WJ 4,7 ja Karvanaama

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Karvanaama
Viestit: 12
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 06.12.2024. 18:06

Aloitanpa tällaisen päiväkirjan, eihän tämä nyt ihan sellainen rakennusprojekti ole. Ennemminkin ehkä käyttööottoprojekti ja korjailu/huoltopäiväkirja.
Jos tämä osoittautuu sille vääräksi paikaksi, siirretään sitten.

Jo vuosia päätä piinannut perversio G - mersun omistamiseen ei koskaan näyttänyt toteutuvan, joten käännyin muihin suuntiin.
Kyttäilin eri nelivetoautoja, ei sellaisen hankkimiseen todellista tarvetta ollut, muutakuin se että mä haluan!
Mökkinaapurilla sitten bongasin olevan Jeepin, jonka jälkeen kiinnostus kääntyi siihen suuntaan.
Nettiautosta niitä tuijottelin, luin tältä foorumilta juttuja, eniten kiinnostivat ZJ ja WJ. Muutamia kyselyjä halvimman pään autoista lähettelin, eivät johtaneet mihinkään.

No sitten tuntui löytyneen sopiva (halpa) WJ -99. Soitto myyjälle, juttelua tovi. Puhelun jälkeen 10 min. pohdintaa ja totesin ostohousujen leveiden lahkeiden lepattavan siihen malliin, että soitto myyjälle: Otan sen!

Auto on Viron kilvissä, mutta sijaitsi Eteläsuomessa eikä katsastettukaan muutamaan vuoteen. Kaikki ainekset katastrofiin ovat siis olemassa.
Ajokuntoinen sanottiin auton olevan, no mitäpä siinä sitten. "Tuun hakemaan".

Varustauduin tähän tekemällä hieman taikoja. Työkaluja mukaan, otsalamppu, lämpimiä vaatteita. Tämähän toimi sataprosenttisesti.
Kotimatkalla ei mitään pulmia. Myyjä mainitsikin koneen käyvän nätisti ja laatikon toimivan, tottahan se oli. Tankki täyteen lähtiessä eikä muuta kertaa tarvinnut tankata. Välimatka n.500 km, vähällähän tämä menee!

Lähes ensimmäinen kysymykseni myyjälle oli: " Tartteeko hitsata?". "Ei tarvi, pintaruostetta vaan pohjassa".
Kotona sitten työnsin sormet läpi takarenkaan etupuolelta ja montulle päästyäni helmojen vierestä lattiapelleistä molemmin puolin.
No tulihan tästä projekti! Itse en pysty ruostekorjauksiin, joten tämä on ulkoistettava. Ruosteet prioriteetti 1.

Pari päivää noudon jälkeen aamuviideltä heräsin varashälyttimen huutoon, Jeeppihän se siellä. Kävin kytkemässä akun miinuksen irti.
Myyjä varoitteli akun olevan huono, ajattelin hankkia uuden testattuani ensin kuinka huono se on. Oletan hälyn johtuvan matalasta akkujännitteestä, toki samana yönä oli varsin rivakka myrsky.
Uuden akun hankinnan jälkeen ei ole tapahtunut uudestaan.

Myyjä mainitsi takaiskarin olevan loppu, eikä valehdellut. Kolahtaa takaisinjoustossa kuuluvasti. Uudet on hankittu (Kyb), ei vielä vaihdettu.
Takajarrut eivät juurikaan vauhtia hidasta ja pahasti ruosteessa, joten nekin on hankittu uudet, ei vielä vaihdettu.
Etujarrut oli tuoreen näköiset ja toimivatkin normaalisti.
Jakolaatikon ja takaperän stefat näyttävät märiltä, joten nekin täten lisätään listalle.
Muutenkin kaikki nesteet menevät vaihtoon, kunhan saadaan hitsaukset alta pois.

