-93, XJ Cherokee 4.0 H.O.
Lähetetty: 08.07.2014. 9:49
VAROITUS! Sisältää pitkälti tarinaa sekä jaarittelua aiheesta / aiheen vierestä...
Kuten tuolla uusi foorumilainen- topicissa joskus aikoinaan uhkasin, niin aloitan oman topicin tämän oman XJ:n kanssa puuhastelusta. Ei vaan ole tuntunut löytyvän sopivaa hetkeä jutun kirjoittamiseen… Autohan tuli hommattua jo tammikuussa 2011 ja sitä on siitä lähtien rakenneltu pikku hiljaa sopivissa raoissa ajamisen ja muiden kiireiden lomassa.
Aikaisemmin näistä projekteista oli joitain kuvia Kuvablogissa, mutta nyt kun Kuvablogi (ja sen kuvat) ovat mennyttä, niin perustin uuden albumin Picasaan: http://picasaweb.google.com/101514496290048794001
Tämä uusi albumi on paljon kattavampi läpileikkaus omaan autoharrastukseeni, eli sisältää kuvia myös muista autoistani sekä jotain kuvia menneistä autoista.
OK, lähdetäänpäs sitten liikkeelle...
HISTORIAA
Ensimmäinen ihastuminen XJ:hin tapahtui talvella 2006. Olimme kaveriporukalla ajelemassa lumen valtaamia metsäteitä/ metsäkoneen uria parin maastoauton voimin. Istuin tuolloin kaverini vakion XJ:n kyydissä ja ihmettelin sen hyvää etenemistä muihin, hieman rakennettuihin autoihin verrattuna. Tästä jäi takaraivoon kytemään, että tuollainen auto pitäisi joskus hommata…
Kun viimein tuli ajankohtaiseksi hommata itsellekin jokin 4x4 auto mm. trailerin vetämiseen, kysyin tuota samaista Cherokeeta kaveriltani. Auto oli jo tuolloin ehtinyt seisomaan katsastamattomana muutaman vuoden takalattian ruostevaurioiden takia. Tuolloin se ei kuitenkaan ollut myytävänä, joten ostin itselleni XJ:n sijasta Mazda B2600 pick-upin. Pari kuukautta myöhemmin kaveri olisi sitten myynyt Jeeppinsä…
Mazdan kanssa tuli puuhasteltua suunnilleen vuoden päivät ja käytyä jopa muutaman kerran paikallisen maasturikerhon kanssametsässä ajamassa, mutta lopulta rungon ruostevauriot osoittautuivat turhan suuriksi harrastuksen parissa käytettävään aikaan nähden ja näin Mazda sai jatkaa matkaa eteenpäin.
OMAN JEEPIN HANKINTA
Mazdan jälkeen katselin satunnaisesti nettiautosta erilaisia vaihtoehtoja, mutta mikään ei oikein tuntunut sopivalta omaan käyttööni. Mielellään maastokelpoinen, 4:lle henkilölle ja min. 2200 kg vetopainolla...
Kerran sitten Nettiautoa selaillessani huomasin siistin oloisen Cherokeen myynnissä Kempeleellä. Soitto myyjälle ja puhelinkeskustelun perusteella auto vaikutti hyvältä sekä tarkemman tutkimisen arvoiselta. Pitkä välimatka vaan muodosti hommaan pienen mutkan…
Myyjä ei ollut valmis varaamaan autoa seuraavaan viikonloppuun asti, jolloin olisin ehtinyt sitä katsomaan. Hän lupasi kuitenkin ilmoittaa, mikäli auto menisi kaupaksi ennen lauantaita. Seuraavana iltana (tiistai) sitten puhelimeeni tuli tekstiviesti, että auto oli myyty.
Keskiviikko-iltana myyjä kuitenkin soitti, auton ostaja olikin tehnyt oharit ja myyjä oli tästä erittäin vihainen. Pienen neuvottelun jälkeen pääsimme asiasta sopimukseen ja nyt Jeeppi oli varattuna lauantai-iltaan saakka.
Seuraavana päivänä työmaalla pikainen palaveri pomon kanssa jossa sovin perjantaiksi vapaapäivän sekä ostin VR:ltä menolipun Ouluun.
Perjantai-aamuna nousin pohjoiseen menevään junaan pelkän menolipun kanssa, koska suunnitelmana oli tulla takaisin etelään omalla Jeepillä. Sain isältäni kyydin juna-asemalle ja lähtiessäni hän antoi paluumatkalle luettavaksi Tuomas Kyrön kirjoittaman ”Mielensä pahoittajan”, ihan vaan varmuudeksi mikäli Jeeppi ei olisikaan niin hyvä kuin myyjä väittää ja kauppoja ei syntyisi…
Auton myyjä tuli junalle vastaan Oulun asemalle ja lähdimme ihmettelemään XJ:tä tarkemmin. Auto oli täysin myyjän kuvauksen mukainen ja hinta oli mielestäni kohdallaan, joten rahat ja auto vaihtoivat omistajaa.
Kotimatka sujuikin leppoisasti uuteen hankintaan tutustuessa. Auto on vm.-93 Cherokee Limited-varustelulla (sähkölasit + penkit, nahkaverhoilu, ilmastointi, kauko-ohjattu keskuslukko, jne.), tekniikkana on 4.0 High Output + automaattivaihteisto ja NP242 jakolaatikko.
Kuten tuolla uusi foorumilainen- topicissa joskus aikoinaan uhkasin, niin aloitan oman topicin tämän oman XJ:n kanssa puuhastelusta. Ei vaan ole tuntunut löytyvän sopivaa hetkeä jutun kirjoittamiseen… Autohan tuli hommattua jo tammikuussa 2011 ja sitä on siitä lähtien rakenneltu pikku hiljaa sopivissa raoissa ajamisen ja muiden kiireiden lomassa.
Aikaisemmin näistä projekteista oli joitain kuvia Kuvablogissa, mutta nyt kun Kuvablogi (ja sen kuvat) ovat mennyttä, niin perustin uuden albumin Picasaan: http://picasaweb.google.com/101514496290048794001
Tämä uusi albumi on paljon kattavampi läpileikkaus omaan autoharrastukseeni, eli sisältää kuvia myös muista autoistani sekä jotain kuvia menneistä autoista.
OK, lähdetäänpäs sitten liikkeelle...
HISTORIAA
Ensimmäinen ihastuminen XJ:hin tapahtui talvella 2006. Olimme kaveriporukalla ajelemassa lumen valtaamia metsäteitä/ metsäkoneen uria parin maastoauton voimin. Istuin tuolloin kaverini vakion XJ:n kyydissä ja ihmettelin sen hyvää etenemistä muihin, hieman rakennettuihin autoihin verrattuna. Tästä jäi takaraivoon kytemään, että tuollainen auto pitäisi joskus hommata…
Kun viimein tuli ajankohtaiseksi hommata itsellekin jokin 4x4 auto mm. trailerin vetämiseen, kysyin tuota samaista Cherokeeta kaveriltani. Auto oli jo tuolloin ehtinyt seisomaan katsastamattomana muutaman vuoden takalattian ruostevaurioiden takia. Tuolloin se ei kuitenkaan ollut myytävänä, joten ostin itselleni XJ:n sijasta Mazda B2600 pick-upin. Pari kuukautta myöhemmin kaveri olisi sitten myynyt Jeeppinsä…
Mazdan kanssa tuli puuhasteltua suunnilleen vuoden päivät ja käytyä jopa muutaman kerran paikallisen maasturikerhon kanssametsässä ajamassa, mutta lopulta rungon ruostevauriot osoittautuivat turhan suuriksi harrastuksen parissa käytettävään aikaan nähden ja näin Mazda sai jatkaa matkaa eteenpäin.
OMAN JEEPIN HANKINTA
Mazdan jälkeen katselin satunnaisesti nettiautosta erilaisia vaihtoehtoja, mutta mikään ei oikein tuntunut sopivalta omaan käyttööni. Mielellään maastokelpoinen, 4:lle henkilölle ja min. 2200 kg vetopainolla...
Kerran sitten Nettiautoa selaillessani huomasin siistin oloisen Cherokeen myynnissä Kempeleellä. Soitto myyjälle ja puhelinkeskustelun perusteella auto vaikutti hyvältä sekä tarkemman tutkimisen arvoiselta. Pitkä välimatka vaan muodosti hommaan pienen mutkan…
Myyjä ei ollut valmis varaamaan autoa seuraavaan viikonloppuun asti, jolloin olisin ehtinyt sitä katsomaan. Hän lupasi kuitenkin ilmoittaa, mikäli auto menisi kaupaksi ennen lauantaita. Seuraavana iltana (tiistai) sitten puhelimeeni tuli tekstiviesti, että auto oli myyty.
Keskiviikko-iltana myyjä kuitenkin soitti, auton ostaja olikin tehnyt oharit ja myyjä oli tästä erittäin vihainen. Pienen neuvottelun jälkeen pääsimme asiasta sopimukseen ja nyt Jeeppi oli varattuna lauantai-iltaan saakka.
Seuraavana päivänä työmaalla pikainen palaveri pomon kanssa jossa sovin perjantaiksi vapaapäivän sekä ostin VR:ltä menolipun Ouluun.
Perjantai-aamuna nousin pohjoiseen menevään junaan pelkän menolipun kanssa, koska suunnitelmana oli tulla takaisin etelään omalla Jeepillä. Sain isältäni kyydin juna-asemalle ja lähtiessäni hän antoi paluumatkalle luettavaksi Tuomas Kyrön kirjoittaman ”Mielensä pahoittajan”, ihan vaan varmuudeksi mikäli Jeeppi ei olisikaan niin hyvä kuin myyjä väittää ja kauppoja ei syntyisi…
Auton myyjä tuli junalle vastaan Oulun asemalle ja lähdimme ihmettelemään XJ:tä tarkemmin. Auto oli täysin myyjän kuvauksen mukainen ja hinta oli mielestäni kohdallaan, joten rahat ja auto vaihtoivat omistajaa.
Kotimatka sujuikin leppoisasti uuteen hankintaan tutustuessa. Auto on vm.-93 Cherokee Limited-varustelulla (sähkölasit + penkit, nahkaverhoilu, ilmastointi, kauko-ohjattu keskuslukko, jne.), tekniikkana on 4.0 High Output + automaattivaihteisto ja NP242 jakolaatikko.