Radioliikennettä?

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
Avatar
Jorma
Viestit: 390
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 04.09.2010. 7:31

Itse olen liikkunut vain Oulusta pohjoisen suuntaan ja samanlaisia kokemuksia on. Edes pääteillä ei kuulu muita käyttäjiä muulloin kuin työmaiden kohdalla tai jos sattuu joku erikoiskuljetussaattue lähelle.
Tuota vesitiivistysasiaa minäkin pelkäsin antennin kanssa mutta turhaan, yllättävän tiivis tavallinen jalka on ollut. Kerta-asennuksella hyvä eikä tipan tippaa ole kahden vuoden aikana vuotanut.
Uusissa Sirio-antenneissa muuten näyttäisi olevan jokunlainen pikakaatosysteemi. Vaatii sekin katolla käymisen mutta menisi yhdellä kädenliikkeellä nurin ilman työkaluja.
Mullakin on Sirio mutta siinä ei vielä ole moisia hienouksia, joutuu avaimen kanssa aina menemään katolle kun laittaa auton talliin. Se on kattoasennuksen huono puoli mutta minusta oli tärkeämpää laittaa antenni niin että se kuuluu kunnolla. Varsinkin kun on noin noin lyhyt malli.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 06.09.2010. 10:12

Nojoo, tosiaan. Oulun pohjoispuolella en minäkään ole kovin valtavasti liikennettä kuullut. On sielläkin kyllä harrastajia - Kittilän suunnalla tiedän esimerkiksi olevan takuuvarmasti pari tyyppiä - mutta ihan väestötiheyden takiakaan ei oikein voi olettaa että liikennemäärät olisivat Helsingin tasoa. Mutta eikös Oulussa ole ihan aktiivista harrastajaporukkaa?

Minulla itse asiassa on tuollainen pikakaadettava Sirion antenni. Asuu tällä hetkellä asunnon nurkassa. :) Periaatteessa ihan näppärä peli, taittuu kyllä nopeasti ja myös vapaavalintaiseen kulmaan - lähettää tosin ei kamalasti kannata muuten kuin antenni oikaistuna suoraksi. Kokonaan taitettuna teräspiiska varmasti kopisee ääntä pitäen kattoa vasten, ja jos sen sinne keskelle kattoa laittaa niin vähän henkilöstä ja auton korotuksista riippuen homma saattaisi mennä hieman kurottelemiseksi? Omalleni vaan kävi noin, minä menin ilmeisesti jossain vaiheessa kiristämään antennia pikkuisen liikaa ja seuraavassa autopesussa lähti antenni avautumaan vähän väärästä kohdasta...

Kuva
Kuva

Antenni kyllä sinänsä toimii ihan hyvin vieläkin. Tulipahan vain vaihdettua kokopitkään piiskaan koska a) lyhentämätön antenni :) ja b) kuuluvuus Sirion 5000:n verrattuna oli mielestäni parempi ainakin tällä asennustavalla. (Jotkut ovat testanneet ja sanoneet että ainakaan Wilson 5000:n ja lyhentämättömän varttiaallon piiskan välillä eivät olisi huomanneet mitään eroa, mutta tuolla antennijalalla ja Sirion 5000:n verratessa oli ihan selkeä sekä korvin kuultava että signaalimittarilla mitattava ero kuuntelussa. Rinta rinnan en ole ikävä kyllä testannut näitä, enkä tiedä mitä testiproseduuria muut testaajat ovat käyttäneet.)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
Jorma
Viestit: 390
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 06.09.2010. 16:45

Kaupungissa kyllä on liikennettä täälläkin, ei siinä mitään. Ajattelin vain että olisko laitteista hyötyä tien päällä enää missään päin muuten kuin omalla porukalla. Vielä 90-luvun alkupuolella muistan esim kun olin moottoritiellä ja jono kasaantui ja lopulta pysähtyi niin siihen aikaan pystyi vielä vastaantulijoiden kanssa huutelemaan että mikä siellä edessä kiikastaa. Siinä välissä oli sitten kymmenkunta vuotta vehkeet vintillä ja nyt tuntuu melko hiljaiselta tuolla maanteillä vaikka autoja on kaistat täynnä molempiin suuntiin.
Niin ja en minäkään sinne keskelle kattoa yllä muuten kuin että avaan kuskin oven ja seison kynnyksellä, mutta siihen tottuu.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 07.09.2010. 8:46

