eFlexFuel

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Kirjoita vastaus
Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja keltsi » 01.11.2019. 10:27

Tuo oooodi käynnistyi ekalla starttauksella keskiviikon -5°C lämpötilassa eli siinä kylmärikastus tuntuu toimivan.

On kyllä umpi surkea tuo BT-yhteys tuohon purkkiin. Android 9 ei saa mitään yhteyttä, vanhempi versio saattaa saada yhteyden, mutta kadottaa yhteyden nopeasti. Mistään logien ajamisesta on turha haaveilla tuollaisella yhteydellä :evil: Tämä on ehkä suurin miinus koko laitteessa, tämä pitäisi valmistajan korjata ehdottomasti!

Vielä kun saisi option ahtopaineiden nostamiseen etanolimäärän suhteessa, niin saisi täyden hyödyn RE85:sta :wink:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

ZJeep
Viestit: 88
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Pusula

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 05.11.2019. 21:50

Mitenkäs, onko muilla ollut kylmäkännistys ongelmia?
Oon tehnyt omaan 5.2 e85 säätöä Syked säätömokkulla/ohjelmalla pari viikkoa. Käytössä lisäksi Innovate LM-2 dataloggeri ku halvalla sain.
Ohjelma sinällään on aika haastava käyttää kun on älyttömästi taulukoita säätöjä mm. 4-5 erilaista bensa ja sytkä karttaa.
Nyt on kylmäkäynnistystä rikastettu ja vaatii pari käynnistystä n. -5 asteessa ennen jää käymään. Mietin vain tuota e85 muutos purkin kylmäkäynnistys arvoja kun ei säädä kun suuttimia.
Lisäksi havaittua: moottori pyrkii closed loopissa lambda 1 ja sallii yli 15% longterm fuel trim säädön (vastaa 50/50 seosta) ilman vikavalon syttymistä.
Puhtaalla e85 suuttimet näyttäis jäävän pieneksi täyskaasulla (open loop) n.3600 rpm:n kohdalla, menee >1,52 lambda/yli 22 bensa afr.
Silti vetää vielä nykimättä :mrgreen:
Tällä hetkellä LTFT close loopissa 0-5%, seos lambda 1 n.3500 rpm asti, vähän menee laihalle isommilla kierroksilla.
P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure

Kuva

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Timo L » 06.11.2019. 10:43

ZJeep kirjoitti:
05.11.2019. 21:50
Lisäksi havaittua: moottori pyrkii closed loopissa lambda 1 ja sallii yli 15% longterm fuel trim säädön (vastaa 50/50 seosta) ilman vikavalon syttymistä.
Muistaakseni short term fuel trimmiin toi JTEC- purkki osaa +/- 30%, olikohan LTFT:llä vähän vähemmän, 20% luokkaa.. on nyt muista ulkoa. Adaptiivisena purkkina se jättää ne LTFT:t tarvittavaan säätöön niissä rajoissa mitä se osaa, mutta toki jos koneeseen tekee muutoksia tai esim. e85:lla niin pitää karttoja ja sytkää muuttaa kuten oletkin tehnyt.
Puhtaalla e85 suuttimet näyttäis jäävän pieneksi täyskaasulla (open loop) n.3600 rpm:n kohdalla, menee >1,52 lambda/yli 22 bensa afr.
Silti vetää vielä nykimättä :mrgreen:
Tällä hetkellä LTFT close loopissa 0-5%, seos lambda 1 n.3500 rpm asti, vähän menee laihalle isommilla kierroksilla.
Melkein suosittelisin ostamaan laajakaistalambdan sekä mittarin jos ei sinulla niitä jo ole, auton oma lambda on kaikkea muuta kuin tarkkuusväline. Omassa kun seos hyppää jostain 16,5-17 huitteilta laihempaan niin ihan selkeästi jo alkaa kone temppuilemaan niin että se ei tunnu eikä kuulosta hyvältä. Mulla ulkoilman ollessa +5°C tai alle tekee heti kylmäkäynnistyksen jälkeen niin että AFR jossain 16-18 hujakoilla pintakaasulla ajaessa, n.30-60 sekunnin ajon jälkeen pelaa kuten pitää; reilulla kaasulla antaa tarpeeksi soppaa. Alustava softa vielä, ja siis bensalla mennään.
E85 toki on nakutuksen kestoltaan ihan eri luokkaa kuin esim. 95E10, joten viinalla ajaessa voi hyvinkin olla että kone vielä käy ihan nätisti överilaihallakin.
Täyskaasulla seoksen olisi syytä olla mielummin aavistuksen rikkaalla kuin liian laihalla, ei haittaa joku 12-13 tippaakaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

ZJeep
Viestit: 88
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Pusula

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 06.11.2019. 22:04

Tuossa LM-2:ssa on bosch 4.2 laajakaista anturi. Yhteensa pystyy 32 kaistaa tallentaa, 16 OBD2 portista. Auton oma tiedonsiirto nopeus 25hz obd portista, laajakaistan hiukan nopeempi.
Ekassa käytössä bensa afr, muissa lambda arvo, näin malliksi. Arvon voi vaihtaa tiedonkeruu ohjelmasta.
Ihanne vissiin olis pintakaasaulla hiukan laihalla 1.1-1.15 lambda, vetdossa 0,85.
Sytkä ennakkoa säädetty lisää koko alueelle, enemmän pintakaasu alueelle.
Syked käytttää Torr(i) arvoa imusarjan paineeksi, sitä ei jostai syystä pysty vaihtamaan :roll:
Kuva Tasakaasu n.90kmh
Kuva vedätys pintakaasulla
Kuva urku auki
P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure

Kuva

KJoel
Viestit: 16
Liittynyt: 06.12.2019. 19:09
Paikkakunta: Lemi

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja KJoel » 06.12.2019. 19:59

Uusi tuleva jeepisti miettii flexfuelin ostamista ja asentamista -02 vuotiseen KJ cherokeehen 3,7 koneella. Auto tulossa ihan käyttöautoksi ja ajot lähinnä pitempää matka-ajoa.
Onko enemmän ongelmia kuin hyötyä?
Ja jos homma ei pelaa viinalla niin tekeekö purkki mitään jos tankissa ihan normi bensaa. Eli onko eroa toiminnassa purkki kiinni vs purkki irti tavan bensalla?
Ja oletteko saaneet muuntotukea, vai loppuiko varat jo
2002 Jeep cherokee 3,7 V6 Aut.

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja keltsi » 09.12.2019. 11:13

Audilla olen viimeisimmät tankilliset ajanut 95:lla, kun täällä Hämeenlinnan seudulla re85:n hinta on jo yli 1.10€/litra ja 95e ollut alle 1.50€/litra :shock: Jyväskylässä oli pari viikkoa siten re85 alle euron litra... Suuremman kulutuksen kompensointiin tuon erotuksen pitää olla n. 40 cent/litra, että tulee edullisemmaksi pelastaa maailmaa. Paremman hyödyn tuosta etanolista saisi, jos boksilla pystyisi nostamaan ahtopainetta (kuten esim. Saabin Trionic-moottorinohjaus tekee)

Kevyessä matka-ajossa (n. 90 km/h) kulutuksessa ei pahemmin näyttäisi eroa olevan ajaa sitten bensalla tai etanolilla. Erot tulevat kiihdytyksissä ja kylmällä koneella ajettaessa.

Muutamia kertoja auto on sammunut ajossa ja lyhyitä nyykähtämisiä/nykimistä on esiintynyt satunnaisesti. Tämä voi olla ihan moottorin omien (vanhojen) antureiden syytä, mutta kokeeksi otin tuon etanoliboksin pois käytöstä niin näkee onko vaikutusta. Autolla on ajettu melko vähän ja lyhyitä matkoja, ettei sen kaikki metkut ole vielä selvinneet.

Käsittääkseni purkki ei tee mitään, jos ajaa bensalla eli etanolipitoisuus on n. 10%

Muutoskatsastuksen jätin tekemättä vuosikatsastuksen yhteydessä, kun tässä vuoden sisään autolle pitää kuitenkin tehdä ns. iso muutoskatsastus niin säästää siinäkin reilut 50€. Muunnostuki pitäisi saada vielä ensi vuoden puolellakin enkä ole kuullut siihen varattujen rahojen loppuneen.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

KJoel
Viestit: 16
Liittynyt: 06.12.2019. 19:09
Paikkakunta: Lemi

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja KJoel » 09.12.2019. 21:48

Kävin nyt itselleni boksin hommaamassa, niin katsotaan onko siitä mihinkään. Ja tän hetken bensan hinta on aika normi lukemissa(n.1,5€/L) niin pieneksi jää säästö, mutta tulevaisuudessa voinee noustakkin.
2002 Jeep cherokee 3,7 V6 Aut.

KJoel
Viestit: 16
Liittynyt: 06.12.2019. 19:09
Paikkakunta: Lemi

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja KJoel » 13.12.2019. 10:18

Boksi asennettu ja auto toimii, mutta yhteys ei. Tukeen postia ja vastaus että huawein kanssa ei yhteyttä saa. Nice :x
2002 Jeep cherokee 3,7 V6 Aut.

Dormie
Viestit: 75
Liittynyt: 23.03.2015. 21:24
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Dormie » 13.12.2019. 12:18

Ei toimi iPhonellakaan ku satunnaisesti. Jos tällainen ominaisuus boxiin on asennettu, pitäisi sen myös toimia. Ärsyttävää!
Ex. Cherokee KJ Sport -04 3.7 V6
Ex. Cherokee KJ Renegade -04 3.7 V6
Ex. Grand Cherokee WJ/WG Limited -99 4.7 V8 eFlexfuel

KJoel
Viestit: 16
Liittynyt: 06.12.2019. 19:09
Paikkakunta: Lemi

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja KJoel » 13.12.2019. 13:07

Niin ja taitaa huaweit olla suomen myydyimpiä puhelimia niin luulis sille tekevän toimivan systeemin. Pitää kokeilla toisella puhelimella, jos se toimis. Näkis että tekeekö boksi siellä mitään vai ei.
2002 Jeep cherokee 3,7 V6 Aut.

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.12.2019. 20:14

Mulle jotenkin väistämättä tulee mieleen että jos ei mainostettua seurantatoimintoa saada kuntoon ja toimimaan, niin voiko tuo itse laitekaan toimia oikeasti kuten sen pitää.. varmaan se jotain tekee ja auto pysyy käynnissä, mutta silti. Tehdään kunnolla, tai sitten ei tehdä ollenkaan. Luulisi että pyrkisivät edes korjaamaan tuollaisen vian, mutta ei taida kiinnostaa.

Pitäisiköhän tilata omaan autoon päivitetty e85- softa ja vaihtaa isommat suuttimet, niin saisi oikeasti toimivan systeemin :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Mikko p
Viestit: 14
Liittynyt: 20.04.2018. 22:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Mikko p » 13.12.2019. 20:31

Eipä se kyllä toiminut Samsungillakaan kuin todella satunnaisesti. Ei siis montaa puhelin mallia taida jäädä enään :wink:

Mikko p
Viestit: 14
Liittynyt: 20.04.2018. 22:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Mikko p » 13.12.2019. 20:42

Vanhemman malliseen purkkiin sai yhteyden hyvin, mutta satunnaisten käyntihäiriöiden takia purkki vaihdettiin uudempaan. Jotenkin paremmin suojattuun niin meni samalla yhteys purkkiinkin.

KJoel
Viestit: 16
Liittynyt: 06.12.2019. 19:09
Paikkakunta: Lemi

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja KJoel » 13.12.2019. 21:05

Velipojan Lg puhelin sai yhteyden ja sai tietojakin irti. Ite kokeilin sitten edellisellä sonyn puhelimella niin pystyi tekemään laiteparin ja sovellus löysi purkin, mutta heti kun yhdistää niin sovellus kaatuu. Ja sitä edellinen zte luuri ei edes löydä play kaupasta tuota uudempaa sovellusta. Ja muut vehkeet tässä taloudessa on pelkkää huaweita.
2002 Jeep cherokee 3,7 V6 Aut.

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja keltsi » 16.12.2019. 11:18

Mulla oli samoja ongelmia yhteyden kanssa edellisellä luurilla (Nokia 8, Android 9), mutta tämä uusi Motorola (Moto g8)juttelee hienosti.

Kävin eilen heittämään pienen lenkin Audilla eFlex irrotettuna ja mitään nykimisiä yms. ongelmia ei esiintynyt. Pitää huomenna käydä sillä vielä Raisiossa työkeikalla, niin voi tehdä lopullisen johtopäätöksen tuon purkin toiminnasta. Ainakaan nyt ei ole kovin positiiviset fiilikset 300€ sijoituksesta...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Kirjoita vastaus