Cherokee KJ -02 sopivat lisävalot ja referenssi?
Cherokee KJ -02 sopivat lisävalot ja referenssi?
Mitkähän olisi sopivimmat ja parhaan valokyvyn antavat lisävalot ko. auton keulille? Meni entiset vaihtoon ku kohtasivat Transportterin takaluukun..
*edit* -->>
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1276
Tuollaiset valot olisivat tulossa mutta kumpikohan referenssi sopisi noiden KJ:n alkuperäisten tuikkujen kaveriksi? 37.5 oli ensin mielessä mutta rupesin pohtimaan et meneekä turhan kauaksi ja siten auton edessä jää valoteho taas heikommalle..
*edit* -->>
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1276
Tuollaiset valot olisivat tulossa mutta kumpikohan referenssi sopisi noiden KJ:n alkuperäisten tuikkujen kaveriksi? 37.5 oli ensin mielessä mutta rupesin pohtimaan et meneekä turhan kauaksi ja siten auton edessä jää valoteho taas heikommalle..
Mä päädyin Bosch 225. Omien H4 -kanssa, mikä yhdistelmä siis nyt on laillinen, ref 100, valoteho on aika mahtava. Pimeällä sateisella marraskuun asfaltilla paitsi keilan pituus niin myöskin leveys vakuuttaa. Näin siitäkin huolimatta, että 37,5 saattas ajatuksena tuntua liian kapealta.
Boschit ovat myös oikeaa lasia ja metallikopalla. Siksi mun ääni niille.
Boschit ovat myös oikeaa lasia ja metallikopalla. Siksi mun ääni niille.
KJ 2.4 -06
Referenssiluku...
Jos olen oikein ymmärtänyt niin suurin sallittu pitkien yhteenlaskettu referenssiluku voi kyllä olla 100 mutta tällöin valot on kuitenkin kytkettävä niin, että yhtä aikaa palavien pitkien yhteenlaskettu ref on max 75. Näin autoissa, jotka on rekisteröity 1.1.1980 jälkeen. Mielestäni MakeTT esittämä ref 100 ei ole laillinen jos valot palavat kaikki yhtä aikaa.
Jos olen väärässä, häpeän tällä palstalla julkisesti.
Jos olen väärässä, häpeän tällä palstalla julkisesti.
Harri
Re: Referenssiluku...
Syksyllä just referenssit muuttu, yhtä aikaa palavien yhteenlaskettu referenssi saa olla max 100.Harri kirjoitti:Jos olen oikein ymmärtänyt niin suurin sallittu pitkien yhteenlaskettu referenssiluku voi kyllä olla 100 mutta tällöin valot on kuitenkin kytkettävä niin, että yhtä aikaa palavien pitkien yhteenlaskettu ref on max 75. Näin autoissa, jotka on rekisteröity 1.1.1980 jälkeen. Mielestäni MakeTT esittämä ref 100 ei ole laillinen jos valot palavat kaikki yhtä aikaa.
Jos olen väärässä, häpeän tällä palstalla julkisesti.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Referenssit...
Kiitos Jarille tiedon päivityksestä. Lainsäätäjä (= siis ne meidän valisemat 200 eri alojen erikoisasiantuntijaa) on päätynyt takaisin vanhaan ja hyäksi koettuun ratkaisuun.
Siis julkihäpeää minulle tällä palstalla UI,UI,UI...
Siis julkihäpeää minulle tällä palstalla UI,UI,UI...
Harri
Mun nähdäkseni valon jakautuminen maantielle on tärkeämpää kuin valon tosiasiallinen määrä. Tätä voi kokeilla kytkemällä valot niin, että H4 jää puolikkaille ja lisäpitkät ovat päällä. Puolikkaat tekevät etualasta sen verran kirkkaan, että kauemmas ei ole enää niin hyvä nähdä. KJ: n omat pitkät ovat aika hyvät, joten nykyisin, kun taas saa, niin käytän niitäkin pitkinä. Leventävät keilaa selvästi ja etuala on vähemmän kirkas, siis valon maksimialue siirtyy mukavan kauas niin kuin pitääkin.
17,5 ref valot olisivat sinällään järkevämmät. Maastoajoon varmastikin. Keila on leveämpi kuin 37,5. Mutta juuri tuo etualan valaistus on niillä suurempi, eli käsittääkseni epäedullisempi maantielle, koska valot tässäkin tapauksessa asennettaisiin melko matalalle maasturin nokalle. Siksi leveämpi valokeila osuu maahan aikaisemmassa vaiheessa kuin kapeampi. Kuormurin katolla 17,5 saattaisivat olla parhaimmillaan.
Nykysäännöillä voisi asentaa 4 kpl 17,5 lamppua keulalle. Ne voisivat olla vaikkapa Hellan Luminaattoreita Xenon -polttimoilla. 35W Xenon vastaa 200W halogenia kirkkaudessaan. Ruotsissa tavallinen setti, esim 3xBosch 225 55W halogeeneillä olisi laitos Suomessa. Kummallista. Ainakin jos miettii kumpi yhdistelmä häikäisee vastaantulevaa enemmän.
