Miksi juuri Jeep?

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
Croc
Viestit: 17
Liittynyt: 20.12.2008. 21:56
Paikkakunta:

Miksi juuri Jeep?

Viesti Kirjoittaja Croc » 05.02.2011. 11:23

Jeepster 4/2010 kannen otsikosta "Miten meille tuli Jeeppi" ehdin jo toivoa, että lehdestä löytyisi juttu jossa Jeeppien omistajat kertoisivat mistä syistä autovalinta on kohdistunut kaikista merkeistä juuri Jeeppiin.

Aihetta on sivuttu jo foorumilla muiden topiccien yhteydessä, mutta olisi mielenkiintoista koota yhteen erilaisia syitä ja ajatuksia Jeepin valintaan ja omistamiseen liittyen. Muutamia näkökulmia pohdinnan kohteeksi:

-Miksi valinta kohdistui juuri Jeeppiin; oliko hyvä yksilö sattumalta tarjolla vai oliko kiikarissa jo lähtökohtaisesti ainoastaan Jeep/tietty Jeepin malli?

-Onko Jeep ensimmäinen laatuaan vai onko sairaus saabismin tavoin periytyvää sorttia? :)

-Toimiiko Jeep ainoana ajopelinä vai onko sen rinnalla joku muu auto hoitamassa käyttöauton virkaa?

-Kuinka pitkäkestoisia kumppaneita Jeepit ovat, vaihtuuko auto toiseen muutaman kuukauden välein vai pysyykö se omistajansa huomassa vuosikymmeniä?
There can be only one

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Jeep on aina Jeep!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 05.02.2011. 11:49

Itse tuskin pääsen ikinä eroon Jeepeistä enkä haluakkaan päästä.

Jeep Cherokee -85 on ensimmäinen Jeeppini ja on tuossa pihalla odottamassa toisen koneen asentamista ja se tuli hankittua talonrakentamisen jälkeen kun ruostuneen farmari kadetin myin pois ja piti vähän mukvampaa peliä hankkia. Astroja kävin koeajamsaa vaan olivat niin hirveitä kovine takapenkkeineen että pääti olla ostamatta sellaista. Jeepit kiinostivat kovasti vaan varat eivät meinanneet moiseen riittää, kunnes joensuusta löytyi sopivan hintainen yksilö ja tinkimsen jälkeen lähdin yöjunalla sitä vartavasten katsastamaan ja sehän sitten ostettiin.

Jeepeissä en lakkaa ominaisuuksina sitä ihmettelemästä että voit olla syvällä metsässä ja hetken päästä voit huristella samalla pelillä moottoritiellä 120km/t. Se on hienoa ja takapenkitkin on mukavan pehmeät.

-02 Jeep libertty on käyttikseksi hankittu "mälläri" joka toimii kolarikorjauksen jälkeen perheen käyttiksenä, tosin sitäkin on jo hiukan paranneltu, alustapanssarein, vinnsin kiinnityspistein etupuskurin alle ja asentamista odottaa 2,5" korotus sarja, helmaraudat ja tankkipanssari.

Jeep Wagoneer -77 tuli hankittua sitten hiukan vahingossa, kun edullisesti sai. JEgoNEERissä mielytti jo leikelty ulkomuoto ja 5,9litran V8, sitä olisi myös mukava muuttaa mieleisekseen ja paremmaksi ilman että tuhoaa alkuperäistä.
Tekniikka hieman vaivaa vaan eiköhän sekin toivottavasti saada pikkuhiljaa luotettavammaksi. Tarkoitus on JEgoNEERillä käydä ajamssa ja aina ajmisten välissä kunnostaa paremmaksi.

