Cherokee 98 2.5td ajonesto

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
cherokee982.5
Viestit: 1
Liittynyt: 19.12.2022. 9:26
Paikkakunta: riihimäki

Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja cherokee982.5 » 19.12.2022. 9:31

Päivää
Ajonesto kiusaa kun kaukosäätimen sisukset on kuluneet joten saako kuinka tuon ajoneston huitsin kuuseen tai uuden kaken? Kait sen pois luulis saavan kun muistakin tän ajan jenkeistä ne poistetaan...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 19.12.2022. 10:22

Paitsi että käytönesto on pakollinen varuste 1.1.1998 lähtien ja jos sen poistaa ja se auto varastetaan ja löytyy ja selviää ettöä on käytönesto poistettu, vakuutus ei korvaa välttämättä mitään tai perii jo maksetut takaisin, sen ne osaa...

Mutta on se poistettavissa, kaikki on poistettavissa, keino vaan pitää keksiä (minä en tiedä, paitsi jos onkin oikeasti 1997 auto, tarkista VIN, ja siinä on se Rockwellin käytönestin, sen osaan poistaa)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tracker
Viestit: 143
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja Tracker » 30.01.2023. 18:01

Hyvä vastaus… 1998 XJ Cherokeessa on avaimessa ajonesto, eli ”kaken patterit” eivät liity asiaan. Jos esim Defan Defender, kuten oli 1991 Chevyn K5 6.2 d Blazerissa jälkiasennuksena, niin kannattaa pitää kaukosäätimen pattereita matkassa tai ladata pikakuormituksella akunkapojen välillä hälyttimien huutaessa =[}
Jeep on aito jeeppi.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.01.2023. 18:30

Tracker kirjoitti:
30.01.2023. 18:01
Hyvä vastaus… 1998 XJ Cherokeessa on avaimessa ajonesto, eli ”kaken patterit” eivät liity asiaan. Jos esim Defan Defender, kuten oli 1991 Chevyn K5 6.2 d Blazerissa jälkiasennuksena, niin kannattaa pitää kaukosäätimen pattereita matkassa tai ladata pikakuormituksella akunkapojen välillä hälyttimien huutaessa =[}
1998 XJ:ssä ei oo vielä sirua avaimessa, tulee vasta 1999-malliin... Jos sulla on 1998 mallissa avaimessa siru, tarkista VIN, se saattaa olla oikeasti 1999-mallinen. On vaan keretty ottaa käyttöön 1998 puolella...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

geomanno
Viestit: 18
Liittynyt: 21.06.2024. 23:45
Paikkakunta: Loppi

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja geomanno » 19.01.2025. 20:35

Cherokee -99 2.5d ajonesto (keltainen avain ruksilla) jää palamaan eikä anna hehkuvalon merkkivaloa eikä vilauta alkutilanteessa myöskään check engine valoa. Starttaa toki, mutta ei tässä tilanteessa edes käynnisty. Koitin myös toista avainta. Avaimet on market- suutarin tekeleitä. Alkuperäinen siru upotettu niihin. Sama tilanne. Joku edellisistä omistajista uusinut virtalukon. Toiminut kuitenkin näillä aikaisemmin ok.

Aikaisemmin, 12/2024, pudotti ajossa pari kertaa hetkeksi nopeus- ja varvimittarin nollille. Erään käynnistyksen jälkeen syttyi ajossa keltainen avain ja check gauge varot. Toimi sen jälkeen hetken aikaa ok. Parin viikon seisokin jälkeen virta oli hävinnyt. Nyt vaikuttaa vahvasti aivokuolleelta. Toki lepää rauhassa lämpöisessä tallissa. Itselläni ei ole ollut toistaiseksi tarpeita vikakoodien lukemiselle eikä siten tähän yhteensopivaa faulty coderia. Delpi/ autocom ei tunnistanut aikaisemminkaan jeepin aivoja ( ei xj- td protokollaa). Lienee vaikea tavoitettava näillä muihin merkkeihin yleisillä lukulaitteilla. Pääseekö muutoin noilla Elekman markkinoimilla lukulaitteiila näkemään oikeasti tarpeelliset vikakoodit tässä xj-td versiossa?

Foorumilla esiintyneiden oirekuvausten perusteella ongelmallinen xj-vanhuksen vika. Näkyvät piuhat ja liittimet, releet tsekattu. Jokin johtopari ( 3-johdon vyyhti) oli ollut pitkään läheltä pcm poikki. Ei vaikutusta ongelmaan.

Pcm/ ecm loora on avattu ja konkat mitattu. Ne ok, ei näkyvää syöpymää missään, ei lämpöjälkiä. Mikäli vikaa niin jokin pcm pääprosessoreista vikaantunut. Ei pysty siis tietämään, eikä kyllä vaihtamallakaan korjaamaan. Luteissa on kymmeniä jalkoja kymmesosamillin välein. Pk-levy ei kestä kolvitekniikkaa.

Tulossa sijaan elinsiirto pcm ( sama ohjaintunnus) keski-euroopasta. Saako sen pelittämään on toinen asia?
Tarvitsee kaiketi koodailuja ja vin-juttuja ( osaaja). Onko näin iäkkäisiin enää mahdollista? Vai onko aloitettava rakentamaan sijaan toiset ohjaukset, liekö edes mahdollista? Volvo tdi-kulkineissa ( bosch) onnistuu syvällisemmätkin operaatiot, mutta jeep on lievästi sanoen erilainen ( motorola).

timpson
Viestit: 81
Liittynyt: 26.08.2015. 13:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja timpson » 19.01.2025. 23:05

Ajonestoa on kokolailla hankala kotikonstein poistaa, ja onhan se pakollinen varuste.
Jos vaihdat toisen bcm:n, niin tarvit myös ko autosta avaimen jossa on se siru ja skim-modulin joka lukee sitä avaimen sirua. Nämä kaikki kun vaihtaa kerralla niin ei tarvi koodata mitään. Toinen vaihtoehto on vaihtaa pelkkä bcm ja viedä jeeppi jollekin korjaamolle jossa on vielä drbIII-ohjelma käytössä. Ainakin Jamantilla ja Jari Mäeltä löytyy ko softa.

Jos on suutarin tekemä avain ja virtalukkokin vaihdettu niin kato ettei vanhaa avainta siruineen oo teipattu sinne virtalukon muovien sisälle. Yks tämmönenkin on tullu vastaan.

Sulla voi olla siinä useampi vika päällä, esimerkiksi mittari rikki tai väylä poikki tai oikosulussa jostain.
Jos mittarit tippuu nollaan yllättäen niin yleensä on joku maadoitus huonosti, kojelaudan takana on tosi hyvin piilossa mm mittariston maadoitukset. Kannattaa vetää mittarin takaa ylimääräinen maajohto suoraan runkoon. Noissa mittariston isoissa liittimissä on joskus myös huono kontakti.
Tässä noi mittariston liittimet:
Kuva

Kuva

timpson
Viestit: 81
Liittynyt: 26.08.2015. 13:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja timpson » 19.01.2025. 23:07

Ja vielä töpselien sijainti:

Kuva

geomanno
Viestit: 18
Liittynyt: 21.06.2024. 23:45
Paikkakunta: Loppi

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja geomanno » 20.01.2025. 17:37

Kiitokset hyvistä ongelmanratkaisun vinkeistä. Kuva-aineisto on kyllä erinomainen lisä tässä aivokuolleen xj-potilaan elvyttämisessä. Avainsirut on suutarin modaamissa avaintenperissä toimineet siten aikaisemmin. Jokin matkan varrella on aiheuttanut siis kertaalleen avainten vaihdon.

Liitinten, ja varsinkin maajohtojen, hapettumat on hyvin todennäköisiä, kun ajopeli lepäsi n. 10 vuotta pihan perällä omenapuun alla. Kysessä on taustalla ollut varsin kokonaisvaltainen elvytystyö, pääsääntöisesti mekaanista kone- ja runkotyötä. Rankempi kenttäkunnostus. Maavikaan viittaa mahdollisesti myös, että oikean puolen etuvilkut eivät toimi normivivusta. Hätävilkut toimii, mutta oikea takakulma ei muutoin kuin samanaikaisesti oikean vilkkuviiksen käännöllä. Polttimot ja johtoyhteydet jotakin kautta yhdistävät. Lisämaajohto vilkuille ei auttanut. Tämä vika oli myös pohjalla ennen käytöeston päälle kytkeytymistä.

Foorumilla on aikaisemmin näillä ajokäytönestoon liittyvillä oireilla tullut yksiselitteinen Pcm/ecm vihtoon johtava päätelmä, missä keskeistä on ollut check engine ja check gauge sekä toimimaton p-ainemittari tunnusmerkit. Mittariston itsetestissä (3*virta on/off) ja lopuksi ”on-tila”menetelmällä kaikki mittarit tekevät kyllä vaiheittaisen checkin. Check engine valokin välähtää. Mitään p-vikakoodeja ei jää näkyviin. Lukuarvo 2.3 jää nollatun tripin puolelle ja lopuksi p-aineen merkkivalo syttyy ajonkäytöneston keltaisen avaimen kanssa mittaristoon.

