Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Keimo
Viestit: 216
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja Keimo » 30.01.2016. 21:15

Täällä on ollut niin mukava lukea toisten kertomuksia elämästään Jeeppiensä kanssa, joten laitetaan tarinan jatkoksi vähän omaa kertomustakin...

Jeepin hankinta tapahtui ehkä varsinkin näin jälkeenpäin ajatellen vähän puolivahingossa. Alunperin olin entisen pikkufarmarin tilalle hankkimassa pari numeroa isompaa muutaman vuoden vanhaa perhefarmaria, mieluiten nelivedolla, automaattilaatikolla ja dieselinä (kun tulee kuitenkin noin 80km ajettua arkipäivisin jo pelkästään työmatkaa). Mielessä pyöri jopa sellaisen citymaasturin hankinta. Olin edellisen auton luvannut myydä pikkuveljelle, joka jo kärsimättömänä kyseli että koska sen saa. Ja vaikka sopivaa autoa ei vielä löytynytkään, tein veljen kanssa kaupat ja päätimme paremman puoliskon kanssa pärjätä yhdellä autolla (hänen autollaan) jonkin aikaa. Tämä tapahtui joskus alkukesästä. Olihan se yhteistalouden toinen auto sentään isompi farkku ja vielä diisselikin..
No edelleenkään ei meinannut oikeaa uutta autoa osua kohdalle, niin menin sitten hätäpäissäni ja ostin heinäkuussa emännän suostuttelemana 318 Bemarin! Farmarin joo, mutta bensan, manuaalin, takavetoisen.. ja onhan se paljon pienempikin kun suunnittelin.. Ei tullut isoa autoa, ei dieseliä, ei automaattia, ei nelivetoa.. Jotain oli asialle tehtävä, joten katse kääntyi uudestaan nettiautoon, tällä kertaa selailin pääasiassa isoja vanhempia (80-l lopun - 90-l alun) jenkkejä.. siis pikkiksiä pitkällä hytillä, suburbaneja jne.. (en sentään vaneja). Ainut pieni miinus, ettei itsellä ole tallia, missä sitä autoa ruuvata. Ja ruuvattavaahan noin vanhoissa jenkeissä varmasti riittäis!
Jostain sitten tuli kipinä Jeeppeihin eikä paluuta enää ollut. Ja kun emäntä vihjaili, että kaveri oli kiinnostunut ostamaan sen auton niin päätös oli taputtelua vailla valmis. Mä ostan sitten Jeepin! Siis vähän niinku harrasteautoksi. Ja toki se sen verran piti luotettavuuttakin löytyä, että sillä aina välillä pääsee liikkumaankin, vaikka työmatkat yritetään emännän kanssa kimppakyydillä kulkeakin. Budjetti oli kuitenkin jo aika tiukka, kun tuli aika monta euroa hassattua siihen baijerilaiseen.
Jossain vaiheessa sitten kohdalle osui tämä -99 WJ 3.1TD. Elettiin syyskuuta. Olin toki jo foorumeilta lukenut, että tämä on lähestulkoon se vihoviimeinen Jeeppi, joka kannattaa ostaa. Kaikenlaisista omituisuuksista, sähkövioista, lämmittimenläpistä ja ennen kaikkea tuosta surullisesta VM:n voimapesästä oli raportteja tullut tavailtua. Mutta minkäs teet, kun sen auton näki, kokeili ja hetken aikaa pyöri ympäri renkaita potkien niin olihan se ostettava. Olihan se kuitenkin Jeeppi. Olkoonkin, että se on Euroopassa koottu, Italialaisella moottorilla, akku taitaa olla joku Korealainen ja "suomalaiset" nastarenkaatkin made in Russia, jne..

Ja koska kansa kuitenkin vaatii kuvia, niin tässä yksi:
Kuva
Sorry, ei ole tullut itse otettua näin näyttäviä, kun kuva on jo palanut verkkokalvoille.. niin piti sitten ottaa tuo nettiauton myyntikuva talteen. Mutta on siinä komea citymaasturi, vaikka näin omistajana itse sanonkin!

