Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 11.11.2018. 16:42

Tulipas sitten hommattua otsikon mukainen bensakrematorio niillä meiningeillä josko Ameriikan Joen raudassa olisi vähemmän hieromista kuin Horstin Baijerilaisessa. Koska edellinen bensakäyttis vuonna -01 oli V8, niin kai se sitten oli järkeen käypää että tämäkin olisi. Tai no, ajattelin että dieseli se ei saa olla koska v*tuttaa rajattomasti dieselin raippaverot ja toisekseen kasin pörinä on autoharrastajalle aika paljon kivemman kuuloinen kuin nokivasaran rouskutus. Järkeä ei siis tekniikan suhteen käytetty sen enempää kuin että toivottavasti helpompaa ylläpidettävää kuin dieseli. Toki internetsiä tuli kaiveltua, ja Jamantinkin suuntaan tyhmiä kyselin -> tiedostettu on että mun kinneristä jossain kohtaa tipahtaa vähintään yksi seetirengas jne. Tuuria kun yleensä tuppaa olemaan huonoa ja h*lvetin huonoa näitten käyttisten suhteen, ja onhan toi justiinsa 19-vuotta vanha laite että sallittakoot nyt sitten oikuttelu jos ja kun sitä tulee.

Sen suurempaa projektia en ole ajatellut tästä laitteesta tehdä, mutta olihan tossa nyt joku pikku virtuaalirakentelu käynnissä jo ennen kuin tuo laite edes pihaan asti saatiin. Moottoripuolelle pikku sipistelyä ja perushuoltoa, nesteet ja öljyt tarttis varmaan vaihtaa kaikkialle, maltillinen korotus olis kiva mutta ei käsitystä että katoaako maantiellä ajettavuus heti tuollaisen jälkeen ja toki jonkinmoiset semi salonkikelpoiset rupulikumit mieluusti AR Outlaw II vanteilla olis p0p ja k00l. Katotaan nyt sitten kuinka laukalle hommat lähtee, ja kuinka paljon joutuu normihuoltamisen nimissä puuhastelemaan sekä "jatkojalostamaan" :D

Eka asia oli tietty korjata rätisevät kojetaulun kaiuttimet. Kattelin noita suoraan sopivia korvausvaihtoehtoja, mutta totesin että toimituskuluineen tulleineen päivineen ne ei ole hintansa väärtit. Infinity Gold setin kaiuttimet on netin syövereitten mukaan muutenkin 2-ohmiset ja kaikki nuo korvausvaihtoehdot jota mä löysin oli 4-ohmiset -> ei ne suoraan ja "oikeasti" korvauselementeiksi ole silloin tarkoitettu. Lääke rätinään löytyi Visatonin valikoimasta, ja mallina FRS 8 4-ohm. Nämähän meni suoraan orkkis paikoille ilman mitään puukotuksia, yhdet 5mm mutterit + 2 prikkaa laitoin korotukseksi kaiuttimen rungon ja orkkis kiinnityskorvien väliin. Piuhojen siirto piti tehdä, eli vanhoista kaiuttimista piuhat katki sieltä kaiuttimen juuresta ja Motonetin liitinrunkoon sopivista abikoista pieni + keskikokoinen istuu suoraan Visatonin kaiutinterminaaleihin. Lopputuloksena himpun verran tummempi yläpää kuin orkkiksissa, mutta ilman sitä infernaalista rätinää. Ja elementit löytyi ihan Suomesta Radioduon valikoimista niin tuli nopsaan ja järkirahaan himaan asti.

Pics or it didn't happen, tässä alkuperäistä 2,75" isompi 3,3" kokoäänielementti paikoillaan. Mikään ei irvistä, mitään ei tartte runnoa, kiinnitysreiät sopii suoraan ja kaiutinterminaalit/piuhat on tuonne tuulilasiin päin:

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Macke, muokattu yhteensä 11 kertaa

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 11.11.2018. 16:50

Reilun viikon ajelun jäljiltä tuli taas todettua, että Ämeriikassa on varmaankin paremmin valaistut tiet kuin meillä. Tuikut tartti saada keulaan, ja luonnollisesti miehekkään kokoisen kun on kerta ihka oikea maatolaite eikä kitumaasturi. Paikallinen sekametelikauppa möi tarjouksessa tuollaisia 9" tötteröitä jotka loistelee valoa moneen suuntaan E-hyväksytysti, niin otin sellaiset matkaan. Näähän ei millään rekisterikilven taakse pultattavalla peltilervalla varmaan kauhean kauaa keulilla roikkuisi, niin turasin sitten häthätään tollasen telineen niille ihan metalliprofiilista mitä sattui tallista löytymään. Tellingin sai pultattua hinauskoukun korvakkeeseen jossa oli korimutteri puskurin alapinnassa, ja kuskin puolellakin löytyi valmiiksi holetsekki samalta kohdalta johon sujahti kliffasti 12mm niittimutteri. Parhautta. Ei muuta ku ränkälä ja Esabbi laulamaan, käläkälästä epoksipohjat ja puolikiiltomustat niskaan ja romut kasaan. Maskista kuumaveitsellä rumasti palat pois jotta sai yläpuolen tukitangot vedettyä kiinni ja sitten kevyttä sähkötyötä ja tuikkujen suuntausta.