Jatkan ohjekuvien perusteella johtojen jatkuvuustutkintaa, maavikojen etsintää :) ja odottelen xj:n elinsiirtoaivojen kotiutumista keskisestä euroopasta, ainakin varuiksi, kun niitä on vielä joitakin markkinoilla löydettävissä.

timpson
Viestit: 81
Liittynyt: 26.08.2015. 13:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja timpson » 21.01.2025. 10:40

CCD-väylän tolkuissaan olon voi pikaisesti tarkistaa yleismittarilla OBD-töpselistä.
Mittaa jännite pinnien 3 ja 5 väliltä ja pinnien 11 ja 5 väliltä kun virta on päällä.
Molemmat pitäis olla lähellä 2,5 volttia

Kuva

geomanno
Viestit: 18
Liittynyt: 21.06.2024. 23:45
Paikkakunta: Loppi

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja geomanno » 21.01.2025. 18:53

Jep. Japanilaisvalmisteinen mittaristo vaikuttaa itsessään toimivalta sen itsetestin perusteella. No nämä molemmat pro-tason tiedot on tässä kohdin merkittävää apua, joiden perusteella sain ratkaisua aikaisemman ongelman, vilkkujen epäsykronin, joka perinteisesti on aina johtunut vilkkureleen riittämättömästä vastuskuormasta (jokin polttimo palanut) tai selvästä johtokatkosta. Nyt kyse oli mittariston c2 modulin kytkennän lievästä hapettumisesta, mitä Timpson mahdolliseksi viaksi aikaisemmin vinkkasi. Vilkut (normit ja hätäiset) pelaa nyt ok.

Käynnistymiseen liityen:
OBD-plugin 3-5 pininen jännite on kaavion mukainen 2,46v ja 5-11 pinien välinen jännite 2,47v( virta-avain II-asennossa). Joten oma xj:n moottoriohjauksen täyshalvauksen diagnoosini voinee olla hätäinen päätelmä ja siten virheellinen. Jatkan edelleen johtosyyniä ja etsin syytä siltä puolelta siihen mikä estää viestin kulkua moottoriohjaukselta ajonkäytönestolle ja hehkureleen kytkeytymiselle (johtojumppaa).

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.01.2025. 19:01

vikakoodit pitäis lukea epäilys on että olis SKIM viallinen, eli se sirun tunnistava moduli siinä virtalukon vieressä... Niin, paitsi oliko tää nyt 1998 vai 1999 -mallinen?? Eli jos on oikeasti 1998, niin se saattaa olla se Rockwell (jos siinä sellainen on) käytönestomoduli olla viallinen ja sitten onkin vaalit pidetty, Rockwell meni konkkaan kun Chrysler siirtyi siruun...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

geomanno
Viestit: 18
Liittynyt: 21.06.2024. 23:45
Paikkakunta: Loppi

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja geomanno » 21.01.2025. 19:57

Auton runkonumeron 10 merkki on x. Ovessa on tarra 7/1998.

geomanno
Viestit: 18
Liittynyt: 21.06.2024. 23:45
Paikkakunta: Loppi

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja geomanno » 21.01.2025. 20:10

Nämä jeep maailman vikakoodinlukijat on noviisille hakusessa. Mikähän on sen tasoinen vikakoodinlukija, joka tunnistaisi laitoksen mahdollisen skim- siruntunnistajan? Onko kokemusperäistä tietoa ringissä?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.01.2025. 20:35

geomanno kirjoitti:
21.01.2025. 19:57
Auton runkonumeron 10 merkki on x. Ovessa on tarra 7/1998.
X=1999, valmistaminen 1999 mallille on alkanut jo loppukesästä 1998... Siksi se tarra ei kerro vuosimallia, se kertoo koska se on tehty, varaosat ja varusteet menee siis 1999 mukaan tässä, eli on siruavaimella ja silloin epäilys on että SKIM on viallinen...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.01.2025. 20:37

geomanno kirjoitti:
21.01.2025. 20:10
Nämä jeep maailman vikakoodinlukijat on noviisille hakusessa. Mikähän on sen tasoinen vikakoodinlukija, joka tunnistaisi laitoksen mahdollisen skim- siruntunnistajan? Onko kokemusperäistä tietoa ringissä?
En osaa sanoa tarviketestereistä, mulla on käytössä Chrysler DRBIII -testeri, eli merkkitesteri. Jos sellaisen tänä päivänä löytää, on kallis, mulle maksoi aikoinaan yli 2k€, mutta tarvitsen sitä työssä... Ja uudempiin on käytössä myös merkkitesteri, se on sitten lisenssivehje ja vuosilisenssi on about 2.2k€ per vuosi...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus