WJ etukardaaneista

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 27.01.2022. 18:19

Tarkoitus päivittää tuo CV nivelillä oleva kardaani tupla ristikolla olevaan jossain välissä kun nostaa autoo enemmän.
Onko ZJ:ssä sama kardaani kun WJ:ssä, tätä kyselen sillä kun hinta eroa tuntuu olevan satoja euroja näiden välillä.

Toinen kysymys noiden tuplaristikko kardaanien pituus, toimiiko se lähes vakiokorossa olevassa autossa, idea siis rakennella ja päivitellä vähän niiku osa kerrallaan sillon kun kerkee.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.01.2022. 18:35

Ei oo ZJ:ssä samaa kardaania, siinäkin kahta erilaista, vanhemmissa on etunivel ristikolla ja uudemmassa CV-nivelellä, joka tietääkseni ei ole sama kuin W:ssä, ZJ:n takanivel aina tuplaristikkonivelellä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 27.01.2022. 18:52

Minkäs kokosilla ristikoilla se ZJ:n kardaani on ja saakos sen käymään, yokethan pitää jokatapauksessa vaihtaa kun tuohon jumppaan ryhtyy, eikös ZJ:ssäkin oo etuakselina dana 30 joten siihen päähän luulis löytyvän käypänen yoke, mites tuo jakolootan pää? jos tuohon NV247 lootaan tilaa ristikolle tarkotetun ni ollaan varmaan jo lähellä.
MIkä niissä kardaaneissa on muuten eron ZJ vs WJ ?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.01.2022. 19:15

Ristikot on noi: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2463434- ... roj8130750

Tuossa yokesarja: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2471693- ... amnp-247yk

Kardaaneissa erona liuku ja pituus... WJ:n liuku on siinä etummaisessa CV:ssä. ZJ:ssä se liuku on esim tuollainen: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2468668- ... am80411851

Ja pituudet menee tekniikan mukaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 27.01.2022. 19:52

JAMANT kirjoitti:
27.01.2022. 19:15

Kardaaneissa erona liuku ja pituus... WJ:n liuku on siinä etummaisessa CV:ssä. ZJ:ssä se liuku on esim tuollainen: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2468668- ... am80411851

Ja pituudet menee tekniikan mukaan...
Tarkotin jos otetaan esim WJ:n kardaani jossa tuplaristikko jakkiksen päässä ja yksittäinen ristikko perän päässä ja samallainen ZJ:stä niin ilmeisesti pituus eroa vaan ?

Edit: onkos näitä kardaanien pituuksia kukaan listannut minnekkään et millä tekniikalla olevissa on minkäkin pituista.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.01.2022. 21:34

henu kirjoitti:
27.01.2022. 19:52
Tarkotin jos otetaan esim WJ:n kardaani jossa tuplaristikko jakkiksen päässä ja yksittäinen ristikko perän päässä ja samallainen ZJ:stä niin ilmeisesti pituus eroa vaan ?
Edit: onkos näitä kardaanien pituuksia kukaan listannut minnekkään et millä tekniikalla olevissa on minkäkin pituista.
Ei oo tehtaan jäljiltä olemassa WJ:ssä tuplaristikkoo, ne on kaikki CV-nivelellä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Keimo
Viestit: 216
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja Keimo » 28.01.2022. 13:41

JAMANT kirjoitti:
27.01.2022. 21:34
Ei oo tehtaan jäljiltä olemassa WJ:ssä tuplaristikkoo, ne on kaikki CV-nivelellä...
Maailmalla (oikeasti vain internetissä) tällaiseenkin ihmeeseen törmännyt: 52853500AB
henu kirjoitti:
27.01.2022. 19:52
Tarkotin jos otetaan esim WJ:n kardaani jossa tuplaristikko jakkiksen päässä ja yksittäinen ristikko perän päässä ja samallainen ZJ:stä niin ilmeisesti pituus eroa vaan ?
Edit: onkos näitä kardaanien pituuksia kukaan listannut minnekkään et millä tekniikalla olevissa on minkäkin pituista.
Ulkomaan Jeeppifoorumilla (olikohan peräti juurikin se www.jeepforum.com) on hyvänoloinen topikki WJ:n etukardaaneista, tuplaristikkovaihdoksesta ja siellä muistaakseni oli lista myös eri Jeep-mallien kardaanien pituuksista, mistä voi sitten päätellä sopivaa lähtökohtaa askarteluun. En nyt tähän hätään taas muista missä oli linkki tallessa. Google varmaankin löytäis.