Nyt näkee kyllä sitten niin maan pirusti, mutta pudotus on tietty tosi rankka kun pätkille vaihtaa. Se nyt toki oli tiedossakin, mutta tarttee jotain noitten nortinhehkujen tilalle koittaa taikinoida tuonne ajovaloumpioihin. Vai tekeekö sellasilla aftermarket thöning-wannabe-bmw-projektori-annelirinkula umpioilla jotain? Jos ei, niin sitten tarttee hioa ja lakata noi orkkis umpiot niin saapi ainakin suurimman utuisuuden pois wanhan rouwan katseesta.

Ja kuvathan on kivoja eiks jehna?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
rane58
Viestit: 1257
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja rane58 » 12.11.2018. 1:40

Täytyykin laittaa tämä seurantaan... 8)
Kallit lisävalosi ottaa uloimpana kosketusta kun ei ole karjarautaa suojana...? :wink:
Referenssit menee tasan noihan on ref.30 ja ajovalot sen 20ref. x2 :mrgreen:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 12.11.2018. 10:29

Tällä jos mummoilee menemään kestopäällysteellä metsästysreissuja lukuunottamatta, niin kai ne tuikut suht ehjänä säilyy :D

17,5 luki omissa umpioissa joten mullahan jää vielä vitonen reserviin. Eikös se niin ollut, että jos halogeeniumpiossa ei mitään lue niin silloin lasketaan referenssiksi 20 per lyhty?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 12.11.2018. 10:35

Katsastusmieheltä kuyn kysyin, niin totes että KAIKISSA e-hyväksytyissä pitää lukea referenssi!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.11.2018. 20:52

Ihan vain mielenkiinnosta, mutta kun vaihdoit elementtejä, niin mikset ostanut ihan suoraan 2- tiepakettia? Kojelaudan päällä on pelkät diskantit ja niille on myös elementin yhteydessä alunperin jakosuodin, kun taas midbassot on ovissa.. Soundien puolesta kokonaan uudet 2-tiesetit olisi paljon parempi vaihtoehto, eikä kelvolliset 2-tiesarjat maksa kuin satkun pintaan.

Kaiuttimien ohmeilla ei sinällään ole väliä kunhan vain käytettävät kaiuttimet on keskenään samanlaisia (ts. samaa sarjaa) - enemmän se on siitä vain kiinni miten vahvari kestää hankalia kaiutinkuormia. Mitä matalemmat ohmit elementeissä, sen hankalampi kuorma vahvarille ja se käytännössä kuumenee enemmän - jollei mene oikosulkuun. Teoriassa vahvarin pitäisi antaa ulos tuplamäärä tehoa aina kun passiivikaiuttimen nimellisimpedanssi puolittuu, mutta sitä tuo Infinityn vahvari ei taatusti tee kahden ohmin kuormaan :wink:

Nyt sulla jäi oviin ne orkkikset - jo luultavasti ainakin osittain kosahtaneet - midbassot, ja kojetaululla on ilman jakosuodinta nuo pikkuelementit jotka on nyt kokoäänialueen versiona myös. Ilman rätinöitä toki parempi kuin aiempi tilanne, mutta 2-tie setillä satkun pintaan per sarja olisi saanut jo oikeasti paljon parempaa ääntä 8)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 12.11.2018. 22:36

Mä harrastelin joskus 90-luvulla aika paljon autohiffyä, niin on se tiedossa että autoihinkin saa kivaa ääntä aikaiseksi. Toi Infinityn setti ajaa internetin tietojen mukaan alapäätä sinne ovissa oleville 6x9" (tai vastaaville) elementeille, ja kojetauluun tulee sitten suodattamattomana ihan kaikki -> tosta syystä ne orkkikset (ja varmaan nämäkin) jossain kohtaa ottavat liikaa säröä kun popitetaan kovempaa mitä vahvari pystyy puhtaasti tuottamaan ja näin ollen kärvähtää puhekelat ja sitten on taas rätinää.