3x Jeep Willys Wagon
Tuollaisetkin raadot tuli pelstettua romiksen kynsistä kun ei muita pelastajia ilmaatunut. Autot tosin ovat vieläkin taivasalla joten niiden pois maantuminen ei ole vielä lakannut.
Jeepster lehdessä 1-2011 on juttu tuosta siirto operaatiosta.
Jos jollakulla on kiinostusta Willys Wagoneihin niin siirto kustannusten hinnalla noista olen valmis luopumaan.

Noiden ohella tulee muutaman tutun Jeeppiä välillä tarvittaessa korjailtua.

Onko Jeepismi sairautta vai mitä?

Muun merkkisiä autoja en nyt omista.

t. Ismo Ämmä
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä ImacInnes, muokattu yhteensä 6 kertaa
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 05.02.2011. 18:53

Mulle Wrangler on ollut haave lapsesta saakka. Luulen, että ensimmäiset ihailemani Jeepit on olleet CJ-mallia, Wranglereista YJ tuli tutuksi MacGyverissä viimeistään. :D
YJ tuli taannoin viimein ostettua ja en voisi kuvitella ajavani millään muulla. Ehkä TJ voisi tulla kysymykseen jossain vaiheessa, jos alan rakentaa tuosta enemmän "metsäautoa". TJ vois olla sitten vakiompi, päivittäiseen ajoon.

Mun mielestä YJ kaikessa karuudessaan kuvaa hyvin minua ihmisenä. En ole turhan mukavuudenhaluinen - ja jos olisin, ajaisin varmasti jollakin muulla. :lol:
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Avatar
Sam66
Viestit: 297
Liittynyt: 11.03.2009. 9:30
Paikkakunta: Nurmijärvi Uusimaa p. 045 111 3645

Viesti Kirjoittaja Sam66 » 05.02.2011. 21:42

Mulla on vähän hidasta ollut tuo syttyminen Jeep autoihin, ensimmäinen kokemus oli kun ajelin muutaman viikon kaverilta lainattua valmet diiselöityä 2-ovista Wagoneeria. Taisi olla talvi -87 kyseessä, ainakin lumipenkoista mentiin läpi niinkuin tyhjää vain. Jeeppi jäi kuitenkin mieleen ja tämän jälkeen oli kymmenkunta pääasiassa moparia ja amc autoa putkeen. Autoharrastus jäi vuonna -97 tauolle kun alkoi olla perhettä, taloa ja työ oli kiireistä.

Tästä 10 vuotta myöhemmin ilman yhtään jenkkiautoa (yksi Camaro kyllä oli, mutta ihan vain sunnuntaikäytössä) huomasin että hyvännäköisiä V8 Grandeja alkoi olla myytävänä runsaan tuonnin seurauksena. Ajatus V8 käyttö/perheautosta alkoi itää mutta myös muistikuvat parkkipaikalla suoritetusta kansirempasta, kilahtaneista alakerroista ym. ähväämisestä 15-20 vuotta vanhohen autojen kanssa vähän jarruttelivat intoa. Loppujen lopuksi löysin ensimmäisen mieleiseni ZJ:n v. -96 (rauha sen muistolle) syksyllä -08.

Tämän jälkeen hankin projekti FSJ:n vm. -83 joka jatkuu edelleen, pohjan panssarointi alkaisi pikkuhiljaa olla valmiina kesän rynkytyksiä varten. Käyttöautona käväisi keväällä -10 toinen -96 ZJ mutta silloin jo oli ideana tuoda vähän uudempi WJ ja kesäkuun -10 alussa -99 V8:n kanssa rantauduinkin tallinnan lautalta.

WJ on nyt ainoa arkiauto tässä perheessä ja sillä tulee päästeltyä noin 3000km joka kuukausi. Tietysti pikku remppaakin on joutunut tekemään mutta lähes kaiken on voinut tehdä itse omassa tallissa joka myös on osaltaan vahvistanut luottamusta Jeeppiin käyttöautona.