Onko muuten kellään varmaa tietoa tuosta ruotsalaisesta valoasetuksesta, että mitä siellä oikeasti määrätään? Ovat ne kuitenkin joustavampia vaikka aivan saamaakin asetusta paperilla noudattaisivat.
17,5 ref valot olisivat sinällään järkevämmät. Maastoajoon varmastikin. Keila on leveämpi kuin 37,5. Mutta juuri tuo etualan valaistus on niillä suurempi, eli käsittääkseni epäedullisempi maantielle, koska valot tässäkin tapauksessa asennettaisiin melko matalalle maasturin nokalle. Siksi leveämpi valokeila osuu maahan aikaisemmassa vaiheessa kuin kapeampi. Kuormurin katolla 17,5 saattaisivat olla parhaimmillaan.
Nykysäännöillä voisi asentaa 4 kpl 17,5 lamppua keulalle. Ne voisivat olla vaikkapa Hellan Luminaattoreita Xenon -polttimoilla. 35W Xenon vastaa 200W halogenia kirkkaudessaan. Ruotsissa tavallinen setti, esim 3xBosch 225 55W halogeeneillä olisi laitos Suomessa. Kummallista. Ainakin jos miettii kumpi yhdistelmä häikäisee vastaantulevaa enemmän.
Onko muuten kellään varmaa tietoa tuosta ruotsalaisesta valoasetuksesta, että mitä siellä oikeasti määrätään? Ovat ne kuitenkin joustavampia vaikka aivan saamaakin asetusta paperilla noudattaisivat.
KJ 2.4 -06
Minä myös sanoisin, että ref 17.5 on järkevin.
Ei ole järkeä, että valokeila ylettyy puolen kilometrin päähän. Joutuu vain aikaisemmin vaihtamaan lähivaloille, kun vastaan tulevaa liikennettä on kuitenkin melkein aina. Löytyy monia syitä miksi lyhyempi ja leveämpi valokeila on parempi.
Minulla on Hella Comet 200 ref 17.5. Valoa tulee niistäkin enemmän kuin riittävästi. Valokeila on riittävän pitkä, ei olisi mitään tarvetta näyttää yhtään pidemmälle. Valaisee myös tien penkat ja metsää juuri siltä kriittiseltä etäisyydeltä, josta voisi esim. hirvi eteen pompata.
Ei ole järkeä, että valokeila ylettyy puolen kilometrin päähän. Joutuu vain aikaisemmin vaihtamaan lähivaloille, kun vastaan tulevaa liikennettä on kuitenkin melkein aina. Löytyy monia syitä miksi lyhyempi ja leveämpi valokeila on parempi.
Minulla on Hella Comet 200 ref 17.5. Valoa tulee niistäkin enemmän kuin riittävästi. Valokeila on riittävän pitkä, ei olisi mitään tarvetta näyttää yhtään pidemmälle. Valaisee myös tien penkat ja metsää juuri siltä kriittiseltä etäisyydeltä, josta voisi esim. hirvi eteen pompata.
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates
Mä ostin omaan KJ:hin Siriuksen lisäpitkät Tampereen Varaosamaailmasta, hintaa á12,50Eur / kappale. Tämän talven aikana kun olen niitä joutunut jo kolme uusimaan, niin eipä ole vituttanut yhtään käydä kaupassa ostamassa uutta lamppua. Ostapa satkun zippe maksavat über-lamput niin jo vitutuksen määrä on suunnaton kun huomaat että "Kas, Nastahan se siellä lisävaloumpion sisällä keikistelee..." 
Valokuvio on mukavan pistemäinen ja kun säätää ne enämpi penkoille niin hirvetkin on havaittu hyvissä ajoin. Lamput on pyöreät ja sopivat sotanorsun keulalle hienosti.

Valokuvio on mukavan pistemäinen ja kun säätää ne enämpi penkoille niin hirvetkin on havaittu hyvissä ajoin. Lamput on pyöreät ja sopivat sotanorsun keulalle hienosti.

Kipu on vain tunne
Tjaa, toisaalta taasen Suomessa on paljon mutkittelevaa tietä - eikö leveämpi keila auttaisi näkemään niissä mutkissa paremmin?MakeTT kirjoitti:17,5 ref valot olisivat sinällään järkevämmät. Maastoajoon varmastikin. Keila on leveämpi kuin 37,5. Mutta juuri tuo etualan valaistus on niillä suurempi, eli käsittääkseni epäedullisempi maantielle, koska valot tässäkin tapauksessa asennettaisiin melko matalalle maasturin nokalle. Siksi leveämpi valokeila osuu maahan aikaisemmassa vaiheessa kuin kapeampi.