Wrangler JKU vetomassa?
Re: Wrangler JKU vetomassa?
No, tässä ketjussa on nyt niin montaa eri vetomassaa heitelty, että kyllä ne ihan jostain hatusta selvästi vedetään. Ruotsi ja Viro ovat EU-maita, ja noudattavat liikenteen lainsäädännössä EU direktiivejä. Suomenkin pitäisi. Ja EU:ssa se mikä käy yhdessä maassa, pitää käydä myös toisessa.
Jos minun ilmastonlämmittimellä saa Ruotsissa vetää 2000kg, niin miten hitossa se täällä tipahti 1900 kiloon?
Jos minun ilmastonlämmittimellä saa Ruotsissa vetää 2000kg, niin miten hitossa se täällä tipahti 1900 kiloon?
Re: Wrangler JKU vetomassa?
Juu, on tässä EU maiden välisissä eroissa kyllä jotain kummallista. Ja mitään ei toki häviä kysymällä !Jpe61 kirjoitti: ↑02.05.2021. 0:17No, tässä ketjussa on nyt niin montaa eri vetomassaa heitelty, että kyllä ne ihan jostain hatusta selvästi vedetään. Ruotsi ja Viro ovat EU-maita, ja noudattavat liikenteen lainsäädännössä EU direktiivejä. Suomenkin pitäisi. Ja EU:ssa se mikä käy yhdessä maassa, pitää käydä myös toisessa.
Jos minun ilmastonlämmittimellä saa Ruotsissa vetää 2000kg, niin miten hitossa se täällä tipahti 1900 kiloon?
Pelkkiä Mersuja nyt...
Ex. KJ Cherokee 3,7
Ex. KJ Cherokee 3,7
Re: Wrangler JKU vetomassa?
Eiköhän se selviä kun katsoo valmistajan autoon kiinnittämää valmistajan kilpeä/ tarraa että millaiset massat sinne on ilmoitettu. Auton valmistaja kuintekin määrittelee sen kokonaismassan, jos jossain maassa lätkäistään isompia massoja kuin valmistaja hyväksynyt niin se on sitten ihan eri tarina.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Wrangler JKU vetomassa?
Suomessa on eripainoiset kilot ja muutkin määräykset kuin sivistysmaissa....Jpe61 kirjoitti: ↑02.05.2021. 0:17No, tässä ketjussa on nyt niin montaa eri vetomassaa heitelty, että kyllä ne ihan jostain hatusta selvästi vedetään. Ruotsi ja Viro ovat EU-maita, ja noudattavat liikenteen lainsäädännössä EU direktiivejä. Suomenkin pitäisi. Ja EU:ssa se mikä käy yhdessä maassa, pitää käydä myös toisessa.
Jos minun ilmastonlämmittimellä saa Ruotsissa vetää 2000kg, niin miten hitossa se täällä tipahti 1900 kiloon?
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
![Kuva](https://img.aijaa.com/t/00442/8695561.t.jpg)
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
![Kuva](https://img.aijaa.com/t/00442/8695561.t.jpg)
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Wrangler JKU vetomassa?
Ei näistä ota kyllä selvää... yleisesti ottaen näyttäis siltä että Euroopassa näissä on reilusti korkeammat vetomassat verrattuna jenkkilään. Eli onko ne sitten edes suoraan valmistajan alkuperää... lisäksi löytyy taulukoita joissa eri vetomassat riippuen akselivälityksistä. USA 3500lbs näyttäis olevan suurin jarrukärryn massa. Eli vähän päälle 1500kg. Onkohan Virossa pyöräytetty vaan kg lbs tilalle ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
TJ
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...
Ex. KJ Cherokee 3,7
Ex. KJ Cherokee 3,7
Re: Wrangler JKU vetomassa?
Peräkärryn kiskominen onkin ihan eri laji jenkeissä ja Euroopassa.Maastis kirjoitti: ↑04.05.2021. 0:43Ei näistä ota kyllä selvää... yleisesti ottaen näyttäis siltä että Euroopassa näissä on reilusti korkeammat vetomassat verrattuna jenkkilään. Eli onko ne sitten edes suoraan valmistajan alkuperää... lisäksi löytyy taulukoita joissa eri vetomassat riippuen akselivälityksistä. USA 3500lbs näyttäis olevan suurin jarrukärryn massa. Eli vähän päälle 1500kg. Onkohan Virossa pyöräytetty vaan kg lbs tilalle![]()
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Saman voi todeta esimerkiksi koukun speksejä ihmettelemällä. Otan tutun esimerkin: Omassa WJ:ssä merkattu, että koukkua saa kurittaa maksimissaan 140kg pystykuormalla = maksimi aisapaino. Vastaavasti kytkeä saa sen 3500kg eli aisapainoa jää 4%.