Nyt on sitten muutama tuhat kilometriä tullut jo ajeltua, joten pientä vikalistaakin/fiksattavaa alkaa olla:
- kuskin penkinlämmitin ei toimi, merkkivaloledikin palaa vain low-asennossa, eikä palanut se nappulan valaisukaan
- ilmastointi ei jäähdytä, taitaa olla kylmäaineet karkuteillä
- käynnistyy pakkasilla todella huonosti (hörähtää kyllä hienosti, mutta käy epätasaisesti rykimällä, ei saa nostettua kierroksia ja hetikohta sammuu, sitten saa lausua ave marioita ja toivoa että akussa riittää puhtia pyörittää ja yrittää uudestaan)
- oikea takajarru jumii
- vaihdeloota oikuttelee

Näistä tuon penkinlämmittimen jo osittain fiksasinkin. Ehkä siitä vielä myöhemmin lisää.

Kylläpä meinaa tämä tarina paisua tooodella pitkäksi.. Pitää ehkä vähän pätkiä. Tai olisi pitänyt aloittaa kirjoittamaan jo heti loppuvuodesta eikä pitää salassa :lol:

Kerrotaan nyt kuitenkin vielä jotain tavoitteista tämän auton kanssa. Foorumeita lukiessa on päässyt safarikärpänen puraisemaan. Eli hinku olisi kova päästä kokeilemaan ajelua kevyessä maastossa :shock: Ja toki tarkoitus on myös pitää auto mahdollisemman luotettavassa käyttökunnossa, on sillä paikkansa talouden toisena käyttöautona (emäntä ei tosin ole kertaakaan vielä ratin taakse suostunut). Eli maltillista korotusta suunnittelen ja täytyy sitä varmaan muutenkin safarikuntoon varustaa. Ja mahdollisimman paljon yritän tehdä itse, onhan tämä nyt yksi minun harrastuksista.

No siinä aika pitkästi alustusta. Pitää näistä itse tekemisistäkin koittaa pian kirjoitella, onhan tuota tullut jo vähän ihmeteltyä..
Jeepitön Jeeppi-intoilija

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 30.01.2016. 23:01

Hyvähyvä. Nyt vain liityt jäseneksi ja ilmoitat itsesi talvitreffeille niin saadaan enemmänkin WJ:tä paikalle.
http://fjdc.org/bbs/viewtopic.php?f=19&t=5007
Majoittautuminen ei montaa kymppiä maksa.

Avatar
rane58
Viestit: 1257
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja rane58 » 31.01.2016. 0:22

Tervetuloa vaan ja laitahan Jeepistä juttua..... :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Keimo
Viestit: 216
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja Keimo » 31.01.2016. 18:02

GeneralJ kirjoitti:Hyvähyvä. Nyt vain liityt jäseneksi ja ilmoitat itsesi talvitreffeille niin saadaan enemmänkin WJ:tä paikalle.
http://fjdc.org/bbs/viewtopic.php?f=19&t=5007
Majoittautuminen ei montaa kymppiä maksa.
Jäseneksi ilmoittauduin jo ennen foorumille rekisteröintiä :)
Talvitreffeille ehdottomasti kiinnostaisi osallistua, mutta on tuo ajankohta hiukan haastava. Se kun on just talvilomaviikko näillä leveyksillä ja veikkaan, että perheen suunnitteluosasto oli siihen jotain jo suunnitellut. Mutta eipä ne onneksi heti ammu jos pienen esityksen aiheesta laittaisinkin :wink:
rane58 kirjoitti:Tervetuloa vaan ja laitahan Jeepistä juttua..... :wink:
Kiitoksia, minäpä laitan.

