Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Avatar
MacGyver
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2015. 9:31
Paikkakunta: Oulu

Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja MacGyver » 25.08.2015. 11:15

Tervehdys Jeeppi forumilaisille! Enpäs hoksannut että onhan se Suomessa oma Jeeppi forumikin mutta nyt löyty niin alanpas pitämään pientä päiväkirjaa tuosta oman wrankun entisöinnistä täällä.

Eli kauan oli haaveena tuollainen Wrangler ja nyt tuli mahdolliseksi tuollainenkin hommata talouteen niin päätinpä kokeilla. Aikasempia kokemuksia jenkkimaastuista on Chevrolet Blazer (isokorinen), GMC Jimmy (isokorinen) ja Ford Bronco (isokorinen). Muuten jenkkiautoista onkin laaja kokemus, mutta maasturirintamalla taas vähemmän ja Jeepiä ei oo aikasemmin ollu missään muodossa. Sopivan yksilön metsästys oli kyllä työlästä kun halusin sekä melko rakentamattoman että sillä voisi kuvitella tekevänsä pidempiäkin reissuja ja liian rakennetut tuntuu tien päällä jo vähän turhan omalta nuoruudelta milloin maalla ajelin Valmetilla vuosia :mrgreen:

Lähtökohtana oli löytää ruosteeton ja siistikorinen auto 4.0 H.O. koneella ja automaatilla. Enpäs tuossa keväällä vielä arvannutkaan kuinka vaikea noilla spekseillä on auto löytää, mutta löytyi se onneksi lopulta, tosin tämä ei ollut edes myynnissä oleva yksilö vaan piti mennä jo vihjeiden perusteella Jeeppi harrastajia läpi että löyty sopiva. Ehdottomasti tämä oli paras mikä vastaan tuli parin kuukauden aikana mutta käytäntö on tämänkin kanssa näyttänyt että täydellistä en löytänyt minäkään vaan sitä pikkutekemistä on PALJON, onneksi siitä on suuri osa jo tehtykin.

Eli itse auto on siis Jeep Wrangler 4.0 H.O. automaatti vuosimallia 1993:
- BASE mallin Wrangler, eli ei tietääkseni lukkoja edessä tai takana (ainakin taakse pitää laittaa jossakin vaiheessa)
- Varusteita ei nimeksikään, tosin ilmastointi löytyy mistä tosin kylmäaineet on karanneet
- Löytyy sekä kovakatto että BESTOP rättikatto nahka puoli-/koko ovineen ja kovakaton kanssa on koko peltiovet luonnollisesti
- Vähä häävimpi keskikonsoli asennettu
- Pehmustetut kaaret jne.
- Tuotu Kuwaitista joskus 2012-2013
- Täysin ruostevapaa, niin kori kuin runkokin on kuin vasta tehtaalta tullut jos nyt niin voi sanoa
- Sisusta siistissä kunnossa, kojelaudassa pieni halkeama muuten tosi hyvässä iskussa
- Buschwacker ohuet lokasuojalevitykset
- Maalattu 2013 kun maali ollut auringonpolttama
- Renkaat vasta ostin 265/70R15 Falken Wildpeakit (aikalailla maksimi mitä kuvittelin että mahtus pyörimään, nyt tiedän että vois mahtua vähän isommatkin, nuohan vastaa 30x10.5 renkaita)

On tämän kans punnerrettu jo kymmeniä tunteja aina kun ollut aikaa:
- Johdotuksia siistitty
- Sähköjä käyty läpi paljon ja tämä vielä jatkuukin
- Etuperän huohottimen putki, vaihdelaatikon jäähdyttimen ja bensaputket kiinnitetty ja reititetty oikein (joskus kone ollut irti ilmeisesti ja kaikki roikku oman onnensa nojassa)
- Oviin asennettu oikeat uudet tiivisteet, aluksi paikallaan oli itse tehdyt tiivisteet metritavarasta ja ne oli kyllä surkeat
- Kovakaton nurkkiin asennettu uudet kulmatiivisteet
- Uudet renkaat
- Nelivedon etuakselin lukon omien viritysten korjaaminen, ilmeisesti alipainekytkin laatikolta rikki ja oli viritelty etuakselin kytkentä hieman väärin joten nyt väliaikainen ja ehkä lopullinen korjauskin on se, että alipaineputket vedetty suoraan etuakselilta jakolaatikon kepin viereen mistä voi kytkeä manuaalisesti aina lukon auki/kiinni, ainakin varma konsti kun ei ole kytkimiä välissä vaan letkut menee suoraan etuakselille.
+ Kaikenlaista säätöää ja pikkuhommaa ja kilinöiden/kolinoiden metsästelyä ja korjaamista (aikaavievää puuhaa...)

Seuraavaksi olisi listalla vielä:
- Moottori irti
Uusien vesiproppujen asennus
Lohkolämmittimen asennus
Uusien moottorikannakkeiden asennus
- Jarrupalojen uusiminen keulaan ja jarrukenkien uusiminen taakse

Varmaan jäi paljon unholaankin jo mitä tehty jne., tarkoitus siis rakentaa ja entisöidä Jeeppiä niin että se olisi mahdollisimman ajettava auto niin päivittäisliikenteessä kuin sitten maastossakin jossakin määrin, eli rakennetaan niin että maasto-ominaisuuksiakin parantelen maltillisesti mutta en "mukavuuden" kustannuksella (jos Wranglerissa mukavuudesta voi puhua siis). Toki nyt kun auto hetken ollut pihassa niin mietin jo 35" renkaita ja kunnon korotuksia mutta yritän nyt pitää maltin päässä vaikka kuinka houkuttas rakentaa tästä enempi metsäauto mutta niin kovasti näin vaivaa että löysin hyvän lähtökohdan omiin tarpeisiin niin koitan pitää rakentelut sen suhteen maltillisena :mrgreen:

Maltillista korotusta jousiin olen miettinyt, sellaista 1-2" että saisi 31-33" pyörät alle mutta en tiedä onkohan tuota jo jollakin tavalla nostettu kun osa Wranglereista näyttää ainakin kuvissa selvästi matalammalta? Voisikohan tuon jotenkin mitata, nyt alla tosiaan 30x10.5 vastaavat pyörät, näyttääkö tuo täysin vakiokorkuiselta vai onko tuota jollaki ilveellä jo vähä korotettu? Koria ei ainakaan ole korotettu, minusta se näyttää että vakio kumipuslien varassa vakiokorkeudessa.

PS. Nimimerkki johtuu siitä että oon aina pitänyt tätä ihmemiehen autona ja ekan omistusviikon aikana jotenki tajusinkin miksi esim. Hasselhoff sai Pontiacin joka on helppo auto pitää ja miksi juuri Wranglerin rattiin taas istutettiin itse MacGyver..... :mrgreen:

Tässä parit kuvat autosta.
Kuva
Kuva
Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1993
Dodge Charger 440cid R/T 1969
Chrysler 300C 5.7 Hemi 2005

Avatar
rane58
Viestit: 1257
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja rane58 » 25.08.2015. 22:52

Tervetuloa foorumille! :D ...ja kerhoonkin? :wink:
-Hieno Jeeppi ja onnea entisöintiprojektiisi, täytyykin laittaa seurantaan.... :mrgreen:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 25.08.2015. 23:10

taitaa nuo sinun levikkeet hämätä ja näyttää siksi korotetulta?
Esitteen mukaan YJ Jeep Wrangler alkuperäisillä 215/75r15 renkailla on 1760mm korkea kovalla katolla.
Maavara (minimum running clearance) jakolaatikon panssarin alla 245mm. Ja akselin alla 207mm.
Tuostahan pystyt laskemaan onko korotusta.

T: KoniJeep Offipalstanpuolella
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Avatar
MacGyver
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2015. 9:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja MacGyver » 26.08.2015. 10:03

rane58 kirjoitti:Tervetuloa foorumille! :D ...ja kerhoonkin? :wink:
-Hieno Jeeppi ja onnea entisöintiprojektiisi, täytyykin laittaa seurantaan.... :mrgreen:
Kiitos ja pitääpäs tutustua tuohon kerhohommaankin, kovasti on sellainen kutina alun vahvojen viha-rakkaus tunteiden tasoittumisen jälkeen että Jeepistä tulee pitempiaikainen harrastus 8)

28CRDKJ kirjoitti:taitaa nuo sinun levikkeet hämätä ja näyttää siksi korotetulta?
Esitteen mukaan YJ Jeep Wrangler alkuperäisillä 215/75r15 renkailla on 1760mm korkea kovalla katolla.
Maavara (minimum running clearance) jakolaatikon panssarin alla 245mm. Ja akselin alla 207mm.
Tuostahan pystyt laskemaan onko korotusta.

