Halibatsuibaa, romua on tullut maailmalta ja hieman on taas vietetty laatuaikaa Jeepin kanssa tallin puolella. Eilen aloin etuperän vuotoa fiksailemaan, joten ensin auto pukeille jonka jälkeen jordaani irti. Totesin että tollanen tupla CV etukardaani ei lähde miten vaan pois sieltä, eli se on jakolaatikosta pultattava ensin irti ja sen jälkeen saa etupään kiskaistua irti nostamalla kardaanin jakiksen puoleisen pään sinne jakolaatikon yläpuolelle. Siinä etupään CV nivelessä on sen verta iso klunssi ainakin tossa mun autossa että se ei mahdu liukumaan ulos vastinkappaleestaan jos kardaanin jakiksen puoleinen pää on kiinni. Etulaipassa oli M8 pultit, takalaipassa jakiksen päässä M6 kuusiokolot. Ennen irroitusta tuli merkattua kardaanin suhde laippoihin että tulee samoille mestoille kiinni kuin olikin.
Tuon jälkeen fillarit irti, ja etujarrut nyppäsin sivuun kanssa pulttamalla carriereista irti. Sitten vaan hentoisella viisarivermeellä mittailemaan pyörintävastusta joka oli useamman pyörittelyvarvin jäljiltä sen 1,5Nm:
Tämän jälkeen merkkasin mutterin suhteen akseliin sekä laipan suhteen akseliin, ja ammuin pulttimopolla + 28mm hylsyllä sen laipan smudun auki. Itse laippa lähti etuperästä ukkoilematta irti kun himpun naputti nurkkia vasaralla. Stefaa pikkaisen suostuttelin reunoilta sisäänpäin telomatta vastinpintaa, ja sen jälkeen nakutin ison ruuvarin siitä läpi jolla sitten pääsikin plumpsauttamaan koko hoidon ulos:
Vaikutti ainakin siltä että vuoto tulisi tuosta isosta tiivisteestä, se laippaan jäänyt huulellinen "o-rengas" näytti suht ehjältä. Molemmat vaihtuu joka tapauksessa.
Etuperän kansi oli hyvin automaattisen 4.7L Power Tech ruostesuojausjärjestelmän suojaama, eli öljypaskua on kiitettävästi pinnassa eikä tätäkään ole varmaan vähään aikaan härkitty:
Öljyt oli taas suht järkevän näköiset eikä seassa ollut sen kummempaa disco/bilehilettä:
Hampaatkin näytti paremmalta kuin puliukolla, niin eiköhän tämäkin suht henkissä ole:
Erittäin hento vollotus tulee etupäästä kun veto on päällä, että olisko siellä sitten pinionin laakeri vähän itteensä jo kerennyt mahdollisen öljyvajauksen tähden ottaa? Kai nämä nyt kuitenkin lähtökohtaisesti ovat tehtaalta lähtiessään olleet täysin äänettömät? Noh, laitetaan nippuun uusin liukastein ja pidetään korvia höröllään. Jos jossain kohtaa vaatii remonkia niin suotakoot sekin 19-vuotiaalle laitteelle.
Etuperän kansi tuli taas tärvättyä hammeritella putsin jäljiltä, niin josko tänään sais Loctiten räkätuubin avustuksella leipastua takaisin kasaan -> huomenna jouluaaton kunniaksi voisi sen verta livahtaa talliin että liruttaisi öljyt mestoille. Tai sitten ei, taitanee mennä tiistaille se homma ettei rupee liikaa tulemaan nurinaa vaimokkeen ja muksujen suunnalta
