ZJ -98 käsijarruongelma

Tänne tarinaa ja kysymyksiä jarruihin liittyen...
kemu
Viestit: 24
Liittynyt: 25.05.2009. 21:23
Paikkakunta: Kajaani

ZJ -98 käsijarruongelma

Viesti Kirjoittaja kemu » 09.05.2013. 14:25

Elikkäs ongelma seuraavanlainen:

Käytin Cheron katsastuksessa ja pomppasi käsijarrusta. Taaksepäin toimi ja eteenpäin ei. Nyt olen tässä säädellyt sitä ja se käyttäytyy mielestäni aika omituisesti. Kun vaihteisto on P- tai R- asennossa käsijarru lukkiutuu 2 napsauksella. Laatikon ollessa N-, D-, 2- tai 1 -asennossa jarru lukkiutuu 5 napsauksella. Mielestäni aika omituista :roll:

Eikös sen pitäisi olla suora vaijeriyhteys jarrukengille asti?
WJ Grand Cherokee 4.0L -00

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.05.2013. 16:00

On suora vaijeriyhteys, erona noissa, veto päällä - ei vetoa päällä!!

Mistä säädit?? Oikeaoppinen säätö: vaijerista ensin löysälle ja sitten kengät kiinni rumpuun ja kolme-viisi napsausta auki ja sitten vaijeri tiukalle, niin että vaatii sen 3-5 napsuu ja on lukossa.... Tarkista myös että ne jarrukilven läpi menevät linkut liikkuu vapaasti myös aukipäin...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kemu
Viestit: 24
Liittynyt: 25.05.2009. 21:23
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja kemu » 09.05.2013. 20:48

Purinpas käsijarrurummut atomeiksi ja puhistelin ja santapaperilla hioin kengät ja rummut. Säädin niin, että ensimmäisellä napsauksella meni lukkoon. Kun sitten taas kokeilin, niin eteenpäin mentäessä taas 5 napsausta ja lukossa. Taaksepäin 2 napsausta ja lukossa. Nyt kyllä eteenkinpäin mentäessä menee kunnolla lukkoon. No huomenna katsastusmiehen juttusille, kattotaan mitä sanoo :wink:
WJ Grand Cherokee 4.0L -00

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 22.08.2013. 22:33

Mulla on vähän samanlaisia ongelmia ZJ-96:n kanssa. Käsijarru pitää taakse ajettaessa hyvin, mutta eteen ei oikeastaan ollenkaan. Käsijarrukengät on upouudet ja levyjen käsijarrun rumpuosa on sorvattu puhtaaksi (maksimimittaan
Raha ja romut rauhottaa.

jooo
Viestit: 42
Liittynyt: 25.07.2011. 20:30
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jooo » 23.08.2013. 10:07

Minulla oli ZJ-96:n kanssa ihan sama vika eli taaksepäin mentäessä piti, mutta eteenpäin mentäessä ei.

Minulla oli tuo vipu toisella puolen ihan jumissa, joten rasvasin sitä ja nitkuttelin niin kauan, että rupesi liikkumaan ilman vastusta.

Vaihdoin kaikki jarrupalat takapäästä ja tuon kiristyksen tein siten, että ensin tähtipyörästä kiinni ja sitten auki sen verran ettei kuulu rohinaa kun pyörittää rengasta. Tämän jälkeen on mennyt käsijarru katsastuksesta läpi.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 24.08.2013. 21:07

Ei ne prkleet meinaa ruveta pitämään eteenpäin mennessä! Siinä ja siinä, että keula alamäkeen osoittaessa pysyy käsärillä paikallaan. :evil:

Käsijarrukahva tuntuu taaksepäin ajettaessa kiristyvän ja eteen löystyvän, kun siitä vetää. Ehkä ne tähtipyörät jäi vielä löysälle ja kengät ei vielä asettuneet ihan kohdilleen, vaikka vähän vedätin käsäri päällä pikku koeajolenkillä.

Lenkin jälkeen ei ainakaan vanteet olleet kuumuneet yhtään, joten ei ne kengät ainakaan laahaa. Täytyy vielä kiristää niitä, mutta melkoinen väsääminen näissä on. Argh! :evil:
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 25.08.2013. 11:18

Nostin auton pukeille ja kiristin tähtipyörästä niin, että jarrukengät liikkui renkaasta kääntäessä ja sitten pari kolme napsua takas, ettei liikkunut. Sitten vaijeria kireämmälle, kone käyntiin ja edes-takas "ajoa" käsäri päällä ja koko homma pariin kertaan alusta. Laitoin lopuksi vielä pykälän silmään ja "ajoin" pukeilla n. minuutin 80km/h ja tunnustelin jarrulevyistä lämmöt, ettei mikään laaha.

Jonkinlainen pito löytyi, joten kaippa tuo sitten menee leimastakin, kunhan sinne joutaa.

Ei tämmöisen käsärin rakenne kyllä tunnu kovinkaan tehokkaalta verrattuna tavalliseen rumpuun, mutta onhan rummulla huomattavasti pienempi halkaisija ja leveys.
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 08.09.2013. 11:09

Nonniin pasahtihan sieltä leima, vaikka vähän heikonlainen pito eteenpäin on. Mutta kun vaihde päällä ei liiku ja kun dyno on puhunut, niin se on sitten siinä. :D
Raha ja romut rauhottaa.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 09.09.2013. 23:39

Selkeä työvoitto. :D
ZJ 4.0 -96

siffo
Viestit: 169
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 27.09.2013. 13:59

Sainpahan minäkin taas puuhastella käsijarrun kanssa että sai katsastuksesta läpi. Vaikka juuri ennen leimalle menoa säädin mahdollisimman tiukaksi ja sain sen juuri alamäessä D päällä pitämään auton paikallaan niin konttorilla piti kuitenkin liian huonosti toiselta puolelta. Sitten en saanutkaan enää sitä huonompaa puolta pitämään millään joten avattavahan ne oli. Ja ne linkut oli käytännössä molemmilta puolilta ruotsunu melkolailla jumiin.
Kivastihan siinä yksi iltapäivä meni puuhaillessa mutta nyt on linkut herkistelty ja uudet osat muutenkin, harmi vaan kun katsastusmies ei uusintakatsastuksessa edes kokeillu sitä käsijarrua :)

Kirjoita vastaus