T: KoniJeep Offipalstanpuolella
Itse mietin ihan samaa tuon viestin lähetyksen jälkeen kun tsiigailin tuota lähettämääni Jeepin kuvaa, nuo on kuitenki vain murto-osan paksuudeltaan nuo ohuet levikkeet niin saattaapi helposti hämätä tuota korkeutta. Kiitos mitoista, minäpäs mittailen tänään ja vähennän mitoista tuon rengastuksen tuoman korotuksen niin sittenpä näkee istuuko edes vakiokorkeudella vai onko jo läsähtänyt vakiotakin matalammaksi, ei nuo jouset tuossa ainakaan mitenkään isolla kaarella enää ole, nekin joutaisi vaihtaa tai koittaa takoa paremmiksi. Etulehdissä oli muistaakseni 4 lehteä siellä, en tiedä paljon noissa vakiojousissa ruukaapi olla.

Jokatapauksessa uusien jousien hankinta varmaan on edessä ennemmin tai myöhemmin, pitää sitten katsoa laitanko ihan uudet vakiojouset vai 1-2" korottavat. Taitaa olla vain niin, että jos edes sen 2" korottaa jousia niin joutuu heti tekemään jotakin muutakin jos olen oikein forumeita selailemalla ymmärtänyt? Menee vissiin välittömästi kardaanien kulmat persiilleen eikä paljon auta se jakiksen tiputtaminenkaan kun korjaa takakardaanin kulmaa mutta edestä ei auta senkään vertaa, olenko oikein ymmärtänyt? Eli jos korkeutta haluaisin lisää isommille renkaille mahdollisimman pienillä muutoksilla niin silloin olisi se ehkä "turhin" vaihtoehto vain mahdollinen eli korin nostaminen rungolta? Siinä ei paljo maasto-ominaisuudet taas parane.... :roll:


Yks meteli mitä oon metsästänyt tästä hullun lailla on sellainen kopina/kolina keulasta kun ajaa epätasaisella tiellä niin taisi syyllinenkin eilen siihen löytyä. Olen ajatellut että nuo moottorikorvakotkin voisi pitää tuollaista ääntä kun molemmat on antaneet periksi ja moottori makaa varmaan siis niiden moottoritukikumien metallirungon varassa. No ne vaihtuu uudet nyt kun moottori käytetään pois vesiproppujen ja lohkolämmittimen asennuksen vuoksi. Mutta, tulipas taas lisää hankittavaa kun keulan niveliä tutkailin. Ohjaussimpukalta lähtevä välivarren se simpukalla oleva pallonivel on ihan horisko kuten raidetangonpääkin vasemmalla, molemmista kumit revenneet ja välys näkyy ihan paikallaan rattia kääntelemällä. Huoh, tämä ostettavien osien lista on ihan loputon ja kasvaa koko ajan, eipä se auta ku taas raapustella tilausta menemään, nuo nyt pitää vaihtaa ensitilassa :oops: Ja olen tosiaankin vasta vaiheessa mistä autosta ensin korjataan perusviat, sittenhän se rakentelu vasta pääsisi alkamaan kun saa ensin auton sellaiseen hyvään peruskuntoon. Mutta ei se auta ei, itepä lähdin leikkiin mukaan ja mikään muukaan maasturin kerran ei niin paljoa kiinnosta harrasteautona/kakkoskäyttiksenä tällä hetkellä niin ei auta ku hommata osat mitä tarvii ja rakennella menemään. Ois vaan paljo mukavampi rakennella autoa oman maun mukaiseksi kuin korjata perustekniikkaa mutta tässä järjestyksessä se on mentävä.
Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1993
Dodge Charger 440cid R/T 1969
Chrysler 300C 5.7 Hemi 2005

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.08.2015. 10:32

Poistin tuplapostauksen...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
MacGyver
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2015. 9:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja MacGyver » 26.08.2015. 11:29

JAMANT kirjoitti:Poistin tuplapostauksen...
Joo se jotaki herjaili postausta lähettäessä niin tuli pari kertaa läheteltyä. Minä taas poistan sulta pari niveltä hyllystä, tsekkaapa tilaus ja kato siihen se pakosarjan ja pakoputken alkukäyrän välinen tiiviste mukaan jos sulta löytyy, en verkkokaupasta löytäny.
Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1993
Dodge Charger 440cid R/T 1969
Chrysler 300C 5.7 Hemi 2005

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.08.2015. 13:57

MacGyver kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Poistin tuplapostauksen...
Joo se jotaki herjaili postausta lähettäessä niin tuli pari kertaa läheteltyä. Minä taas poistan sulta pari niveltä hyllystä, tsekkaapa tilaus ja kato siihen se pakosarjan ja pakoputken alkukäyrän välinen tiiviste mukaan jos sulta löytyy, en verkkokaupasta löytäny.
Hoidettu, tilaus lähtee tänään ja se puuttuvan YJ -tiedonkin lisäsin ko. tuotteeseen...

