KJ: n valorele
KJ: n valorele
Asennetaan kaverin kanssa lisäpitkiä. Voisikohan joku ystävällisesti kertoa, että missähän on KJ: ssa valorele??:)
KJ 2.4 -06
Noniin, valorele jäi löytymättä, vaikkei sitä nyt kovin etsittykään.
Tarkoituksena oli asentaa lisäpitkät ja kaapeloida samalla auton omille valoille uudet johdot. Yleismittarilla nimittäin todettiin, että 60/55W H4 -kannalla oli 47W todellinen teho, mikäli oikein laskettiin.
Laitettiin 16mm2 johdot akusta releboxiin, jossa jokaisella lampulle oma rele. Releiltä polttimoille taas 6mm2 kaapelit. Boxissa sellainen kytkin, jolla lisärit pois/päälle ja toinen, jolla pitkinä palaa joko vain lisärit yksin tai H4 -pitkien kanssa. Eikö se, että jos vain lisäpitkät palaa ja omat H4: set on samalla puolikkailla, ole sallittu, kun lisärien ref luku on 37,5? Jos taas laittaisi edellisen auton 17,5 -lukuiset, niin saisi kaikki pitkät palaa yhtäaikaa. H4 ref -luku on 12,5.
Nyt kaikkien lamppujen palaessa moottorin käydessä jännite akun navoissa oli 13,6V ja 100W lisäpitkän kannassa 13,3V. Mitenkähän nyt mahtaa polttimoiden elinkaari lyhentyä? Pitäisiköhän seuraavaksi laittaa joku systeemi, jolla jännite taas alenisi 12V: iin?!

Tarkoituksena oli asentaa lisäpitkät ja kaapeloida samalla auton omille valoille uudet johdot. Yleismittarilla nimittäin todettiin, että 60/55W H4 -kannalla oli 47W todellinen teho, mikäli oikein laskettiin.
Laitettiin 16mm2 johdot akusta releboxiin, jossa jokaisella lampulle oma rele. Releiltä polttimoille taas 6mm2 kaapelit. Boxissa sellainen kytkin, jolla lisärit pois/päälle ja toinen, jolla pitkinä palaa joko vain lisärit yksin tai H4 -pitkien kanssa. Eikö se, että jos vain lisäpitkät palaa ja omat H4: set on samalla puolikkailla, ole sallittu, kun lisärien ref luku on 37,5? Jos taas laittaisi edellisen auton 17,5 -lukuiset, niin saisi kaikki pitkät palaa yhtäaikaa. H4 ref -luku on 12,5.
Nyt kaikkien lamppujen palaessa moottorin käydessä jännite akun navoissa oli 13,6V ja 100W lisäpitkän kannassa 13,3V. Mitenkähän nyt mahtaa polttimoiden elinkaari lyhentyä? Pitäisiköhän seuraavaksi laittaa joku systeemi, jolla jännite taas alenisi 12V: iin?!

KJ 2.4 -06