Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 20.06.2021. 18:45

Olishan se keruusäiliökin joku ratkaisu, mutta ei kai nyt tollasen niin paljoa kuuluisi puhallella että öljyt pakenee savuna putkesta pihalle? En tosiaan tuota huomannut ennen kuin päätin pihistellä ja ostaa sitä halvinta mahdollista "synteettistä" öljyä. Noh kahtootaan mitä tuumaa ens vaihdon jäljiltä. Tota motoxia joutuu tonne pataan lisäilemäänkin öljynvaihdon välissä, ei tarvinnu muilla tuota tehdä.

Mulla noita BT OBD2 dongeleita on 2 vai 3 eri kappaletta, vois kattoa jollain ilmaisappiksella ekaksi että kairautuuko Jeepin sielunelämään vai ei. Eikös ainakin joku noista äppylöistä ollu hyvä jos on keulilla märssun tupaöljypoltin eikä moottori? Eli ei kauheesti jummartanut bensavehkeiden päälle?

Ilmastointikin on pitänyt liemet sisällä, ilmeisesti viton renkaat ei leikkaantuneet rikki kun niitä jäähyn liittimiin vaihtelin. Huh, kyllä olis tänäänkin ollut kuuma moottoroida tuolta keskisuomesta himaan sen 300km. Ylöspäinkin matka meni sujuvasti vaikka perässä oli 2000kg punttia, satasen vauhdissa oli toki mahdollista saada traileri + pienkuormaaja kaivuulaitteineen vispaamaan. Kuorman olisi pitänyt olla aika lailla keskellä traikun teliakselia, mutta ilmeisesti tarttee koittaa säätää seuraavaa rykäsyä varten johonkin suuntaan. Hieman tuli kyllä yllätyksenä tuo vatkaus, ei käynyt mielessäkään että noin raskaalla veturilla olis sitä tehny.

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.06.2021. 22:24

Tuohan nyt ei varsinaisesti ole edes ohivuodosta johtuvaa, mutta iso kone huohottaa enemmän kuin litrainen mehukanisteri. Eli huohotuksen kautta öljyä kulkeutuu imusarjaan ja sitä kautta koneen läpi savuna ilmaan. Minulla on ollut 5.9- koneessa catch can jonkin aikaa, ja kyllä sinne se 0,5-1 desiä kertyy 10 000km aikana. Koneessa ei ollut ennen osiin purkamista minkäänlaista epänormaalia ohivuotoa, puristuspaineet kaikissa pytyissä hyvin lähelle samat keskenään ja vielä ihan tehtaan speksien ylärajoilla. Eli siis ei konevikaa, vaan tällaisille koneille jossain määrin luontaista.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 21.06.2021. 9:20

Kiitti Timo näkövinkkelistä, edellinen V8 käyttis oli 20-vuotta sitten niin ei oikein ole vertailupohjaa kun sen jälkeen tullu jurnuutettua 2-3l dieselkirnuilla ennen kuin tämä tuli hommattua -> eipä siellä varmaan mitään sen kummempaa ole meneillään.

Jos jostain juoksisi vastaan ne 2008-mallin tai tuoreamman nokkakepit niin sittenhän olis syy ainakin käyttää yläkertaa sen verta auki että vaihtelis sinne venttiilinvarsien kumeksit. Jos siellä nyt sellaset on, olettaisin jotain tivaria kuitenkin löytyvän :D Samalla taikinois sen tuoreemman imusatsin paikoilleen ja ehkä isomman kaasuläpän. Josko sit vaikka palais kumi öljyn lisäks :wink: No joo, vitsi vitsi mutta kyllähän paukkuu sais aina olla enemmän...

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 24.06.2021. 21:31

Katiskani kuulostaa hetekalta kiitokset uretaanipuslien. Tämähän oli tiedossa, mutta kuvittelin että saisin sen edes hetken olemaan hiljainen aina rasvausten jäljiltä mutta eeeeeeeiiiiii. Kitikitikitinarinarinarikitikiti ja silleen. Ajattelin nyt kuitenkin taas vaihteen vuoksi runttaa molyrasvat johnny jointteihin ja silikonivaselinskajat uretaanipusliin tänään, ja näin tein. Ullatus, ei hiljentynyt.