Tällä hetkellä olen myymässä taloani ja hankkinut metsätilan Hyvinkään Kytäjältä, jossa rakennustyöt alkavat puunkaatohommilla maaliskuussa ja todellinen Jeep WJ:n kestotesti alkaa keväämmällä kun kuljettelen rakennustarpeita kärryn kanssa traktoritien päähän. Täytyy varmaan huoltaa ennen sitä.

Seuraavakin käyttöjeeppi on jo suunnitteilla, mutta vasta loppuvuodesta rakennustöiden jälkeen.
Pihallinen Jeeppejä

latex
Viestit: 182
Liittynyt: 24.05.2008. 0:55
Paikkakunta: Konnunsuo

peeppi

Viesti Kirjoittaja latex » 06.02.2011. 0:53

eka auto oli/on JEEP. siis iso korinen vanhan liiton möhkäle. aivan mahtava auto! yksinkertanen tekniikka, helppo huoltaa, halvat varaosat ja menee maastossaki joteki..

tällä hetkellä omistuksessa vasta 2 JEEPpiä. + parit saksalaiset käyttiksinä.

näissä jeepeissä vaan on sitä jotaki??? yhden tojotan maasturin omistaneena voin sanoa et niitä ei tuu enää koskaan.

Avatar
JERKKU
Viestit: 625
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 06.02.2011. 9:35

Vuonna 1980 osti isäni Sinisen Jeep Wagoneerin vuosimallia 1977. Tämä sininen, pyöreälamppunen, kromipuskurein varustettu bensa kuutonen, jossa oli 3-lovinen laatikko, oli 5-vuotiaan pojan mielestä hienointa mitä maa päällään kantaa. Tästä ajatuksesta ei oikein ole 30-vuoden jälkeenkään päässyt eroon.
Jeepismi niminen tauti kalvaa syvällä ja olen lääkinnyt itseäni
1 x willys Jeep CJ5
4 x Wagoneer
1 x FSJ Cherokee
1 x GrandWagoneer
1 x GrandCherokee
1 x Comanche
1 x YJ Wrangler
+ muutama purku XJ Cherokee

Tauti ei vaan ota laantuakseen.
Täytyy kuitenkin sanoa tuosta luotettavuuspuolesta, että toi GranCherokee on ollut käytössä 6-vuotta ja tekniikka puolelta tietenkin VM:n koneen kannet on pitänyt laittaa, mutta tosta Jeep puolesta, niin jakolaatikon ketju on vaihdettu, jakolaatikon taka-stefa ja jarrut. Ja jotain ilmastointi remppoja on puuhailtu, mutta niissäkin on ollut omaa vikaa.
Oman arvion mukaan kyyti on ollut varmaa ja luotettavaa.

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi juuri Jeep?

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 06.02.2011. 19:25

Croc kirjoitti: -Miksi valinta kohdistui juuri Jeeppiin; oliko hyvä yksilö sattumalta tarjolla vai oliko kiikarissa jo lähtökohtaisesti ainoastaan Jeep/tietty Jeepin malli?
Omalla kohdallani hain uutta nelivetoista autoa, ja tolkullisella budjetilla mahdollisuudet olivat kovin rajallisia. Jeeppi vaikutti minun tarpeisiini parhaalta valinnalta.
Croc kirjoitti:-Onko Jeep ensimmäinen laatuaan vai onko sairaus saabismin tavoin periytyvää sorttia? :)
Yksi ainoa Jeep meillä vasta on - mutta toivottavasti ei viimeinen. :) Sinänsä meillä ei olla "merkkiuskollisia" - meillähän on nykyään kakkosautona Ford pickup, ja mitä olemme puhuneet autoista mitä haluaisimme omistaa niin aika monta Fordia ja Chevroletia on listassa. Meillä ollaan enemmän yleisesti amerikkalaismerkkisiin autoihin hurahtaneita kuin mihinkään yhteen tiettyyn merkkiin. Niin ja jos auton olisi tarkoitus olla enempää kuin vain kauniin sään lelu, neliveto on meillä ehdottomana vaatimuksena. :)
Croc kirjoitti:-Toimiiko Jeep ainoana ajopelinä vai onko sen rinnalla joku muu auto hoitamassa käyttöauton virkaa?
Minun Jeeppini on nimenomaan se meidän käyttöauto.
Croc kirjoitti:-Kuinka pitkäkestoisia kumppaneita Jeepit ovat, vaihtuuko auto toiseen muutaman kuukauden välein vai pysyykö se omistajansa huomassa vuosikymmeniä?
Minulla on aina ollut tavoitteena pitää auto mahdollisimman kauan. Uuden auton kyseessä ollen siinä ei vain talouden kannalta ajatellen ole mitään tolkkua olla alvariinsa vaihtamassa sitä toiseen. Vanhemmasta autosta puhuttaessa, tutusta autosta tietää paremmin miten se toimii kuin tuntemattomasta.
ImacInnes kirjoitti: Jos jollakulla on kiinostusta Willys Wagoneihin niin siirto kustannusten hinnalla noista olen valmis luopumaan.
No kiitti vaan. Tuolla selän takana jo kovasti pohditaan mistä hommata tallipaikkaa... :P
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