Kaiuttimen impedanssin mainitsin juuri tuosta kuorman vaikutuksesta vahvarin antamiin tehoihin. Se Infinityn lankku ei voi ihan täysin susi olla kun kerran on suunniteltu 2-ohmin kuormille. Toki 2-ohmia stereona onnistuu monelta lankulta vaikkei papereissa oliskaan, mutta virtapuoli on todennäköisesti paremmin mitoitettu suoraan 2-ohmin kuormaan suunnitellulla lankulla. Tässä oli tarkoituksena se että ei karkaisi tasot alapäistä ja yläpäistä ihan eri sfääreihin, noita Visatoneja kun on 8-ohmisinakin ja se on liian iso gappi. Kojetaulun kaiuttimethan eivät ole pelkät diskantit, vaan laajakaistat. Disut toistaa jostain tuhansista hertzeistä ylöspäin, nämä satasista -> jää aikamoinen monttu taajuusvasteeseen jos sinne pelkät diskantit lusikoi. Löytyy pörinää ja kihinää sen jälkeen, ja välistä uupuu paljon. Nämä toimii ihan siedettävästi orkkis bassojen ja vahvarin kanssa.

Tähän väliin ei vaan jaksanut alkaa vaihtamaan kaiutinkomponentteja koko etupäähän jonka jälkeen olisi se vahvistinkin pitänyt vaihtaa sinne takapenkin alle. Ja ohjelmalähde. Ja rakentaa subbarit jne jne jne, mutta nyt siis laiskuuden johdosta valkkasin nuo elementit joiden väitän olevan paremmat kuin ne "Jeep specific aftermarket kit" kaiuttimet joita useampi amerikaano myy. Ei ne voi olla specific kun ei edes kaiuttimien impedanssi vastaa orkkiksia. Mopomallin stereoista en tiedä, siellä lienee 4-ohmin kaitsarit kauttaaltaan?

Mutta joo, varmasti parempi soundi erillissatseilla mutta nämä meni suoraan paikalleen ilman modeja. Kokeilin Ground Zeron 3,5" koaksiaalia ja se ei tuonne orkkis paikalle mennyt ilman että olisi pitänyt puukottaa sieltä sun täältä. Parempi soundi niissäkin olisi ollut, mutta nyt laiskamato vetelee näillä kunnes kelat tai härmo kärvähtää :)

Kyllä mä vaan muistelisin että auton orkkis halogeeniumpio jossa ei referenssilukua ole, niin sille lasketaan 20 referenssiluvuksi. Näissä lisävaloissa sitten varmasti tartteekin olla se referenssiluku. Noissa ämpäreissä se tosiaan on 30 per lyhty, niin pitäis olla kaikinpuolin laillista :D

Avatar
rane58
Viestit: 1257
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja rane58 » 13.11.2018. 2:22

JAMANT kirjoitti:
12.11.2018. 10:35
Katsastusmieheltä kuyn kysyin, niin totes että KAIKISSA e-hyväksytyissä pitää lukea referenssi!
Mulla ei taida olla E-hyväksyttyjä kuin 37.5ref. lisäkaukovalot.... :mrgreen:
En muista mistä noita "laittomia" ajovaloja olen ostanut, Suomesta kumminkin.... :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.11.2018. 7:37

Njaah joo, WJ;:ssähän tosiaan on ovissa 6 x 9 elementit ja kojelaudallakin vissiin vähän laajemmin toistavat, tuli muistikatko. Toisaalta on kait niissä WJ:n kojelaudan elementeissäkin jakosuodin itsessään? Ainakin ZJ:ssä siellä on ensimmäisen asteen suodin, elementtiin on tinattu konkka ja muistaakseni myös vastus.

Ylipäätään niin ZJ:n kuin WJ:n parempi poppisysteemi on yllättävän kelvollinen uutena ja ehjänä, mutta ikääntyessään ja kohtalaisen heikkotehoisella vahvareillaan käy helposti niin että jos/ kun soitetaan lujempaa, niin alkaa diskanttielementit paukkua kun sinne ohjautuu särön takia turhan paljon tehoa. ZJ:ssä vielä hassusti ~1" elementille ohjataan yllättävän matalataajuista ääntä, jakotaajuus on kait jossain parissa kilossa jos en väärin muista.
Paprulla nuo ininityn vahvarit antaa ihan hyvin tehoa ulos, mutta kun ovat vielä tuon ikäisinä AB- luokan vahvareita niin ei niiden todellinen virranantokyky kummoinen ole tuon kokoisena - vaikka ajavat kahteen ohmiin saakka kaiutinkuormia niin tehoa sieltä ei paljoa irtoa. Väittäisin että antavat enemmän ruutia ulos 4 ohmin kuormaan kuin 2 ohmiin, tosin se nyt vain mutuna.
Itselle kun ZJ:hin laitoin penkin alle uuden D- luokan 4- kanavaisen pikkupäätteen, eteen ja takapään soundbaariin 6.5" + 1" 2-tiesarjan ja vaihdoin mankan Pioneerin ihan perusmallin vekottimeen niin äänenlaatu parantui ihan eri sfääreihin alkuperäiseen nähden. Rahaa koko hommaan meni n.650€. Pelkät kaiutinsarjat oli n.250€, ja niilläkin olisi saanut ison eron äänentoistoon vaikka olisi pitänyt orkkismankan ja vahvarin. Kotona on tullut harrastettua raskaampaa hifiä pitkälti toistakymmentä vuotta, ja olin oikeastaan yllättynyt miten halvalla autoon saa ihan kelpoa ääntä. Ei tuo nyt toki mitään huippuhifiä ole omassa kulkineessa, mutta autoon ihan riittävä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.11.2018. 11:56

