Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 16.12.2018. 10:58

Samaa tuumin itsekin, että kyllä se jotenkin vaan kummallisen tyydyttävää on kun tuon bensakrematorion tulille lyö. Omassa kulkineessa vielä joku Dynomaxxin pönttö laitettu orkkiksen tilalle, niin pöriseekin vakiota kovemmin ja sehän sopii mieslapselle hyvin :wink:

Itse olin ihan positiivisesti yllättynyt maantiekäytöksestä. Olisin odottanut että olisi ollut paljon traktorimaisempi, mutta kyllähän tolla kummasti ajelee. Sellasta 300km pidempää siivua ei vielä ole tullu tyrkättyä, mutta ei nyt tuntuis täysin järjenvastaiselta lähteä ajamaan 1000km siivua Lappiinkaan. Pitää vaan olla lompsa iskussa :D

Olen ollut ymmärtävinäni, että flexfuel meiningit alkaa polttaa lambdoja näistä vehkeistä? Helpompaahan se on ku kaasuttaminen eikä sellanen huijauspurkki kauheesti maksa.

chinatown
Viestit: 48
Liittynyt: 17.11.2017. 23:44
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja chinatown » 16.12.2018. 12:47

Borlan putkistoa olen itse kuolannut mutta kehno kun se maksaa. Pitääkö tuo Dynomaxx maantieajossa millasta ääntä?

Siis kyllä tällä ihan mieluusti matkaa taittaa, ei se nyt huono missään tapauksessa ole. Ehkä se tuo simpukka on pikkasen kulahtanut omassa jotta se luo aavistuksen semmosta fiilistä että tätä saa ohjata kokoajan. Kesäkumit omassa 255/70/16 ja varsinkin niillä oli melkosta hakemista kokoajan, nyt vaihdoin uudet talvirenkaat alle tälle talvelle kokoa 235/70/16 ja on paljon parempi ajettava niillä. Penkit tuossa on melkoset sohvat jotta kyllä niillä jaksaa istua pitkänkin pätkän :D

En tuosta lambdojen tuhoutumisesta tiedä, mutta jos todella näin on niin sitten se alkaa äkkiä käymään kalliiks.
Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 16.12.2018. 14:40

Kyllähän se rööri jonkinmoista pörinää pitää ajossa, mutta ei nyt vielä ole käynyt häiritsemään. Vähän näyttäisi olevan putki länässä takaylityksen kohdilta niin josko tähän ens kesänä askartelisi rosterista / hapiksesta hormin, ja samalla sitten löis yhden vähän isomman Magnaflown sinne alle.

Omaa joutuu kanssa simona ohjailemaan 245/70R16 kesäkumeilla, mutta noilla 235/75R16 talvigummeilla menee sivistyneesti. Sen johdosta epäilyttääkin lähteä korottelemaan ja lyömään isompaa rupulikumia, hermo menee jos se menee ihan skeidaksi ajaa maantiellä. Sirkkelinterät nyt tietty vie vähemmän soppaakin. Varovaisesti ajattelin vaihtavani kaikki puslat sinne alustaan seuraavan kesäkauden aikana, niin näkee miten se rauhoittaa sitä luikertelua. Tuumii sitten niitä isompia rupulikumeja uudemman kerran.

Tosiaan on vaan nettikirjoittelua sen viinan ja lambdojen tuhoutuminen. Oliko nyt joku järkeillyt että korkeampi pakokaasujen lämpötila tekee hallaa, mutta mä en osaa siihen sen kummemmin kantaa ottaa. Mulla ei ole mitään kokemuksia E85 käytöstä missään kulkuneuvossa, mutta pitäishän sen joka tapauksessa olla sen verran kyvykäs laitteisto että huijaa sitä ECUa suuntaan jos toiseen polttoaineesta riippuen. Ei tota viinaa joka gasoasemalta kuitenkaan saa.

