Grand Cherokee ZJ käyntiongelman metsästys

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Buick_T
Viestit: 4
Liittynyt: 03.01.2024. 2:12
Paikkakunta: Jämsä

Grand Cherokee ZJ käyntiongelman metsästys

Viesti Kirjoittaja Buick_T » 03.01.2024. 18:48

Elikkäs, Grand Cherokee ZJ -93 5.2L V8 oireilee. Järki alkaa loppua, tätä on nyt koittanut pajoittaa yksin ja kaverin korjaamolla missä päässyt lukemaan myös live-dataa.

https://youtu.be/c6vmK9q-gt4?feature=shared

https://youtu.be/JCeh-Eb7AhA?feature=shared

Auto saattaa kylmänä vastata nätisti kaasuun ja käy tasaisesti, mutta pienen hetken lämmittyään alkaa pätkiä. On edelleen kysymysmerkki onko ongelma mekaaninen, sähköinen, bensassa vai sytkässä. Alkaa ilmeisesti polttamaan putkessa kuitenkin äänestä päätellen, kierrokset aaltoilevat muutaman sadan kierroksen verran (tuntuu selvästi ajossa vedon seilaamisena, mutta myös parkissa P-vaihteella eli ei liittyne vetopuoleen).

Vaihdettua:
-Imusarjan tiivisteet
-Virranjakajan kansi, pyörijä, johdot, tulpat ja puola
-Kaasuläppäkotelon tiiviste
-TPS, MAP, IAC-venttiili
-Lämpötilatunnistimet (mittari + moot.ohjaus)
-Imusarjan lämpötilatunnistin
-Vesipumppu ja termostaatti
-Lambda-anturi (NTK)
-Bensasuodatin ja paineensäädin
-PCV-venttiili (kahdesti). Puhaltaa aina hieman läpi, letkua kun painaa hieman kasaan tunruisi kierrokset hetkeksi nousevan, laskee kun painaa kokonaan tukkoon. Mutta käsittääkseni normaalia tyhjäkäynnillä päästää hieman ilmaa läpi?

Huom! Katalysaattorikin otettu pois, ei ollut tukossa. Huono kylläkin.

Testattu:
-Bensanpaine 32psi alipaineella, 40psi ilman alipainetta
-Imusarjan alipaine tyhjäkäynnillä aivan tasainen 17-18 inHg, koitettu myös lähdöt tulpattuna, ei vaikutusta. Ajossa alipaineet käyttäytyvät normaalisti (nollaan täysikaasulla, läpän sulkeutuessa hyppää ylemmäs ja tasoittuu).
-Puristuspaineet OK, ohivuotomittauksessa sylinterit pitivät paineet
-Imisarjan savutestissä vuoto vain yhdessä alipaineletkun päässä (korjattu). Tosin erikoisesti myös IAC:n liittimen päästä vuoti, tilkittiin epoksilla.
-Pakokaasua ei testiaineella löytynyt jäähdytysnesteestä
-TPS arvot mitattu (0.8-3.9V), arvot lineaariset eikä kuolleita kohtia
-Akku OK, lataus yli 14V, kokeiltu lisätä ylimääräinen maakaapeli koneen ja akun väliin.
-Alipaineletkut tukittuna imusarjasta syntyy kampikammioon/kansiin ylipaine, eli puhaltaa avatusta korkista/öljytikun reiästä ulos. Raju imusarjavuoto plenumissa kai aiheuttaisi alipainetta?

Voihan olla että jokin meni pieleen imusarjaremontissa... Silloin tosin veti öljyä imusarjaan.

Lisään linkin muutamaan videoon, miltä käy ilmi jokseenkin mistä on kysymys. Tuo tyhjäkäynnillä kaasun käyttäytyminen on selkein näkyvä oire: kun lähtee painamaan kaasua alkavat kierrokset ensin hyppiä tyhjäkäyntikierrosten tietämillä, vasta jonkun matkaa kaasua painettua kierrokset hyppäävät 1200-1300 kierroksen tietämille. Esimerkiksi 1000rpm kierroksia ei saa missään kaasun asennossa!

Lambdan piuhan kun ottaa irti, saattaa auto käydä hitusen paremmin, mutta myöskään vikavalo ei syty (pitäisikö?). Arvo diagnostiikkalaitteella luettuna tällöin aina tasan 0.5V. Piuha paikallaan noin 0.3V mutta hyppii piikkejä noin 0.8V (ilmeisesti juuri näissä kohdin katko sytytyksessä).

