42RE säätö
42RE säätö
Alkaisi olla öljyjen vaihto ja säätö ajankohtainen.
8v sitten ostin Jeepin ja silloin on vaihdettu laatikkoon liemet ja suodatin. Säätöä ei tehty.
Laatikko toiminut hienosti, mutta nyt ei etenkään talvella ihan herkästi kytke OD:tä päälle -> täytyy ajaa pitkään että laatikko lämpeää.
Välillä vähän arpoo vaihteita kun ajelee hiljakseen.
Nyt sitten meinasin, että jos vaihtaisin öljyt ja säätäisin ohjeen mukaan: https://www.youtube.com/watch?v=o7_Do8J ... x=5&t=317s
Eli vaihtoon öljyt, suodatin, tiiviste ja jousi
https://www.cascadetransmissionparts.co ... pring.aspx
Ei näytä kovin vaikealle tuo säätö.. onko jotain muuta huomioon otettavaa?
8v sitten ostin Jeepin ja silloin on vaihdettu laatikkoon liemet ja suodatin. Säätöä ei tehty.
Laatikko toiminut hienosti, mutta nyt ei etenkään talvella ihan herkästi kytke OD:tä päälle -> täytyy ajaa pitkään että laatikko lämpeää.
Välillä vähän arpoo vaihteita kun ajelee hiljakseen.
Nyt sitten meinasin, että jos vaihtaisin öljyt ja säätäisin ohjeen mukaan: https://www.youtube.com/watch?v=o7_Do8J ... x=5&t=317s
Eli vaihtoon öljyt, suodatin, tiiviste ja jousi
https://www.cascadetransmissionparts.co ... pring.aspx
Ei näytä kovin vaikealle tuo säätö.. onko jotain muuta huomioon otettavaa?
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Machist, muokattu yhteensä 26 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: RE44 säätö
Ja tarvitset tuon: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2471107- ... mil-c-3705 etupannan säätöön ja momenttiavaimen joka osaa 1.5 Nm / 8Nm arvot, tuo pienempi arvo tuon säätötyökalun kanssa. Harva momenttiavain mahtuu sinne etupannan säätöön, paitsi jos poraa lattiaan reiän...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: RE44 säätö
Okei, tilaanpa tuon heti kun reissusta kotiudun.
Helppohan se tuossa pöydällä on säätää, kuten videossa
Kiitos!
Helppohan se tuossa pöydällä on säätää, kuten videossa