Tosin yksi ohjauksen nivel oli jo loppu, lainasin HD-sarjasta, niitä on menny tällä viikolla enemmän, kuin koko vuonna yhteensä, ihme buumi...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
MacGyver
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2015. 9:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja MacGyver » 26.08.2015. 14:22

JAMANT kirjoitti:
MacGyver kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Poistin tuplapostauksen...
Joo se jotaki herjaili postausta lähettäessä niin tuli pari kertaa läheteltyä. Minä taas poistan sulta pari niveltä hyllystä, tsekkaapa tilaus ja kato siihen se pakosarjan ja pakoputken alkukäyrän välinen tiiviste mukaan jos sulta löytyy, en verkkokaupasta löytäny.
Hoidettu, tilaus lähtee tänään ja se puuttuvan YJ -tiedonkin lisäsin ko. tuotteeseen...

Tosin yksi ohjauksen nivel oli jo loppu, lainasin HD-sarjasta, niitä on menny tällä viikolla enemmän, kuin koko vuonna yhteensä, ihme buumi...
Thanks dude! 8) Hienoa että homma toimii ja osia löytyy hyllystä näihin kapistuksiin 8)

Saa iteki hommaa vähä joutusampaan etiäpäin ku ei aina tarvi jokaista kikkulaa ootella viikkotolkulla, vaikka ei tällä silleen ois kiirekään muuten, mutta vähä silti on ku ois kiva saada semmoseen hyvään luotettavaan peruskuntoon että voi ajella huolettomasti edes sen aikaa kunnes jotakin oikeasti hajoaa :mrgreen:
Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1993
Dodge Charger 440cid R/T 1969
Chrysler 300C 5.7 Hemi 2005

Avatar
MacGyver
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2015. 9:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja MacGyver » 26.08.2015. 20:18

28CRDKJ kirjoitti: Esitteen mukaan YJ Jeep Wrangler alkuperäisillä 215/75r15 renkailla on 1760mm korkea kovalla katolla.
Maavara (minimum running clearance) jakolaatikon panssarin alla 245mm. Ja akselin alla 207mm.
Tuostahan pystyt laskemaan onko korotusta.

T: KoniJeep Offipalstanpuolella
Mittasin nuo mitat. Nuo mun 265/70R15 renkaat nostaa autoa maasta tuuman verrattuna tuohon alkuperäiseen korkeuteen ja tulokset oli kovalla katolla korkeus 177cm ja maavara jakolaatikon panssarin alla 28cm. Tuohon vakioon panssarin alta ku lisätään se tuuma noista mun renkaista niin ollaanki 27cm mikä on lähellä tuota hätäisesti mittaamaani 28cm. Eli täysin vakioalusta tai sitten väsähtänyt lievällä korotuksella oleva.
Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1993
Dodge Charger 440cid R/T 1969
Chrysler 300C 5.7 Hemi 2005

Avatar
MacGyver
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2015. 9:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja MacGyver » 31.08.2015. 12:46

Viikonlopun aikana tuli aika hieman isommalle kertarypistykselle, Jeeppi meni hetkeksi kaverini entisöintipajalle ja listalla mm.:

Nämä jo tehty:
- Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu liotusaineineen että saa pinttyneetkin paskat pois
- Vesiproppujen vaihto moottorin takaosaan kansi + lohko (kylkiproput oli uudet ja messinkiset niin niitä ei vaihdettu)
- Moottorin päälipuolinen pesu + siistiminen
- Lohkolämmittimen asennus (DEFA 411138 on sitten sopiva vastus YJ Wranglerin 4.0 H.O. koneeseen, edes Defan oma taulukko ei tätä kerro)
- Vetolevyn puhdistus/tarkistus (kunnossa oli)
- Uusi imu-/pakosarjan tiiviste ja samalla porattu takimmainen ja katkennu pakosarjan pultti pois ja uusittu pultti (pakosarja hieman vuoti)
- Uudet moottorin kumityynyt
- Pakosarjan ja putken välisen tiivisteen vaihto
- Uudet ala- ja ylävesiletkut
- Vasemman raidetangon pään vaihto
- Jäähdyttimen korkki uusittu
- Sähköhommia + kunnon tarkistelua lukuisia eri kohteita
- Uudet jäähdytysnesteet
- Uudet vaihteistojäähdyttimen kumiletkut
- Entisten MacGyvereiden viritysten korjailua
- Motti nostettu takaisin paikalleen ja Wrangleri on jo ajokunnossa varmasti parempana jo nyt kuin mitä vuosiin ollut :P