No siellä oli toinenkin ullatus, eli askin kannakkeen tienoille menevä maadoitusta hoitava lapamato oli katki kaputt:

Kuva

Tämä on ollut 2-haarainen, olisko niin että toinen haara on joskus mennyt pakoputkelle ja toinen askiin? Joka tapauksessa korjasin ainakin puolet laittamalla sinne yleismallisen 30cm maadoituspiuhan 10mm rei'illä molemmissa päissä. Runkoon tuleva pää on toki kiinni vain 6mm pultilla mutta se hoituu prikalla:

Kuva

Veivasin sen myös menemään pakoputken yläpuolelta sen sijaan että meni alapuolelta:

Kuva

Sitten huomasin että parisen vuotta sitten vaihtamani laatikon kannake oli täysin väsähtänyt koska kannakkeen metallirunko makoili askin kiinnikepalkkia vasten:

Kuva

Tämä se on varmaan aiheuttanut satunnaisesti mysteerikolauksenkin kun on terävään monttuun laskenut menemään. Onneksi säilytin vanhan orkkiksen jossa ei murtumia ole, ja keskustakaan ei vispaa hulluna kahden sormin voimin niin kuin tuossa ärinomaisessa tarvikkeessa:

Kuva

Paikalleen laitettuna olis jopa kannakkeen runki irti lootan kiinnikepalkista, eli vois kuvitella noin ollen että olis jopa snadisti parempi vaihtoehto siis:

Kuva

Väsähtänyttä tarviketta tarkistellessa näkyi vielä että se on hinkannut askin palkkia vasten:

Kuva

Ei minkäänlaisia murtumia ollut kumissa, mutta taittui suht helposti suuntaan jos toiseenkin ihan parin sormen voimin. Noooh, tässä pitäis olla 5-v takuu niin katotaan mitä ameriikan joe tuumii mun kyselyistä asian tiimoilta :wink:

Semmottista tällä kertaa. Kävi mielessä josko tuon tarvikkeen suolestaisi ja valaisi, noh, valettavalla polyuretaanilla jämymmäksi. Tuskin jurnuuttaisi sen enempää kuin mitä nyt on tehnyt palkkia vasten makoillessaan...

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 06.07.2021. 11:10

2000kg mälliä tuli eilen hinattua perässä taas useamman sata kilsaa, ja Jeeppihän selvisi siitä ihan kunnialla vaikka parhaimmillaan näytti ulkolämpötilaksi 30 astetta, vähimmillään 27. Eli lämpöistä oli, lämpömittari oli pahimmillaan viisarin paksuuden verran keskiviivan yli eli ei juurikaan eronnut normitilasta-

Noh, onko nyt sitten jäähdyttimen flektin laakeri hieman 21 vuoden aikana kulahtanut tai muuten vaan muuttunut enempi virtasiepoksi niin jäähdyttimen sähköflektihän jäi nyt sitten huutamaan -> oma harrison-stetson menetelmällä johdettu analyysi on että rele on hitsannut kärkensä kiinni. Vähän kaivelin tässä internetsiä tänään ja näyttäisi maailmalla olevan perusvamma tällaseen WJ:hin bensamoottorilla 99-02 malleissa. Kattelin kuvatuksia kanssa sen verran että sitä relettä ei pääse avaamaan, joten kai se tarttee uusi hommata. Ei viitsi alkaa mitään ripulivirityksiä laittaa tilalle.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.07.2021. 11:14

Se ei oo rele, se on PWM-moduli, tuommoinen: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2468344- ... p5017491ab
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 06.07.2021. 11:43

Mjoo no oli se tiedossa että siellä on PWM ohjaus flektin nopeudelle ja siksi ei oikein kiinnosta niitä ripulivirityksiä alkaa kikkailemaankaan. Ei myöskään kiinnosta mahdolliset vikakoodit vaikken kyllä tiedä että tekeekö koodin tuosta. Olettaisin että tekee, ainakin jos koko moduli uupuu :)

Keimo
Viestit: 217
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Keimo » 06.07.2021. 13:41

Macke kirjoitti:
06.07.2021. 11:43
Ei myöskään kiinnosta mahdolliset vikakoodit vaikken kyllä tiedä että tekeekö koodin tuosta. Olettaisin että tekee, ainakin jos koko moduli uupuu :)
Eikai nämä autot nyt niin älykkäitä ole, tuskin edes huomaa vaikka koko moduli puuttuis. :shock: :lol: Mullahan se särkyi niinpäin ettei pyöriny enää ollenkaan -> tuppas lämmöt nousemaan hitaammassa ajossa. Tai eihän se mitään mulla hajonnu, oli mykkä jo sillon kun auton ostin. Vaihtamalla parani. Ja vaihto oikein tehtynä on työläs, mutta hiukan oikaisemalla melkoisen simppeli toimenpide. Eli modulihan möllöttää oikean puolen ajovalon alla. Itse tosin nuukailin sen muoviin tehtävän reiän kanssa ja piti pariin kertaan avartaa kun ei nämä sittenkään ole mitkään kätilön kädet. :shock:

Niin joo, testasin toki ennen vaihtoa, että flekti itessään lähti pyörimään kun syötti suoraan liittimiin sähköä. Kun ilmeisesti useimmin särkyy juuri noin päin että flekti jää pyörimään eikä niin että menee mykäksi.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 06.07.2021. 15:33

Kovasti loimottaa ainakin check engine valo nyt kun on sulake flektistä irti, eli kyllä siellä jotain minimaalista seurantaa ainakin on.

