Radioliikennettä?

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Radioliikennettä?

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 24.01.2009. 19:15

Tällaista asiaa rupesin kertana eräänä pohtimaan että kun joillain on LA-puhelimia sun muita(?)* radiolaitteita autoissaan niin kuuluuko sieltä mitään omien safariporukoiden jutustelun lisäksi, vai onko kaikki viestintä siirtynyt tässä maassa jo GSM:ien varaan?

Pohdin että voisi olla ihan mielenkiintoista bongailla lähetyksiä road trippejä tehdessään mikäli aalloilla mitään liikennettä on, ja radio toimisi tietenkin hätävarakommunikaatiokanavana silloin kun GSM ei syystä tai toisesta toimi, mutten vielä ole ihan varma haluanko panostaa aikaa ja/tai rahaa tuon ajatuksen toteuttamiseen.

*Onko kellään muuten ihan radioamatöörilupia vai pysyttelevätkö kaikki lupavapaiden tekniikoiden parissa? Elektroniikka on aina iloinen asia - pohdiskelin jo sitäkin että riittäisiköhän sitä rahaa ja mielenkiintoa laajentaa toimintaansa tuohon suuntaan. Mutta tosiaan, nämä ovat vasta alustavia pohdintoja, tiedä vielä tuleeko tästä mitään vai jääkö "olisi ehkä kiva jos olisi rajattomasti aikaa ja rahaa"-linjalle.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 24.01.2009. 19:31

Iltaa,

kyllähän tuolla eetterissä vielä jotain eloa on, mutta aikalaillahan se on hiljentynyt. Meikäläisellä on radioamatöörin pahvit, mutta parin viimevuoden aikana olen aika pitkälti ollut itsekkin pois äänestä. Satunnaisesti tulee otettua rigit mukaan autoon ja taitaa useammin olla APRS-laitteet mukana ja päällä. Metsässä on aina ollut ainakin lälläri mukana autossa, vaikka nykyään taitaa useimmilla olla jo pmr:t käytössä. Sillä sitä on sitten itsekkin tullut viestittyä...

Luonnollisesti, voin vain suositella ko. harrastusta!
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Rainerii
Viestit: 11
Liittynyt: 11.04.2008. 20:01
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Rainerii » 04.02.2009. 10:28

On harrastajat harvenneet että tilaa kanavilla on muttei täysin hiljaistakaan ole.
Tai sitten itse asun sopivassa paikassa keski-suomea kun joka ilta kuuluu ainakin yhdeltä kanavalta rinkiä LA koneella.
Hauskaa touhuahan näitä on viritellä ja värkkäillä. Jeepissä President Harry ollunna syksystä asti kiinni ja on sillä pidetty yhteyksiä, nyt rassaan tukiasemaa katolle, saas nähdä millon valmistuu kun pieniä ongelmia ilmatteeksi saadun antennin kanssa.
Todettuamme laitteet varsin käteviksi kavereitten kanssa on alkanut syntyä omalla kylällä uutta aaltoa LAa puollle.
Tiedä sitä sitten onko tästä selityksestä minkäänlaista vastausta mutta onpahan kerrottu vähän kokemuksia.
Jeep YJ 2.5 -92
Offipalsta: Ranee
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=36573 Linkki korjattu uudelle palstalle, jeeppi vieläkin samassa kunnossa.

kuningaskulkuri
Viestit: 129
Liittynyt: 27.03.2008. 20:22
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja kuningaskulkuri » 04.02.2009. 16:32

Hiukan ot:nä, mutta oliskos kenellekkään jäänyt kuljeksimaan teräspiiskkaa la:lle. Sais olla n. 1-1.5m pitkä ja tarvitsen toki jalan ja johdonkin. Olis mukaa saada hiukan parempi antenni kuin mikä nyt on..

issu
Viestit: 21
Liittynyt: 14.07.2008. 14:14
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja issu » 05.02.2009. 18:52

kuningaskulkuri kirjoitti:Hiukan ot:nä, mutta oliskos kenellekkään jäänyt kuljeksimaan teräspiiskkaa la:lle. Sais olla n. 1-1.5m pitkä ja tarvitsen toki jalan ja johdonkin. Olis mukaa saada hiukan parempi antenni kuin mikä nyt on..
Kun sitä piuhaa tarviit niin otappa yhteyttä. Ex sää jo muista?
T. Ismo jii

kuningaskulkuri
Viestit: 129
Liittynyt: 27.03.2008. 20:22
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja kuningaskulkuri » 05.02.2009. 18:57

