takaperän öljynvaihto

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja timo » 04.04.2019. 12:56

Moron!
Uusi, (ehkä)onnellinen jeepin omistaja ilmoittautuu. Grand cherokee 2.7 CRD WJ 2003 kyseessä. Hommasin lisäaineistetut öljyt kumpaankin perään, ja alkaessani vaihtamaan niitä taakse totesin ettei ainakaan minun käteni mahdu banjoa irroittamaan kun vakaaja ja tankki estää sen tehokkaasti. Youtubessa voi todeta homman olevan simppeli, mutta eihän näissä videoiden autoissa ole mitään perän edessä.
Kysymys kuuluukin, miten olette homman ratkaisseet? Käännöksissä kuuluu melkoista rutinaa, eikä oikein uskaltaisi paljon ajella ennen kuin vaihtaa öljyt. Onko muuten mahdollista tehdä jotain myynti fiksauksia tämmöseen vaivaan kun pariviikkoa ja 1000km sitten koeajossa ei vielä mitään ääniä kuulunut? Tuntuu että vaiva pahenee nopeasti. Kiitos vastauksista näin etukäteen.

timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja timo » 04.04.2019. 14:27

Vastaan itse tuohon ensimmäiseen kysymykseeni. Ongelmahan oli että olin tukenut jeeppini taka-akselista kahdella pölkyllä. siirsin pölkyt toiseen kohtaan ja perä tuli riittävän alas :oops: . Perä on siis auki. Olisiko syytä katsoa jotain erityistä kun koneisto on näkyvissä? metallia ei ollut magneetissa lukuuottamatta pieni määrä aivan hienoa jauhoa/tahnaa.

Keimo
Viestit: 217
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Keimo » 04.04.2019. 15:04

Tervetuloa!
Nosta auton peräpäätä korista, renkaat voi pysyä maassa. Pukit alle. Näin saa perän esiin tankin takaa. Vakaaja taitaa olla peräti neljällä pultilla kiinni eli aika helposti pitäisi saada käännettyä pois perän edestä (jättää pystytangoista kiinni) jos ei välttämättä halua pujotella kantta sen takaa. Pitäisi kyllä mahtua vakaaja paikallaankin. Ja tietysti jos ne vakaajan pultit on totaalisen jumissa, niin sitten homma toki kääntyy ärsyttävän puolelle.

Mun WJ on avoimin perin niin en osaa rutinaan kommentoida. Tuo sun onnellisuuden aihe on ilmeisesti siis lukkoperin (Quadra Drive). Äkkiseltään saattaisin yhdistää rutinan pahenemisen kevään etenemiseen, vai onko teidän leveyksillä pysynyt pito samana koko tuon 1000km taipaleen aikana.. Olen antanut itselleni kertoa, että jonkin verran VariLok-lukolliset panee aina hanttiin. Toki sitä pahemmin jos on väärin lisäaineistetut öljyt sisällä, eli ei se vaihtaminen ainakaan pahasta ole.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja timo » 04.04.2019. 16:43

Kiitos vastauksesta.
Jeeppini on tosiaan tuo Quadra Drive. putsasin jarru cleenerillä niin hyvin kuin sai ja paketti kasaan. Kelit on kyllä kuivuneet, mutta tiedä sitten johtuisiko siitä kun rutisee kotipihassa hiekallakin. Kyseessä on ensimmäinen nelivetoni ylipäätään, eli ei mitään käsitystä millainen ääni kuuluu asiaan. No kohta pääsee kokeileen auttoiko öljyn vaihto...

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja henu » 04.04.2019. 18:28

Eikös se ollu niin että varilock:iin ei riitä pelkkä lisäaineinen öljy vaan pitää laittaa kitka-ainetta lisäks jos rutisee http://jamant.fi/fi/tuote/2469751-ls-li ... 60-2469751

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Macke » 04.04.2019. 19:08

Itse törkkäsin palstan neuvojen perusteella valmiiksi Limited Slip lisäaineistettuun öljyyn 1/2 tota kitkalisäainetta ohjemääristä. Kuopii kaikilla ja pystyy ajamaan ympyrääkin, ainakin tähän mennessä.

timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja timo » 04.04.2019. 21:32

No eipä loppunut rutinat ei. Seuraavaksi kokeiluun tuo lisäaine...

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 05.04.2019. 10:11

Kitkalisäaine pitää olla perissä, muutoin perän akselit on yhtä puuta. Lisäaine pienentää levyjen kitkaa ja näin ollen auto jumittaa vähemmän käännöksissä. Mutta sulla saattais olla vikaa joko etuakselin vetonivelissä tai jommassa kummassa cv-kartaanissa. Ota kartaanit irti niin saat pyöriteltyä pyöriä vapaammin ilmassa ja käännettyä etupyöriä. Voi tietty kokeilla nostaa kaikki pyörät pukeille ja toinen kuuntelee ja toinen ohjastaa kopissa ettei tuu vahinkoa.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kozel » 06.04.2019. 19:24

Itse KJ perään laitoin LS lisäaineella öljyn ja purkki lisäainetta. Talvellakin paljon maltillisempi tuo lukkoperä.

Rutina voi tulla siitäkin jos siellä kitkalevyjä on hajalla. Ei auta öljynvaihto eikä lisäaineet.
kozel@ircnet

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Timo L » 06.04.2019. 20:41

Jos varilok rutisee paljon, niin yleensä sitten siinä vaiheessa alkaa valitettavasti olla jo peli menetetty, koska varilokiin ei tietääkseni saa uusia kitkapakkoja sisälle toisin kuin tracklok- periin. Varilokissa joutuu uusimaan koko murikan.

Toki kandee koittaa vielä sillä LS- lisäaineella, se ei paljon maksa ja on oikeasti oltava niin kitkalukkoperässä kuin varilokissakin. Kuten yllä todettiin, se vähentää kitkaa ja antaa "tasaista" luistoa silloin kun kuuluu.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja timo » 07.04.2019. 19:30

Timo L kirjoitti:
06.04.2019. 20:41
Jos varilok rutisee paljon, niin yleensä sitten siinä vaiheessa alkaa valitettavasti olla jo peli menetetty, koska varilokiin ei tietääkseni saa uusia kitkapakkoja sisälle toisin kuin tracklok- periin. Varilokissa joutuu uusimaan koko murikan.

Toki kandee koittaa vielä sillä LS- lisäaineella, se ei paljon maksa ja on oikeasti oltava niin kitkalukkoperässä kuin varilokissakin. Kuten yllä todettiin, se vähentää kitkaa ja antaa "tasaista" luistoa silloin kun kuuluu.
Kun vaihdoin nuo öljyt perään, ei siellä ainakaan mitään silppua näkynyt. magneetissa oli aivan hienoa tahnaa vähän. Miten nuo kitkalevyt(vai mitä ne on) sitten rikkoutuvat? Näkeekö jostain kun on perä auki, onko rikki?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.04.2019. 19:40

Ei näe, levyt on pinnoitetut, kun ne kuluu, se pinnoite katoaa öljyn sekaan, ei ole magneettista....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja timo » 07.04.2019. 21:06

JAMANT kirjoitti:
07.04.2019. 19:40
Ei näe, levyt on pinnoitetut, kun ne kuluu, se pinnoite katoaa öljyn sekaan, ei ole magneettista....
Ok. Kokeilen lisätä ls:ää. Mikähän teiltä Jamant saatava öljy olisi oikea kyseisen jeepin jakolaatikkoon? Yritin löytää laatikosta tyyppi merkkiä, mutta turhaan :| .

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.04.2019. 8:52

Laita hakukenttään 5016796, siinä se...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja timo » 13.04.2019. 11:49

Nonniin! Eihän se lisäaineistuksen lisäaineistus riittänyt lopettamaan peräpään murinaa.

Olen miettinyt että nyt on kolme vaihtoehtoa.
- Korjataan. Tuossa aiemmin mainittiin ettei kitkalukko pakkoja saa erikseen, vaan on vaihdettava koko perämurikka. Jos näin on, saako murikkaa edes purettua? Jos saa, kumma jos ei kukaan osia myy. Mitähän vaihtoehdot maksaa ja paljonko vaatii työtä?
- Tehdään avoin perä. Eli miten iso homma on poistaa kitkapakat, jos siis murikan saa auki? Ei oikein innosta tämäkään, kun sitten en enää omista nelivetoa :roll: .
- Ei tehdä mitään? Käännän siis käännöksissä ysäriä isommalle ja painan kaasua. Mikä paikka silloin laukeaa seuraavaksi, vai eikö mikään?

Ja olisiko jollakulla heittää linkkiä tällaisen vari-loc perän räjätyskuvaan? Google löytää monenlaisia kyllä, mutta mikä on oikea?

Kirjoita vastaus