Jeeppiä ymmärtäviä katsastusasemia?

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: Jeeppiä ymmärtäviä katsastusasemia?

Viesti Kirjoittaja WinChester » 21.09.2015. 22:55

JAMANT kirjoitti:Jouset pitää olla hyväksytty, ei korotuspalat! Mitä ne taas sekoilee!!
Niinpä niin, mutta kun joku pykälä sanoi jotain että "... tyyppihyväksytyn auton jousitukseen kuuluvat osat pitää olla hyväksyttyä mallia..." tjsp. Siellä se seisoi laissa, mutta kaippa kyse on enempikin tulkinnasta. Turha noiden kanssa on alkaa vääntää kättä pykälistä, kun jää toiseksi kuitenkin. Asemat pelkää joutuvansa nalkkiin, jos joku viherpiipertäjäpelle päättää tehdä valituksen liian korkeasta autosta tai pykälänikkari alkaa tarkistelemaan tyyppihyväksyttyjen muutosten myöntämisperusteista pykälien vaatimia papereita. Mää mistään taas mitään tiedä, mutta näin sanottiin.

Kerran aiemmin kun laitoin 1,75" korotuspalat vanhempaan ZJ:hin, niin rupesivat rullamittaamaan auton todellista korkeutta maasta. Ihan turha oli selittää, ettei tässä ole runkoa, vaan kantava kori. Samoin siis myös renkaiden korkeus (vakiosta 31":iin) mitattiin todellisena, vaikka STRO kertoo muutoskatsastuksen perusteena käytettävät renkaan ja siten auton kokonaiskorkeuteen vaikuttavat "oikeat" mitat. Tulipa sitten reilu korkeus, kun alla oli nimellismittaa isommat pinnoitetut 31" renkaat! En alkanut valittaa, kun mittaustulos jäi alle sallitun, mutta siihen autoon ei sitten laitetakaan enää enempää korkua, vaikka voisi laittaa up-countryn papereilla 4,5" sarjan!

Tänäänkin kysyivät WJ:n mittapöytäkirjaa, josta auton orkkis korkeus löytyy. Eivät millään meinanneet uskoa, että kierrejousia paloilla korottamalla auto nousee vain saman millimäärän. Ymmärtäähän sen että jotkut yrittää naruttaa katsureita korottamalla autojaan sen lisäksi myös korista, mutta kun sellainen ei vain ole WJ:ssä mahdollista... :roll:
Raha ja romut rauhottaa.

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Jeeppiä ymmärtäviä katsastusasemia?

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 22.09.2015. 22:22

Itse kävin korotuspalat muutoskatsastamassa K1 katsastuksessa Lahden Launeella. Suhtautuivat aluksi hyvin nihkeästi kun heidän jostain tietokannasta ei löytynyt asian osalta mitään mainintaa sekä lainasivat tuota lakitekstiä. Pyysin soittamaan Trafiin tai vaikka maahantuojalle - valitsivat maahantuojan, joka ohjeisti katsastajia että WJ:hin saa ne ihan vapaasti heittää alle. Ottivat sen jälkeen vielä asennusohjeesta kopion, joka on nyt lisätty K1 katsastajien johonkin valtakunnalliseen tietokantaan maininnalla, että tämän korkuiset palat saa auton alle asentaa. Eli jos K1:een otat yhteyttä, niin pitäisi onnistua helpoiten.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: Jeeppiä ymmärtäviä katsastusasemia?

Viesti Kirjoittaja WinChester » 23.09.2015. 15:16

Hyvä jos K1:llä ymmärretään, vaikka ko. lapulla olis varmaan irronnu 2" korotus otteeseen missä tahansa asemalla. Otin kuitenkin palat veke, kun mieluummin väännän muttereita kuin pykäliä katsureiden kanssa. Useimmiten ne sentään uskovat! :lol:

Maastoon kun en enää mene, niin auton ei tartte olla vakiota korkeempi. Pääseepähän ipanat takapenkille ilman nostoapua. Hah.
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: Jeeppiä ymmärtäviä katsastusasemia?

Viesti Kirjoittaja WinChester » 10.11.2015. 20:49

keltsi kirjoitti:Itse olen käyttänyt Katsastuskuviota ja olen ollut tyytyväinen palveluun. Aikaisemmin Mäkeläntien toimipistettä, mutta nykyisin Kantolaa kun luottokatsuri siirtyi sinne :wink:

Kohtelu on aina ollut asiallista, eikä turhasta ole mussutettu. Viimeksi taisi tulla sanomista liian korkealla olevista taka heijastimista, mutta siitä selvittiin suullisella huomautuksella ja nyt on toiset heijastimet oikealla korkeudella.

Tuosta Plus-katsastuksesta sain tarpeekseni jo kun kävin edelliskesänä hakemassa siirtokilvet. Kyllä voi olla asiakaspalvelu vaikeaa ja lisäksi asiakkaan piti neuvoa mm. lupaan kirjatavan ajoreitin vaatimuksista...
Komppaan Keltsiä Katsastuskuvion puolesta. Ainakin Kantolan toimipisteessä on ymmärrystä, osaamista ja reipasta palveluasennetta harrastepelin leimaamisen suhteen. Tiiriön toimipiste lienee edelleen ainoa lauantaisin auki oleva asema HML:n seudulla.

Kuulin hiljattain eräästä toisesta asemasta selkäpiitä karmivan kauhutarinan. Aseman tai katsurin nimeä ei pyynnöstä huolimatta kerrottu, asiasta on kuitenkin epäilys. Asiakas sattui aukaisemaan suunsa heti moottorin hyväksytyn muutoskatsastuksen jälkeen siitä, mitä koneesta oikeasti oli saatu tehoja irti (nähtävästi isommalla ahdolla). Lopputulemana oli virilaitteiston purkutuomio ja moottorin täysin alkuperäiseen kuosiin takaisin saattaminen! Taisi olla myös kilpien välitön irroitus ja kehoitus rekisteröintikatsastukseen muutosten jälkeen, mutta tajuntani himmeni edellisen lauseen aikana niin paljon, että muistikuvat tarinan jatkosta ovat hieman hämärät.
Raha ja romut rauhottaa.

Kirjoita vastaus