Nimittäin eilen tuli sitten vähän ihmeteltyä tuota jumittavaa takajarrua.. Oikea takajarru jumitti ensimmäisen kerran tuossa välipäivinä. Olin kärry perässä hakemassa pikkuista sohvaa ja huonekalukaupan pihassa menin sitten nykäisemään käsijarrun päälle. Hetikohta perään mietinkin että olikohan nyt ihan viisas temppu. No siitä sitten jatkoin vähän matkaa seuraavalle stopille noutovarastolle ja ihmettelin että nyt joku kärtsää. :shock: Ja tosiaan, jarru oli aika lämpöisenä. Onneksi matka sohvan pudotuspaikalle oli lyhyt joten tehtävä melkein loppuun ja kilautus paremmalle puoliskolle, että käyhän hakemassa jätän auton tänne. Siitä sitten parin päivän päästä vähän kättä pidempää mukaan ja ihmettelemään mikä siinä jumii. Käsijarrua tietysti epäilin, kun ei se käyttöjarru näyttänyt mitenkään tiukasti ottavan, ainakaan pienen kolistelun jälkeen. No siinä sitten aikani kilkuttelin ja kolkuttelin jarrusatulaa, levyä/rumpua ja käsijarruvaijereita (en vielä ollut hoksannut, että käsijarruvaijerin haara on siinä takapenkin alla). Tuntui että auttoi ja pienen koeajolenkin jälkeen ei enää lämmennyt. Ajattelin, että hyvä, nyt ei vaan enää sitten kässäriä. :P

Ja hyvinhän se sittemmin toimikin. Paitsi viime perjantaina kotipihaan parkkeerattuani ihmettelin että mikäs naksuu.. No oikea takajarruhan se oli aavistuksen lämpöisenä (harmi, ettei ole sellaista infrapunamittaria, että olis nähny miten lämmin se oikein olikaan..).

Eilen sitten päätin vilkaista mikä siinä nyt oikein jumii. Ajattelin jo, että käsijarrukengästä oli pinta irronnu tai jotain. Näillä keleillä onkin kiva puuhastella pihalla auton kanssa.. Lämpötila on ihan kiva ja valoakin piisaa, mutta kun piha on ihan jäässä!

Autosta nurkka ylös:
Kuva
Meinaa olla tunkki vähän liian matala (ja toisen auton alle ei edes mahdu!), mutta pienellä korotuksella.. :wink: Ja kuvasta huomaa, miten taitava kuvaaja olen! Kyllä, sormi linssin edessä :D

Satula korvakkeineen irti ja näytti sitten tältä:
Kuva
Aloin kässärille suunnitella tässä kohtaa jo synninpäästöä.. Hiukan männän pölysuoja irvistää, että liekö väliin päässyt jotain. Ja ne liukutapit! :shock: Eihän se sylinteri liikkunut siinä korvakkeessa mihinkään suuntaan.. saati sitten liukunut :P

Vilkaisin sitten rummun sisälle, ja siellähän oli kaikki niinku pitikin. Eikä käsijarruvaijeri takellellut yhtään.
Kuva
Se on esitettävä nöyrimmän anteeksipyynnöt aiheettomasta epäilystä. Ei vaikuttanut mitenkään laahaamalla kiillotetulta tämän rummun sisäpinta.

No sitten tulikin jo kiire pistää auto takaisin nippuun kun luottamustoimet kutsuivat (oli kyllä ensin tarkoitus mennä kävellen, mutta kun tuli vähän kiire..).
Eli ainakin noi liukutapit pitäisi rassailla kuntoon. Ja ehkä siinä samalla tarkistaa männän ja tiivisteen kunto. Ja mahdollisesti sama myös toiselle puolelle. Katsoin, että liukutappeja saa ostaa JAMANTilta, mutta entäs ne liukutappien kumit, saako niitä erikseen?

Pitäisi varmaan hankkia joku iso laatikko tuohon perälle, kun tuntuu tuota tavaraa kulkevan mukana:
Kuva
Safety first! Bongaa kaksi heijastinliiviä (normaali + pojalle lasten malli). Muuta turvallistahan tuollaisessa irtotavaramäärässä ei sitten olekaan :( Ja punaisista tonkista voi päätellä, että suunnitelmissa on jäähdytysnesteen vaihto (merkin kopioin tuolta GeneralJ:n kertomuksesta, kun tuntuu olevan melkoista väittelyä pitkin poikin että mikä tuohon oikein sitten sopii ja mikä ei). Tuossa bongasin konepellin alta tarran, jonka mukaan jäähdytysnesteen pakkasenkestoksi on jossain huollossa mitattu -15°C!! :shock:

Työkaluja:
Kuva
Mikä siinä on, että piti sitten ponnekaasu just nyt loppua tosta Bräkleenistä.. No kyllä se jotain ruikki kun käsissä lämmitti. Ehkä sitä vois kumivasaraan sijoittaa muutaman euron..

Liukkaat olosuhteet pihassa:
Kuva
Kevään projekti olisi kaataa tuo taustalla näkyvä hiukan jo kärsinyt piharakennus pois ja rakentaa jotain toimivampaa tilalle. Vielä kun sais suunniteltua, haettua luvat ja löytäisi tekijän...

Auton mukana seurasi läjä kuitteja ja huollon erittelyjä ja niistä sitten tavasin, että jarrusatulat, levyt, palat, käsijarrukengät on uusittu taakse 2011. Ja nyt jo noin jumissa... Pitänee laittaa vuosihuoltolistalle niiden putsaus. Ja löytyihän tuolta maininta tuosta jäähdytysnesteestäkin kun oikein otti silmän käteen.. 2012 huollossa mitattu tuo -15°C ja merkattu "Ei OK" !! Ilmeisesti ollut sitten vain kesäautona. Taitaa tuokin vähän osaltaan vaikuttaa siihen, että käynnistyminen -30°C pakkasilla oli vähän nihkeää.. :shock:

Missäs tuossa 3.1TD koneessa on jäähdytysnesteen tyhjennysproppu? Meinasin vetäistä puhdistusaineet kiertoon, tyhjätä ja huuhdella ja sitten täyttää tuoreella tavaralla.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Avatar
JERKKU
Viestit: 625
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 31.01.2016. 18:27

Noi WJ:n jarrut, varsinkin teves, mikä kaikissa takana ja noissa vanhemmissa tuplamännällisen edessä. Ovat todella herkkiä jumittamaan.
Uudet männät ja tiivistesarja, sillä asia korjaantuu kohtuu kustannuksin.
Osia vaikka täältä http://www.4x4parts.fi/5746-jarruosat

Keimo
Viestit: 216
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja Keimo » 09.02.2016. 11:03

Keimo kirjoitti: Missäs tuossa 3.1TD koneessa on jäähdytysnesteen tyhjennysproppu?
Itse itselleni vastaten, ei siinä ole. Kone tuntui tyhjenevän syylärin tyhjennysreiän kautta ja jopa ihan vauhdikkaasti kun avasi paisuntasäiliön korkin.

Eli vanha neste valutettu pois, huuhdeltu ja täytetty tuoreella. Ensimmäinen kerta, kun moisen operaation tein, ja toistaiseksi vaikuttaa että jopa ihan onnistuneesti. Jäähdytysnesteeksi laitoin foorumin keskustelun rohkaisemana Valvolinen MaxLifea. Samalla laitoin väliin kiertovesipumpullisen letkulämppärin (www.tt-thermo.fi).

Kuvia ei tullut räpsittyä, mutta piha oli suunnilleen samassa kunnossa, kuin tuossa edellä jarrua ihmetellessä. Miten se aina sattuukin näin liukas keli kun auton kanssa puuhastelee. Toisaalta onneksi oli lämmin, olis ollu pirun ikävä lotrata veden kanssa pakkasella (eli olis varmaan jääny tekemättä).

Tässä kuitenkin kuva letkulämppärin sijoituksen suunnittelusta:
Kuva
Tämä siis koneen apumiehen puolelta, keskellä kuvaa näkyy lämppärin kennolle menevät letkut. Ja tuo kiiltävä valualumiinimötikkä vasemmassa reunassa on se lämmitin. Suunnilleen tuohon se tulikin, hiukan koneeseenpäin.

Pitänee räpsäistä joku kuva valmiista asennuksesta.

Oli kyllä hirveää vihertävää kuravettä se vanha jäähdytysneste. Tosin tuli ennen vaihtoa heitettyä sekaan puhdistusainetta, mikä varmasti vaikutti nesteen ulkonäköön ja koostumukseen. Ja pitkään ja hartaasti sai huuhdella, että tuli kirkasta nestettä läpi.. Mutta ihan niinku olis heti puhaltanu paljon lämpösempää sisälle, eli eikai se huuhtelu ihan turhaa ollut.