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 23.12.2018. 10:11

Halibatsuibaa, romua on tullut maailmalta ja hieman on taas vietetty laatuaikaa Jeepin kanssa tallin puolella. Eilen aloin etuperän vuotoa fiksailemaan, joten ensin auto pukeille jonka jälkeen jordaani irti. Totesin että tollanen tupla CV etukardaani ei lähde miten vaan pois sieltä, eli se on jakolaatikosta pultattava ensin irti ja sen jälkeen saa etupään kiskaistua irti nostamalla kardaanin jakiksen puoleisen pään sinne jakolaatikon yläpuolelle. Siinä etupään CV nivelessä on sen verta iso klunssi ainakin tossa mun autossa että se ei mahdu liukumaan ulos vastinkappaleestaan jos kardaanin jakiksen puoleinen pää on kiinni. Etulaipassa oli M8 pultit, takalaipassa jakiksen päässä M6 kuusiokolot. Ennen irroitusta tuli merkattua kardaanin suhde laippoihin että tulee samoille mestoille kiinni kuin olikin.

Tuon jälkeen fillarit irti, ja etujarrut nyppäsin sivuun kanssa pulttamalla carriereista irti. Sitten vaan hentoisella viisarivermeellä mittailemaan pyörintävastusta joka oli useamman pyörittelyvarvin jäljiltä sen 1,5Nm:

Kuva

Tämän jälkeen merkkasin mutterin suhteen akseliin sekä laipan suhteen akseliin, ja ammuin pulttimopolla + 28mm hylsyllä sen laipan smudun auki. Itse laippa lähti etuperästä ukkoilematta irti kun himpun naputti nurkkia vasaralla. Stefaa pikkaisen suostuttelin reunoilta sisäänpäin telomatta vastinpintaa, ja sen jälkeen nakutin ison ruuvarin siitä läpi jolla sitten pääsikin plumpsauttamaan koko hoidon ulos:

Kuva

Vaikutti ainakin siltä että vuoto tulisi tuosta isosta tiivisteestä, se laippaan jäänyt huulellinen "o-rengas" näytti suht ehjältä. Molemmat vaihtuu joka tapauksessa.

Etuperän kansi oli hyvin automaattisen 4.7L Power Tech ruostesuojausjärjestelmän suojaama, eli öljypaskua on kiitettävästi pinnassa eikä tätäkään ole varmaan vähään aikaan härkitty:

Kuva

Öljyt oli taas suht järkevän näköiset eikä seassa ollut sen kummempaa disco/bilehilettä:

Kuva

Hampaatkin näytti paremmalta kuin puliukolla, niin eiköhän tämäkin suht henkissä ole:

Kuva

Erittäin hento vollotus tulee etupäästä kun veto on päällä, että olisko siellä sitten pinionin laakeri vähän itteensä jo kerennyt mahdollisen öljyvajauksen tähden ottaa? Kai nämä nyt kuitenkin lähtökohtaisesti ovat tehtaalta lähtiessään olleet täysin äänettömät? Noh, laitetaan nippuun uusin liukastein ja pidetään korvia höröllään. Jos jossain kohtaa vaatii remonkia niin suotakoot sekin 19-vuotiaalle laitteelle.

Etuperän kansi tuli taas tärvättyä hammeritella putsin jäljiltä, niin josko tänään sais Loctiten räkätuubin avustuksella leipastua takaisin kasaan -> huomenna jouluaaton kunniaksi voisi sen verta livahtaa talliin että liruttaisi öljyt mestoille. Tai sitten ei, taitanee mennä tiistaille se homma ettei rupee liikaa tulemaan nurinaa vaimokkeen ja muksujen suunnalta :D

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.12.2018. 13:53

Pinionin mutterin merkkaaminen on ihan täysin turhaa puuhaa, sillä ei ole mitään tekemistä oikean momentin tai realismin kanssa :D Mutteri kiristetään momenttiin, ja tarkistetaan välillä pyörintävastuksesta että pinionin laakereiden esijännitys on oikea. Kun ollaan päästy oikeaan lukemaan, niin siinä on.