Samaiseen Jeeppiin tarjotaan amerikan maalla Class III koukkua (esim. Curt 13051) tiedoilla:
WC Tongue Weight: 500 lbs.
WD Tongue Weight: 600 lbs.
Weight Carrying Capacity: 5000 lbs.
Eli maksimi aisapaino onkin 227kg (tai 272kg Weight Distribution härvelillä) ja kärry saa vastaavasti olla vain 2268kg.
(Myönnetään, että tähän ilmeisesti olisi saatavilla myös Class IV hitchiä V8 yhteydessä, jolloin kärry saakin olla melkein kolme tonnia, ei vaan ole tullut aftermarket osana sellaista vielä vastaan..) Ja esimerkiksi wjjeeps.com kertoo, että Tongue Load Limit 750 lbs = 340kg
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Tässä lyhykäisyydessään kertomus, miksi Euroopan Jeepeissä on kovemmat vetomassat kuin alkuperämaan vastaavissa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jeepitön Jeeppi-intoilija
Re: Wrangler JKU vetomassa?
Hei
Taas vielä näistä JKU vetomassoista. Kun autoja atselee ja vertailee niin saman ikäisissä on isoa haitari ilmoitetuissa ja rekisteriin merkatuissa vetomassoissa. Onko mitään tapaa saada täyttä varmuutta esim runkonumerolla minkä moinen vetomassa autoon olisi mahdollista saada kunhan vaan myös vetokoukku massat sallii?
Suomessa myynnissä olevista autoista voi nyrkkisääntönä sanoa että kaikki pre-facelift on 3000+kg. Ja faceliftit sitten mitä sattuu, jarrullisena 950 - 2050kg... Saksasta on jokunen ihan alkupäön facelifti 3.8 koneella tullu vastaan jossa saksalaisessa otteessa 3000+kg. Ruotsissa taas näyttäisi kaikissa niin pre kuin facelift olevan aina 1500kg tai alle, muta niin sielä näyttää olevan muissakin automerkeissä pienemmät vetomassat...
Jos tietäis tavan selvittää (katsurille todistaa...) mikä on kunkin yksilön "todellinen" sallittu vetomassa niin vois vapaammin katsella ja valikoida mahdollista tulevaa käyttistä. Ittellä on tuollainen kuomullinen lavettikärry 2700kg kokonaismassalla ja vaikka harvoin tarvii niin olis se nyt oltava auto sen mukaan että saa laillisesti kiskoa kuormallakin. Kärrynä aivan mahtava kun hoitaa trailerin ja perus kuomukärryn viran...
TJ
Taas vielä näistä JKU vetomassoista. Kun autoja atselee ja vertailee niin saman ikäisissä on isoa haitari ilmoitetuissa ja rekisteriin merkatuissa vetomassoissa. Onko mitään tapaa saada täyttä varmuutta esim runkonumerolla minkä moinen vetomassa autoon olisi mahdollista saada kunhan vaan myös vetokoukku massat sallii?
Suomessa myynnissä olevista autoista voi nyrkkisääntönä sanoa että kaikki pre-facelift on 3000+kg. Ja faceliftit sitten mitä sattuu, jarrullisena 950 - 2050kg... Saksasta on jokunen ihan alkupäön facelifti 3.8 koneella tullu vastaan jossa saksalaisessa otteessa 3000+kg. Ruotsissa taas näyttäisi kaikissa niin pre kuin facelift olevan aina 1500kg tai alle, muta niin sielä näyttää olevan muissakin automerkeissä pienemmät vetomassat...
Jos tietäis tavan selvittää (katsurille todistaa...) mikä on kunkin yksilön "todellinen" sallittu vetomassa niin vois vapaammin katsella ja valikoida mahdollista tulevaa käyttistä. Ittellä on tuollainen kuomullinen lavettikärry 2700kg kokonaismassalla ja vaikka harvoin tarvii niin olis se nyt oltava auto sen mukaan että saa laillisesti kiskoa kuormallakin. Kärrynä aivan mahtava kun hoitaa trailerin ja perus kuomukärryn viran...
TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...
Ex. KJ Cherokee 3,7
Ex. KJ Cherokee 3,7