Mutta tosiaan, ristikot ovat pääsääntöisesti samat (Jeepeissä), eli sen puolesta melkein mikä vain käy lähtökohdaksi. Itselläni on ZJ:stä peräisin olevasta etukardaanista tehty tuplaristikko (jakis) - CV (akseli) mallin kardaani. Jakiksen päähän tuo yoke, minkä Jamant linkkasi. Akselin päässä ZJ:n CV-nivel käy suoraan WJ:n alkuperäiseen CV-laippaan. Ja jakiksen yoke kävi pajalla sorvissa, vähän matkaa spooreja sileäksi kun ei muuten mene pohjaan. Itse kardaania tietysti piti myös pajalla vähän lyhentää. Sovitettu vakio korkeuksiselle, mutta koitin mittailla että menee ihan täydestä vielä parin tuuman korotuksellakin. Sopiva pituus tietysti riippuu miten akselin liikeradat menee.

Ja tämän mallinen tuli itselle laitettua ihan vain koska sattui sopiva aihio vastaan. Tietysti optimi varmaankin olisi se ristikot molemmissa päissä. Ja toinen syy laiskuus: akselin yoken vaihto vs. bolt-on. Akselin yoken vaihto kävis passelisti siinä kohtaa, kun tarttee perä laakeroida. Vähänhän tuo jo äänteli (pinionin laakeri) joten pelkkä stefan ja yoken vaihto olisi ollut vähän turhan tuntuista. Jakiksen yoken (ja stefan) vaihto on puolestaan ihan simppeli homma myös pihassa auton alla maaten.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.01.2022. 13:49

Keimo kirjoitti:
28.01.2022. 13:41
JAMANT kirjoitti:
27.01.2022. 21:34
Ei oo tehtaan jäljiltä olemassa WJ:ssä tuplaristikkoo, ne on kaikki CV-nivelellä...
Maailmalla (oikeasti vain internetissä) tällaiseenkin ihmeeseen törmännyt: 52853500AB
ZJ:n kardaani...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Keimo
Viestit: 216
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja Keimo » 28.01.2022. 13:56

JAMANT kirjoitti:
28.01.2022. 13:49
Keimo kirjoitti:
28.01.2022. 13:41
JAMANT kirjoitti:
27.01.2022. 21:34
Ei oo tehtaan jäljiltä olemassa WJ:ssä tuplaristikkoo, ne on kaikki CV-nivelellä...
Maailmalla (oikeasti vain internetissä) tällaiseenkin ihmeeseen törmännyt: 52853500AB
ZJ:n kardaani...
Voi ei! Internetissä on virhe! :!: :shock: :mrgreen: :lol:
Erikoista, että useassa paikassa väitetty WJ:n loppupään vuosimallien kardaaniksi. No, kaikki tietysti nojaavat samaan virheelliseen lähtötietoon.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.01.2022. 14:30

Keimo kirjoitti:
28.01.2022. 13:56
JAMANT kirjoitti:
28.01.2022. 13:49
Keimo kirjoitti:
28.01.2022. 13:41
JAMANT kirjoitti:
27.01.2022. 21:34
Ei oo tehtaan jäljiltä olemassa WJ:ssä tuplaristikkoo, ne on kaikki CV-nivelellä...
Maailmalla (oikeasti vain internetissä) tällaiseenkin ihmeeseen törmännyt: 52853500AB
ZJ:n kardaani...
Voi ei! Internetissä on virhe! :!: :shock: :mrgreen: :lol:
Erikoista, että useassa paikassa väitetty WJ:n loppupään vuosimallien kardaaniksi. No, kaikki tietysti nojaavat samaan virheelliseen lähtötietoon.
No en minäkään muuta tiedä, kuin että mun järjestelmässä se on 1993 ZJ:n etukardaani, voi munkin järjestelmä kusta... Kaikki on nykyään pa**aa, paitsi k**i...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

timpson
Viestit: 81
Liittynyt: 26.08.2015. 13:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja timpson » 28.01.2022. 17:13