Välillä näyttää kuin kiihdytyksissä lämpötila kohoaisi (teki jo lämpöisemmillä syyskeleillä), tasa-ajossa laskee. Epäilisin että uusi termostaatti laskee hieman läpi koska silloin huomasin tämän oireen. Lämpötilatunnistimet antavat diagnostiikkalaitteelle järkeviä arvoja.

7-sylinterin tulppa oli ns. kahvinruskea, muut vaaleita. Aivan kuin vain seiska kävisi oikealla seoksella ja muut laihalla. Tai sitten se on saanut liikaa ainetta?

Suuttimien kuviot suorat, kaikissa samanlaiset. Suuttimet irti kun laittoi virrat päälle yksi tai kaksi suutinta sumuttivat, tuttu mekaanikko sanoi että on ns. prime, eli antaa kylmäkäynnistys-ryypyn. Pitääkö näin olla?

Tiedä sitten onko vettä vai jäähdytysnestettä, vähänhän tuo etenkin kylmänä vaaleaa puskee putkenpäästä, ei mielestäni haise kuitenkaan glykolilta.

Onko ideoita mitä vielä testata, tai mistä vikaa lähteä jäljittämään? Tässä on jo useampi kuukausi mennyt selvittäessä eikä tulosta synny...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee ZJ käyntiongelman metsästys

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.01.2024. 18:52

Moottorinohjain??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Buick_T
Viestit: 4
Liittynyt: 03.01.2024. 2:12
Paikkakunta: Jämsä

Re: Grand Cherokee ZJ käyntiongelman metsästys

Viesti Kirjoittaja Buick_T » 07.01.2024. 20:21

JAMANT kirjoitti:
03.01.2024. 18:52
Moottorinohjain??
Voisi kai vika siinäkin olla.

Sitä ei liene mahdollista kokeilla tai testata mitenkään muutoin kuin koittamalla uutta? Omalla kylällä pyörii parilla tutulla noita ZJ:tä mut kumpikin liian uusia, taitaa 93-94 olla omansa ja nuo muut on 96-97 malleja...

Nilsson
Viestit: 13
Liittynyt: 11.11.2023. 13:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee ZJ käyntiongelman metsästys

Viesti Kirjoittaja Nilsson » 10.01.2024. 19:35

Mulla saattaisi löytyä tuohon ECU jos tarpeen. 93' euromallin ECU. Katso ECUn numero niin verrataan. Ei ole ECUa nyt käsillä mutta muistaakseni viimeiset numerot oli ....930
Tarkistin: 56027430
'93 ZJ 5.2 Selec-Trac

Buick_T
Viestit: 4
Liittynyt: 03.01.2024. 2:12
Paikkakunta: Jämsä

Re: Grand Cherokee ZJ käyntiongelman metsästys

Viesti Kirjoittaja Buick_T » 17.01.2024. 21:19

Nilsson kirjoitti:
10.01.2024. 19:35
Mulla saattaisi löytyä tuohon ECU jos tarpeen. 93' euromallin ECU. Katso ECUn numero niin verrataan. Ei ole ECUa nyt käsillä mutta muistaakseni viimeiset numerot oli ....930
Tarkistin: 56027430
Auto on nyt tuolla hangessa, odotellut leudompia ajokelejä! Minäpäs vilkaisen tässä lähipäivinä mitä omassa lukee!

Paljonko olisi boksilla hintaa jos pitäisi kauppaa hieroa? Koitan vielä kerran tyhjäkäyntisäädintä vaihdella kun nyt jätätti kierroksia reiluun tonniin tyhjäkäynnillä viime viikon testilenkillä. Saattaa lähteä vielä uusiksi imusarjakin irti ettei vain löydy vuotoa ja samalla käyn kaikki suuttimet ja sähkösarjoja läpi, nythän se menee jo rutiinilla!

Nilsson
Viestit: 13
Liittynyt: 11.11.2023. 13:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee ZJ käyntiongelman metsästys

Viesti Kirjoittaja Nilsson » 19.01.2024. 12:36

Mulla oli vähän vastaavia ongelmia omani kanssa muutamia vuosia sitten. Silloin ostin tuon ECUnkin, mutta loppujen lopuksi vika olikin vain viallinen lämpötilaanturi. Huomasin kyllä että olet jo anturin uusinut. Mulle sopii lainata ECU kokeilua varten. Voidaan sitten hieroa kauppoja jos vika sillä korjaantuu. Mulla on tuossa ECUssa kiinni n. € 500 rahteineen, alveineen ja kuluineen. Mulla on käsitys että näissä vanhemman mallisissa ECUissa harvoin vikaantuu mikään muu kuin ne kolme kondensaattoria. Sekin on kai lähinnä kuuman ilmaston ongelma. Kannattaa myös katsoa ettei ECUn pinnit ole hapettuneet tms. Huono kosketus siellä liittimellä sotkee herkästi antureiden vastusarvoja.
'93 ZJ 5.2 Selec-Trac