On mulla piuha nykyisessä anteenissa kyllä, mutta ajattelin vaan että jos löytyis parempi paketti niin siihen piuha mukaan :-)

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 14.02.2009. 19:15

cmalino kirjoitti:Satunnaisesti tulee otettua rigit mukaan autoon ja taitaa useammin olla APRS-laitteet mukana ja päällä.
Haluatko kertoa lisää tuosta APRS:stä? Kuulostaa äkkiseltään aika kiintoisalta kyllä... :)

Pysyttäessä ääniliikenteessä, minkälainen järjestelmä mahtaisi olla "järkevä" kun puhutaan mobiilikäytöstä? Onko kannattavampaa pysyä PMR-laitteissa vai onko radioamatööriluvan vaatimilla taajuuksilla enemmän liikennettä? Missä määrin muuten HAM-laitteet ovat yhteensopivia PMR/LA-järjestelmän kanssa?
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 18.02.2009. 9:05

Moi,

meinasi päästä jo unohtumaan tämä juttu :roll:

Tuolla infoa APRS:stä: http://wiki.ham.fi/APRS

Eli siis radioamatööritaajuuksilla toimiva järjestelmä, jossa käyttäjien paikkatieto välitetään nettiin toistimien avulla. Vaatii radioamatööriluvat, luonnollisesti. Itselläni autossa Mobiran MDR-radiosta modifioitu lähetin ( http://wiki.ham.fi/Hamdr ), joka muuntaa GPS:n paikkatiedon sopivaan formaattiin ja puskee sen eetteriin.

Tuohon ääniliikenneasiaan on aika vaikea antaa mitään tyhjentävää vastausta. Toinen tykkää äidistä jo toinen tyttärestä... :wink: Kannattaa muistaa kuitenkin että yleensä harrastuksien parissa tarvittavissa yhteyksissä käytetään noita lupavapaita laitteita, eli LA:ta ja PMR:ää, joita melkein kaikilla löytyy hanskalokerosta. Radioamatöörilaitteet toimivat toki nekin, mutta liikennöinti on jokseenkin jäykempää eikä oikein tuollaiseen pidempään sekalaiseen autosta autoon pulinaan sopivia. Toiseksi laitteet on pirun arvokkaita verrattuna noihin vapaisiin vaihtoehtoihin ja kolmanneksi ne vaativat sitten radioamatööriluvan. Tuo lupa tarvitaan jopa laitteen hallussapitoon, ei pelkästään käyttöön...

Mitä tulee tuohon, että toimivatko amatöörilaitteet LA- ja PMR-taajuuksilla. Toimivat ja eivät. Pykälä ja asetushan periaatteessa rajaa noiden alueiden tehot amatöörilaitteiden ulkopuolelle, vaikka monet laitteista menevätkin noille taajuuksille. Käytännössähän sitä on vaikea valvoa kuka käyttää mitäkin laitetta ja millä tehoilla... PMR:n kanavajako on kuitenkin hieman perverssi, vaikka osuukin tuohon 70cm amatöörialueen viereen. Radioissa saattaa alue vääntyä sinne, mutta laitteen ominaisuuksista riippuen, voi olla jotakuinkin mahdotonta osua kohdalleen kanavalle. Lisäksi PMR:llä voidaan käyttää aliääntä puheen "salaamiseksi", eli saadaan tavallaan keinotekoisesti lisää kanavia.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 20.02.2009. 22:34

