WJ ATE vs Akebono etujarrut
WJ ATE vs Akebono etujarrut
Sain juuri oman katiskan etupään nippuun, herkistelin ja putsailin jarruja ja pistin uudet palat -> laahaa aivan simona etujarrut nyt edelleen. Itselläni ei ole huonoja kokemuksia herra Teveksen jarruista, niin kannattaako mun nyt vaan hommata korjaussatsit noihin etujarruihin vai pitääkö vaan lyödä kättä taskuun ja hommata Akebonot + carrierit? Internet kirjoittelun mukaan noi Tevekset on ihan &%#"! ja Akebonot on sateentekijät, mutta eihän ne nyt voi olla niin huonot satulat?
Männät oli päällipuolisesti oikein siistit, kumit oli ehjät ja ehkä kaksi neljästä männästä painui vähän naheemmin sisään. Tässä nyt sitten varmaan perinteinen meininki, eli jarrunesteet on ollu vaihtamatta ja ne on kondensoineet vettä itseensä riittävästi ja männät sisäpuolelta ryöttäset?
Männät oli päällipuolisesti oikein siistit, kumit oli ehjät ja ehkä kaksi neljästä männästä painui vähän naheemmin sisään. Tässä nyt sitten varmaan perinteinen meininki, eli jarrunesteet on ollu vaihtamatta ja ne on kondensoineet vettä itseensä riittävästi ja männät sisäpuolelta ryöttäset?
Re: WJ ATE vs Akebono etujarrut
Saa niistä kohtuulliset, kun uusii männät ja kumit (löytyy kaikki tarvittava hyllystä). Tai sitten se muutossarja, jota mulla on myös hyllyssä....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: WJ ATE vs Akebono etujarrut
Itsellä oli muun merkkisessä kymmenen vuoden ikäisessä autossa niin mystinen vika, että bakeliittiset (vai mitä muovinsekaista olikaan) männät paisuneet sylinteristä ulkona olevalta osaltaan (suojakumin sisällä)
En käsitä miten ja miksi, mutta oli tosiaan nihkeät painaa sisään ja laahaamaanhan ne jarrut jäi....satulat irti ja männät pöydälle. Ei mitään kulumaa, kumit oli ehjät eikä muutakaan näkyvää vikaa, mutta vaikka otti koko männän tiivisteen pöydälle, ei mäntä painunut sylinteriin kuin puoliväliin asti...eli siihen missä oli ns. viimeksi ollut (vaikka auto oli kokoajan ajossa, eikä seisotettu puskassa vuosia) ja mäntä oli mittaillessa todella turpeampi ulkopäästään. Nesteitä on vaihdettu parikin kertaa tuona aikana, että ei nyt ihan kuraa pitänyt olla sekään, mutta mikä hitto niitä turvottaa?
Ensiavuksi mäntä kiinni pylväsporakoneeseen ja "sorvasin" hienolla hiomapaperilla + kiillotus mittoihinsa = toimii jälleen loistavasti. Nyt muutaman vuoden jälkeen kun taas tuli aika vaihtaa jarrupalat, oli sama homma edessä ja nyt kylläännyin ja löysin motonetistä oikean kokoiset irtomännät, mutta nyt ovat metalliset...että jännä nähdä mitä tapahtuu seuraavaksi![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ensiavuksi mäntä kiinni pylväsporakoneeseen ja "sorvasin" hienolla hiomapaperilla + kiillotus mittoihinsa = toimii jälleen loistavasti. Nyt muutaman vuoden jälkeen kun taas tuli aika vaihtaa jarrupalat, oli sama homma edessä ja nyt kylläännyin ja löysin motonetistä oikean kokoiset irtomännät, mutta nyt ovat metalliset...että jännä nähdä mitä tapahtuu seuraavaksi
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Re: WJ ATE vs Akebono etujarrut
Mun satuloissa on metalliset männät eikä ne tosiaan ulkopuolelta olleet pahan näköiset. Kai se tarttee lyödä levälleen ja ihmetellä mikä niitä risoo ennen kuin sen suurempia osahankintoja tekee.
Re: WJ ATE vs Akebono etujarrut
Metalliset männät WJ:ssä? Saattaa niissä keraamisissa männissä olla semmoinen metallireunus siinä palan lähellä, mutta en muista nähneeni täysmetallisia mäntiä noissa....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: WJ ATE vs Akebono etujarrut
Khyyyyllä ne sinne männän sisään katottuna vallan metallin väriset oli. Sinkityn teräksen ja hapettuneen alumiinin välimaastossa oli se värisävy, että oliskos noi satulat joskus jo vaihdettu? Carrierit on ainakin paljon rupisemmat kuin itse satulat, että se puoltaisi sitä että ne joskus on vaihdettu.
Vai onko ne kuttaperkkamännät niin metallin väriset että sen kummemmin tarkistelematta menee puusilmälle metallisista?
Vai onko ne kuttaperkkamännät niin metallin väriset että sen kummemmin tarkistelematta menee puusilmälle metallisista?
Re: WJ ATE vs Akebono etujarrut
Alkuperäiset Teves-männät kyllä tunnistaa ei-metallisiksi. Siis jos yhtään lähemmin ihmettelee, kädessä pitää tms. Kevyetkin ovat. Ja väriltään muistaakseni ruskeat.
Jeepitön Jeeppi-intoilija
Re: WJ ATE vs Akebono etujarrut
Mä vaan pyörittelin satuloita käsissäni ja tuomitsin metallisiksi ne männät. Ruskeat ne ei kyllä olleet. Levälleen jos lyö niin sittenhän sen näkee mitä ovat. Pelkkä tiivistesatsi saattaisi riittää silloin, jos ne männät saisi vesihiomapaperilla vaikka elvytettyä.
Toki sen verta on tullu tuntia nyt vietettyä tallissa auton kimpussa, että ihan hirveesti ei kiinnosta satuloiden hierominen![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Toki sen verta on tullu tuntia nyt vietettyä tallissa auton kimpussa, että ihan hirveesti ei kiinnosta satuloiden hierominen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: WJ ATE vs Akebono etujarrut
Edelliseen vaihdoin uudet satulat ja TRW:n merkkejä kantavassa laatikossa tuli metallisin männin varustetut satulat.
Jälkeenpäin ohuelti harmittaa, että meni just viimesen päälle uusitut jarrut auton mukana. Täs nykyises on nimittäin täsmälleen sama vika. Päällepäin kaikki ok, mutta edessä kartturin puolen pala sisäpuolelta niin finaalissa että saa levynkin vaihtaa. Liukutapit jumissa kun kuluttaa pelkkää mäntien puoleista palaa.
Jälkeenpäin ohuelti harmittaa, että meni just viimesen päälle uusitut jarrut auton mukana. Täs nykyises on nimittäin täsmälleen sama vika. Päällepäin kaikki ok, mutta edessä kartturin puolen pala sisäpuolelta niin finaalissa että saa levynkin vaihtaa. Liukutapit jumissa kun kuluttaa pelkkää mäntien puoleista palaa.
Jeepitön Jeeppi-intoilija
Re: WJ ATE vs Akebono etujarrut
Viimeviikolla vaihtelin just taakse toisen satulan ku orkkis jumi, uus tarvike tuli autodocilta metallimännällä.