Buick_T
Viestit: 4
Liittynyt: 03.01.2024. 2:12
Paikkakunta: Jämsä

Re: Grand Cherokee ZJ käyntiongelman metsästys

Viesti Kirjoittaja Buick_T » 20.01.2024. 9:37

Nilsson kirjoitti:
19.01.2024. 12:36
Mulla oli vähän vastaavia ongelmia omani kanssa muutamia vuosia sitten. Silloin ostin tuon ECUnkin, mutta loppujen lopuksi vika olikin vain viallinen lämpötilaanturi. Huomasin kyllä että olet jo anturin uusinut. Mulle sopii lainata ECU kokeilua varten. Voidaan sitten hieroa kauppoja jos vika sillä korjaantuu. Mulla on tuossa ECUssa kiinni n. € 500 rahteineen, alveineen ja kuluineen. Mulla on käsitys että näissä vanhemman mallisissa ECUissa harvoin vikaantuu mikään muu kuin ne kolme kondensaattoria. Sekin on kai lähinnä kuuman ilmaston ongelma. Kannattaa myös katsoa ettei ECUn pinnit ole hapettuneet tms. Huono kosketus siellä liittimellä sotkee herkästi antureiden vastusarvoja.
No ei se mahdottomuus ole, etteikö uusikin osa voisi viallinen olla! Täytyypä mitata vastusarvot tuolta lämpötilatunnistimelta vielä, jos siihen sen verran pääsisi käsiksi.

Bensanpaineet tuosta tosiaan mittailin, ja siellä kaikki oli ajonkin aikana OK. Mutta juolahti tässä vielä mieleen josko lähettäisi suuttimet testattavaksi. Tuo 7-sylinterin tulpan tummuus muihin verrattuna pisti miettimään voisiko siellä suutin vuotaa, tosin hyvältähän nuo kuviot (tukissa kiinni startilla) näyttivät viimeksi. Tai sitten vielä kerran uusiksi imusarjan tiiviste, jos kuitenkin vuotaisi edelleen vaihdosta huolimatta. Syksyllähän ne vaihdoin ja auto toimi ehkä 15km remontin jälkeen...

Voisi toki nuo ECM:n liittimen pinnit katsastaa, ja samalla vaikka maakaapelien paikat vielä käyttää auki. Hyvältä ne silmämääräisesti näyttivät, mutta voisiko siellä hapettuma tehdä tuollaista. Miettinyt kampi- ja nokka-akselin tunnistimien vaihtoakin mutta ainakin jakajaan kajoaminen on poissuljettua kun ei tuota DRBIII-laitetta löydy, vissiin tarvisi sillä kuitata. Ja kai viat noissa antureissa aiheuttaisivat käyntiinlähtemättömyyttä yms.?

Ei tässä muuten, mutta kun tuon piti olla talvikäyttöauto ja syyskuun jälkeen on tullut ehkä 300-400km ajettua tällä. Leimakin lähenee ensikuun lopulla, jos ei siihen mennessä ratkea käyntiongelma niin täytyy ajaa tontin kulmalle odottelemaan parempia aikoja ja lähteä autokaupoille :?

Nilsson
Viestit: 13
Liittynyt: 11.11.2023. 13:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee ZJ käyntiongelman metsästys

Viesti Kirjoittaja Nilsson » 22.01.2024. 14:06

Joku mua valisti kerran että tuo kampiakselin asentotunnistin joko toimii tai ei toimi. Ilmeisesti se voi kuitenkin kiusata myös oirelemalla käyntiongelmia
https://www.youtube.com/watch?v=zfSq0Mfce40
'93 ZJ 5.2 Selec-Trac

jooo
Viestit: 42
Liittynyt: 25.07.2011. 20:30
Paikkakunta:

Re: Grand Cherokee ZJ käyntiongelman metsästys

Viesti Kirjoittaja jooo » 07.10.2024. 9:26

alipaineletkut. Minulla teki vastaavaa ja korjailin vaikka mitä, mutta syylliseksi paljastui sitten vanhat vuotavat letkut.

Kirjoita vastaus