cmalino kirjoitti:Tuohon ääniliikenneasiaan on aika vaikea antaa mitään tyhjentävää vastausta. Toinen tykkää äidistä jo toinen tyttärestä... :wink: Kannattaa muistaa kuitenkin että yleensä harrastuksien parissa tarvittavissa yhteyksissä käytetään noita lupavapaita laitteita, eli LA:ta ja PMR:ää, joita melkein kaikilla löytyy hanskalokerosta.
Nojoo, halvimmat PMR-kapulat maksavat näköjään kolmisenkymppiä joten jos se siitä tulee olemaan kiinni niin sellaisen voi kyllä hankkia erikseen. Ja tarkoituksenanihan ei ole tässä nimenomaan safariajoon soveltuvan laitteiston hankinta, tuon Patriotin maasto-ominaisuudet kun kuitenkin ovat jokseenkin rajoittuneet eikä "katumaasturisafareita" pahemmin vaikuteta Suomessa ajettavan. (Sitten joskus jos saamme aikaan sen offaus-Jeepin hankinnan niin sen varusteita katsotaan sitten erikseen. :) ) Käyttötarkoituksena olisi enemmänkin radiolähetysten "bongailu" autolla matkaillessa, jos sieltä kuulee hyödyllistä tietoa liikenneruuhkista tms. ei moinen ole ollenkaan pahitteeksi, ja vaihtoehtoinen kommunikaatiokanava GSM:n lisäksi on myös vain iloinen asia mikäli känny tilttaa / tukiasemaan ei saa yhteyttä / Zombiecalypse tulee ja tukiasemat sammuvat lopullisesti. :lol:
cmalino kirjoitti:Mitä tulee tuohon, että toimivatko amatöörilaitteet LA- ja PMR-taajuuksilla. Toimivat ja eivät. Pykälä ja asetushan periaatteessa rajaa noiden alueiden tehot amatöörilaitteiden ulkopuolelle, vaikka monet laitteista menevätkin noille taajuuksille. Käytännössähän sitä on vaikea valvoa kuka käyttää mitäkin laitetta ja millä tehoilla...
Hmm... Jotain tuollaista hankaluutta odotinkin, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä. Käsittääksenihän kun sen ei pitäisi olla mitenkään teknisesti mahdotonta kehittää "kaksitoimista" rigiä mikä toimisi LA-alueella LA-puhelimena (pudottaa tehoa LA-alueella) ja muuten HAM-riginä? Eri asia sitten onko moiselle sen vertaa kysyntää että kukaan jaksaa moista ruveta väsäämään, etenkään kaupallisena tuotteena.

Jos vielä jaksat vastailla niin minä kadotin aikaisemmin googlettamani sivut enkä enää löydä kantamatietoa eri tekniikoista. Lähinnä ajattelin että fiksuinta olisi todennäköisesti hommata joko LA-puhelin tai sitten 70cm/2m-autorigi, eikö? Ja jättää ne PMR-jutut sitten sen halpiskäsikapulan varaan jos sellaiselle tulee tarvetta? Vaan minkähänlaisia kantamia voi realistisesti odottaa a) LA-laitteelta b) luvanvaraiselta autorigiltä?
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 21.02.2009. 14:05

Toni S. kirjoitti: Käyttötarkoituksena olisi enemmänkin radiolähetysten "bongailu" autolla matkaillessa, jos sieltä kuulee hyödyllistä tietoa liikenneruuhkista tms. ei moinen ole ollenkaan pahitteeksi, ja vaihtoehtoinen kommunikaatiokanava GSM:n lisäksi on myös vain iloinen asia mikäli känny tilttaa / tukiasemaan ei saa yhteyttä / Zombiecalypse tulee ja tukiasemat sammuvat lopullisesti. :lol:
Kyllä siellä nykyään on aikalailla hiljaista... Hamssipuolelta et varmasti kuule mitään liikenteessä vahingossakaan hyödyllistä ja LA:llakin taitaa jäädä liikenne rekkakuskien satunnaisiin höpinöihin. Aamuringissä äijät kai vielä nykyäänkin kuulumisia pikaisesti vaihtaa, mutta muuten on kyllä hiljaista.
Toni S. kirjoitti: Hmm... Jotain tuollaista hankaluutta odotinkin, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä. Käsittääksenihän kun sen ei pitäisi olla mitenkään teknisesti mahdotonta kehittää "kaksitoimista" rigiä mikä toimisi LA-alueella LA-puhelimena (pudottaa tehoa LA-alueella) ja muuten HAM-riginä? Eri asia sitten onko moiselle sen vertaa kysyntää että kukaan jaksaa moista ruveta väsäämään, etenkään kaupallisena tuotteena.
Monet HF-rigit toimii myös LA-alueella ja saahan niistäkin tehot alas. Mitään automatiikkaa en ole koskaan kuullut niissä olevan tehojen pudottamiseen eri alueilla, mutta eipä sellaiselle ominaisuudelle kysyntääkään olisi... Laillista noiden käyttö LA-alueella tuskin on on, kun niistä laitteista on mahdollisuus lähettää kovemmillakin tehoilla, mutta eipä sitä kukaan pysty sanomaan millä lähettää jos ei ala tehojen kanssa kikkailemaan. Yleensä vapaasti rellestävien LA-ympyröiden ja luvanvaraisten amatööripiirien välillä on ollut aika selkeä pesäero. Tietenkin amatööripuolellakin on kaikenlaisia hörhöjä mitkä sitten lähettävät välillä sellaista tekstiä, että niitä puidaan vielä vuosienkin päästä...
Toni S. kirjoitti: Jos vielä jaksat vastailla niin minä kadotin aikaisemmin googlettamani sivut enkä enää löydä kantamatietoa eri tekniikoista. Lähinnä ajattelin että fiksuinta olisi todennäköisesti hommata joko LA-puhelin tai sitten 70cm/2m-autorigi, eikö? Ja jättää ne PMR-jutut sitten sen halpiskäsikapulan varaan jos sellaiselle tulee tarvetta? Vaan minkähänlaisia kantamia voi realistisesti odottaa a) LA-laitteelta b) luvanvaraiselta autorigiltä?
Noh, LA:a kun toimii HF-taajuuksilla, niin kantamaahan siinä riittää. Suuri vaikutus on 11 vuoden sykleissä vaihtuvalla auringonpilkkujaksolla. Eli vähän ajankohdasta riippuen kuuluu hyvin tai hyvin huonosti :wink: Itse olen joskus -97 tai -98 pitänyt ihan normaalilla LA-radiolla ja tukiasema-antennilla yhteyden Portugaliin... Huonolla tuurilla/radiokelillä yleensä venäläiset la-asemat painavat kovilla tehoillaan kanavat tukkoon ja silloin on kyllä vaikeaa pitää yhteyksiä edes omalla kylällä.

Amatööriradioiden kanssa tilanne on vähän sama. Riippuu ihan käytettävästä alueesta, eli HF:llä (<30MHz) kuuluvuutta riittää ulkomaita myöten, mutta samat ongelmat kun LA:lla vaikuttavat osittain myös siellä. Korkeammilla taajuuksilla esim. 70cm (424 MHz) tai 2m (144 MHz) ei kantavuutta ole HF:ään verrattuna juuri ollenkaan. Tuokin riippuu niin monesta asiasta, kuten antennista yms, mutta autovarustuksella 2m taajuuksilla voisi odottaa <20km (ihan perstuntumalta) yhteyksiä. Mitä korkeammille taajuuksille mennään niin aina kantaa huonommin. Tosin, 2m ja 70cm alueilla on toistinasemia, jotka auttavat vähän esim. kaupungissa kusoilua.

Kunnon antenneilla tilanne muuttuu radikaalisti. 2m:llä olen kusoillut Ruotsiin, Viroon, Venäjälle ja koko Suomeen. 70cm:llä olen kerran pitänyt kusoja Ruotsiin autosta ihan pienellä varttiaallon piiskalla, mutta signaali eteni silloin hienosti meren päällä olevassa inversiokerroksessa :)

Jos ajattelee innostuvansa ihan harrastusmielessä, niin silloin ehdottomasti amatööripahveja hommaamaan. Jos meinaa pitää radion vaan backuppina autossa niin kai LA riittäisi siihen, jos joku nyt sattuu kuuntelemaan sitä...

Tosin jos innostuu amatööritouhuista niin mikäänhän ei estä pitämästä myös lähes ilmaisia LA-vehkeitä autossa.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 28.02.2009. 20:29

Onkohan pääkaupunkiseudun suunnalla muuten mitään paikkaa mikä osaisi tehdä ammattitaitoisia radioasennuksia? Okei, perus-CB-asennushan on mallia "kymmenen sentin tikku magneettijalustalla ja radion virranotto tupakansytyttimestä" mutta minua on ruvennut sen verran jurppimaan nämä säädöt että ajattelin omaan kulkuneuvooni tulevan ihan sellaisen laadukkaan asennuksen sekä etenkin laadukkaan antennin. Voi sitten toivottavasti väittää vastaan näille "LA/CB-puhelimen kantama on ehkä 5km"-ihmisille ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä... :P Mutta laadukas asennus vaatinee reikien porailua - voisi siis olla parempi että sen tekee sellainen ihminen joka on harjoitellut autoon reikien poraamista aikaisemminkin. :) Toki autokorjaamoja yms. on mutta tietävätkö he sitten nimenomaan radiolaiteasennuksista minkä verran, tätä jäin pohtimaan.... (Jos samalla kertaa tulisi koko rotisko nätisti kiinni niin eihän se minua haittaisi. :) )

Antennivalinta tosin vielä askaruttaa. Onko parempi laittaa antenni optimaaliselle paikalle ja tingitä tarvittaessa antennin pituudesta, vai tulisiko parempi lopputulos laittamalla pidempi antenni alemmas? Yksi lähde julisti "ground plane über alles" ja toinen että ei antennin pituuden voittanutta - mene ja tiedä näistä kun oma tietämys ei riitä ymmärtämään asioita noin pitkälle. (Pohdin siis sitä että jos olisi perkuleen pitkä piiska konepellin vieressä versus antenni katolle ja se saattaa joutua olemaan lyhyempi.) Ja onko muuten miten mahdollista vaihtaa kahta eri antennia samaan liittimeen - "peruskäyttöantenni" ja "Lapinreissuantenni" siis. Tooosin ottaen huomioon mitä ne harvat laadukkaiksi tietämäni antennit kustantavat niin tämä voi olla aika teoreettinen kysymys... :roll:

(Ja joo, pohdin että LA- tai tarkemmin sanoen CB-laitteistolla aloitellaan.)

Etäisesti asiaan liittyen, tällaiseen sivustoon törmäsin mikä streamaa radioamatööritaajuuksia: http://stream.ham.fi:8000/ Hauskaa kuunneltavaa, tosin Miia tuossa varoitteli että tähän voi jäädä koukkuun. :)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
Jorma
Viestit: 390
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 12.08.2010. 23:13

Oletko mihin päätynyt noissa ylläolevissa ajatuksissa? Joko on LA mukana autossa?
Patrioottiin näyttäisi ilmestyneen ei-ihan-tavallinen autoradioantenni, vai olenko väärässä? Olin huomaavinani muutoksen kun katsoo kuvia toisaalla täällä yleistä-alueella:
viewtopic.php?t=18&start=15
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 27.08.2010. 20:08

Joo, CB-radio on kulkenut mukana nyt jo jonkun aikaa. Hauskoja pelejä nuo ovat, suosittelen. :) (Ja viimeistään tässä kesän myrskyjen jälkipyykeissä varmaankin viimeisillekin tullut selväksi kännykkäverkkojen haavoittuvaisuus...)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
Jorma
Viestit: 390
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 03.09.2010. 16:30

Kuuluuko sieltä tien päällä mitään vai onko liikennettä vain kaupunkialueilla? Miten muuten tuollaisen pitkän antennin saisi katolle kunnolla? Laitoin aikanaan omaan Jeeppiin puolen metrin mittaisen pikkupiiskan keskelle kattoa ja sehän on niin ohutta peltiä että notkuu jo tuollakin. Onko niihin jotain leveitä jalkoja olemassa?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 03.09.2010. 22:33

Kyllähän liikennemäärä aika rajusti romahtaa heti kun Helsingistä paljolti liikahtaa, mutta riippuen vähän ajasta ja paikasta niin kyllä tuolla vähän rauhallisemmallakin seudulla jotain kuuluu. Harrastajia, raskasta liikennettä, työmaaliikennettä... Vähän riippuu omasta aktiivisuudestakin, meillä yleensä koko porukka pidemmillä reissuilla matkassa niin ei tule niin paljon yleiskutsua huudeltua, mikä varmasti vaikuttaa paljon kuullun liikenteen määrään.

Varmaan tuohon jonkinlainen vahvistus pitäisi tehdä kattoon. Eihän pelkkä järeämpi jalka siihen mitään auta jos itse pelti notkuu, vaan sitä peltiä pitäisi tukea. Ehkä metallilevyä sinne katon avuksi? Itsehän vältin tosiaan tuon ongelman käyttämällä tuollaista tässä tapauksessa konepellin reunaan puristuvaa liitintä. Ei ole ihan optimaalinen antennin paikka mutta säästyi reiänporaushärdelliltä (katon pehmusteiden purkaminen, ruostesuojaus- ja vesitiiviysasiat, ja autolla pitäisi kuitenkin pystyä joka päivä ajamaan eli projektia ei ole kauheasti mahdollisuutta vain jättää odottamaan huomista päivää jos puuhassa kestää tms...). Eikä tuollaista täysipitkää piiskaa oikein viitsisi katolle laittaakaan, tulee jo aivan liian korkea yhdistelmä. :) Wilson 5000:sta olen tosin pohtinut että millainenkohan kuuluvuus sillä olisi, saisi hyvin keskelle kattoa minne antenni kuuluisi ja vaikka onkin metrin lyhyempi antenni niin sitä kehutaan kovasti... Minä en vain ole ihan vakuuttunut magneettijalustoista ja antenni pitäisi saada pikaisesti alaskin matalien paikkojen kohdalla - ei käsittääkseni Wilsonin kiinteän jalan paras puoli. Tuo joustava teräspiiska siitä näppärä että sen vain taivuttaa kattokiskon viereen ja vetäisee velcronauhanpätkällä siihen kiinni - helppoa ja nopeaa. :)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Kirjoita vastaus