Eipä ole tossa IG setin yläpäissä edes sitä ensimmäisen asteen konkkaa leikkaamassa alataajuuksia veks -> kaikki menee läpi. Koska noi elementit oli sen vajaat 13-euroa pala, niin enpä jaksanut tällä erää alkaa edes sellaisia väliin tinailemaan. Jos nyt sitten tulee soitettua rikki nuo, niin tehdään sitten ajatuksella ja ajalla parempaa :D Olis mulla ollu hyllyssä pari korkkaamatonta JBL:n 4-kanavaista ja yks 2kW D-luokan monolankku, parit eri subbarivaihtoehdot jne mutta kuten sanottu niin ei tähän hätään jaksa.

Itseasiassa mulla on yhden Kenwoodin uudet 6x9" bassotkin, että josko sitten vaikka niistä + jostain kivasta 2-tie satsista sitten joskus jalostelisi oikean 3-tie setin eteen ja takaoviin muistan lukeneeni netistä että sinne uppoaa 6,5" tötteröt? Enpä minä niitä takapäitä mihinkään tartte, mutta jos mukelot on kyydissä niin kiva se on heidänkin jotain kuulla tuon V8 pörinän lisäksi.

chinatown
Viestit: 48
Liittynyt: 17.11.2017. 23:44
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja chinatown » 13.11.2018. 21:49

Omaan laitoin ebaystä ostetut vipmotoz projektoriumpiot. Kuvio on terävä ja muutenkin ihan ok mutta molemmissa kuvio on pikkasen liikaa vasemmalla, ainoastaan ruuvattava korkeudensäätö löytyy, sivuttaissäätö onnistuu ainoastaan irroittamalla umpio ja ruuvailemalla niitä vastin tappeja. Korkeudensäätömoottoreita ei saa kiinni eli leimalle joutuu laittamaan vakiot tilalle, mut vaihtohan on näissä todella nopea tehdä. Laitoin vielä 55w xenon sarjan lähivaloille niin kyllä näillä näkee. Umpiot maksoi rahteineen/tulleineen jotain 180€ luokkaa. Eilen just käytin leimalla vakio umpioilla ja ei helevata että ne on surkeet, niinkin isot umpiot ja niin onneton valoteho.
Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.11.2018. 9:12

Eli sulla on tälläset https://www.ebay.de/itm/1999-2004-Jeep- ... 3425063556 BMW angel eyes rinkeliumpiot keulilla?

chinatown
Viestit: 48
Liittynyt: 17.11.2017. 23:44
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja chinatown » 14.11.2018. 9:39

Juurikin tuollaiset. Kohta vuoden verran ne on keulilla olleet. Epäilin kyllä lieviä huurtumisongelmia ilmenevän talvella mutta hyvin ne toimi.
Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A

Macke
Viestit: 428
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.11.2018. 22:09

Pitääpä fundeerata että lähteekö tollasilla kokeilemaan vai pitääkö vaan entrata orkkis umpiot kirkkaiksi ja laittaa sinne jotkut +20-110% lisempää enempää valoa polttimot. Osramin Night Breakerit on todettu hyväksi kyllä useammassa aikaisemmassa kulkineessa, mutta elinikähän niissä on aika lyhyt. Watitkin pysyy noissa originaaleina enemmän tai vähemmän niin ei sula umpiot ja laturit...

Ja sitten niin, suuttimet tuli tänään! Ja oli sitten varastohessu laittanu mulle väärät kilut tulemaan, niin ootellaan taas kun tulee oikeanlaiset.

chinatown
Viestit: 48
Liittynyt: 17.11.2017. 23:44
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja chinatown » 15.11.2018. 10:59

Yksi vaihtoehto on laittaa alkuperäisiin umpioihin projectorit https://www.quadratecforum.com/forum/je ... d-retrofit

Hieman työläshän se on mutta ei mikään mahdoton kuitenkaan. Pitäs melkein hommata yhdet umpiot varalle ja askarrella niihin bi xenon projectorit.
Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A

Kirjoita vastaus