Pinionin pään kierre kannattaa putsata öljystä ja smäidästä, ja pinioni pitäisi oikeasti aina pistää paikalleen uudella mutterilla vaikka ei krymppirengasta vaihtaisi tai esijännitysshimmejä olisi vaihdettu. Olen kyllä itse kasannut joskus vanhalla, siinä vaan on riskinä että tuhoaa pinionin kierteet jos mutterin kierteet korkkaa.
Kun kasaa ja kiristää, niin sinistä kierrelukitetta pinionin kierteisiin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 23.12.2018. 15:01

Mjoo, mä nyt merkkasin sen ns. huvin ja urheilun vuoksi että on joku baseline josta sitten lähteä varovasti kirrailemaan ja tarkistelemaan pyörintävastusta. Monihan toteaa että kiristys merkkiin ja vähän yli, itse olen ainakin yhden bemarin perän saanut ääntämään samaisella metodilla ja siksi tässä nyt viisarivehkeillä ollaankin kötöstelemässä. Eipä sen puoleen, saattaahan tuo v*tuiksi mennä siltikin :D

Kierteet pinionista ja smudusta on holvattu huolella rasvanpoistajalla ja tarkoitus oli vetää lukitteet väliin. Sinistä ei kyllä nurkista löydy niin ajattelin vallan perus punaisella loctitella hommasta selvitä. Semmottis plaadulla joka kuumentamatta aukeaa. Ei toi mutteri siellä mitenkään tiukassa ollut, niin jotenkin oma pershytinä sanois ettei sen lukitteenkaan tartte olla ydintuhon kestävää? Olisin kyllä laittanu uuden mutterin, unohdin vaan sellasen tilata muitten romujen mukana ja ylihuomiseksi en sellaista mistään pieniin karvaisiin käsiini saa -> ruuvilukitteella mennään :wink:

Vaihdelootastakin rupesin öljyjä valuttaa veks. Onpas sitten pirun nerokas vehje kun ei ole tyhjennysproppua ollenkaan. Ettei vaan olis tallitontulle pikaisen modauksen paikka ennen kuin laitan takaisin paikalleen...

Niin ja enkä mä tiedä kiinnostaako ketään näitä lueskella kun ei tässä mikään "oikea" projekti ole meneillään? Enemmänhän tämä tähän mennessä on ollu ihan perus huoltoa, mutta katotaan nyt sitten miten tulevaisuudessa mopo lähtee laukalle. H.O. nokkakepitkin kiinnostaisi 2008 imusarjan kanssa, mutta tietty ruuvikin jeesaisi pahinta ahdistusta. Moottorinohjaus on kyllä rakennettavissa, mutta lootan ohjaamisesta ei ole mitn käryä. Parempi vaan vaihtaa kuivaa ylle ja pysyä tulppien vaihtelussa :D

Avatar
rane58
Viestit: 1257
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja rane58 » 23.12.2018. 17:38

Jatka vaan kertomusta mielellään kuvien kera, kyllä seurataan vaikka ei aina heitetä kommentteja.... :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.12.2018. 17:45

Kyllä se pinionin mutteri pitäisi melko tiukassa olla, kun krymppirenkaalla olevassa D30:ssa pinionin mutterin momentti on ~220-350Nm riippuen millä momentilla oikea pyörintävastus saavutetaan. Siksi oikeasti stefaa vaihtaessa pitäisi virallisesti myös vaihtaa uusi krymppirengas..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

chinatown
Viestit: 48
Liittynyt: 17.11.2017. 23:44
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja chinatown » 23.12.2018. 21:43

Mukavahan tätä on seurata kun on vielä ihan samoja remppoja itsellänikin edessä :D

Jollottaa täälläkin etuperä, taitaa alkaa jossain 80km/h nopeudessa, 110km/h nopeudessa pahimmillaan. Kuuluu myös moottorijarrutuksella aika selvästi. Nyt talvikeleillä on ollut hiljasempi, en ole juurikaan kiinnittänyt huomiota koko ääneen. Liekkö tosiaan se pinion akselin laakerointi mikä ääntää :roll: . Kesällä seisonnan jälkeen kun otin ajoon niin oli aikamoinen jollotus ja volina. No selvis että se jakiksenpuoleinen cv-nivel oli sökö, talvella oli hajonnut se kumi ja seisoi sit muutaman kuukauden paikallaan niin oli ottanut ruostetta ihteensä aika reippaasti. Muutaman viikon sit ajelin ilman etukardaania, silloin ei perä jollottanut yhtään.
Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.12.2018. 23:52

Suihumoottorimäinen nopeuden ja kuormituksen mukaan vaihtuva muriseva ääni on poskilaakerit, vastaava ääni joka vaihtelee kääntymisen mukaan on pyöränlaakerit, korkeataajuinen ininä joko kuormituksessa tai moottorijarrutuksessa on pinionin laakerit, ja ulina/ jollotus on välitys.

