Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 17.11.2016. 11:50

Vähän offtopic...mutta valistakaas keltanokkaa mikäköhän se on se pömpeli mikä tönöttää tuolla kuskinpuolen etulokarissa ? Kun ei tässä nyt mukamas muuta hommaa ole niin meinasin vähän etupäätä modifoida vaikka pitäisi jarruihin perehtyä :shock: Meinasin että mikä virka sillä pömpelillä on ja pystyyköhän sitä siirrellä sieltä muualle ??

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja Timo L » 17.11.2016. 18:05

nikked kirjoitti:Vähän offtopic...mutta valistakaas keltanokkaa mikäköhän se on se pömpeli mikä tönöttää tuolla kuskinpuolen etulokarissa ? Kun ei tässä nyt mukamas muuta hommaa ole niin meinasin vähän etupäätä modifoida vaikka pitäisi jarruihin perehtyä :shock: Meinasin että mikä virka sillä pömpelillä on ja pystyyköhän sitä siirrellä sieltä muualle ??
Voi siirtää, ja se pömpeli on aktiivihiilisuodatin, minkä läpi bensatankin höyryt kulkee imusarjalle poltettavaksi moottorissa. Siihen samaan systeemiin liittyy jonkin verran putkia ja letkuja, sekä yksi solenoidintapainen joka avautuu ja sulkeutuu PCM:n ohjaamana.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 20.11.2016. 22:01

Puskuri operaatio mikä nyt tuli ihan puskista, on saatu valmiiksi. Eli kärsän halusin puskuriin.

Tässä hitsattu alustavasti paikoilleen
[Tämän jälkeen irroitin koko puskurin että pääsee vetämään kunnon saumat tuohon ja ihmettelemään minne saisi sumuvalot ujutettua.
Ei muutakuin rälläkkä laulamaan ja vanhan puskurin runkoa vähän pilkkomalla tilaa sumuvaloille.
Repsikan puoleltahan löytyi 2kpl torvia ja kuskin puolelta tuli esiin juuri tämä pömpeli
Voi siirtää, ja se pömpeli on aktiivihiilisuodatin, minkä läpi bensatankin höyryt kulkee imusarjalle poltettavaksi moottorissa. Siihen samaan systeemiin liittyy jonkin verran putkia ja letkuja, sekä yksi solenoidintapainen joka avautuu ja sulkeutuu PCM:n ohjaamana.
Kiitoksia Timo L tiedosta. Laiskuuttani totesin että pömpeli saa jäädä toistaiseksi paikoilleen. Repsikan puolelta poistin toisen torven käytöstä ja siirsin toisen torven kiinnitys kohtaa, näin sain tilaa valolle. Tuolla repsikan puolella näyttää tosin että voisi saada pienellä purku operaatiolla mahtumaan tuon torven tuonne puskurirungon ja vilkun väliseen tyhjään tilaan, ehkä sitten joskus.

No itse sumuvalojen kytkennä meinasin suorittaa tänään illalla mutta Rändi tuli toisiin aatoksiin. Siitä lisää postauksen lopussa...

Nyt muutama kuva "muuttuneesta" ilmeestä.


Jeps kyllä tää jeeppeily osaa koetella, ainakin viime aikoina. Jotain saa kuntoon niin seuraava paikka lahoo.

Lähettiin muksujen kanssa pokemoneja mettästää ja poikkesin mätänettiin ja hain releen sumuvaloja varten. Sen jälkeen vedettiin "pillurallia" Kotkan keskustassa pokeja ettien. Juuri kun oltiin lähössä ruokakauppaa kohti kuului IHME ÄÄNI . Lämppäri otti enemmän kierroksia kuin äsken/asetettu. Kovemalle sen vielä sai mutta ei hiljaisemmalle ??
Nooh ajattelin että eikai siinä mitään, pääasia että puhaltaa.
Arvaatteko sitä hiljaisen kiroamisen määrää kun olet Prisman parkkihallissa auton avaimet kädessä ja lämmitin senkuin PUHALTAA !!

Elikkä onko kelleen käynny samaa ? Jostain täytyy mennä maihin tuo lämmittimen puhallin kuin ei sammu muutakuin irrottamalla akunkengän.
Mistä kannattaisi paikallistaa.. virtalukko ? (kun avain kädessä ja puhallin vain puhaltaa) vai puhaltimesta itsestään ?? prkle hommaan moottorinostimen kohta ja jonkun vanhan moparin/willyksen raadon johon vaihan tuon moottorin edes ja poltan loput jeepin jämät juhannus kokossa :P :P
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä nikked, muokattu yhteensä 25 kertaa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.11.2016. 12:16

Säädin rikki, eli tuo: http://jamant.fi/fi/tuote/2468722-vastu ... mop4720046 , käyttäytyy just noin kun hajoaa!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 22.11.2016. 13:13

Joo toi ihme säädin se voi olla vian aiheuttaja. Koitin eilen tonkia tietoa jenkki foorumeilta ja jotain tietoa sieltä irtosi mutta ei nyt kummosta hyötyä saanut. Sain illalla sentäs sammumaan puhaltimen ja toimimaan vain virrat päällä. Otin juuri tuosta säätimestä 2kpl liittimiä irti ja se sammui. Molempien liittimien ollessa irti ei kyllä saanut puhallinta luonnollisesti päällekkään. Kun laittoi toisen (ihan sama kumman) liitimen takaisin kiinni säätimeen niin ei startannut puhallin ennen kuin laittoi virrat päälle. Tosin nyt se on sitte ihan täysillä tai ei mitään puhallus :D

Täytyy vielä kaivella noita piuhoja ja ihmetellä. Kun sen verta jenkki foorumeilta sai tietoa että ei aina ole korjaantunut tuolla säätimen vaihdolla ja on aika hintava ostaa vain kokeillaakseen korjaantuuko vika sillä vaikka todennäköisin vian aiheuttaja onkin. Ilmeisesti joku highspeed "mode" on releen takana, se kiinnostaisi tonkia vielä käsiin ja ihmetellä onko se vetopäällä vaan ?

Tossa kuvia liittimistä ja samaan syssyyn huomasin että repsikan ovessa on aika kärsineitä johtoja. Ikkuna-lukko-kaiutin ovessa toimii niin herää kysymys että mitäköhän nuo poikki menneet johdot voivat olla ??
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä nikked, muokattu yhteensä 25 kertaa

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 25.11.2016. 15:38

Peilin johtoja?

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 24.01.2017. 18:39

Kirjoitetaas pitkästä aikaa tännekkin jotain. Harrastaminen ollut viime aikoina aika vähäistä ja motivaation puutteesta kärsivää. Ja VUOSI 2017 "epäonnen sävyttämä"

Tarina juontaa itsenäisyyspäivän jälkeisiin tunnelmiin. Tulipahan todistettua että kyllä se jeeppi kiihtyy äkäiseen vähän isommillakin pyörillä. Tämän kiihdytyksen seurauksena sain virkapukuisilta herrasmiehiltä lapun jossa oli todisteet jeepin maagisesta kiihdytys kyvystä oikein mustaa valkosella. Aika kallis vaan tuo todiste jeepin kyvyistä. Kaupan päälle herrasmiehet halusivat ajokorttini ilmeisesti muistoksi tuosta uskomattomasta näystä öisellä tien pätkällä :shock:

6 viikkoa "lusimista" ja ei huvittanut oikein mitään tehdä Rändille vaikka tiesinhän minä että katsastus painaa päälle tammikuun 23.päivä. Nooh tästä motivaatio kadosta päästäänkin nyt seuraaviin tapahtumiin...

Tammikuun alussa kävi pieni katastrofi töissä ja saanut viimeiset kolme viikkoa asua töissä. Se rajoitti vähän tätä katsastus paniikki korjaus viimetingassa huumaa mikä yleensä tulee aina kun ei viitsi ajoissa leimalla käydä.

ABS-valohan on ollut jo kauan aikaa minun kojetaulua valaisemassa. Joskus marraskuun lopussako mittailin että anturit ovat mukamas ok. No sain ajokortin takaisin (kyllästyivät kai katselemaan siinä olevaa rumaa pärstää). Sovin jo vähäsen jamantin kanssa että toisin jeepin näytille abs-valon takia mutta tämä työ katastrofi kuvio sössi senkin loppujen lopuksi. Kaveri osasi sanoa että onhan tuolla "paikallisessa" lukulaitteet ja niin sitä sain ajan nopiasti seuraavaksi illaksi vikakoodien katselmukseen.
Sieltähän löytyi iso liuta kaikkea mutta ne ku nollattiin niin edestä vasemmalta tuli suoraan aina abs-herja. Eli en tiedä miten olen mittaillut mutta kuskin puolen etuanturi oli sökö. Tämä siis perjantaina ja maanantaina viimeinen katsastus päivä :lol:

Ei muutakun "paikallisen" tiskille ihmettelemään.. 230€ anturi ja saat maanantaiksi (säikähti itse yrittäjäkin hintaa) tai 60€ ja n.2 viikkoa toimitus aika.
Päädyin jälkimmäiseen..... Sunnuntaina vaihtelin pienemmät renkaat alle ja fixailin vähän valoja sun muuta pientä mitä nyt oli. Illan suussa kävin katsomassa että rekisteriote on hanskalokerossa. Samassa huomasin että onpa kojelauta pölyinen ja päätinpä pyyhkästä pölyt veke..
Tämä operaatio johti seuraavaan että maanantai aamuna menin unenpöpperössä autolle ja lukko auki ja yritin sisältä aukaista napista muut lukot mutta ei tapahtunut mitään..kirosanoja muutama ja manailua että joku johto poikki.. hetki ja avain virtalukkoon ja kas kas eipä Rändi hörähtänytkään... prkle akku tyhjä... äkkiä lataukseen ja toisella autolla töihin... Töistä tullessa totesin että laturi näytti jotain bugia. Kengät kiinni ja ei jaksanut vieläkään käynnistyä. Annoin 30min latautua vielä ja sitten jaksoi Rändi käynnistyä. Ihmettelin lämpimäksi käytön aikana että muuten miksi nämä sisävalot vaan palaa.
Ei löytynyt vikaa mistään ovikytkimistä ja sitten havahduin. Se mittarivalo säätö numiska oli ihan pohjilla. Siivoojatäti Niko oli pölyjä huiskiessaan nykässyt siis sisävalot päälle :shock:

Ei muutakuin katsastus asemalle.. Maksun suoritettua kerroin että EI SAA dynottaa tätä... Seurasi pitkä hiljainen hetki kun inssi tutki tietokoneelta että onko näin.

Hylätty ja erinäisiä korjauskehotuksia sieltä tuli. Tämän melkein kokonaisuudessaan arvasinkin.
  • ABS-valo hylätty
    Ruostetta molemmilla puolilla helmoissa hylätty
    Ruostetta vasemalla etulokarissa hylätty
    Ruostetta vasemalla takana rungon poikkipalkissa hylätty
    vasen etuvalo liian alas suunnattu kehotus
    liikaa valoja edessä vas/oik kehotus
    laiton kalvo/maalaus edessä vas/oik valot kehotus
Ruoste hommat tuli pienenä yllärinä.. Huomasin katsastusaseman pihassa että jäi tummat kalvot etuparkkeihin ja vilkkuihin. Ei saa palaa kuulemma parkkivalotkaan katolla. Rekisterikilven paikkaa edestä ne tutki oikein raamatusta missä todettiin vain että pitää olla edessä ja takana joten ei kirjoittanut kehotusta siintä vaikka näki että mieli teki. Kaiken kruunuksi maanantai iltana laskuja maksellessa huomasin että perjantaina oli viimeinen eräpäivä Rändin ajoneuvoverostakin eli sinällään en olisi edes saanut katsastaa sitä...

Noh nyt kuukausi aikaa korjailla... Meinasin käydä Timo L :n offipalstan kirjoituksia lävitse jos tekisikin nyt suoraan palkkihelmat niin ei tarvitse valittaa paikoista inssin. Tuo taka runkopalkki voi mennä ihan "u-profiili" korjauksella. Niin ja abs-sensoria vartutaan sitäkin.