Nämä vielä ohjelmassa tälle vkoa kunhan osat saapuvat Jamantilta:
- Välivarren simpukan pään pallonivelen vaihto
- Uusi moniurahihna
- Uudet ohjauspyörät 2kpl moniurahihnalle
- Uusi panhard tanko eteen

Että semmosta! Jospa näiden jälkeen nyt alkaisi tuo Wrangler maistumaan jo autolta 8) Melko pirusti tosiaan tuommosta ihan peruspunnertamista jo ollut ja jää sitä vielä tehtäväksikin, mm. sähköjen viimeistelyä ja jarruremontti seuraavana listalla, tuota isompia haasteita toistaiseksi sitten ei taidakaan olla, tai siis ei ole vielä TIEDOSSA on se oikea sana... Mutta tämän isomman kertapunnerruksen jälkeen pitäisi kuitenkin semmoset "kriittiset" perusjutut olla jo melko pirun hyvällä mallilla, ainakin kovasti näin toivon että nyt jo stoppaisi hetkeksi ennenku mielenterveys menee eikä tämä harrastaminen ihan ilmaistakaan ole kun hommissa ei mennä sieltä missä se aita on matalin :oops: Olisi mukava jos tästä eteenpäin nyt pääsisi enempi ajelemaan ja ajan kanssa touhuamaan ettei pelkkä työlistauksen katsominen aiheuta ihottumaa :mrgreen:

Tässä vielä kuva lauantailta potilaasta urakan alkuvaiheilta:
Kuva
Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1993
Dodge Charger 440cid R/T 1969
Chrysler 300C 5.7 Hemi 2005

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 31.08.2015. 18:21

Tarkistas samalla vetolevy ja kampiakselin stefa.
Helpompia nyt vaihtaa. :wink:
Vetolevyyn voi tulla hiusmurtumia sinne keskemmälle kehää

Edit: ai se olikin jo nostettu takas nokalle...
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Avatar
MacGyver
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2015. 9:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja MacGyver » 31.08.2015. 19:07

28CRDKJ kirjoitti:Tarkistas samalla vetolevy ja kampiakselin stefa.
Helpompia nyt vaihtaa. :wink:
Vetolevyyn voi tulla hiusmurtumia sinne keskemmälle kehää

Edit: ai se olikin jo nostettu takas nokalle...
Juu se on takasi jo nokalla ja toki juuri nämä tarkistettiin huolella ennen ku on kasattu nippuun, oli etukäteen tehdyllä tarkistuslistalla yhtenä kohtana :)
Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1993
Dodge Charger 440cid R/T 1969
Chrysler 300C 5.7 Hemi 2005

Avatar
MacGyver
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2015. 9:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja MacGyver » 04.09.2015. 15:49

Jeeppi ois taas ajossa, kaikkien yläpuolella listattujen remppojen lisäksi vielä iskareiden yläpäiden kumit korjattiin kun olivat rikki iskareista, siinäpä sitä oliki melko kattava isompi rypistys kerralla. On kyllä nyt makiaa, eipä kolise enää mistään ja muutenki tuntuu ihan eri autolta kun keulastakin on nivelistä pahimmat löysät nyt poissa 8) Tosin melkoisen osamääränhän tuo vaatikin että edes tähän asti päästiin. Vielä olisi sitten niitä sähköhommia mitä löyty rempan aikana lisääkin, jarruremppaa ja jossaki vaiheessa pitänee kalastella tuohon alumiinisyylärikin kun tuossa mahtaa olla orkkis muovipäätyinen vielä paikallaan mikä ei enää uusi ole. Ja onpa se tietenki muutenki selvä homma että ei tän kans puuhastelu mahda loppua koskaan..... :mrgreen: Jokatappauksessa talvea varten jo valmis ku vielä vetäsee vaan piuhan lohkolämmittimen vastukselle.