Mulla näyttäis olevan tallissa irrallaan juuri tuo 52853500AB-mallinen kardaani.
Jos tarviit mittoja niin siitähän niitä on helppo mittailla.
WJiihin tän aattelin laitella, joskus kunhan ehdin..
Kuva

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 30.01.2022. 15:24

No jos siitä ei liikaa vaivaa oo ni hyvähän se olis jotain mittoja saada niin saa edes suuntia.
Mulla siis tulosa mese dieselillä olevaan ja tarkotus siirtää etuakseliakin ainakin sen tuuman eteenpäin.
Paljonkos tuossa on liu'ussa varaa tulla ulospäin ?

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja Timo L » 02.02.2022. 21:12

JAMANT kirjoitti:
27.01.2022. 19:15
Kardaaneissa erona liuku ja pituus... WJ:n liuku on siinä etummaisessa CV:ssä. ZJ:ssä se liuku on esim tuollainen: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2468668- ... am80411851

Ja pituudet menee tekniikan mukaan...
Tarkennetaan sen verran ettei joillekin jäisi väärää kuvaa - ZJ:ssä tuo perinteisen mallinen Jamantin linkkaama liuku on etukardaanissa vain jos on ristikollinen kardaani. Jos on CV- nivel etuakselin päässä, niin liuku on CV- nivelessä eikä kestä korotusta tai etuvakaaja avattuna metsäajoa juuri ollenkaan.

Eri mittaisia ristikollisia etukardaaneja on Jeepeissä aika monta erilaista, ja toisaalta jos ei löydy suoraan sopivaa niin joko putkittaa uusiksi tai rakennuttaa uusista osista omilla mitoilla. Halpojahan ne uudet kardaanit ei osineen ole.. Jos käyttää vanhaa kardaania, niin kannattaa katsoa onko liu'un sininen pinnoite kunnossa, jos on niin uusii ennen käyttöä kaikki ristikot (suosittelen VAIN Spicerin ristikoita, Jamantilta löytyy) sekä tuplaristikon muut hilppeet.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 16.05.2022. 17:55

Tuli tuossa tutkittua yhtä omista projekteista niin siitä löytyy myös tuo 52853500AB kardaani edestä.
Pituus karkeesti auton alla maattuna ristikoiden keskeltä keskelle 830mm, 3" korotus ja vakio tukivarret.

Onko jollain mese diesel WJ:ssä tuplanivel kardaania, sitä vaan mietin et miten pitkiä keppejä niissä on käytetty kun äärimäisen karkeen mittaustavan perusteella jakkiksen etureuna on pari senttiä kauempana mese dieselissä vs V8 545RFE.

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 26.07.2022. 19:07

Kulkeutu joku aika sit yoke sarja sivukäsiä pitkin ja nyt on vissiin ongelma.
Etuperän pään yokessa on suoapelti about siinä missä kuminen pölysuoja normisti on, kuuluuko se pelti jättää siihen vai repiä hemmettiin ja laittaa tilalle kuminen pölysuoja, molemmat ei mahdu olemaan yhtäaikaa.
Varsinainen ongelma on se kun uuden yoken laittaa paikalleen ja kirraa sen verran että välykset poistuu niin kierto jäykkyys on huomattava, voiko pelkästään uus pinta yokessa ahistaa stefaa vasten niin paljon että tuntuu vaan jäykältä.

Koitin siis vanhalla stefalla ja krymppillä, krymppiä en siis puristanut yhtään läjään vaan heti kun välys poistuu niin muuttuu käsituntumalla tosi nihkeeks pyörittää.
Tönarillä mittailtuna mitat samat kun alkuperäisessä mut tuo pelti lyhentää stefapintaa ja menee ihan nahkoilleen stefaa vasten.
https://1drv.ms/u/s!AhHNP-QkWqqQghI8_cSj8i0I0moc

Edit: mulla siis ei oo niin tarkkaa viisari momentti avainta että vois alkuperäseen verrata.

Kirjoita vastaus