Kiitos!
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: RE44 säätö
Työkalu on nyt tilattu..
onkos tuo vaihteisto nyt 42re?
1997 ZJ kyseessä.
Katselin vain noita öljymääriä:
https://www.jamant.fi/fi/tietosivut/tie ... irron-ljyt
onkos tuo vaihteisto nyt 42re?
1997 ZJ kyseessä.
Katselin vain noita öljymääriä:
https://www.jamant.fi/fi/tietosivut/tie ... irron-ljyt
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: RE44 säätö
Anna rekkari, niin katson mikä laatikko siinä on oikeasti... Kuutosessa pitäis olla 42RE...Machist kirjoitti: ↑25.09.2023. 13:52Työkalu on nyt tilattu..
onkos tuo vaihteisto nyt 42re?
1997 ZJ kyseessä.
Katselin vain noita öljymääriä:
https://www.jamant.fi/fi/tietosivut/tie ... irron-ljyt
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: RE44 säätö
No niin, tarkistettu rekkarilla ja 42RE sielllä on....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: 42RE säätö
Kiitos Jamant!
Työkalu olisi näköjään noutopisteessä.
Suodatin ja tiiviste hommattu myös.
Täytyy vielä ne ATF:t jossain välissä ostaa ja sittenpä sitä voisi alkaa hommiin.
Työkalu olisi näköjään noutopisteessä.
Suodatin ja tiiviste hommattu myös.
Täytyy vielä ne ATF:t jossain välissä ostaa ja sittenpä sitä voisi alkaa hommiin.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: 42RE säätö
Tarvittavat työkalut:
- Momenttiavain, esim tämä lienee ok?: https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000051199
- säätötyökalu: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2471107- ... mil-c-3705
- T40 3/8″, Torx
- 19mm kiintoavain
- T25 Torx
- 14mm hylsy
- 13mm hylsy
- 1/4" hylsy ( tai 8mm hylsy)
Eli siellä laatikon kyljessä on
19mm lukkomutteri ja T40 torx (eipä olekkaan, vaan neliskanttinen 8mm potikka)?
Avataan 19mm lukkomutteri ja kiristerään ruuvia 72 lbs (8,1Nm)? Säätötuökalulla 8.1/1.5=5,4Nm
Sitten löysätään ruuvia 2 ja 1/2 kierrosta.
Tämän jälkeen kiristetään lukkomutteri.
Öljypohjan irroitus laatikosta (13mm)
Suodatin irti T25
14mm lukkomutteri auki
1/4" säätömutteria kiristetään 72 lbs (8,1Nm)
Löysää 3 kierrosta
Kiristä lukkomutteri
Unohtuiko nyt jotain?
- Momenttiavain, esim tämä lienee ok?: https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000051199
- säätötyökalu: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2471107- ... mil-c-3705
- T40 3/8″, Torx
- 19mm kiintoavain
- T25 Torx
- 14mm hylsy
- 13mm hylsy
- 1/4" hylsy ( tai 8mm hylsy)
Eli siellä laatikon kyljessä on
19mm lukkomutteri ja T40 torx (eipä olekkaan, vaan neliskanttinen 8mm potikka)?
Avataan 19mm lukkomutteri ja kiristerään ruuvia 72 lbs (8,1Nm)? Säätötuökalulla 8.1/1.5=5,4Nm
Sitten löysätään ruuvia 2 ja 1/2 kierrosta.
Tämän jälkeen kiristetään lukkomutteri.
Öljypohjan irroitus laatikosta (13mm)
Suodatin irti T25
14mm lukkomutteri auki
1/4" säätömutteria kiristetään 72 lbs (8,1Nm)
Löysää 3 kierrosta
Kiristä lukkomutteri
Unohtuiko nyt jotain?
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä Machist, muokattu yhteensä 13 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: 42RE säätö
Ei kai muuta kuin että kun kiristetään ne lukkomutterit niin pidettävä huolta että se säätöruuvi ei liiku samalla, eli ettei säätö muutu...
Ja uusi suodatin hyvä olla käsillä ja uutta öljyä...
Ja uusi suodatin hyvä olla käsillä ja uutta öljyä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: 42RE säätö
Suodatin ja tiiviste on tallin hyllyssä..
Sekä ATF+4 (8l), jota meinasin myös jakikseen laittaa.
Automaatti 5l ja jakis 2l?
Täytyy tuo momenttiavain käydä viikonloppuna hakemassa vielä..
Sekä ATF+4 (8l), jota meinasin myös jakikseen laittaa.
Automaatti 5l ja jakis 2l?
Täytyy tuo momenttiavain käydä viikonloppuna hakemassa vielä..
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: 42RE säätö
Sinne jakikseen voi laittaa hyvin jotain halvempaa ATF:ää, kunhan on punaista... Tai riippuu siitä, kenen ATF+4:ää sulla on, Moparin öljy kallista jakikseen, jonne kelpaa halvin mahdollinen, jakiksessa öljy vain voitelee ja siirtää lämpöä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: 42RE säätö
MAG1 ATF+4 oli tarkoitus laittaa, kuten edelliselläkin kerralla.
Ok, no mulla taitaakin olla joku ATF pöntön tähde vielä tallissa, joten laitan sitä sitten
Kiitos!
Eipä sittenkään.. piti olla MAG1, joka olikin Gulf multi vehicle atf..
Peruin tilauksen ja kuulemma tämä toimisi 100% varmasti.
Soittelin sitten yhteen vaihteistopajaan ja sieltä sanoi että Gulfia ei pidä laittaa missään nimessä!
Sama Comman yms öljyjen kanssa.
ATF +4 oli kuitenkin loppu sieltä..
Tätä nyt meinasin sitten laittaa:
https://www.4x4parts.fi/fi/voiteluainee ... 55242.html
Ok, no mulla taitaakin olla joku ATF pöntön tähde vielä tallissa, joten laitan sitä sitten