Toki sitten CV- tyyppinen kardaani tuo omat osansa soppaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 24.12.2018. 8:49

Tässä vaiheessa olis varmaan hyvä palauttaa mieleen pajoja jotka tekee perävälityksiä. Saa ne toki itekkin mutta jos tietää jonkun oikeasti osaavan niitä laittaa niin :D Olikos Offivaruste yksi joka ainakin niitä tekee, missä lie muualla päin suomea niitä on.

Vai saako D30 vaihdettua poskilaakereita tyyliin vanhoilla shimmeillä niinkun isoveljiinsä? Jos siis laakerivika, hammaskosketus onkin jo eri juttu..

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 24.12.2018. 10:43

No niin no, toi IR pulttimopo ampuu pitkälti yli 1000Nm voimalla aukipäin niin kai se sitten vaan vaikutti että ei ollut mutteri hirveän kireellä. Käsipelillä en viittinyt alkaa temppuilemaan. Toki kiristyksessä nyt sitten varmaan joudun askartelemaan paskartelemaan jonkinmoisen kiinnipito-raudan minkä saa siihen laippaan pultattua kiinni -> pääseepi sitten kirimään sitä mutteria momenttiin. Pulttimopolla ei uskalla yrittää kun nopeesti lyö yli, ja sittenhän ei auta muu kuin uusi krymppiholkki.

Mulla suurin ääni sieltä perästä tulee jossain 60km/h kintailla ja sen jälkeen vaikenee. Selkeesti vetoon liittyvä eli aikaisempien kirjoitusten perusteella olisi välitys mikä ääntää. Silmään ne hampaat sun muut näytti maallikolle ihan hyvältä eikä äänikään merkittävä ole, niin lyödään nyt nippuun sitten ja pajoitetaan kunnolla uusiksi jos sikseen tulee.

Huomasin että moottorinkannakkeet oli aika surullisen näköiset. Hieman interwebbiä selattuani ja rasvamontuista käsin silmäillen tulin siihen tulokseen, että on sitten varmaankin aika fantsut irroitella moottorin puolelta nuo kiinnikkeet? Jotain kätilön vikaa tarttis varmaan olla että kädet mahtuu väliin, ja uskoisin että silti pitäis olla pikkasen jerkkua ranteessa että ne aukeaa. Eli jos jollain on "WJ moottorinkannakkeiden vaihto vartissa" metodi hallussa, niin saa jakaa :D

Kyttäilin myös noiden tukivarsien kumipuslia, niin onhan niissäkin halkeamaa aikalailla. Sen puolesta ei ihmetytä että kesärenkailla kärry nuljuaa edestakas urissa. Onkos noihin porukka prässäillyt uusia puslia vai onko kustannus- ja hermotehokkaampaa vaihtaa koko varret? Tuossahan nyt odottais tuo uudenkarhea Sigurd Stenhöj prässi vuodelta -66 pikkasen tositoimia :wink: Toki se alustaremppa jää kyllä keväälle / kesälle kun saa harrastuskatiskan liikenteeseen, niin saa tätä sitten seisottaa.

Voimansiirtopajoista tulee itselleni ensimmäisenä mieleen Särkikoski.

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 24.12.2018. 11:26

Macke kirjoitti:
24.12.2018. 10:43
No niin no, toi IR pulttimopo ampuu pitkälti yli 1000Nm voimalla aukipäin niin kai se sitten vaan vaikutti että ei ollut mutteri hirveän kireellä. Käsipelillä en viittinyt alkaa temppuilemaan. Toki kiristyksessä nyt sitten varmaan joudun askartelemaan paskartelemaan jonkinmoisen kiinnipito-raudan minkä saa siihen laippaan pultattua kiinni -> pääseepi sitten kirimään sitä mutteria momenttiin. Pulttimopolla ei uskalla yrittää kun nopeesti lyö yli, ja sittenhän ei auta muu kuin uusi krymppiholkki.
Pulttipyssyllä lähtee hyvin, omaa olen tehnyt Milwaukeen 18V:n pyssyllä mikä myös ampuu jonnekin +1000Nm lukemiin. Menee hyvin käsin yokesta pitämällä kiinni ja auki. Loppukiristyksessä vaan kandee olla tarkkana ja tekee vaikka siihen itse hylsyyn valkoisella liidulla viirun niin näkee paljonko mutteri pyörähtää.