MikkoP
Viestit: 14
Liittynyt: 03.11.2010. 10:10
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja MikkoP » 06.02.2011. 23:42

Miksi Jeep?
- Jeep on hinta- / ominaisuussuhteeltaan erittäin kilpailukykyinen
- Jeep on merkkinä puhutteleva.
- Jeep on jeepin näköinen, eikä jäljittele mitään.
- Wranglerille ei ole todellisia vaihtoehtoja muilla merkeillä tarjota (maasturi, neliveto, diesel, automaatti, kunnolliset tilat, viisiovinen, avoauto, kovakatto + rättikatto, kunnolliset perävaunupainot ja asialliset maasto-ominaisuudet, eikä aivan toivoton 160 km/h tuolla puolen autobahnallakaan :wink: ).

Jos maasturi on harkinnassa, voisi oikeastaan kysyä: Miksi ei Jeep?

Avatar
hentpe
Viestit: 179
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 07.02.2011. 21:17

Mulle Jeeppi oli oikeestaan ainoo vaihtoehto, kun aikanaan Hornetin myymisen jälkeen aloin ettiä projektia. AMC kerhon sihteerinä ja perustaja jäsenenä ei oikeen pajero tullut kysymykseenkään (tai oikeestaan japsi ei ole, eikä tule koskaan olemaan mikään vaihtoehto). Pääkaupunkiseudulta sit löytyi edullinen ´75 3d Chero. Ja siitä se sitten lähti.
Chero elvytettiin liikenteeseen ja sillä ajeltiin aikansa. Talon rakennus ja perheen perustaminen otti välissä oman aikansa. Sit piti saada jotain paremmin toimivaa, jolla pystyi ajamaan päivittäisetkin ajot. XJ Chero täytti ne kriteerit mitä käyttöautolta vaadin. Jenkki, neliveto ja kohtuu kulutus. Chero myytiin, kun vanha rakkaus FSJ Jeeppeihin alkoi taas roihuta. Wago löyti sammuttamaan tätä janoa aina Rovaniemeltä saakka.
Uusi rakkaus syttyi, kun tuossa yksi talvi tein kaverin sekaventtiili CJ3B:hen kansi rempan ja sain ajella autolla alkukesän. Jotain vastaavaa (joko vanhempi CJ tai Willys STW) piti saada. Wago laitettiin myyntiin ja niillä rahoilla sit saatiin tontille tuo CJ3B (kun yks Willys kauppa pissi).