Kiitos!
Eipä sittenkään.. piti olla MAG1, joka olikin Gulf multi vehicle atf..
Peruin tilauksen ja kuulemma tämä toimisi 100% varmasti.
Soittelin sitten yhteen vaihteistopajaan ja sieltä sanoi että Gulfia ei pidä laittaa missään nimessä!
Sama Comman yms öljyjen kanssa.
ATF +4 oli kuitenkin loppu sieltä..
Tätä nyt meinasin sitten laittaa:
https://www.4x4parts.fi/fi/voiteluainee ... 55242.html
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: 42RE säätö
Läjä osia ja öljyä.. voi että kun on halpaa taas 

Tuli paja siivottua ja etenkin tuo monttu oli aivan kauhea.. nyt sinne on melkein mukava mennä.

Huomasin heti, että säätöruuvi ei olekkaan torksi, vaan tuollainen nelikulmainen

No ei sinne mikään hylsy käynyt.. ei 6 tai 12 kulmainen..
Lähiliikkeistä ei mitään sopivaa löytynyt tai jos olisi ollut, niin 1/2 vääntimelle.
Tuo työkalu kun on 3/8" ja muunnoskappale ei sovi väliin.
Lopulta keksin sitten että minulla on alumiinisia muttereita ja 7,5mm neliöviila, jolla syntyi äkkiä sopiva mutteri. Nyt sitten voi väännellä normaalilla 17mm hylsyllä.

Näillä työkaluilla sain sen etupannan säädettyä.
19mm lenkki, viilattu mutteri, Jamantin erikoistyökalu, momenttiavain ja 8mm kiinto.

Eli Avataan 19mm lukkomutteri ja kiristerään ruuvia 72 lbs (8,1Nm)? Säätötuökalulla 8.1/1.5=5,4Nm
Sitten löysätään ruuvia 2 ja 1/2 kierrosta.
Tämän jälkeen kiristetään lukkomutteri.
Sitten öljyt pois laatikosta ja eipä sieltä mitään suurempaa metallimoskaa onneksi paljastunut.


Jätin öljyt valumaan, niin on hieman mukavampi sitten työskennellä.
Varmaan menee ensi viikolle, että kerkeää jatkaa.



Tuli paja siivottua ja etenkin tuo monttu oli aivan kauhea.. nyt sinne on melkein mukava mennä.


Huomasin heti, että säätöruuvi ei olekkaan torksi, vaan tuollainen nelikulmainen


No ei sinne mikään hylsy käynyt.. ei 6 tai 12 kulmainen..
Lähiliikkeistä ei mitään sopivaa löytynyt tai jos olisi ollut, niin 1/2 vääntimelle.
Tuo työkalu kun on 3/8" ja muunnoskappale ei sovi väliin.
Lopulta keksin sitten että minulla on alumiinisia muttereita ja 7,5mm neliöviila, jolla syntyi äkkiä sopiva mutteri. Nyt sitten voi väännellä normaalilla 17mm hylsyllä.

Näillä työkaluilla sain sen etupannan säädettyä.
19mm lenkki, viilattu mutteri, Jamantin erikoistyökalu, momenttiavain ja 8mm kiinto.

