Xj etujarrut jumittaa.

Tänne tarinaa ja kysymyksiä jarruihin liittyen...
Sami80
Viestit: 16
Liittynyt: 20.03.2010. 17:28
Paikkakunta: Pori

Xj etujarrut jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Sami80 » 12.05.2011. 20:08

Mikähän mahtaa olla vialla,kun silloin tällöin etujarrut jää lukkoon?Palat,ja levyt vaihdettu hiljakkoin,ja kaikki pelaa muutenkin ok.

Välillä menee kuukausikin,että toimii ihan normaalisti,ja välillä taas lukittuu monta kertaa päivässä,kopauttamalla vanteeseen,satulaan/palaan aukeaa??
Useimmiten menee kuskin puoli,kerranpari mennyt pelkääjänpuolikin.
Corvette 89 procharger IC. 740Newton.
Cherokee 99
Hj61

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.05.2011. 8:28

Lueppa tuosta kolmannen sivun kommentit tältä (vai eiliseltä) päivältä: viewtopic.php?t=969 !! Oliskohan siinä viitettä?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Lundersson
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2010. 16:19
Paikkakunta: Inkoo

Etujarrujen laahaus, Cherokee -99 2,5L4

Viesti Kirjoittaja Lundersson » 04.06.2013. 17:20

Lainaan viestiketjua koska ongelma samankaltainen. Eilen ajettiin pihaan vasen etupyörä käryen. Jarru laahasi; Satula irti ja totesin että mäntä ja liukutapit liikkuu vaivattomasti. Takaisin kiinni ja samalla nostolla oikea pyörä auki ja sama homma, osat liikkuu nätisti. Testilenkki, ja hyvin toimi. Tänään taas 50 km ja vaihteeksi oikea puoli alkoi laahamaan. Onko joku tapa todeta pääsylinterin ja tehostajan kunto? Jarrupoljin kevyt kun painaa mäntää ulos mutta outoa narinaa kuuluu pääsylinterin luota. En osaa sanoa oliko kumista narinaa vai ilmavaahdon liikkeen tapaista...

Ed. viestiin liittyen otan vielä kerran auki ja tarkastan mäntien materiaalin ja ilmaan satulat jos oli kenties päässyt kiehumaan eilen. Onko siis näin että se keraaminen mäntä turpoaa myös lämmön vaikutuksesta?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Etujarrujen laahaus, Cherokee -99 2,5L4

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.06.2013. 17:54

Lundersson kirjoitti: Onko siis näin että se keraaminen mäntä turpoaa myös lämmön vaikutuksesta?
Ei lämmön vaikutuksesta, kosteudesta. Jarrunesteet pitäis joskus vaihtaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Lundersson
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2010. 16:19
Paikkakunta: Inkoo

Allright

Viesti Kirjoittaja Lundersson » 04.06.2013. 19:43

Oli metalliset männät, aivan kuivat tosin. Nesteet vaihtoon huomenna ja mäntien rasvaus. Palataan asiaan ellei tämä auta.

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.06.2013. 7:06

XJ/ZJ/TJ/MJ ja YJ (?) jarruissa on se, että knucklessa oleviin jarrupalojen liukupintoihin syntyy vuosien aikana kolot, mihin jarru jää joissain tapauksissa lopulta aika tehokkaasti jumittamaan. Korjauksena joko parempikuntoinen uusi kääntöpää, tai sitten hitsaamalla täyttö + rälläkällä tjsp. takaisin pinta tasaiseksi.

En tiedä oliko tuossa Jamantin ylempänä postaamassa linkissä tästä, mutta on tosiaan kohtuu yleinen ongelma. Koskee myös jossain määrin ainakin ZJ:n takajarruja jos on levyt..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 07.06.2013. 23:24

Terve! Meidän ikälopussa Cherokeessa (43k ja rapiat, vm.93) juuri tuon tapaista ongelmaa pari vuotta sitten ja toistaiseksi homma hoidettu pienellä rälläkkäsiloittelulla eikä ongelmia sen jälkeen. Itse olen henkilökohtaisesti valmistautunut satuloiden ym. uusimiseen, on se sen verran hieno laite iästä huolimatta että kannattaa vaan vielä elvyttää!
MH

Kirjoita vastaus