Kokeillaanpa sitten muutama kuva..
Muokkaus: virheellistä tietoa vuodoista
Liitteet
IMG_20241123_100150.jpg
IMG_20241123_100201.jpg
IMG_20241123_100201.jpg (12.1 KiB) Katsottu 4451 kertaa
IMG_20241130_102427.jpg
IMG_20241130_102427.jpg (18.11 KiB) Katsottu 4453 kertaa
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Keimo
Viestit: 216
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Keimo » 10.12.2024. 10:03

Onnittelut hankinnasta! 8)

Täältä foorumilta saa kyllä kivasti vertaistukea (itse kun en facebookia käytä, kai sielläkin näistä voi keskustella..). Muutama vuosihan näitä WJ-jeeppejä tuli harrastettua, nyt muuttuneiden kuvioiden vuoksi ei ole enää kuin pari sarjaa renkaita jäänyt nurkkiin. :(

Mulla ei ole kertaakaan akun tyhjentymistä huutanut. Eli ellei siinä sitten ole joku jälkiasenteinen häly, niin todennäköisimmin myräkässä kuvitellut jonkun luukun olevan auki. Eihän konepelti ollut auki / tuulihaassa? Sillä nimittäin saa ainakin hälyn huutamaan.. :oops:
Jarrut on tullut muutamaan kertaan laitettua. Ehkä siksi, että on saanut kaikkiin kolmeen jeeppiin niitä entrata.. :lol:
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Karvanaama
Viestit: 12
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 10.12.2024. 18:26

Kiitoksia!

Facebookissa kun en ole minäkään, jään oletettavasti paitsioon joistain jutuista. Olkoon sitten niin.
Myynti-ilmoituksesi huomasinkin, kas kun vanteita mukaan ei tullut kuin alla olevat. Kesäksi olisi varmaan vanteet & kumit hankittava, jos tuon ikinä leimattua saa. Eli lähistöllä sijaitsevia vanteita voi tarjoilla, joskaan niillä ei vielä kiire ole.

Ja kyllä! Konepelti oli oli raollaan tarkoituksellisesti. Arvelutti akun totaalinen tyhjeneminen, jos vaikka virta ei riittäisi keskuslukon avaamiseen.
Joten ovela yritin olla ja jätin pellin raolleen saadakseni akkulaturin kiinni tarvittaessa. Nytpä tiedän tuonkin :oops:

Veropäätös tuli, 760 e. toivoin hieman pienempää summaa, mutta ei se toivominen auta tässäkään.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Keimo
Viestit: 216
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Keimo » 11.12.2024. 10:07

Saattaahan nuo kesään mennessä Kokkolaankin kulkeutua. Itsehän siis asun tavallaan osa-aikaisesti Kokkolassa (tai Heinolassa, miten päin sen nyt laskee) ja tuota väliä tulee aika säännöllisesti sahattua, mikä puolestaan on se suurin syy siihen että piti hankkia hiukan pienempiruokainen kulkine. Eikä toisaalta ole aikaa pitää harrasteautonakaan. :roll:

Ilmoituksessa mainitun 18" setin lisäksi löytyy toinen sarja alkuperäisillä 16" vanteilla, päällä hyväkuntoiset mutta vanhat Hakkapeliitat. Näissä vanteet kaipaa kunnostusta, on talvikäytön runtelemat.

Täytyypä ensviikolla vielä tsekata tallin hyllyt (nurkat ja pahvilaatikot, siellä mitään hyllyjä ole), muistaakseni nimittäin pitäis löytyä vielä ainakin ohjaustehostimen nestettä ja lukottoman perän peräöljyä, jotka lähtee kyllä edulliseen asevelihintaan jos kiinnostusta. Jotain muutakin pientä sälää saattaa olla.
Ja nythän tämä meni vallan myyntipuheiksi. :mrgreen:
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Karvanaama
Viestit: 12
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 11.12.2024. 21:09

Tyypillistä mulle onkin, että uuden vekottimen hankittuani alan hamstraamaan siihen liittyviä osia ja tarpeita varalle. Joten voin sanoa että kiinnostaa kyllä!
Numerosi löytyy myynti-ilmoituksesta, minäpä lähestyn sitä kautta.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 12
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 02.02.2025. 11:05

Asiat etenevät. Verkkaisesti, mutta kuitenkin etenevät.
Vaunu on hitsattu ja haettu kotiin.