No lähinnä rekka-autojen kuskeilta voi kysellä että mikä siellä nyt mättää. Muuten kyllä hyvin satunnaista että tulee ketään muuta lällärin käyttäjää vastaan. Tapahtuuhan sitäkin toki aina välillä, mutta ei siihen oikein voi luottaa. Mutta hei, mitä useammalla on laitteet autossa niin sitä paremmin homma taas pelaa - eli houkutellaan lisää porukkaa vaan harrastuksen pariin niin kyllä se sitten siitä. :) (Sitten vielä taas kun päästäisiin johonkin yhteisymmärrykseen käytettävien kanavien suhteen... Mutta se lieneekin jo sitten liikaa vaadittu. :? )
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

tiipe
Viestit: 11
Liittynyt: 29.03.2008. 23:04
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja tiipe » 07.09.2010. 19:34

Kyllä meillä ketkä venäjällä reissaa on la ainoa laite prm puhelimet ei kanna letkan toiseen päähän kun liikutaa ja muutenkin aika onnettomia vielä ku kaikki laittais vahvistimet ja antennit kuntoon niin alkaa kuulumaan kunnolla .

Avatar
Jorma
Viestit: 390
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 08.09.2010. 22:08

Toni S. kirjoitti:.. Ja onko muuten miten mahdollista vaihtaa kahta eri antennia samaan liittimeen - "peruskäyttöantenni" ja "Lapinreissuantenni" siis.
Mites tämä kysymys? Eikö tavalliseen vakiojalkaan ole helppo vaihtaa eri antenni tarpeen mukaan? Yhdellä ruuvilla kiinni. Vai ymmärsinkö kysymyksen väärin?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 09.09.2010. 9:23

No ongelmia aiheuttaa lähinnä se että antenneissa käytetään useampaa eri liitäntää (UHF, 3/8", DV...) - mutta adapterilla siitäkin selviää. (Ja loppupeleissä kysymys olikin ihan turha - sama varttiaallon piiska tuossa nykyään on aina kiinni. :D )
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
hentpe
Viestit: 179
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 27.01.2011. 22:46

Tuli joku LA tollasen Vanin mukana, jonka ostin pikaprojektiksi. Pitänee tutustua ko. laitteeseen paremmin. Vissiin noi karavaanari porukat suosii ko. laitteita. Mistäs olis paras hakee perustietoo moisen käyttöön, kun en oo koskaan sen paremmin perehtynyt koko alaan tai laitteen käyttöön. Intistäkin on sen verran aikaa, et radion käytön perusasiat on pahasti päässeet unohtumaan.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 28.01.2011. 11:20

Vaniporukat ja karavaanariporukat ovat kaksi eri ryhmää jotka molemmat havainneet länkkyjen kätevyyden - isommalla porukalla kännykät oikeasti ovat kömpelöitä yhteydenpitovälineitä. (Ovat ne minusta autoa ajaessa muutenkin kömpelöitä, erityisesti talvella - paksut talvihanskat päällä pitäisi vauhdissa kaivaa taskusta luuri, näpytellä pieniin näppäimiin sihdaten numero tai kaivaa se muistista, pitää luuria korvalla koko puhelun ajan... Sen sijaan että nappaa mikrofonin pidikkeestä ja sanoo siihen vaikkapa "ollaan siellä perillä parin minuutin kuluttua".)

Minkähänlainen laite kyseessä on? Oletan että siinä lukee merkki ja malli päällä? :) Tiedätkö onko laite toimintakuntoinen? Onko antennia ollenkaan, antennijohto ehjänä? Mikäli olet epävarma laitteen toimintakuntoisuudesta niin tangentin painelua en suosittele, mikäli antenni puuttuu kokonaan, antennijohto katki tms. vakavampaa voi radiopuhelin tykätä moisesta huonoa. Mitenkään kauhean hienohelmaisia nuo laitteet eivät ole eli jos jonkin sortin antenni löytyy ja radio pystyy kuulemaan toisten lähetyksiä niin todennäköisesti kaikki on hyvin. Antennin virittäminen on toki kannatettavaa mutta lähinnä sen takia että saa kaiken irti antennistaan, ei sen takia että hieman epävireisen antennin käyttö olisi mitenkään kauhean "vaarallista".

Kuuntelulla voi laitetta pitää vaikkei olisikaan ihan varma antennikytkentöjen toimivuudesta, jos ympäröivän radioliikenteen kuuntelu houkuttelee. (Älä vaan ota liikaa huonoja vaikutteita - osalta käyttäjistä radionkäyttötaidot ja järki kadonneet jonnekin. ;) ) 19AM on kanava mistä löytänee todennäköisimmin liikennettä ympäri Suomen. Eri alueilla on myös harrastajilla käytössään omat kanavansa, jos alueelta sattuu aktiiviharrastajia löytymään niin voi olla kannattavaa pitää radiota auki silläkin kanavalla. Ja jos ääntä radiosta kuuluu niin oletettavasti antenni on suunnilleen kunnossa - joten sekaan vaan, kyllä se siitä. :)

Tietoa LA-puhelimista yleisesti löytää vaikkapa Lardin LA-sivuilta ja Radiohullujen keskusteluforumilta.

Eipä nuo loppupeleissä perusteiltaan kovin monimutkaisia laitteita ole. Yleisasioitahan radiopuhelimen käytössä ovat se että ensin painetaan tangenttia, sitten aloitetaan puhe, ja vasta kun on sanonut sanottavansa päästetään tangentti ylös. :) (Ei mutta oikeasti, yllättävän moni hätäilee tuon kanssa ja leikkaa ensimmäisen sekä viimeisen tavun viestistänsä.) Ja auttaa jos on jonkinlainen ajatus siitä mitä haluaa sanoa. Lyhyitä ja täsmällisiä viestejä on aina kivampi kuunnella kuin maratonipuhetta minkä punainen lanka katosi jo ennen puoliväliä. Viestien välissä olisi kiva jos jaksaisit(te) pitää sen verran taukoa että väliin pystyy tarvitessa breikkaamaan. (Breikkaaminen on siis lyhyt viesti millä joku ilmaisee halunsa lähettää kanavalla missä kaksi asemaa keskustelee jo keskenään - tyyliin "breikki" tai ehkä pelkkä roger beepin piippaus.) Jos kanavalla on hiljaista ja haluaisit kokeilla kuuleeko joku sinua niin lähetät vain jotain tyyliin "Yleiskutsu, tässä asema <oma kutsu>." - ei siis todellakaan tarvitse olla sanatarkkaa.

Tuossa vähän tajunnanvirtaa aiheesta. :) Jos jäi mieleen jotain kysymyksiä tai uusia kysymyksiä heräsi niin sano vain.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
hentpe
Viestit: 179
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 03.02.2011. 23:55

Sen verran tutkittiin yhden tutun kanssa, joka joutuu käyttämään moista laitetta ammatissaan päivittäin.......antennijohto ehjä mutta antenni katolla poikki ja eikä nähtävästi siksi vastaanota mitään. Voi olla rikkikin koko vehje, en tiedä. Hankitaan nyt ensin kunnon antenni ja kokeillaan sitten uudestaan. Mocoman valmistama vekotin kyseessä.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Jeeppinen
Viestit: 125
Liittynyt: 27.09.2016. 21:31
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Radioliikennettä?

Viesti Kirjoittaja Jeeppinen » 26.07.2019. 19:25

Onko jeepistit asentaneet LA/CB radiopuhelimen autoonsa? Minulla on ja hyvin ainakin rahtarikanavalla 19 AM tuntuu yhteyksiä saavan.
Ollaanko jeeppiläiset/offilaiset siellä kanavalla 16 FM kuten jossain on esitetty (4x4=16) vai mikä on meininki?
Olisihan se hienoa kun voisi CB radiollakin moikkailla.
Cherokee XJ -90 4.0 | Jo kolmas retkeily- ja näpertely Jeep XJ :D

Jeeppinen
Viestit: 125
Liittynyt: 27.09.2016. 21:31
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Radioliikennettä?

Viesti Kirjoittaja Jeeppinen » 01.09.2019. 11:35

Offipalstalla tuntuu kanava FM 12 saavan eniten kannatusta, koska sitä jo safareilla käytetään. Se mulla nyt tuossa on ajon aikana yleisesti päällä. Kuunnellaan mitä ilmenee....
Cherokee XJ -90 4.0 | Jo kolmas retkeily- ja näpertely Jeep XJ :D

Avatar
Jorma
Viestit: 390
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Radioliikennettä?

Viesti Kirjoittaja Jorma » 14.04.2020. 19:53

Muuttuuko se nyt tämäkin touhu laittomaksi kesällä? Olin lukevinani että hands-free-sääntö laajenee kännyköistä koskemaan kaikkia viestintävälineitä. Myös radiopuhelinta. Eipä siitä enää paljoa hyötyä ole jos saa käyttää vain parkissa.

https://moottori.fi/liikenne/jutut/uusi ... kannykkaa/
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Jeeppinen
Viestit: 125
Liittynyt: 27.09.2016. 21:31
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Radioliikennettä?

Viesti Kirjoittaja Jeeppinen » 25.04.2020. 0:19

Just laitoin radion kiinni talvisäilön jälkeen. Käytän kuten aikaisemminkin. Tulkitsen mahdollista uutta määräystä siten että kuulemisen takia mun ei tarvitse nostaa korvalle mitään, koska radiossa on kaiutin ja siitä saa myös napit korville. Tää on mulle hands free.
Cherokee XJ -90 4.0 | Jo kolmas retkeily- ja näpertely Jeep XJ :D

Kirjoita vastaus