Uusi lämmitin vielä koekäyttämättä, kun en jaksanut enää viritellä sille johtoa, ehkä tässä joku ilta vielä ennen pakkasia..

Olihan taas mukava harrastaa ulkona helmikuisena sunnuntaina lätäkössä maaten haalari paikoitellen hiukan märkänä :D
Jeepitön Jeeppi-intoilija

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 09.02.2016. 11:38

Minkäsverran sieltä tuli litroissa ulos nestettä, siellä ilmeisesti tilavuus on tuollaiset 12,3 litraa?

Tuossa omassa bensa 4.7:ssa sai useamman kerran huuhdella tislatulla vedellä, jotta sain vanhat jäähdytinnesteet ulos syylarin tyhjennyspropun kautta ilman että tarvitsee termostaattia irroitella. Termari kun sijaitsee tuossa omassa aika alhaalla, joten mukavasti blokkaa yli puolet nesteestä sen taakse :evil:

Keimo
Viestit: 216
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja Keimo » 09.02.2016. 12:40

GeneralJ kirjoitti:Minkäsverran sieltä tuli litroissa ulos nestettä, siellä ilmeisesti tilavuus on tuollaiset 12,3 litraa?
Vajaa kymmenen litraa, olisko ollut luokkaa 8l, tuli kerättyä kuravettä talteen. Väkisinkin meni vähän ohikin, kun laiskuuttani en viitsinyt purkaa alaosan muoveja pois syylärin alta (nyt tyhjennyssuihku osui vähän siihen muoviin ja levitti valuman aika laajalle alalle..). Onkohan kohta ympäristöviranomaiset perässä.. :roll: (ei, en imeyttänyt jäiseen maahan, sadevesiviemäriin valuivat ohi menneet..)

Tuosta diisselin jäähdytysnestetilavuudesta on tullut vastaan vähän kahtalaista tietoa.. Huoltomanuaalissa on mainittuna jäähdystysjärjestelmän kapasiteetiksi 9,8l (10,4 qts) mutta auton omistajan oppaassa oli muistaakseni mainittuna isompi tilavuus (sikäli kun oikein ymmärsin). Joka tapauksessa tuoretta nestettä meni yli 10l sisälle.

Omistajan opashan minulla on italiaksi :D kyllähän sitä sujuvasti lukee, mutta ymmärryksen kanssa on vähän niin ja näin :P Jeepin sivuilta löytyi vähän uudempaan vuosimalliin englanninkielinen versio, mutta siinä ei tietenkään puhuta dieseleistä mitään (empä tietenkään tajunnut katsoa, olisiko brittisivulla vastaavaa euromalleihin)...
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Keimo
Viestit: 216
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja Keimo » 09.02.2016. 16:19

Pistetääs muutama katsojakysymys!

Osaakos joku kertoa, mitä ovat nämä jakovaihteiston perässä olevat pylpyrät:
Kuva
Jotain vaimennuspainoja vai mitä virkaa näillä on?

Onkohan tässäkin haljennut adapterilaippa, kun noin sopivasta kohtaa vuotaa..?:
Kuva

Onkos kukaan selvittänyt, miten tätä lämpömittaria luetaan (oikealla alempi):
Kuva
Kun ei tuo nyt ihan lineaariselta vaikuta tuo asteikko, niin mitähän tuo lämpötila mahtaa olla? Tuo nimittäin se normaali asento viisarille.. Vai pitäisikö yrittää suorittaa jotenkin lämpötilan tarkistusmittaus?

Tälleen jälkikäteen tietysti hyvä todeta, että olisihan sitä termostaattiakin voinut vilkaista samalla kun jäähdytysjärjestelmää huuhteli..
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.02.2016. 16:38

Värinänvaimentajia noi jakolaatikon jutut on, kun on olemassa aktiivinen värinänvaimennin (eli pyörii mukana) tai passiivinen värinänvaimennin (on vain massana mukana, ei tee mitään näkyvää), molemmat tavat toimii oikeassa paikassa....

