-93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 09.01.2016. 19:05

JAMANT kirjoitti:Jotenkin tuntuu ihan kivalta korjata Jeeppejä sisällä (vaikka yllätys yllätys, taitaa kiinteistöstä olla taas polttoöljy loppu, kun ei pannu pysy käynnissä)!!!

Koettelee koettelee....
Voi teijän kanssa, itsellä ei ole ollut ikipäivänä lämmintä tallia vaan Tiaisen korjaamossa on hommat hoidettu vaikka kohta 51 mittarissa (vaan omaa saamattomuuttahan se lämpimän tallin puute on, ei niinkään nuo vuodet). Joku päivä sitten tein jarruremppaa eli uudet jarrurummut Cherokeehen, taisi olla -28C mittarissa ja sitten heti perään raidetanko"äheltämistä" kylmää maapohjaa vasten, mikä ei tapa se vahvistaa! Tänään oli hieno päivä, vain-17C (nyt on jo tosin -22C vaan kerkesin "alta pois") ja auto valmiina huomista Kuopion ajelua varten. Enskakavereille aikanaan hehkutin miten kätevää on pakkasessa laittaa pyörää kun pultit, mutterit ja prikat ei häviä, siinä ne on sormenpäissä kiinni jäätyneinä, hehhee...
MH

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 14.01.2016. 11:15

Reipas ulkoliikunta jatkui sunnuntaina, kun irrottelin tehostimen pumpun paikoiltaan, että sain aiemmin hajottamani öljysäiliön irti. Taasen oli hyötyä tästä "hamstraaja-luonteesta" ja hyllystä löytyi uusi tehostimenpumppu jossa oli uusi säiliö kiinni 8) Koska vanha pumppu toimii hyvin, niin en ruvennut sitä vaihtamaan vaan vaihdoin pelkän säiliön. Tehostinöljyä ei hyllystä löytynyt, joten tein kaiken valmiiksi ja nostin keulan pukkien päälle.

Maanantaina kävin työmatkalla hakemassa South West Tradesta Gulfin PSF:ää ja laitoin purkit kuumalla vedellä täytettyyn ämpäriin lämpenemään :wink: Olipa mukava kaataa lämmintä "marjamehua" tehostimen säiliöön ja rattia laidasta laitaan pyörittelemällä (renkaat ilmassa) järjestelmä ilmaantui helposti 8) Tämän proseduurin ajan auto oli "lohkolämmittimessä", mutta kovin oli hiljaisen oloinen vastus... Kone sitten kylmästä tulille, hetken aikaa tyhjäkäyntiä pihassa ja sitten varovaisesti korttelin ympäri. Pari kertaa pysähdyin matkalla tarkastamaan OT- ja jäähdytysnesteiden pinnantasot ja kaikki näytti olevan ok, joten uskalsin lähteä tallille asti. Tallille päästyäni lisäsin vielä hieman pakkasnestettä ja nyt pakkaskestävyys on varmasti riittävä :lol:

Tasauspyörästöremontin yhteydessä säädin takajarrut ja käsijarru rupesi taas pitämään. Yllättäen ilo varsin lyhytaikainen ja kotipihassa kahva nousikin paljon korkeammalle "mukavan" pamauksen saattelemana...

Eilen oli vihdoin intoa (ja aikaa) tutkia Jeeppiä tarkemmin. Ajoin auton uudestaan tallille ja tällä kertaa otin sen oikein sisälle 8) Ensimmäisenä aloin tutkimaan käsijarrua ja sieltähän olikin vaan toisen vaijerin pää hypännyt pois paikaltaan. Säätö löysälle, vaijeri paikalleen, uudelleen kiristys ja taas toimii.

Seuraavaksi oli vuorossa ohjauskulmien tarkastus, koska etupää tuntui elävän ihan omaa elämäänsä näin liukkailla. Siellä olikin reilusti aurausta, kun raidetangon kiristyspannat olivat löystyneet :oops: Lopuksi ehdin vielä mittaamaan letkulämmittimen vastuksen ja pimeähän tuo oli... Niin, ja se on todellakin asennettu Defan ohjeiden vastaisesti! Ohjeen mukaan tuo pitää asentaa vesipumpun päähän yläviistoon, ei syylärin päähän vaakatasoon :evil:

Ja taisipa se etupään mystisen kolinan lähdekin selvitä, kuskinpuoleinen moottorin kumityyny näyttäisi olevan rikki ja kone pääsee heilumaan...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.01.2016. 13:20

mikkotapani kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Jotenkin tuntuu ihan kivalta korjata Jeeppejä sisällä (vaikka yllätys yllätys, taitaa kiinteistöstä olla taas polttoöljy loppu, kun ei pannu pysy käynnissä)!!!

Koettelee koettelee....
Voi teijän kanssa, itsellä ei ole ollut ikipäivänä lämmintä tallia vaan Tiaisen korjaamossa on hommat hoidettu vaikka kohta 51 mittarissa (vaan omaa saamattomuuttahan se lämpimän tallin puute on, ei niinkään nuo vuodet). Joku päivä sitten tein jarruremppaa eli uudet jarrurummut Cherokeehen, taisi olla -28C mittarissa ja sitten heti perään raidetanko"äheltämistä" kylmää maapohjaa vasten, mikä ei tapa se vahvistaa! Tänään oli hieno päivä, vain-17C (nyt on jo tosin -22C vaan kerkesin "alta pois") ja auto valmiina huomista Kuopion ajelua varten. Enskakavereille aikanaan hehkutin miten kätevää on pakkasessa laittaa pyörää kun pultit, mutterit ja prikat ei häviä, siinä ne on sormenpäissä kiinni jäätyneinä, hehhee...
Kyllä tässä nyt ollaan oikein porukalla kunnioituksesta jäykkiä, kun kesät talvet teet ulkona autorempat. :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
rane58
Viestit: 1257
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja rane58 » 15.01.2016. 1:58

"Enskakavereille aikanaan hehkutin miten kätevää on pakkasessa laittaa pyörää kun pultit, mutterit ja prikat ei häviä, siinä ne on sormenpäissä kiinni jäätyneinä, hehhee..."

-Huumorissakin löytyy....? :mrgreen: -Vai totta toinenpuoli, kokemuksen syvällä rintaäänellä..? :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 16.02.2016. 10:58

Viikonloppuna oli tarvetta trailerin veturille, niin piti ottaa itseään taas niskasta kiinni ja puuhastella Jeepin kanssa... Muuten on viimeiset kolme viikkoa mennyt tuota kuvassa kärryllä olevaa Fiattia niputtaessa :wink:

33" MT renkaiden tilalle vaihtui vakiokokoiset nastarenkaat ja kyllä silmä vaatii taas totuttelua tuollaisiin pikkupyöriin :roll: Siinä renkaiden ilmanpaineita tarkastellessa silmiin osui hiukan oudolta näyttävä takaiskari Onneksi Jarnolla oli sopivia hyllyssä ja Vantaalta mukaani tulossa ollut appari kävi nappaamassa uudet takaiskarit mukaan matkaan 8)

Samalla sain vihdoin aikaiseksi vaihtaa rikkinäisen moottorin kumityynyn ehjään käytettyyn. Etupäästä pitkään satunnaisesti kuulunut kolina katosi, joten korjaus oli onnistunut :)

Vaikka pääasia oli ajaa jääradalla tuolla Fiatilla pitkillä piikeillä, niin pitihän sitä käydä vähän Jeepilläkin leikkimässä 8) Ei niin nopeasti, mutta näyttävästi: https://youtu.be/y665nY5xPDs :lol:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 15.03.2016. 11:08

Talvitreffeille tuli taas ruuvattua 33":set alle, oikeastaan muuta ei Jeepille ole tällä välin tapahtunutkaan. Tikinmaalla pääsi muutamaan kertaan käyttämään vinssiä ja kyllähän tuo langaton kaukosäädin on mukava varuste, kun yksin on liikenteessä 8)

Tankki on näköjään tullut tiensä päähän, kun pientä vuotoa on havaittavissa. Ilmeisesti tuo meni Tikinmaalla, kun lumen alla ollut kivi pääsi peruutettaessa yllättämään :oops: Uusi tankki on ollut hyllyssä jo useamman tovin, mutta nyt pitäisi päättää nostanko tankin samalla ylemmäs (pohjan läpi), teenkö kunnollisen panssarin, vai uhmaanko tuuria ja vaihdan pelkän tankin...

Muutenkin rupeaa taas tuo todo-lista olemaan sen verran pitkä, että jotain tarttis tehrä, mutta käyttöauton ollessa yhä muttereina ei Jeepille ole nyt aikaa eikä rahaa :cry:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 15.03.2016. 20:20

Terve! Tee nyt vähintään se panssari sille uudelle tankille! Kiitos siitä narun suojasta, toimii kuin junan vessa verrattuna siihen puutarhaletku-viritelmääni. Pitää kuitata velat pois kuleksimasta kun seuraavan kerran nähdään! Itse olin Merrasmäessä viikonloppuna Rover-Tölkkisafarilla ns. "vierailevana tähtenä" kun Jeepillä ajelen. Minulta antautui panhardtangon pallovivel kohtuudella hyvin ja jäi sunnuntaina ajamatta vaan onneksi lauantaina pääsi pörräämään Mikkelin miesten opastuksella ja mukavat telttaleiri-illat saslikkeineen siihen päälle. Rubicon-Express-systeemi hyper-super Super-Flex-nivelellä uusine korvakkeineen on tulossa, kyllä se siitä taas.
MH

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 16.03.2016. 10:47

Moro!

Hyvä, että narusuoja toimii 8) Velkojen kuittaamisella ei mikään kiire ole :wink:

Pitää tuossa ajella tankkia tyhjemmäksi ja tutkia noita eri vaihtoehtoja. Jonkinlaisen panssarin mä tuohon kyllä teen, ei noita uusia tankkeja viitsi monta kertaa ostaa...

Ai niin, kun tuli sopivasti tyrkyllä uudet 4:88 välitykset, niin pitihän ne ostaa pois kuleksimasta :lol: Hetki pitää kokoilla budjettia, niin voi kysellä varovasti mitä niiden asennus maksaisi...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 31.03.2016. 11:00

Eilen kun oli kuivaa (sääennusteista huolimatta) sain tarmonpuuskan ja kävin tallilla vaihtamassa tuon bensatankin. Ei se vanha ollut ainakaan silmämääräisesti tutkittuna sen näköinen, että olisi selkeää vuotokohtaa löytynyt :shock: Pitää puhaltaa paineilmaa sisälle ja tutkia saippuavedellä mistä kuplii... Jos sais vielä ehjättyä vaikka varatankiksi :wink:

Vielä pitää käydä auton alla ottamassa vähän mittoja tankin ympäristöstä ja ruveta suunnittelemaan panssaria. Jos tekisi 3mm levystä ja hitsaisi sisäpuolelle vähän jäykkäreitä...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 25.05.2016. 11:11

Ennen Ravijoen safaripäivää sain leikeltyä vanhasta vetokoukun raudasta tukiaihion tankkipanssarille, mutten mä mitään panssaria siihen ehtinyt miettimään. Piti siis luottaa auton riittävään korkeuteen :lol:

Ravijoen reissu meni hyvin ja siitä lähtien Jeeppi onkin ollut maailmalla lainassa. Välissä se kävi 4x4 partsilla perävälitysten vaihdossa (3.55 -> 4.88 8) ) ja sainhan mä sitten ajaa sillä peräti pari-kolme kilometriä seuraavalla autonlainaajalle... Ei siis juurikaan mitään käsitystä välitysten vaihdon tuonista eduista, ainakaan vielä... Nopeusmittari ainakin näyttää varsin optimistisia lukemia :lol:

Samalla perät laakeroitiin, vaihdettiin tiivisteet sekä U-pultti yoket molempiin periin. Niin, ja huomattiin etuperän pikkurattaiden olevan vaihtokunnossa :cry:

Seuraavaksi pitäisi vaihdattaa tuulilasi, kun tuo katsastus lähestyy taas uhkaavasti.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.05.2016. 12:54

Eikös sitä nopeusmittarin ratasta voinu vaihtaa samalla?? Taas toisaalta, sama juttu mulla tavallaa, kun tuli noi 31" renkaat, nyt näyttää mittari ihan omiaa... Noh, oon ajanu tähänkin asti navia nopeusmittarina käyttäen, kun ei toi mailimittari oo se maailman tarkin muutenkaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 26.05.2016. 10:29

Tarkoitus on vaihtaa tuo ratas, mutta pitää ensin tutkia millaisen rattaan sinne laittaa. Netin syövereistä kun löytyy useampaa "oikeaa" vaihtoehtoa tuolle rengas/perä kombolle... Useimmin vastaus on 41 hampainen, mutta on sinne 38:kin ehdotettu. Pitää katsoa gepsillä todellinen nopeus, verrata sitä mittarin näyttämään ja kalkuloida niistä sitten uusi hammasluku.

Tämä väliaika ajetaan GPS-mittarilla, kunhan ensin saan auton takaisin lainasta :wink:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

hitsaa
Viestit: 50
Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
Paikkakunta: Stadi

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja hitsaa » 31.05.2016. 11:58

keltsi kirjoitti:Tarkoitus on vaihtaa tuo ratas, mutta pitää ensin tutkia millaisen rattaan sinne laittaa. Netin syövereistä kun löytyy useampaa "oikeaa" vaihtoehtoa tuolle rengas/perä kombolle... Useimmin vastaus on 41 hampainen, mutta on sinne 38:kin ehdotettu. Pitää katsoa gepsillä todellinen nopeus, verrata sitä mittarin näyttämään ja kalkuloida niistä sitten uusi hammasluku.
Mä vaihdoin 3.73 välityksellä 33" kumein ZJ:ssä 31 hampaisen ja nyt mittari näyttää reilusti 10% yli. Alkuperäisessä hampaita oli 35, silloin näytti mittari 1% yli. Jos auttaisi laskemisesssa. Ja ylihän ei saa näyttää yhtään..

Taulukot kuten http://www.quadratec.com/jeep_knowledge ... cle-46.htm ei pidä paikkaansa kuin suuntaa antavasti.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä hitsaa, muokattu yhteensä 4 kertaa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.05.2016. 12:05

hitsaa kirjoitti: Taulukot kuten http://www.quadratec.com/jeep_knowledge ... cle-46.htm ei pidä paikkaansa kuin suuntaa antavasti.
Eipä niin, koska liikaa muuttujia...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

hitsaa
Viestit: 50
Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
Paikkakunta: Stadi

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja hitsaa » 31.05.2016. 12:33

JAMANT kirjoitti:
hitsaa kirjoitti: Taulukot kuten http://www.quadratec.com/jeep_knowledge ... cle-46.htm ei pidä paikkaansa kuin suuntaa antavasti.
Eipä niin, koska liikaa muuttujia...
Ei minusta siinä ole muita muuttujia kuin välitys, rattaan hampaat ja renkaan halkaisija?? :oops:

Kirjoita vastaus