Tulevaisuudessa se Willys STW pitää vielä saada ja kun joskus taas on rahoissaan, niin joku uudempi Jeeppi pitää taas saada tuota käyttiksen virkaa palvelemaan.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Croc
Viestit: 17
Liittynyt: 20.12.2008. 21:56
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Croc » 09.02.2011. 20:00

Mukavasti vastauksia on näköjään tullut, näitä on mielenkiintoista lueskella. Kannan tässä vaiheessa myös oman korteni kekoon; maasturit yleisesti ottaen ovat aina tuntuneet mieluisilta ja Suomen oloihin sopivilta laitteilta. Lähipiirissä on ollut 80-luvulta lähtien maastureita, ensin lähinnä Mitsubishi Pajeroita ja myöhemmin Jeeppejä (ZJx3, WJ). Maastureiden väliin mahtuu myös henkilöautoja, mutta niistä on tuntunut puuttuvan se jokin, vaikka omat vahvuutensa niistäkin toki löytyy.

Itselläni autot ovat vaihtuneet melko reippaaseen tahtiin, harvoin sama auto on pysynyt omistuksessa yli vuoden päivien. Ensimmäisen maasturini ja samalla Jeeppini ostin vasta muutama vuosi sitten, kyseessä oli tuolloin ZJ Laredo 4-litran moottorilla. Jeepin valintaan johtivat lähinnä aiemmat lähipiirin Jeepeistä saadut kokemukset ja mielikuva merkin hyvästä hinta/laatusuhteesta kilpailijoihin verrattuna ja osaltaan myös kiinnostus merkin perinteikkääseen historiaan.

Tuosta ZJ:stä luopumista olen harmitellut jälkikäteen monesti, se oli erittäin hyvässä kunnossa ikäisekseen ja sillä olisi varmasti ollut vielä paljon kilometrejä edessään. Viime vuoden loppupuolella tarjoutui onneksi hyvä tilaisuus palata Jeep-kantaan 2002 WJ Overlandin muodossa. Kaupat tehtiin ja nyt olisi tarkoitus jatkaa Jeeppien parissa hamaan tulevaisuuteen ja tällä nykyiselläkin yksilöllä useampia vuosia. Krooninen autokuume on tosin muuttanut suunnitelmia aiemminkin, joten vasta aika näyttää miten tällä kertaa käy!
There can be only one

4x4_76
Viestit: 77
Liittynyt: 31.03.2008. 13:59
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja 4x4_76 » 12.03.2011. 10:58

Tuo mein '88 XJ on vaimon käyttis, ensimmäinen Jeeppi yleensäkään, ite kun oon tykänny enemmän full-size jenkeistä.
Ennen kuin Jeeppi ostettiin, vaimo halus auton mihin mahtuu iso koira (pystiffi) ja ehkä neliveto kun täällä maalla kelit on talvella välillä aika haastavat. No, Volvon farmaria kovasti katteli, mutta mä tuumasin että enemmin Cherokee ku mä joudun sitä kuitenkin korjaamaan :lol: Innostus ei ollut suurta, nettiautossa olleet eivät sytyttäneet. Kerran sitten töissä ollessani vaimo soittaa ja sanoo että ostetaan Jeeppi, hän löys kuvan mustasta XJ:stä ja tykästyi siihen heti. Pian sit tuli nettiautoon ilmoitus samanlaisesta, ja ostaahan se piti 8)
Kolme vuotta tuo nyt on ollut, ja vaikka ei olekkaan maailman tilavin perheautona, niin on se niin mukava ajaa ettei ole haluja sitä hukata. Selec-Trac ja hyvät nastarenkaat niin saa päästellä aika huoletta talvellakin.
Onhan siinä kaikkea pientä vikaa ollu ja isompaakin, mut niinhän vanhoissa autoissa aina on.
Nyt kun on ajankohtaista hankkia reilusti tilavampi auto, niin taitaa seuraavaksi tulla Tahoe, mutta Jeeppiä ei myydä, mä lunastan sen itelleni. Kolmea autoa ei kuitenkaan ole järkeä pitää nykyisellä auton omistusverotuksella, joten Dodge saa lähteä vaikka hyvä auto sekin on :wink: Aikaisemmin kun on tullut offattua Chevyillä ja Dodgella, niin talvella ne on aina kyntänyt akseleita myöten jos on traktorin jälkiäkin ajanut, ja lapiohommiin on päästy. Nyt kun olen Jeepillä välillä kokeillut kevyttä hankioffia niin menee ku pien eläin :lol:
Mutta kunhan vaimolle saadaan uus auto niin Jeeppi saa pienen korotuksen ja muuta offikivaa.
Heikki

Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2

ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 27.03.2011. 11:06

Miksi juuri Jeep?? No, onhan se American Legend 8)

Ensimmäinen Jeeppi kokemus, kaverilla oli lainassa Iveco-koneinen FSJ pornahtavan punaisella sisustuksella. Sillä huristeltiin ja tukevuus ja kulkevuus!!! (EI uskonut dieseliksi) teki vaikutuksen.

Ensimmäinen oma Jeeppi -77?? FSJ 360+Th400+Qt tekniikalla AutoParikasta (legendaarinen koijari). Silloin tuli liityttyä ensimmäisen keraan tähän kerhoon... No, tämä vehe oli n. vuoden ja muuhun tyytyväinen paitsi kulutus HIRVITTI 8) ja kylmyys talvella sapetti :cry:

Jokunen vuosi kului ilman Jeeppiä ja kas taas oli alla FSJ -80?? L6+4Sp. Tämä se oliki vehe!!! :lol: Käytännössä konetta luukuun ottamatta loppuunajettu? Telen entinen sotaratsu. Ostohuumassa vaan EI tajunnut asiaa...

Ja taas kului vuosia ja elämä kulki eteenpäin. Rupesi ajatus Jeepistä jälleen kytemään XJ koppaisesta... Ja kun vielä muutto "maalle" tuli; tuumasta toimeen, Jeeppi on saatava :D . Ja Nettiautostahan se löytyi XJ -89 kaukana kaukana Utajärvellä 8). Ei muuta ku yhdistetty loma-/autonhakumatka kyseeseen.

Eli kaiketi sitä ei voi ilman Jeeppiä meikäläinenkään olla kun semmoinen on taas talviautona... Vaikkakin viileänä sellaisena :lol:

Ja koskapa asutaan maalla "ykkösautokin" vaihtui 4x4 malliseen... Dacia Duster 1.5dCi :)

Avatar
rane58
Viestit: 1257
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 04.10.2011. 1:21

No, kun on ollut aina haaveena JEEP. Makuasia, mutta tuo korimalli minkä ostin mielestäni komein. :wink:
-Nyt ekalla mökkireisulla Keski-Suomeen, auto oli mukava ajaa -jopa lujaakin, meni kuin juna, ei kolinoita, tärinöitä n. 150km/h.... :oops:
-Radio alkuperäinen, joku "Hienoin" malli ei toimi, saisko korjattua vai pitäiskö laittaa kokonaan uusi..? Mutta toistaiseksi olen (vaimo myös) Jeeppiini erittäin tyytyväinen.... :P
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

TexasPK
Viestit: 13
Liittynyt: 18.08.2011. 11:34
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja TexasPK » 06.10.2011. 9:36

Itselleni tuli Jeep yllättäen ja pyytämättä... ainakin melkein.

harrastepelinä on ollut täysin toisen tyyppinen saksalainen sportti ja arkiautona ranskalaismerkin paku. Kuitenkin tulee paljon ajettua teillä joita kuvaa "nimismiehen kihara" aika hyvin.
Vähitellen tuli ajatus vaihtaa sportti käytännöllisempään ja ympärivuotiseen käyttöön sopivaan maastoautoon, jolla saisi pehmeämpää kyytiä. Vaatimuksina lähinnä neliveto, automaattivaihteisto ja kenties vähän luksusta (nahkasisustaa, cruise, yms). Vanhasta kiinnostuksesta johtuen katselin lähinnä Range Rovereita (n. 1995-98 malleja), mutta niistä vähän kuului isompaa ja pientä sanomista koneen kestävyydestä, ilmajousituksen toimivuudesta, yms.

