Eli kauan oli haaveena tuollainen Wrangler ja nyt tuli mahdolliseksi tuollainenkin hommata talouteen niin päätinpä kokeilla. Aikasempia kokemuksia jenkkimaastuista on Chevrolet Blazer (isokorinen), GMC Jimmy (isokorinen) ja Ford Bronco (isokorinen). Muuten jenkkiautoista onkin laaja kokemus, mutta maasturirintamalla taas vähemmän ja Jeepiä ei oo aikasemmin ollu missään muodossa. Sopivan yksilön metsästys oli kyllä työlästä kun halusin sekä melko rakentamattoman että sillä voisi kuvitella tekevänsä pidempiäkin reissuja ja liian rakennetut tuntuu tien päällä jo vähän turhan omalta nuoruudelta milloin maalla ajelin Valmetilla vuosia

Lähtökohtana oli löytää ruosteeton ja siistikorinen auto 4.0 H.O. koneella ja automaatilla. Enpäs tuossa keväällä vielä arvannutkaan kuinka vaikea noilla spekseillä on auto löytää, mutta löytyi se onneksi lopulta, tosin tämä ei ollut edes myynnissä oleva yksilö vaan piti mennä jo vihjeiden perusteella Jeeppi harrastajia läpi että löyty sopiva. Ehdottomasti tämä oli paras mikä vastaan tuli parin kuukauden aikana mutta käytäntö on tämänkin kanssa näyttänyt että täydellistä en löytänyt minäkään vaan sitä pikkutekemistä on PALJON, onneksi siitä on suuri osa jo tehtykin.
Eli itse auto on siis Jeep Wrangler 4.0 H.O. automaatti vuosimallia 1993:
- BASE mallin Wrangler, eli ei tietääkseni lukkoja edessä tai takana (ainakin taakse pitää laittaa jossakin vaiheessa)
- Varusteita ei nimeksikään, tosin ilmastointi löytyy mistä tosin kylmäaineet on karanneet
- Löytyy sekä kovakatto että BESTOP rättikatto nahka puoli-/koko ovineen ja kovakaton kanssa on koko peltiovet luonnollisesti
- Vähä häävimpi keskikonsoli asennettu
- Pehmustetut kaaret jne.
- Tuotu Kuwaitista joskus 2012-2013
- Täysin ruostevapaa, niin kori kuin runkokin on kuin vasta tehtaalta tullut jos nyt niin voi sanoa
- Sisusta siistissä kunnossa, kojelaudassa pieni halkeama muuten tosi hyvässä iskussa
- Buschwacker ohuet lokasuojalevitykset
- Maalattu 2013 kun maali ollut auringonpolttama
- Renkaat vasta ostin 265/70R15 Falken Wildpeakit (aikalailla maksimi mitä kuvittelin että mahtus pyörimään, nyt tiedän että vois mahtua vähän isommatkin, nuohan vastaa 30x10.5 renkaita)
On tämän kans punnerrettu jo kymmeniä tunteja aina kun ollut aikaa:
- Johdotuksia siistitty
- Sähköjä käyty läpi paljon ja tämä vielä jatkuukin
- Etuperän huohottimen putki, vaihdelaatikon jäähdyttimen ja bensaputket kiinnitetty ja reititetty oikein (joskus kone ollut irti ilmeisesti ja kaikki roikku oman onnensa nojassa)
- Oviin asennettu oikeat uudet tiivisteet, aluksi paikallaan oli itse tehdyt tiivisteet metritavarasta ja ne oli kyllä surkeat
- Kovakaton nurkkiin asennettu uudet kulmatiivisteet
- Uudet renkaat
- Nelivedon etuakselin lukon omien viritysten korjaaminen, ilmeisesti alipainekytkin laatikolta rikki ja oli viritelty etuakselin kytkentä hieman väärin joten nyt väliaikainen ja ehkä lopullinen korjauskin on se, että alipaineputket vedetty suoraan etuakselilta jakolaatikon kepin viereen mistä voi kytkeä manuaalisesti aina lukon auki/kiinni, ainakin varma konsti kun ei ole kytkimiä välissä vaan letkut menee suoraan etuakselille.
+ Kaikenlaista säätöää ja pikkuhommaa ja kilinöiden/kolinoiden metsästelyä ja korjaamista (aikaavievää puuhaa...)
Seuraavaksi olisi listalla vielä:
- Moottori irti
Uusien vesiproppujen asennus
Lohkolämmittimen asennus
Uusien moottorikannakkeiden asennus
- Jarrupalojen uusiminen keulaan ja jarrukenkien uusiminen taakse
Varmaan jäi paljon unholaankin jo mitä tehty jne., tarkoitus siis rakentaa ja entisöidä Jeeppiä niin että se olisi mahdollisimman ajettava auto niin päivittäisliikenteessä kuin sitten maastossakin jossakin määrin, eli rakennetaan niin että maasto-ominaisuuksiakin parantelen maltillisesti mutta en "mukavuuden" kustannuksella (jos Wranglerissa mukavuudesta voi puhua siis). Toki nyt kun auto hetken ollut pihassa niin mietin jo 35" renkaita ja kunnon korotuksia mutta yritän nyt pitää maltin päässä vaikka kuinka houkuttas rakentaa tästä enempi metsäauto mutta niin kovasti näin vaivaa että löysin hyvän lähtökohdan omiin tarpeisiin niin koitan pitää rakentelut sen suhteen maltillisena

Maltillista korotusta jousiin olen miettinyt, sellaista 1-2" että saisi 31-33" pyörät alle mutta en tiedä onkohan tuota jo jollakin tavalla nostettu kun osa Wranglereista näyttää ainakin kuvissa selvästi matalammalta? Voisikohan tuon jotenkin mitata, nyt alla tosiaan 30x10.5 vastaavat pyörät, näyttääkö tuo täysin vakiokorkuiselta vai onko tuota jollaki ilveellä jo vähä korotettu? Koria ei ainakaan ole korotettu, minusta se näyttää että vakio kumipuslien varassa vakiokorkeudessa.
PS. Nimimerkki johtuu siitä että oon aina pitänyt tätä ihmemiehen autona ja ekan omistusviikon aikana jotenki tajusinkin miksi esim. Hasselhoff sai Pontiacin joka on helppo auto pitää ja miksi juuri Wranglerin rattiin taas istutettiin itse MacGyver.....

Tässä parit kuvat autosta.

