko solenoidille menevä johto on poikki, tai sitten solenoidi on palanut.
Vika 4: TCU:lle tulee laatikolta reed-kytkimen kautta nopeustieto, tämän perusteellako tuo ohjaa turbiinin lukkoa päälle? Onkohan noita reed-kytkimiä hajoillut yleensä? Voiko sen toiminnan mitata jotenkin?

Tilasin jo tuohon solenoidin, öljysihdin ja öljypohjan tiivisteen. Onkohan nuo oikeanlaiset?
Mitä öljyä tuonne laatikkoon kannattaa laittaa ja paljonko sieltä tulee pois kun tuon pohjan tiputtaa pois?

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Divi
Viestit: 9
Liittynyt: 22.01.2016. 18:52
Paikkakunta:

Re: 1990 XJ Cherokeen vaihdelaatikko ropleemaa

Viesti Kirjoittaja Divi » 16.06.2018. 18:16

Vaihdoin solenoidin, kaksi niistä näytti reilu 12 ohmia ja yksi oli lähes 200 kohm joten vaihtoon, samalla vaihdoin suodatin screenin ja luonnollisesti uudet öljyt. Alkoi 1 ja 2 vaihteet löytymään D asennossa! Eli viat 2 ja 3 saanee kuitata korjatuiksi. Boksin matala ohjausjännite johtui varmasti vain palaneen solenoidin aiheuttamasta liian suuresta kuormasta.

Laitoin tuon mun oman ohjainboksin nyt sitten vain turbiinin lukolle, muuten ohjaus tulee Aisinin purkilta ja nyt vaihtaa D:lläkin kaikki vaihteet tyytyväisenä läpi.

Täytyy vielä kokeilla alkoiko Aisinissa se turbiinin lukituskin toimimaan tuolla solenoidin vaihdolla, jos ei niin sitten on ihmeteltävä varmaan sitä reed-kytkintä että toimiiko se. :)

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1990 XJ Cherokeen vaihdelaatikko ropleemaa

Viesti Kirjoittaja keltsi » 18.06.2018. 11:35

Hienoa, että sait laatikon jälleen toimimaan! Olipas mukava lukea "kerrankin" kunnollinen viankuvaus 8) Näki, että asioista on pyritty ottamaan selvää itse eikä vaan kirjoitettu: "Cherokeen laatikko ei toimi, missä vika?" :lol: Toivottavasti saa myös tuon turbiinilukon toimimaan.

Omassa XJ:ssä TCU ei jostain syystä tiputa lukkoa pois esim. ylämäessä, vaan laatikko vaihtaa ennemmin pienemmän pykälän. Jarrupoljinta hipaisemalla/painamalla lukko kyllä aukeaa. Loivassa mäessä TCU kytkee tuon heti uudestaan, kun jarrupolkimen vapauttaa ja sen mielestä ei tarvitse pienempää vaihdetta. Hivenen ikävä ominaisuus kärryä vedettäessä, mutta toimeen on tultu :roll: Miettinyt, jos rakentaisi painonapin jarruvalokytkimen rinnalle C10-nastalle. Toki siten, ettei jarruvalot syty :lol:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1990 XJ Cherokeen vaihdelaatikko ropleemaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 18.06.2018. 14:38

Kärryä vetäessä kolmonen päällä, ja jos on vanhempi auto missä on power/ comfort niin aina power- moodilla oli auto tyhjä tai ei. Toki muuntimen lukko pitäisi aueta vähän reilummalla kaasulla.

Se että loota vaihtaa 1-2 asennolla kakkosen vasta punarajalla on ominaisuus, ei vika. Kuuluukin toimia niin..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Divi
Viestit: 9
Liittynyt: 22.01.2016. 18:52
Paikkakunta:

Re: 1990 XJ Cherokeen vaihdelaatikko ropleemaa

Viesti Kirjoittaja Divi » 20.06.2018. 23:02

Jes, kiitoksia tiedoista ja palautteesta! :wink:

Toimihan se turbiinin lukkokin nyt aivan normaalisti kun kytki sen solenoidin takasin sinne aisinin perään. Näköjään monenmoista oiretta aiheuttaa palanut solenoidi tuolle ohjainboksille. Tällä erää siis kaikki laatikkoviat korjattu tuolla yhden solenoidin vaihdolla. 8) Seuraavaksi pääseekin käyntihäiriön kimppuun, teen siitä uuden ketjun toisaalle niin pysyy foorumi järjestyksessä.

Kirjoita vastaus