Kyllä meinasin kanssa reiän tehdä muoviin jahka vaihtohommiin asti pääsen, meni nyt Jeeppi hetkoks seisontaan kun otin avoauton liikenteeseen. Että totanii kohta sataa sit varmaan lunta...

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 29.07.2021. 18:40

Made in USA felktirele / PWM moduli tuli tänään postissa lätäkön toiselta puolen, josko pikkuhiljaa orientoituisi vaihtamaan sitä. Viime viikonloppuna oli Jeeppi ajossakin ja matkaa tyrkätessä kevyttä mökkiroinan kyydissä oloa lukuunottamatta pysyi lämmöt normi tilassa vaikka oli flektin sulake pois paikaltaan. Testailin kotimatkalla kun ei tullut mieleen että se sähköflekti olisi koskaan jäänyt ainakaan auton sammuttamisen jälkeen huutamaan. Ulkona oli parhaimmillaan mittarin mukaan sen +29 astetta että aika hyvin jäähdyttelee se viskotuuletinkin itsessään. Kaupunkiajossa suattaapi sitten tulla ongelmia. Pienimuotoisen kyläpyörittelynkin kyllä kesti ilman suurempaa draamaa.

P1498 tulee koodiksi tuosta releestä/modulista.

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.07.2021. 22:42

Omassa 5.9 ZJ:ssä pysyy todistetusti moottorin lämmöt alle sadan asteen sähköflekti irtikytkettynä (5.9:ssä ei muuta flektiä olekaan) kesäkuumallakin kunhan nopeutta on tasaisesti yli 40-50km/h. Sen alle ja etenkin valoihin pysähdellessä lämmöt nousee harvinaisen nopeasti :lol:

T. "Pari kertaa flektin töpselin irti unohtanut". :roll:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 30.07.2021. 12:25

Mjoo, mä en ole aiemmin rekisteröinyt tossa omassakaan kinnerissä sitä sähköflektin pöhinää eli olin yllättynyt kun se jäi Oriveden ABC:llä pysähtyessä huutamaan kun oli traileri romuineen perässä. Mä en ole varma että olisin sitä koskaan ennen kuullutkaan, niin sillä ajattelin että uskaltaa kokeilla pelkällä viskoflektillä. Sen kyllä huomaa kun auto huutaa ku joku vanha mosse tai volvo ekat metrit kun pihasta yön yli seisseellä autolla liikenteeseen lähtee :D

100 astetta se on tuon WJ:nkin lämpömittarin keskikohta, noilla 28-31 lämmöillä ja se 2000kg kuorma perässä veti viisarin tai parin verran yli siitä. Normaalisti roikkuu karvan verran alle keskiviivan tai sitten kuumempana päivänä smack on siinä keskiviivan päällä. Ja noin se käyttäytyi kotimatkallakin, nopeudet oli 50-110km/h. Tämä toiminee kaupungissakin varmaan himpun paremmin sitten kuin se 5.9 ZJ, Mäntässä kävin asioimassa mutta eipä siinä kaupungissa taida olla kuin yhdet liikennevalot niin ei oikein kehällä jumittamiseen voi verrata :lol:

Apropoo, onko kukaan WJ:ssä nostanut tota modulia pois sieltä sisäloksun päältä paremmin tuulettuvaan paikkaan? Jenkkilässä on jopa jengi virittänyt kunnon tuuletussiiliin kiinni sen modulin ja se tietty jäähdyttäis varmaan vielä paremmin jos on hieman väsynyt ja paljon virtaa haukkaava flekti. Mulla on noita prosessorisiilejä muutama kourallinen, niin vois kattoo josko laittais propellerin pyörimään ja löis sen kiinni sellaseen. Toki jos se flekti pyörii kerran kolmeen vuoteen, niin tuskin siitä ihan simona on hyötyä...

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 30.07.2021. 14:50

Macke kirjoitti:
30.07.2021. 12:25
100 astetta se on tuon WJ:nkin lämpömittarin keskikohta, noilla 28-31 lämmöillä ja se 2000kg kuorma perässä veti viisarin tai parin verran yli siitä. Normaalisti roikkuu karvan verran alle keskiviivan tai sitten kuumempana päivänä smack on siinä keskiviivan päällä. Ja noin se käyttäytyi kotimatkallakin, nopeudet oli 50-110km/h. Tämä toiminee kaupungissakin varmaan himpun paremmin sitten kuin se 5.9 ZJ, Mäntässä kävin asioimassa mutta eipä siinä kaupungissa taida olla kuin yhdet liikennevalot niin ei oikein kehällä jumittamiseen voi verrata :lol:
Tuollainen 95°C-105°C on itse asiassa näille ihan tehtaan ilmoittama normaali käyntilämpö, eli vaikka huitelisi karvan yli sadassa niin ei ole edes mitään syytä huoleen.
5.9 ZJ pysyy oikein hienosti oikeissa lämmöissä, mutta tosiaan jos unohtaa sähköflektin töpselin irti niin ei ole enää mitään muuta puhallusta kuin ajoviima.. :D WJ:ssä kun on kaksi puhallinta, niin WJ toimii yleensä kotimaan oloissa ilman sähköflektiä varsin hyvin. Siksi normikäytössä ei välttämättä edes huomaa jos sähköflekti on pimeänä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 31.07.2021. 21:33

Mä luulen kanssa että ei ole aiemmin edes ollut sähköflekti käynnissä mun omistuksen aikana, niin jäähdytyssiilien turaaminen sun muu puuha lienee aikalailla turhaa. Reikä muoviin apparin lampun alle ja pulikan vaihto taitaa tässä kohtaa olla operaation nimi.

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 16.08.2021. 19:50

Kävin tuossa viikonloppuna isolla kirkolla hakemassa hampurilaisia, ja kolmen auton verran kun odotteli siinä tilauksia konetta käyttäen niin alkoi vehkeet jo hieman lämpenemäänkin. Sen kirvoittamana ajattelin eilennä että vaihdetaanpas virtapulikka flektiä varten jos sattuu Helsingissä oikein joutuu ruuhkissa nököttämään.

Hommahan lähti sillä että apparin puolen umpion yksittäinen kiinnityspultti irti ja umpio ulos sekä irti letkuista. Keltainen karva on ryösto lisäpitkien releen ohjaukseen, älää sitä ihmetelkö. Tilannehan on siis tämä kun lyhty on irrallaan:

Kuva

Tässä kohtaa kokeilin vielä tihrustaa että pääseekö moduliin käsiksi ilman keulamuovien operointia. No ei, ei pääsee ja tosta lukkopellin kohdiltakin kun suoraan alas lyhdyn takaa tihruilee niin näkeepi että aika suojassa on vaihdettava moduli:

Kuva

Silmäilemällä sitten aloin tuumimaan paikkaa luukun leikkaamiselle, ja tähän lopunviimein runttasin sen ihan rälläkällä sen kokoisena että pääsisi vaihtamaan kilkkeen hyvin:

Kuva

Pikku suostuttelu ruuvarilla, luukku veks ja nyt potilaskin näkyi jo paremmin:

Kuva

Punainen lukituskynsi ylös ja sitten tuolta liittimen päästä painaapi lukituskynnen pohjaan (kuvassa oikealla) niin jo vain lähtee erkanemaan pikaliitin modulista:

Kuva

Tsekkailin vielä päällisin puolin että vaihto-osa näyttää oikeankaltaiselta tuotteelta ja näyttihän se:

Kuva

Ei muuta kuin kiinni piuhaan ja ruuveilla kiinni takaisin originaaliin paikkaan. Kattelin että tuolla poterossa oli sen verran shitsonia jo ennestään etten nähnyt oleellista tervata leikkaamani luukkua paikalleen takaisin. Meinaan että ei ollut keleiltä suojassa ehjänkään muovin kera, toki saanee ainakin enemmän vettä niskaansa nytten. Säästin luukun tulevaisuutta varten jos tämä auki jättäminen osoittautuikin huonoksi päätökseksi, eli tolleen jäi:

Kuva

Sitten käväisi mielessä että mulla on sinihammas dingeldongelikin jossain BMW-ajoilta jolla pääsi kiinni puhelimeen asennetulla Torque lite ohjelmalla. Tämmöttis eBay halpispalikka:

Kuva

Ohjelma löysikin ECU:n ja vikakoodin, mutta en päässyt resetoimaan. Käyttelin siinä sitten akkukenkää irti siinä toivossa että resetoituisi vikatila, mutta ei. No sitten tuumasin vielä että käytetäänpäs nyt lämpöiseksi ja varmistetaan että uusi moduli on ehjä. Hetken käyteltyäni ja normi lämpötilan ollessa käsillä huomioni tarkentui tähän:

Kuva

Flektin 40A sulakehan "siinä paikassa jossa varmasti muistan sen ja laitan takaisin" se siinä paistatteli. Noh, nalli paikalleen ja käytin sen jälkeen vielä akkukengän irrallaan niin johan hävisi check engine valo sekä P1491 koodi vikamuistista.

Ei ollut kuin muutaman minuutin homma tota sulakkeen unohtamista ja vikatilan sinnikkyyden ihmettelyä lukuunottamatta. Josko tolla taas flektiä tarpeen tullen pyöräyttäisi.

Kirjoita vastaus