Eräänä päivänä viime kesänä oli työpaikkani vieressä olevan autuokaupan pihassa Jeep Grand Cherokee, kutoskoneella n. -96 vm. Kävin sitä katsomassa ja hintalappu alkoi houkuttelemaan. Seuraavaksi perehdyin tarkemmin aiheeseen "Grandi" ja malli alkoi kiinnostamaan tosissaan. Edullisempi hinta verrattuna Rangeen, luotettavamman tuntuinen maine ja jonkinlainen klassikkomaine nimellä "Jeep" eivät vähentäneet intoa. Joten aika nopeasti ryhdyin tuumasta toimeen ja nyt on alla -96 vuoden Grandi V8 koneella. Kun sanoo "Jeep", niin kaikki ymmärtävät minkämallinen auto on!

En ole koskaan nähnyt itseäni "jenkkiauton" omistajana (vaikka Teksasissa asuinkin hetken opiskeluiden vuoksi), mutta tulipa vaihdettua tyyliä kunnolla.
Mukavuusasteikolla auto on vastannut täysin odotuksia, kuopissa ja kiharoissa mennään yli pehmeästi keinuen - ja marjametsäänkin pääsee harvinaisen kätevästi. Grandi on myös passelin kokoinen ja täyttää Limited-mallina myös luksusvaatimuksetkin täysin.

jimk
Viestit: 44
Liittynyt: 24.11.2011. 11:31
Paikkakunta: Kauhava

Re: Miksi juuri Jeep?

Viesti Kirjoittaja jimk » 24.11.2011. 20:54

-Miksi valinta kohdistui juuri Jeeppiin; oliko hyvä yksilö sattumalta tarjolla vai oliko kiikarissa jo lähtökohtaisesti ainoastaan Jeep/tietty Jeepin malli?

Rupesi tuossa vajaa vetoisilla pitkään ajelleena mietityttämään isomman, nelivetoisen ja mielellään isolla koneella varustettu auto kiinnostamaan. Suburbaneita, tahoeta ynnä vastaavia tuli katteltua. Mutta jostakin sitä vain huomasi monasti itsensä kattelemassa Grand Cherokeita. Kutos koneellisia tuli katseltua, mutta kun oltiin "auto" kaupoilla niin koko moottoria sitä halaji. Ja sellainen myös tulikin. Jeep Grand Cherokee 1996 5.2 v8. Saksan tuonti ja pulskalla 220 tkm:llä ja vajaalla huoltokirjalla ei tämä kyseinen yksilö suoranaisesti houkutellut, mutta kattomaan menin kumminkin. Ekalla kertaa ajatus jäi kytemään.. Toisella kertaa oli 4 veto tekniikkaa ja muutenkin ameriikan ihmeitten kanssa toiminut kaveri mukana ja hänen siunauksellaan tuli kaupat tehtyä.

-Onko Jeep ensimmäinen laatuaan vai onko sairaus saabismin tavoin periytyvää sorttia? :)

Ittellä Jeeppi on ensimmäinen ja käsittääkseni myös perheen ensimmäinen. Mutta näin noin puoli vuotta Jeepistelleenä veikkaukseni on ettei ole kylläkään viimeinen Jeeppi. :D

-Toimiiko Jeep ainoana ajopelinä vai onko sen rinnalla joku muu auto hoitamassa käyttöauton virkaa?

Jeeppi toimii täysin arki pelinä. Harkinnassa on ollut hommata vara-auto tilalle... Mutta toisaalta samaa logiikkaa pitäisi sitten käyttää myöskin asunnossa. Ja ehkäpä myöskin naisissa :lol:

Kirjoita vastaus