Sivu 1/1

WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 08.01.2023. 14:17
Kirjoittaja Fatfinn
Vaihdoin WJ etutukivarren puslat ylös ja asensin alas säädettävät tukivarret. Jeepin taulukon mukaan mitta 15.9" kun korotettu 2". Eli alatukivarsista tuli lähes 1cm pitempiä. Tästä johtuen akselin kulma muuttui ja etuperä on nyt vaakatasossa kun aikaisemmin oli hieman yläviistossa suhteessa kardaaniin. Kuuluuko etuperän olla vaakatasossa? 80km/h vauhdissa kuuluu juurraavaa ääni ja epäilen että tulee kardaanista. Täytyypä mitata kulma tarkemmin huomenna...

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 08.01.2023. 16:00
Kirjoittaja Timo L
Pinionikulma menee casterin edelle, pinionin pitäisi edessä osoittaa suoraan kohti jakolaatikkoa niin, että kardaanin pinionin pään nivel on suorassa (ei siis kulmassa). Nuo taulukot tukivarsien pituuksista on lähinnä karkeasti suuntaa- antavia, tukivarret säädetään sen mukaan mikä on oikea mitta omaan autoosi.

Takana jakolaatikon takalähtö ja akselin pinioni pitää olla samassa kulmassa.

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 08.01.2023. 16:09
Kirjoittaja Fatfinn
Jos pinion on 0 niin onko caster 6 vai mitä? Eli jakolaatikon akselin kulma määrittää pinionin kulman?

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 09.01.2023. 4:54
Kirjoittaja henu
Millä kardaanilla se on ?
CV CV, ristikko CV, ristikko ristiko vai ristikko tupla ristikko.

Itse taistelin kesällä pahan jurnutus ongelman kanssa kun säädettävien tukivarsien kanssa koitin saada toimimaan, ei riittänyt aika saada jurnutuksen aiheuttajaa selville kun autoo tarvihti niin heitin vakioromut paikalleen ja tarkoitus koittaa ensikesänä uudestaan.

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 09.01.2023. 10:51
Kirjoittaja mace
https://www.tremec.com/anexos/Literatur ... ctions.pdf

Lataa appi: https://www.tremec.com/menu/tremec-toolbox-app/

Siis yksinkertaisesti kardaanin molempien päiden yogien tulee olla yhdensuuntaiset.

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 09.01.2023. 11:35
Kirjoittaja Fatfinn
henu kirjoitti:
09.01.2023. 4:54
Millä kardaanilla se on ?
CV CV, ristikko CV, ristikko ristiko vai ristikko tupla ristikko.

Itse taistelin kesällä pahan jurnutus ongelman kanssa kun säädettävien tukivarsien kanssa koitin saada toimimaan, ei riittänyt aika saada jurnutuksen aiheuttajaa selville kun autoo tarvihti niin heitin vakioromut paikalleen ja tarkoitus koittaa ensikesänä uudestaan.
Kardaani on CV-CV. Mittasin kulmat, pinioni 2° pos ja kardaanin laippa 0°. Jakolaatikosta hieman vaikea mitata, mutta alapuolelta mitattuna 0°. Kardaani 6°. Eli pitäisi olla ok?

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 09.01.2023. 17:07
Kirjoittaja Timo L
Kaikista helpointa mitata etuperän banjon kannen vierestä, siinä on tasainen koneistettu pinta ja on täysin kohtisuorassa pinioniin nähden.
Mitä tulee pinionin ja casterin suhteeseen, ei aavistustakaan mitä se on WJ:n etuakseleissa. Suosittelen mittaamaan.. mutta pikku korotuksilla caster pitäisi pysyä vielä ihan tolkullisissa arvoissa vaikka pinionin kääntää jakikseen nähden oikeaan asentoon.

Periaatteessa CV/CV- nivelellinen kardaani ei ole ihan yhtä herkkä tärinöille verrattuna ristikolliseen, koska ei vakionopeusnivelen pitäisi täristää (siitähän tuo nimikin, nivel toimii vakionopeudella toisin kuin ristikko silloin kun se ei ole suorassa). WJ:ssä taitaa tosin myös olla etummaiseen CV- niveleen sisäänrakennettuna kardaanin liuku? Se toimii parhaiten kun siinä päässä kardaanin niveltä ei ole kulmaa ollenkaan - allaolevasta kuvasta siis tuo ylempi tilanne (siinä toki tuplaristikko + ristikko, mutta idea sama).

Kuva

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 09.01.2023. 17:08
Kirjoittaja Timo L
Kannattaa toki myös tarkistaa, että kardaanin nivelet on kunnossa. Ei ole mitenkään harvinaista että jompikumpi - usein etukardaanin jakiksen päässä - nivel on huonona..

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 09.01.2023. 18:05
Kirjoittaja Fatfinn
Timo L kirjoitti:
09.01.2023. 17:08
Kannattaa toki myös tarkistaa, että kardaanin nivelet on kunnossa. Ei ole mitenkään harvinaista että jompikumpi - usein etukardaanin jakiksen päässä - nivel on huonona..
Jakiksen nivel vasta vaihdettu. Voihan se jurraaminen tulla muualtakin. Pitäis pyörien kulmat vielä käyttää säätämässä.

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 10.01.2023. 17:46
Kirjoittaja Fatfinn
WJ nyt suuntauksessa, mutta ei käänny vasemmalle suuntauksen jälkeen. Nostimessa kääntyi, mutta ei pihalla...

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 10.01.2023. 21:10
Kirjoittaja Timo L
Fatfinn kirjoitti:
10.01.2023. 17:46
WJ nyt suuntauksessa, mutta ei käänny vasemmalle suuntauksen jälkeen. Nostimessa kääntyi, mutta ei pihalla...
Anna kun arvaan: joku perus ketjuliikkeen (Vianor, Euromaster tjsp.) suuntaus? Eli suuntausta tekemässä ihmiset jotka eivät tiedä siitä yhtään mitään, etenkin kun kyseessä on jäykkäakselinen auto..

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 11.01.2023. 11:36
Kirjoittaja Fatfinn
Timo L kirjoitti:
10.01.2023. 21:10
Fatfinn kirjoitti:
10.01.2023. 17:46
WJ nyt suuntauksessa, mutta ei käänny vasemmalle suuntauksen jälkeen. Nostimessa kääntyi, mutta ei pihalla...
Anna kun arvaan: joku perus ketjuliikkeen (Vianor, Euromaster tjsp.) suuntaus? Eli suuntausta tekemässä ihmiset jotka eivät tiedä siitä yhtään mitään, etenkin kun kyseessä on jäykkäakselinen auto..
Oli suunnattu siten etta ohjausvaminin oli jaanyt pohjaan...

Re: WJ etuperä/kardaani

Lähetetty: 11.01.2023. 18:56
Kirjoittaja Timo L
Fatfinn kirjoitti:
11.01.2023. 11:36
Timo L kirjoitti:
10.01.2023. 21:10
Fatfinn kirjoitti:
10.01.2023. 17:46
WJ nyt suuntauksessa, mutta ei käänny vasemmalle suuntauksen jälkeen. Nostimessa kääntyi, mutta ei pihalla...
Anna kun arvaan: joku perus ketjuliikkeen (Vianor, Euromaster tjsp.) suuntaus? Eli suuntausta tekemässä ihmiset jotka eivät tiedä siitä yhtään mitään, etenkin kun kyseessä on jäykkäakselinen auto..
Oli suunnattu siten etta ohjausvaminin oli jaanyt pohjaan...
Eli siis eivät ole alkuunkaan tienneet mitä tekevät, kunhan nyt sähläävät jotain tajuamatta autoista oikeastaan yhtään mitään :roll: Miten ne on edes onnistuneet tunaroimaan tuolla tavalla? :D