Työnajaksi irroitetut helmamuovit (laittoi hitsari ruuveilla), takapuskuri vaahtomuoveineen ja takapyöräkotelon suojamuovit menivät eilen ulkotöinä paikalleen.
Kiinnityksien kanssa tuli monenlaista tussarointia, purkuvaiheessa puskurin vaahtomuovien isoja niittejä ei poraamalla oikein saanut irroitettua, joten kaivoin reijät isommiksi ja vedin pehmikkeen pois.
Nyt oli niitit helpompi porata, uusia niittejä ei just ollut, joten laitoin 5mm niittimutterit pellinreikiin ja pultteihin isot prikat. Saapahan helpommin irti jos vielä tarvii.
Alkuperäisistä muovikiinnikkeistä moni hajosi irrotettaessa, mutta niihinkin löytyi kotoa korvaava tuote.
Volvoa varten olin aikaisemmin ostanut Motonetistä erilaisia muovikiinnikkeitä, joista apu löytyi.
Kynnyksien neliskanttiset kiinnikkeet pitää hankkia, Jamantilta niitä näkyy saatavan.

Kesävanteista on kaupat tehty, no talvikumithan niissä paikallaan on. En ole vielä päättänyt nypinkö nastat pois, vai hankinko oikeat.. Onhan tässä aikaa.
Yksi on kotona ja alustavasti putsattu, sitäkään en vielä tiedä maalaanko vai ei. Mutta sen tiedän että mustia niistä ei tule!
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 12
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 16.02.2025. 15:18

Taas on jotain uuttakin ongelmaa todettu.
Hitsari epäili akun olevan huono, oli joutunut apuvirralla käynnistämään pariin kertaan.
Kotona sitten hämärän tullen hoksasin sisävalojen syttyvän ja sammuvan itsekseen viiveajan kuluttua (suurinpiirtein).
Ei ollut merkitystä onko ovet lukittu tai ei.
En ole päässyt näkemään ilmoittaako taustapeilin päällä oleva näyttö minkään luukun olevan auki.
Aluksi jätin akun miinuskengän irti, mutta asiaa guuglailtuani luin jonkun jättäneen sisävalojen himmentimen off-asentoon.
Tämä toimii tilapäisratkaisuna toistaiseksi, amerikanpojillekin tätä on sattunut ja epäilivät oven johtonippua tähänkin syypääksi.
Keväämmällä on tätä(kin) tutkittava, ikkunat+peilien säädöt ja ovien lukitus toimivat kyllä normaalisti. Vasen ovikailotin tosin on hiljainen.

Jarruputket taakse haaroitukselle asti, sekä eteen ovat nyt uudet. Pieni repeämä änkkärissä paikattu, äänimaailma on paljon mukavampi ilman pärinää ja tuhinaa. Kahdeksikon höpinä kuuluu nyt paremmin.
Tulisi nyt se kevät jo!
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Macke » 18.02.2025. 14:14

Eiköhän näissäkin joku general / body module ollut ellen väärin muista -> mä luulen että se sekoilee ja plimpluttelee niitä sun valojas edestakas,,,

timpson
Viestit: 81
Liittynyt: 26.08.2015. 13:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja timpson » 18.02.2025. 15:49

Siellä kojelaudan alla kun on se sulakerasia, niin sen takapuolella on "mukavuusmoduli" joka ohjaa sisävaloja. Takaovien ja muiden luukkujen anturit tulee sinne suoraan, mutta etuovien anturit menee ensin ovimoduliin ovessa ja tieto liikkuu sitten väylän kautta mukavuusmoduliin.

Katso sinne oven kumilurtun sisälle ja korjaa poikkinaiset johdot ihan ensiksi. Hommaa helpottaa kun ottaa koko oven irti, saranat ja stoppari lähtee helposti ja sen kumilurtun sisällä oven päässä on piuhoille liitin jonka saa irti.

-Timppa

Kirjoita vastaus