Kuva
Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1993
Dodge Charger 440cid R/T 1969
Chrysler 300C 5.7 Hemi 2005

Avatar
MacGyver
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2015. 9:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja MacGyver » 05.09.2015. 23:44

Tänään sitten meni päivä sähköjen kanssa ja tulipa samalla annettua jepelle kylpy ja sisustaki imuroitua.

Tuossahan on ollu puolet valoista pimeänä, mittaristo täysin pimeä ja ajovaloista/vilkuistaki melkeen puolet pimeänä. Nyt on johdotukset korjattu ja tehty kunnon liitokset sinne missä niitä ei ollu ja hapettumat putsattu. Ny toimii kaikki vilkut ja ajovalot jne. Kävin ekana kaikki sulakkeet ja releetki läpi, putsasin ja annoin WD40 kylpyä.

Mittariston käytinki jo aiemmin irti ja vaihtelin ja putsailin muutamat mittarinvalot vaan eihän ne sillon vielä heränny henkiin. Tänään tutkin tarkemmin ja vaikka ne sanoonk jenkkipalstoilla monet että ei tuo himmennin noista mene niin ku otin irti sen ja päätin putsata, niin himmennintä aukaistaessa se piirilevy tippu kymmenenä palasina käsiin! Onneksi tuli tarkistettua, tiiä mitä ongelmia tuosta ois vielä tullu. Himmennin nyt jätetty pois ja laitimmaiset piuht yhdistetty toisiinsa niin valot laittaessa päälle tulee nyt mittaristollekin valot päälle joka paikkaan, päivä päivältä parempi Jeeppi :) Tuolla himmentimellä nyt ei mitään teekään mutta hankin sellaisen kuitenkin kun tykkään että hommat pelaa niinku alunperin tarkoitettukin.

Ens vkon yritän malttaa vaan ajella, pieni tauko voisi olla paikallaan ;) Mukava kyllä on ollut ajellakin, uskomattoman hiljainen on nyt, ei kolise eikä natise mistään vähääkään, ainoastaan pientä tuulensuhinaa on mutta sitä ei taida tästä mallista kokonaan pois saadakaan.
Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1993
Dodge Charger 440cid R/T 1969
Chrysler 300C 5.7 Hemi 2005

Avatar
MacGyver
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2015. 9:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Jeep Wrangler YJ 4.0 H.O. 1993

Viesti Kirjoittaja MacGyver » 01.10.2015. 13:24

Pitkäänpäs sitä saikin ajella ilman uusia ongelmia, oikeasti olen sitä mieltä, tais nimittäin 2 viikkoa mennä :mrgreen: Eli pari päivää sitten lopetti sisätilan puhallin puhaltamasta, ei toimi millään nopeudella. Ennen tätä välillä teki mielestäni sitä että puhallinnopeus saattoi jonkin verran vaihtua ihan yhtäkkiä mutta moottori ei kyllä ääntänyt tai mitään etten ole varma onko se vika siellä, en ole vielä ehtinyt tutkia. Sen verran paljon on ollut hapettunutta liitosta ja huonoa kontaktia tässä kapineessa että jotenki toivoisin että joku tällainen on nytkin. Rakentelin minä tässä välissä sen pellinkin sinne vaihdelaatikon päähän vetolevyn suojaksi, yllättävän helposti onnistui kun ekana pahvista mallaili sopivan mallisen suikaleen sinne ja sitten vaan leikkaili pellistä vastaavan ja teki pultinreiät sille. Ja jotaki muitakin pienempiä juttuja tullut tehtyä.

Mutta tutustuin jo varalta puhaltimen moottorin vaihtoon, onko ihan oikeasti niin että jos sen meinaa vaihtaa niin kennokin pitää irroittaa samalla? Siinä tapauksessa olisi kyllä sama uusia kennokin melkeen kun tietää tän mun tuurin kuitenki :oops: Mutta eikö sitä moottoria saa muuten vaihdettua, eikös se sieltä akkutelineen alta konehuoneen puolelta kuitenki aleta purkamaan?

Tässä kuva parin vkon takaa aurinkoiselta sunnuntailta kun ajeltiin Wranglerilla pitkin poikin mantuja, oli mukavaa 8)

Kuva
Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1993
Dodge Charger 440cid R/T 1969
Chrysler 300C 5.7 Hemi 2005

Kirjoita vastaus