Eli Avataan 19mm lukkomutteri ja kiristerään ruuvia 72 lbs (8,1Nm)? Säätötuökalulla 8.1/1.5=5,4Nm
Sitten löysätään ruuvia 2 ja 1/2 kierrosta.
Tämän jälkeen kiristetään lukkomutteri.
Sitten öljyt pois laatikosta ja eipä sieltä mitään suurempaa metallimoskaa onneksi paljastunut.


Jätin öljyt valumaan, niin on hieman mukavampi sitten työskennellä.
Varmaan menee ensi viikolle, että kerkeää jatkaa.

Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: 42RE säätö
Ei taas etene.. viikko meni sairaana ja hommat pysähtyi.
No eilen meinasin että "nyt se automaatti kasaan ja jakiksen kimppuun!".. eipä taas menny oikein hyvin
Suodatin oli erilainen ja vaikka uusi kävi paikalleen ei öljypohja mahtunut kiinni
No eiku uutta tilaukseen..

Sitten joku sentäs sattu oikeaan. 3-4 vaihteen "accumulator spring", mikä se nyt lieneekään suomeksi, oli poikki.
Onneksi osasin tähän jo varautua.
Tämän luukun alta se siis löytyy:
Ensin ihmettelin, että miksi siellä on kaksi jousta sisäkkäin, vaan ne olikin ne puolikkaat pyörineet sisäkkäin sinne.


No uusi jousi paikallaan, joten jospa se ylivaihde löytyisi nyt nopeammin (käsittääkseni vaikuttaa ylivaihteen toimintaan tämä myös)
Sitten säätöjen kimppuun ja taas tökkäsi.
ruuvi oli tosiaan 1/4" ja ei sellaista hylsyä löytynyt. Kaupan kautta siis, että saa momenttiin tuon.
lukitus oli 14mm

No eilen meinasin että "nyt se automaatti kasaan ja jakiksen kimppuun!".. eipä taas menny oikein hyvin

Suodatin oli erilainen ja vaikka uusi kävi paikalleen ei öljypohja mahtunut kiinni

No eiku uutta tilaukseen..

Sitten joku sentäs sattu oikeaan. 3-4 vaihteen "accumulator spring", mikä se nyt lieneekään suomeksi, oli poikki.
Onneksi osasin tähän jo varautua.
Tämän luukun alta se siis löytyy:

Ensin ihmettelin, että miksi siellä on kaksi jousta sisäkkäin, vaan ne olikin ne puolikkaat pyörineet sisäkkäin sinne.


No uusi jousi paikallaan, joten jospa se ylivaihde löytyisi nyt nopeammin (käsittääkseni vaikuttaa ylivaihteen toimintaan tämä myös)
Sitten säätöjen kimppuun ja taas tökkäsi.
ruuvi oli tosiaan 1/4" ja ei sellaista hylsyä löytynyt. Kaupan kautta siis, että saa momenttiin tuon.
lukitus oli 14mm

Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: 42RE säätö
Offipalstan puolelta sain vinkin, että ruuvauskärkisovite olisi sopiva tuohon.
Eli tällainen:
https://www.motonet.fi/tuote/bahco-6972 ... ct=76-6198
Sellainen löytyikin yhdestä sarjasta ja sain momenttiin väännettyä.
Myös uusi/oikea suodatin saapui (4x4 parts lähetti oikean tilalle) ja nyt ei tarvitse kuin öljyt laittaa, kunhan jakolaatikko on ensin huollettu.
Siitä asiaa täällä: http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?f=11&t=8273
Eli tällainen:
https://www.motonet.fi/tuote/bahco-6972 ... ct=76-6198
Sellainen löytyikin yhdestä sarjasta ja sain momenttiin väännettyä.
Myös uusi/oikea suodatin saapui (4x4 parts lähetti oikean tilalle) ja nyt ei tarvitse kuin öljyt laittaa, kunhan jakolaatikko on ensin huollettu.
Siitä asiaa täällä: http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?f=11&t=8273
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)