Tämmöstä mulle... Mites muilla vuosi alkanut ? :D :D

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 07.02.2017. 16:21

Homma etenee... Tänään kävin hakemassa vähän rautaa eli 100x50 ja 50x50 palkkia ja 200x70x1,5 levyn peltiä. Täytyy katsoa jos jo viikonlopun aikana saisi korjaus rojektin käyntiin. Eka ilmeisesti hitsaa palkit yhteen ja sitten laikkaa vanhat kuppahelmat autosta veke ja rupeaa heppailemaan palkkeja auton pohjaan kiinni ?? Kuulostaa yksinkertaiselta mutta saas nähä mitä tapahtuu kun Niko käy helmoja rakentelemaan :P (palaa koko kärry)

Muutenhan arki on ollut perus jeeppi elämää, kuskin oven kanssa sain tuossa tapella kun ei meinannut pysyä kiinni. No sain sen kiinnitys u-lenkin siirrettyä muutamalla prikalla ulospäin niin pysyy ovi taas tiukasti kiinni. Täytyy kyllä nuo saranatapit vaihtaa viimeistään kesällä.
Kattotelineeseen kytkin nuo pakkivalot toimintaan vihdoin ja viimein. Varastin repsikan puolen takalampusta pakkivalolta sähköt ja tein paksin puolelle kytkimen josta saa tarpeen vaatiessa esim. katsastukseen sammumaan kattopakkivalot.

Mutta mutta jatketaan kun on saatu paikkaus hommat käyntiin.

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja Timo L » 08.02.2017. 23:33

nikked kirjoitti:Eka ilmeisesti hitsaa palkit yhteen ja sitten laikkaa vanhat kuppahelmat autosta veke ja rupeaa heppailemaan palkkeja auton pohjaan kiinni ?? Kuulostaa yksinkertaiselta mutta saas nähä mitä tapahtuu kun Niko käy helmoja rakentelemaan :P (palaa koko kärry)
Juu, näin se menee. Mutta älä polta autoa :D

Katso vaikka minun offipalstan rakennustopikista vähän ideaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 12.02.2017. 22:32

Katso vaikka minun offipalstan rakennustopikista vähän ideaa.

Olen tuota sinun topikkia lueskellut ja kyllä sieltä idea aukeaa.

Jotain sain tänä viikonloppuna jo aloitettua ja tehtyäkin.
Tossa lähtö kohtaa miten mädät nää helmat on/oli
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä nikked, muokattu yhteensä 25 kertaa

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.02.2017. 22:57

Juu, a- ja b-pilarit menee tuonne alas asti.

Jos haluat hifistellä - kuten itsekin olisi varmaan aikanaan pitänyt :D - niin hitsaa noiden pilarinjämien pohjaan ensin vaikka 2mm:n levystä laput, ja lappujen pohjaan 50 x 50 palkista alaspäin pätkät. Palkit sitten hitsataan alapuolelta helmapalkkeihin niitä varten tehtyihin reikiin -> saa sidottua pilarien juuret helmakoteloihin ja entistäkin tukevamman rakenteen.

En itselleni silloin joskus tehnyt, kun oli olevinaan kiire ja olisi vaatinut kohtalaisen paljon mittausta ja sovittelua. Sitoisi kuitenkin pilarit paremmin auton kiinni. Nythän kaikkien pilarien alapäät sidotaan kiinni vain joko helmapellin reunasta ja osittain pilarien alapäästä reunasta (a- ja c- pilarit). Eihän tuo nyt varmaan mihinkään hajoa ja on vahvempi kuin alkuperäinen, mutta kuitenkin..


Sinulla on sen verran mätää tuo lattia-/ helmakotelon sisäreuna, että jos viitseliäisyys riittää niin hitsaa vaikka 30 x 30 kulmaprofiilista lattiaan pätkä a- pilarilta c-pilarille asti. Sen taas sitten hitsaa helmapalkin sisäreunaan kiinni. Tukevoittaa rakennetta melkoisesti.
Itselle teen tämän vahvistuksen joskus tulevana kesänä.. nyt olisi auto tallissa työn alla, mutta en vaan jaksa. Pitää välillä päästä ajamaankin :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 14.02.2017. 10:10

Jos haluat hifistellä - kuten itsekin olisi varmaan aikanaan pitänyt :D - niin hitsaa noiden pilarinjämien pohjaan ensin vaikka 2mm:n levystä laput, ja lappujen pohjaan 50 x 50 palkista alaspäin pätkät. Palkit sitten hitsataan alapuolelta helmapalkkeihin niitä varten tehtyihin reikiin -> saa sidottua pilarien juuret helmakoteloihin ja entistäkin tukevamman rakenteen.

