Etutukivarren / panhard-tangon kiinnitys välyksellinen
Etutukivarren / panhard-tangon kiinnitys välyksellinen
Alatukivarsi / panhard-tanko, millä nimellä sitä kutsutaankaan, on katsastajan mukaan välyksellinen. Sen huomaa ihan tankoa heiluttamalla ja myös kun kääntää rattia isolla liikeellä: kuuluu sellainen naksaus. Joka tapauksessa, ajattelin että kruunumutteria kun vaan kiristää 17 mm räikällä pari kertaa niin ongelma on korjattu. Mutta ei - räikkää saa kiertää miten paljon tahansa, mutta ruuvi ei tunnu kiristyvän ja pieni välys säilyy. Mistähän voisi olla kyse?
Jeep Cherokee 1989 2.1 Turbo Diesel
Re: Etutukivarren / panhard-tangon kiinnitys välyksellinen
Mikä auto kyseessä, auttaisi jo vähän kaventamaan syytä. Ja toki se, että onko tässä nyt nimenomaan kyse panhardista (akselin poikkituki) vai tukivarresta (ne on pitkittäin).
Mutta jos XJ/ZJ/TJ ja panhardi, niin joko se yläpään pallonivel on väljä, tai sitten akselin päässä pusla kulunut tai akselin kiinnikkeen reikä kulunut soikeaksi. Harvemmin sitten korinpuoleisen kiinnikkeen kartioreikä kulunut huonoksi (on toki mahdollista), ja joskus myös pultit löystyneet. XJ:ssä tosin sitten voi olla myös koriaisa murtunut panhardin kiinnikkeen ja simpukan kiinnityspisteiden hujakoilta, tosin harvemmin katukäytössä tai kevyessä offikäytössä olleissa.
Mutta jos XJ/ZJ/TJ ja panhardi, niin joko se yläpään pallonivel on väljä, tai sitten akselin päässä pusla kulunut tai akselin kiinnikkeen reikä kulunut soikeaksi. Harvemmin sitten korinpuoleisen kiinnikkeen kartioreikä kulunut huonoksi (on toki mahdollista), ja joskus myös pultit löystyneet. XJ:ssä tosin sitten voi olla myös koriaisa murtunut panhardin kiinnikkeen ja simpukan kiinnityspisteiden hujakoilta, tosin harvemmin katukäytössä tai kevyessä offikäytössä olleissa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Etutukivarren / panhard-tangon kiinnitys välyksellinen
Kiitos vastauksesta!
Auto on XJ 2.1 TD, vm. 1989. Luulisin, että kyse on juuri panhard-tangosta (eli tämä on sellainen vasemmalta suora ja oikealta loivalla U-mutkalla oleva).
Onko mitään hyötyö vaihtaa kiinnitysmutteria? Tuskin siitä on kiinni, mutta kysynpä kuitenkin.
Välys on pieni, heiluttamalla sen huomaa, mutta ajossa ei sinällään haittaa. Näin katsastaja:
"Yhdysvarsi, laakerointi välyksellinen, edessä oikealla; poikittaisen panhardtangon oikean puoleinen pusla välyksellinen etuakselistossa; poikittaistuki kiinnitys löysässä"
Auto on XJ 2.1 TD, vm. 1989. Luulisin, että kyse on juuri panhard-tangosta (eli tämä on sellainen vasemmalta suora ja oikealta loivalla U-mutkalla oleva).
Onko mitään hyötyö vaihtaa kiinnitysmutteria? Tuskin siitä on kiinni, mutta kysynpä kuitenkin.
Välys on pieni, heiluttamalla sen huomaa, mutta ajossa ei sinällään haittaa. Näin katsastaja:
"Yhdysvarsi, laakerointi välyksellinen, edessä oikealla; poikittaisen panhardtangon oikean puoleinen pusla välyksellinen etuakselistossa; poikittaistuki kiinnitys löysässä"
Jeep Cherokee 1989 2.1 Turbo Diesel
Re: Etutukivarren / panhard-tangon kiinnitys välyksellinen
Ei pultin tai mutterin vaihto auta jos pusla tai nivel on väljä. Panhardiin ei saa vaihdettua kuin akselinpuoleisen puslan, ja sekin on todellisuudessa vähän niin ja näin onnistuuko.
Käytännössä uusi panhardi jos siinä on välyksiä, ja lisäksi sitten pitäisi katsoa onko korinpuoleisessa kiinnikkeessä kartioreikä ehjä, ja onko akselin päässä kiinnikkeen reikä pyöreä vai ei.
Käytännössä uusi panhardi jos siinä on välyksiä, ja lisäksi sitten pitäisi katsoa onko korinpuoleisessa kiinnikkeessä kartioreikä ehjä, ja onko akselin päässä kiinnikkeen reikä pyöreä vai ei.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Etutukivarren / panhard-tangon kiinnitys välyksellinen
Ookoo, taitaa mennä sitten korjaamolle ellei katsastaja näe asiaa läpi sormiensa ja tuskin näkee. Osia ei vaan taida saada, ainakin Jamantilta oli loppu.
Eli siihen korin puoleiseen päätyynkö (juuri siihen kohtaan, jossa välystä on) ei saa vaihdettua sitä kumipuslaa? Se tuntuisi jotenkin ensimmäiseltä vaihtoehdolta, ja silmillä katsottuna helpolta, mutta niinhän harvoin mikään asia näissä peleissä on...
En ole ihan varma mitä korinpuoleisen kiinnikkeen kartioreikä tarkoittaa, mutta saa korjaaja sitten ihmetellä asiaa. Kiitos vastauksista!
Eli siihen korin puoleiseen päätyynkö (juuri siihen kohtaan, jossa välystä on) ei saa vaihdettua sitä kumipuslaa? Se tuntuisi jotenkin ensimmäiseltä vaihtoehdolta, ja silmillä katsottuna helpolta, mutta niinhän harvoin mikään asia näissä peleissä on...
En ole ihan varma mitä korinpuoleisen kiinnikkeen kartioreikä tarkoittaa, mutta saa korjaaja sitten ihmetellä asiaa. Kiitos vastauksista!
Jeep Cherokee 1989 2.1 Turbo Diesel
Re: Etutukivarren / panhard-tangon kiinnitys välyksellinen
Korin puoleisessa päädyssä ei ole kumipuslaa, siellä on samantyyppinen nivel kuin raidetangonpäässä ja sitä ei saa vaihdettua. Sen kiinnitys on kartio, ja korinpuoleisessa kiinnikkeessä on tietysti myös kartionmallinen reikä.
Toki jos panhardi on vaihdettu muunlaiseksi kuin alkuperäinen niin siellähän voi olla ihan mitä tahansa, mutta kun ei olla ajatustenlukijoita niin olisi hyvä mainita jos autossa ei ole alkuperäistyyppisiä osia. Ja silloin pitäisi tietää minkä valmistajan mikä osa, että tietäisi onko siihen mahdollista vaihtaa osia vai ei.
Toki jos panhardi on vaihdettu muunlaiseksi kuin alkuperäinen niin siellähän voi olla ihan mitä tahansa, mutta kun ei olla ajatustenlukijoita niin olisi hyvä mainita jos autossa ei ole alkuperäistyyppisiä osia. Ja silloin pitäisi tietää minkä valmistajan mikä osa, että tietäisi onko siihen mahdollista vaihtaa osia vai ei.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä