Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
-
Machist
- Viestit: 453
- Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
- Paikkakunta: Juuka
Viesti
Kirjoittaja Machist » 24.04.2019. 8:46
Mitkäs olisi kestävät vetarin kumit?
Nyt on kolmannet Crown kumit menossa ja ne kestää kesällä, mutta talvella ratkeaa heti.
Viimeisimmät oli 6kk alla ja nyt on vaseliinit pitkin pohjaa
Eli ostin siis yhden parin ja takuuseen ovat aina uudet lähettäneet.
Alkaa tympiä tuokin jumppaus, kun joutuu suht paljon aina purkamaan.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6409
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 24.04.2019. 10:02
Ongelmana on nykyään että noissa kumeissa ei käytetä luonnonkumia, kestävyys on sitten erittäin epävarmaa, toisilla on Crownin kumit kestäny paremmin, toisilla huonommin, kumit näköjään yksilöllisiä....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
Machist
- Viestit: 453
- Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
- Paikkakunta: Juuka
Viesti
Kirjoittaja Machist » 24.04.2019. 11:21
Nää viimesimmät on olevinaan ollu pehmeämpää kumia, mutta yhtä huonosti kestivät.
Hyllyssä on taas yhdet odottamassa, mutta +5 lämpötilassa oli jo kovat. Kyllähän ne kesän tietysti toimii.
pitänee etsiä joku SKF:n yleiskumi jossa mitat täsmäisi?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
-
piippu
- Viestit: 38
- Liittynyt: 05.11.2009. 20:41
- Paikkakunta: Härmä
Viesti
Kirjoittaja piippu » 24.04.2019. 14:57
Eikö kukaan tee noita vielä silikonista, kun kaikkia muuta turpon putkia ym. jäähdyttäjän letkua kyllä löytyy, mutta ettei tuollaiseen jossa oikeasti olisi hyötyä? Joo en käsitä miksi niitä edes yritetään näistä nykymuoveista valmistaa, kun ei kerran kestä...samoin kun esim. polkupyörän sisuskumit. Täyttä kuraa järjestään...
-
Timo L
- Viestit: 1496
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 24.04.2019. 16:49
Sama on myös mehupullojen kumikorkeissa.. vieläkin on käytössä yli 30 vuotta vanhoja Nokian tekemiä kumikorkkeja jotka on ehjiä, mutta uudet kiinantuotannon - tai edes kotimaiset - ei kestä kuin pari vuotta ja on halkeilleet käyttökelvottomiksi.
Oikeasti aivan perseestä, että olisi olemassa hyvä ja toimiva materiaali tehdä noita, mutta sen sijaan tehdään jostain epämääräisestä muovista täyttä sontaa mikä ei kestä yhtään mitään. Pätee moniinkin tuotteisiin mitkä on ennen tehty laadukkaasta kumista, nykyisin lähinnä jotain ylikovaa muovia tai muuten huonolaatuista materiaalia.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6409
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 24.04.2019. 16:54
Sillä paskalla laadulla saadaan maksimoitua tuotto, millään muulla ei oo enää väliä... Itse myyn Crownin suojakumeja, kun ei parempaakaan ole, tai on, mutta kukaan ei osta merkkiosana 123 euroa maksavaa suojakumia... Vai ostaako? Tukkurilla on, yhden saan vaikka perjantaiksi tänne, enemmän menee ensiviikolle...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
rane58
- Viestit: 1257
- Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja rane58 » 25.04.2019. 5:18
Tehdäänkö sellaisia vetareita joita ei tarvitse "kumittaa", paljaana vaan.....?
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Machist
- Viestit: 453
- Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
- Paikkakunta: Juuka
Viesti
Kirjoittaja Machist » 25.04.2019. 8:08
Jeeppi on tällä hetkellä seisonnassa ja ehkä syksyllä kerkeän keskittyä siihen.
Merkkiosa on kyllä rikollisen kallis, mutta toisaalta jos nuo tarvikkeet kestää ajaa vain kesällä, niin onko tässä vaihtoehtoja?
Täytyy tosiaan vielä katsella nuo yleismalliset, joltain tunneltulta valmistajalta.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
-
Timo L
- Viestit: 1496
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 25.04.2019. 12:20
rane58 kirjoitti: ↑25.04.2019. 5:18
Tehdäänkö sellaisia vetareita joita ei tarvitse "kumittaa", paljaana vaan.....?
Juu, ristikolliset vetarit
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
Jorma
- Viestit: 390
- Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja Jorma » 25.04.2019. 20:03
Machist kirjoitti: ↑25.04.2019. 8:08
Merkkiosa on kyllä rikollisen kallis, mutta toisaalta jos nuo tarvikkeet kestää ajaa vain kesällä, niin onko tässä vaihtoehtoja?
Tuossahan yllä tuli yksi vaihtoehto. Laita siihen XJ 'n vetarit niin ei tarvi enää ikinä ostaa suojakumeja.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6409
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 25.04.2019. 20:31
Jorma kirjoitti: ↑25.04.2019. 20:03
Machist kirjoitti: ↑25.04.2019. 8:08
Merkkiosa on kyllä rikollisen kallis, mutta toisaalta jos nuo tarvikkeet kestää ajaa vain kesällä, niin onko tässä vaihtoehtoja?
Tuossahan yllä tuli yksi vaihtoehto. Laita siihen XJ 'n vetarit niin ei tarvi enää ikinä ostaa suojakumeja.
Ja muistaakseni ne on kestävämmät kuin ZJ:n CV-mallit... Mutta käy vain -92 uudemmat, koska vanhemmassa vetarissa se ABS kehä on eri ja ZJ ei osaa käsitellä sitä oikein...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
Machist
- Viestit: 453
- Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
- Paikkakunta: Juuka
Viesti
Kirjoittaja Machist » 26.04.2019. 11:23
jaa? no täytyypä alkaa metsästämään sopivia XJ:n vetareita, kunhan valuuttatilanne paranee tilillä.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
-
Timo L
- Viestit: 1496
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 26.04.2019. 12:06
Muistaa vaan että etenkin 249- jakiksella olevassa ristikolliset vetarit vatkaa enemmän ihan katukäytössäkin kuin vakionopeusnivelet. Paljon paremmathan noi CV:t olisi, kun vaan olisi sisätikku vahvempi..
Tietysti aina on RCV:t, niissä on myös vahva ja hyvä suojapallo CV- nivelelle
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
Maastis
- Viestit: 141
- Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja Maastis » 26.04.2019. 23:24
Hei
Ei nyt ole juurikaan omakohtaisia kokemuksia vetareiden suojakumien kestosta, koska KJ on ollut ensimmäinen auto mihin tarvinnut vaihtaa vaikka yli 20 vuotta autoiltukin... mutta joo, vaihtelin blue print tuotenimellä myidyn kumin ja kyllä se nyt paikalleen meni vaikka isompaan päähän ei se oma kiristyspanta ulettunutkaan. Tätä työkavereille toimitellessa yksi VW omistaja sanoi, että vaihteli paikallisen tarvikeliikkeen niveliä kerran vuoteen kun ei kumit kestäneet. Sitten kerran oli jostain syystä joutunut laittamaan kumin pienemmän halkaisijan muovisella nippusiteellä kiinni. Kas kummaa, kumi alkoikin kestää... nippuside jäi sfn verran löysemmin kiinni, että kumi pääsi vähän liikkumaan ja elämään akselin päällä. Piti kuitenkin rasvat sisällä ja kesti talvenkin...
TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...
Ex. KJ Cherokee 3,7