En itselleni silloin joskus tehnyt, kun oli olevinaan kiire ja olisi vaatinut kohtalaisen paljon mittausta ja sovittelua.
Joo taitaa hifistely jäädä itselläkin kun deadline puskee päälle. Eilen en kerennyt saada oikein mitään aikaiseksi kun vaimo "päätti" että on muita hommia, mut sain oikeastaan rälläkkä puuhat valmiiksi. Tänään todennäköisesti tulee palkki kuskin puolelle kiinni ja repsikan puolen laikkauksen pääsee aloittamaan.
Sinulla on sen verran mätää tuo lattia-/ helmakotelon sisäreuna
Joo kyllä sinne jonkun matkaa täytyy uutta tehdä että saa palkin edes hitsattua koko matkalta kiinni.

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.02.2017. 11:36

Sitten kun hitsaat palkkia kiinni, niin helmakotelon ulkoreunan leikkauslinja ja palkin ylälinja on helppo varmistaa: helmakotelon sisäpellissä on se pieni pokkaus suhteellisen ylhäällä - tämä on se taso/ pykälä jota vasten palkin yläkulma asettuu (pykälä näkyy hyvin tuossa sinunkin kuvassa). Esim. vatupassilla jos katsoo muutamasta kohdasta että ulkoreunan leikkauslinja on suora, niin hyvä tulee.
Etuturvavyön kiinnikkeen alareunaa joutuu hieman leikkaamaan, jotta sen alareuna on pokkauksen kanssa samassa linjassa eikä ole palkin tiellä.

Etu- ja takapäästä palkin saa hitsattua hienosti a- ja c-pilareiden alareunaan, kunhan leikkaus on tehty tarkasti.


Ennenkuin hitsaat palkkia kiinni, niin vedä kunnolliset pohjamaalit palkin päälle ja sille sivulle mikä jää pystyseinää vasten. Hitsauksen jälkeen suihkit kynnyslistojen rei'istä mahdollisimman hyvin maalia sisälle, ja malin kuivuttua vielä kotelonsuoja-ainetta kunnolla perään. Etenkin sinne sisäsaumalle olisi hyvä saada tavaraa, koska sinne jää väkisinkin rako mihin pääsee kosteutta -> ruostuu.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 22.02.2017. 14:49

Ennenkuin hitsaat palkkia kiinni, niin vedä kunnolliset pohjamaalit palkin päälle ja sille sivulle mikä jää pystyseinää vasten. Hitsauksen jälkeen suihkit kynnyslistojen rei'istä mahdollisimman hyvin maalia sisälle, ja malin kuivuttua vielä kotelonsuoja-ainetta kunnolla perään. Etenkin sinne sisäsaumalle olisi hyvä saada tavaraa, koska sinne jää väkisinkin rako mihin pääsee kosteutta -> ruostuu.
Näin toiminkin. Kiitoksia Timolle muutenkin ohjeista.

Tässä viimeinen sovitus palkista.
Sitten pohjamaalasin palkkeja vähän valmiiksi tallin lämmössä.
Ihan hyvin tuo palkki kaiken rälläköinnin jälkeen paikalle asentui. Viimeiset hieromiset oli juurikin tuon Timon mainitseman turvavyön kiinnikkeen kohdilla.

Tässä hepattuna paikoillensa.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä nikked, muokattu yhteensä 25 kertaa

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 22.02.2017. 20:46

VOIHAN VIDU !!

Amerikan Lada toiselta nimeltään Jeep päätti että älä nyt Niko nauti edes yhtä päivää tuoreesta leimasta :evil: Kuskin puolelta takaanta roiskunut ja valunut ihan huolella peräöljyä. Mites onko kokemuksia, onks stefa, joku o-rengas vai laakeri paskana ? Onkohan minkälainen vaihto operaatio ? Onko mitään ensiapu keinoja tai macgyver kikkoja ? Alkaa tuntuu et tää kärry seisoo enempi ku kulkee :lol: :lol:

Ps. Mitäköhän persöljyy kannattaa tonne kipata ?

Kirjoita vastaus