Kirratessa uudella krympillä pinioni pienest klapista aivan ylikireäksi on yleensä selvästi alle varttikierros. Lopussa kandee edetä pienin askelin.. Periaatteessa kirratessa kandeisi käyttää käsipeliä, mutta menee se pyssylläkin jos käyttää järkeä.

Huomasin että moottorinkannakkeet oli aika surullisen näköiset.

...

Kyttäilin myös noiden tukivarsien kumipuslia, niin onhan niissäkin halkeamaa aikalailla. Sen puolesta ei ihmetytä että kesärenkailla kärry nuljuaa edestakas urissa.
Kandee sitten vaihtaa kaikki moottorin- ja myös laatikon kanneke samaan aikaan, muuten teet homman kahdesti. Sama pätee tukivarsiin. Tukivarren puslia on porukka prässäillyt, mutta loppupeleissä monesti helpommin ja nopeammin menee kun vaihtaa koko varren. Moogit on olleet ihan päteviä vakiopeleihin.
Muistat sitten, että tukivarsia vaihtaessa pultit kiristetään momenttiin vasta kun auton paino on akseleilla. Muuten puslat jää kiertyneeksi/ jännitykseen ja repeää huomattavan nopeasti.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Eimehtään
Viestit: 81
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 24.12.2018. 11:48

Macke kirjoitti:
24.12.2018. 10:43
Mulla suurin ääni sieltä perästä tulee jossain 60km/h kintailla ja sen jälkeen vaikenee.
Niin tulee miulakii,mutta nopeudesta riippumatta.. Ja käryn kanssa.. :D Jeepistä ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Ehkä ihan hienoinen ulina jossain 80 nopeudessa jostain..
Voipi kuulua renkaistakin. Mutta yllättävän hiljainen vehje maasturiksi kaikenkaikkiaan.

Joo,ja lissää,lissää sano Markus-setä,ko lapset veti ...västä. Mukava on seurata remontin korjuuta,sekä kuvia. :)
WJ 4.7 Quadra drive -00

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 24.12.2018. 14:35

Timo L kirjoitti:
24.12.2018. 11:26
Kandee sitten vaihtaa kaikki moottorin- ja myös laatikon kanneke samaan aikaan, muuten teet homman kahdesti. Sama pätee tukivarsiin. Tukivarren puslia on porukka prässäillyt, mutta loppupeleissä monesti helpommin ja nopeammin menee kun vaihtaa koko varren. Moogit on olleet ihan päteviä vakiopeleihin.
Muistat sitten, että tukivarsia vaihtaessa pultit kiristetään momenttiin vasta kun auton paino on akseleilla. Muuten puslat jää kiertyneeksi/ jännitykseen ja repeää huomattavan nopeasti.
Noitten käyttöpenareitten kanssa kun tuli temuttua yli 10-vuotta, niin on tullu tutuksi kaikenmaailman staagien vaihdot. Niitä kun tuppaa baijerin pojan katiskoissa olemaan viittä vaille hitosti -> aina ollut tapana vaihtaa vähintään yhden pään kaikki himmulat kerrallaan ettei sinne jää mitään vanhaa klesaa sitten syömään niitä uusia osia mäsäksi. Moogia olen ennenkin kuullut kehuttavan, mutta T4 Transporteriini kun löin Moogin alapallot eteen niin ne ei kestäneet edes vuotta? Ja se on aika vähällä ajolla kun on raksapaku, laitoin sitten TRW:n seuraavaksi sinne ja ne on kestäneet. Tulisko jenkkiautojen Moogit joltain muulta tehtaalta kuin noiden eurokinnereiden?

Ja hyvä että mainitsit tuon kuorman päällä kirraamisen vaikka se selkeä juttu allekirjoittaneelle olikin. Ei tosiaan kestä puslat kauaa jos ne jatkuvasti on väännössä sen johdosta että kaikki on kiristetty kiinni auton pukeilla ollessa. Pitää nyt vielä tutkia internetsiä josko sieltä löytyis jotain tarkempaa tietoa niiden moottorikannakkeiden vaihdosta, ei siellä ylempien moottoripulttien kohdalla ihan liikaa löysiä tiloja näyttäny olevan.

Kirjoita vastaus