Noihin muihin kysymyksiin mun arvaus on yhtä hyvä kuin sunkin arvaus :? :? :| :mrgreen:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
rane58
Viestit: 1257
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja rane58 » 09.02.2016. 18:52

"Kun ei tuo nyt ihan lineaariselta vaikuta tuo asteikko, niin mitähän tuo lämpötila mahtaa olla? Tuo nimittäin se normaali asento viisarille.."

-Mulla on ZJ:ssä vielä ameriikan Fahrenheit-asteilla, siitä ei ota pirukaan selvää.... :mrgreen:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.02.2016. 19:42

Oliskohan loogisesti 40° ..... 70° ..... 100° ?? Mun matikkapää osaa just ja just laskea että 100° - 40° = 60° ja se jaettuna kahdella olis 30° ja 40° + 30° = 70° tai 100° - 30° = 70°
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 09.02.2016. 21:26

Jossain jenkkifoorumilla oli tuosta mittarista, että se on keskelle saakka lineaarinen ja sen jälkeen toisella asteikolla lineaarinen. Eli tuossa mittarissa arvot olisivat ennen 100°C on 15:sta asteen välein ja sen jälkeen 6,25 asteen välein.
Mittari tällöin siis 40 - 55 - 70 - 85 - 100 - 106,25 - 112,5 - 118,75 - 125°C.

Sitten jos mietit vaikka sitä, että 3.1TD:n termarin aukeamislämpötila on (tietääkseni) 80°C, joten olettaisin kyllä sen viisarin pidemmälle iikahtavan.

Keimo
Viestit: 216
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja Keimo » 10.02.2016. 8:22

Kiitoksia vastauksista :)

Symmetriasta pitävä mieli ei vaan tahdo millään hyväksyä, että viivojen väli keskikohdan toisella puolella tarkoittaa eri asiaa kuin toisella puolella.. :shock:
GeneralJ kirjoitti: Sitten jos mietit vaikka sitä, että 3.1TD:n termarin aukeamislämpötila on (tietääkseni) 80°C, joten olettaisin kyllä sen viisarin pidemmälle iikahtavan.
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Eli termarin pitäisi alkaa aueta 80°C lämmössä ja olla kokonaan auki noin 89°C kohdalla. No, pitänee yrittää mittailla lämpö vaikka tuosta termarikopan ulkopinnasta, eiköhän siitäkin hehtaarille päästä.

Mites osaako tuo antaa OBD-lukijalle lämpötilatietoja helpommin tulkittavalla asteikolla? Ei minulla tietenkään sellaista ole (muuten olisin jo kokeillut), mutta jos tässä tulee vastaan tuollainen lukija niin tietää kannattaako kokeilla..

Kävin vielä eilen illalla sen verran ryömimässä auton alla, että otin vanhasta öljypohjasäteilijästä panssarikaapelin irti ja liitin tuohon uuteen lämmittäjään. Samalla tuli räpsäistyä kuva asennuksesta:
Kuva
Lämmittimelle tuleva letku on alkuperäinen kennolle menevä ja lämmittimeltä kennolle lisätty pätkä uutta. No tulihan siihen sitten laitettua tuollainen kuparikulmakin (kiitos naapurin isännälle kulmasta), kun meinasin mennä letku vähän turhan jyrkälle mutkalle.

Koekäytinkin lämmitintä ja ehtiköhän se noin vartin - 20min olla päällä ja kone tuntu päältä käteen lämpöiseltä. No okei, siinä kohdassa kulkee juurikin se veden paluukanava.. Mutta siis toimii.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -99 3.1TD Limited

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.02.2016. 9:16

Keimo kirjoitti:Näin minäkin olen ymmärtänyt. Eli termarin pitäisi alkaa aueta 80°C lämmössä ja olla kokonaan auki noin 89°C kohdalla.
No ei, jos termarin lämpötila on merkitty 80°, se tarkoittaa että se on täysin auki tuossa asteessa (+- 2 - ?°, toleranssiheitto), aukeaminen alkaa joa aikaisemmin!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus