Grand cherokee ohjaustehostin takkuaa..

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
teropiip
Viestit: 9
Liittynyt: 17.06.2010. 15:10
Paikkakunta:

Grand cherokee ohjaustehostin takkuaa..

Viesti Kirjoittaja teropiip » 17.06.2010. 21:34

Tervehdys!
Tuli hankittua -96 grand cherokee, jonka ohjaustehostimessa tuntuu olevan pientä ongelmaa.. Eli kääntäessä rattia vaihde päällä tyhjäkäynnillä, tuntuu ettei tehostin toimi juuri ollenkaan. Heti kun antaa hieman kierroksia niin tuntuu heräävän tehostinkin henkiin. Ilmiö tulee vain vaihde päällä, ei siis park asennossa tyhjäkäynnillä. Hihna ei ainakaan kuulosta luistavan, öljyjäkin vaihdoin, mutta ei vaikutusta :roll: Onkohan pumppu menossa vai mikä? Ei tuo nyt muuten haittaa mutta parkista lähdettäessä saisi kyllä tehostinkin toimia.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.06.2010. 9:51

Todennäköisesti pumpusta loppuu tehot, eli väljää pumpussa!! Kannattais ehkä öljynvaihdon lisäksi laittaa joku hoitoaine, esim Forté Powersteering Treatment, vois puhdistuksella hoitua, ja jos ei auta, pumppu ekana vaihtoon (ainakaan siinä ei mitään paljoa menetä, jos hoitoaineella ensin kokeilee)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

teropiip
Viestit: 9
Liittynyt: 17.06.2010. 15:10
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja teropiip » 18.06.2010. 10:47

Tuotapa täytyy tosiaan kokeilla. Ilmoittelen oliko vaikutusta.

teropiip
Viestit: 9
Liittynyt: 17.06.2010. 15:10
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja teropiip » 27.09.2010. 17:54

Samaisen ongelman kanssa takkuan edelleen. Nyt löysin "uuden" pumpun, johon kylläkin täytyy entisestä paria osaa lainata. Purkautuuko tuo pumppu miten? Hihnäpyörän takana on sokka, jonka irroittamiseksi en ole keksinyt keinoa hihnapyörää hajoittamatta. Pumpun takapuolellakin on jokin lukkorengas.. Tarviisin entisestä tuon ehjän hihnapyörän, kun sen jo tuosta toisesta onnistuin rikkomaan... :twisted: Onko kukaan purkanut kyseistä kikotinta?

tkar61
Viestit: 36
Liittynyt: 24.06.2010. 14:17
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja tkar61 » 02.10.2010. 23:11

Olen huomannut sellaisen ilmiön, että pakki päällä kun alkaa kääntää rattia tyhjäkäynnillä niin tuntuu kuin tehostusta ei olisi lainkaan, ratti todella raskas kääntää. En nyt muista onko tuo tehostus pois joka kerta kun peruuttaa. Kokemusta kun on tästä yksilösta huimat 3 päivää :wink:

Saattaa olla, että sama ilmiö esiintyy myös D:llä, mutta ainakin muutaman kerran siis R:llä ollessa olen tuon huomannut. Itse vaihteistolla ei liene mitään tekemistä tuon ohjaustehostimen toiminnan kanssa, vai onko?
Vaihteisto kyllä toimii käsittääkseni normaalisti.
Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 1993

teropiip
Viestit: 9
Liittynyt: 17.06.2010. 15:10
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja teropiip » 07.10.2010. 20:24

Oma auto tekee tuota tehostuksen puuttumista tyhjäkäynnillä. Pikkaisen kun laittaa kierrosta niin heti tehostaa.. Sitä, onko merkitystä D tai R asennolla en ole huomannut..

Joni.
Viestit: 23
Liittynyt: 09.04.2012. 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Joni. » 28.11.2013. 19:00

Vanha aihe mutta nostetaas ylös, eli tehostin ei pitävällä pinnalla tehosta yhtään kuten esim kuivalla asfaltilla mutta kauppakeskuksien parkkihallissa jotenkuten ja sepelillä hyvin jos edes tarvitsee tehostaa nuin liukkailla pinnoilla. Tehostin nestettä vuotaa pikkaisen simpukan pitarmin akselista kenties joku tiiviste/laakeri viallinen? mutta eikai se sulje täysin tehostimen voimaa? eli voiko tehostimen kuntoa tarkistaa jotenkin ja onko siinä kuluvia vaihdettavia osia?

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 28.11.2013. 21:08

Onhan siellä tehostimessa aika paljonkin tavaraa sisällä. Noihin on saatavana myös korjaussarjoja, itse ajattelin mielenkiinnon vuoksi keväämmällä purkaa oman ZJ:n tehostimen. Menee samaan vauhtiin kun muutenkin pitää hieman purkaa tuota etuosaa. Muistankohan väärin että Timo_L jossain ketjussa oli laittanut kuviakin tehostimen korjauksesta.. voi olla että muisti venkoilee..
ZJ 4.0 -96

Joni.
Viestit: 23
Liittynyt: 09.04.2012. 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Joni. » 29.11.2013. 18:23

Sikli kirjoitti:Onhan siellä tehostimessa aika paljonkin tavaraa sisällä. Noihin on saatavana myös korjaussarjoja, itse ajattelin mielenkiinnon vuoksi keväämmällä purkaa oman ZJ:n tehostimen. Menee samaan vauhtiin kun muutenkin pitää hieman purkaa tuota etuosaa. Muistankohan väärin että Timo_L jossain ketjussa oli laittanut kuviakin tehostimen korjauksesta.. voi olla että muisti venkoilee..
mulla toi ei oo mielenkiinnonvuoksi työn alla vaan 1 lisävuoden takia :lol: eli tehostimentakia tuli hylky leimalla ja nyt pitäs vaa kartottaa syitä tehostamattomuuteen että voiko se vuoto/tihkunta simpukanpuolella vaikuttaa tehostukseen, siellä on myös sellaista havaittavissa että välillä tuntuu että ohjaus ''töksähtää'' vai onko pumppu vain aivan loppu ettei jaksa tehostaa vai häviääkö paine jostain aivan täysin vaikkei mitään suurta vuotoa ole ja tosiaan tehostimen toiminta ei ole aivan täysin selvillä

Avatar
Timo L
Viestit: 1496
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 30.11.2013. 6:56

Vikaa voi olla niin simpukassa kuin tehostajassakin. Ainakin jos tehostin naukuu kääntäessä niin yleensä merkki ihan loppu olevasta pumpusta. Voi toki olla muutenkin jo tiensä päässä.

Simpukan korjaus ei ole rakettitiedettä, mutta on siinä jonkin verran näpräämistä. Korjaussatseissa ei tule mukana mitään venttiileitä yms. korjaavaa eli jos niissä on vikaa niin täytyy etsiä uusi simpukka. Varaosia ei tunnu saavan mistään. Kaikki tiivisteet, uudet laakerit ja teflonliukupinnat tulee paketissa. Itsellä simpukan purku, putsaus, ja korjaussatsin asentaminen ja järjestelmän huolellinen huuhtelu auttoi toimintaan merkittävästi. Ennen vaivannut lievä tehostuksen puute 32" mutakumeilla hävisi niin hyvin kun voi vakiopumpulla ja -hihnapyörällä.


Kuulien laittaminen simpukkaan takaisin on todella v*ttumainen homma, varsinkin ekalla kerralla. Jos laittaa kuulat vahingossa väärin (menee kaksi samankokoista kuulaa peräkkäin) ei ohjaus toimi oikein ollenkaan. Kannattaa olla tarkkana ja käyttää vaseliinia apuna. Rockautosta saa Gatesin korjaussatsin n.25$ + toimituskulut, koitan muistaa katsoa sen sarjan numeron.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

TexasPK
Viestit: 13
Liittynyt: 18.08.2011. 11:34
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja TexasPK » 30.11.2013. 11:43

Jos joku tarvii, niin minulla myytävänä (Grand Cherokee V8 5,2 vuosimallia 1996) ohjaustehostin + hihnapyörä.
Ostin maaliskuussa Southwest Tradesta (Hämeenlinna), mutta kun tuli laiton aika vika löytyikin ihan muualta.
Hinta oli 250+50 eur.
Myyn yhteishintaan 200 euroa.

Ari Kiipula
p. 0503047241
Hämeenlinna

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 30.11.2013. 19:07

Jäin miettimäään tuota kun ohjaus töksähtää, se ei tullut ilmi missä liikeradan kohdassa tuo töksähdys tulee. Ameriikan foorumilla tuli vastaan varmuudella yksi tapaus missä tehostin on jumittanut tietyssä kohdassa rattia kääntäessä, seuraus oli että Jeeppi meni katolleen. Kyseessä oli muistaakseni kyllä sitä epäonneakin ja yhteensattumien summaa.

Mutta pointti oli että jos tehostimen/ ohjauksen liikeradassa on jossakin kohtaa töksähdystä/ jumistusta niin kannattaa ensin käydä läpi kaikki muu ohjaukseen vaikuttava ettei niissä ei ole ollut vikaa ja tehostin on toivon mukaan syylistan viimeinen. Turhan hinnakas osa ostaa siksi että kun ei muutakaan syytä keksi.

Se Gatesin numero Rockautossa on 34963, Adelcon 19146482, Edelmannin 8775. Löytyy nimellä Steering gear seal kit. Uskoisin että kaikki tekevät sen minkä pitääkin, sisältö ainakin on sama. Itse olen hankkimassa keväämmällä tuota Edelmann sarjaa koska siihen löysin hyvät ohjeetkin.
ZJ 4.0 -96

Joni.
Viestit: 23
Liittynyt: 09.04.2012. 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Joni. » 30.11.2013. 19:50

Sikli kirjoitti:Jäin miettimäään tuota kun ohjaus töksähtää, se ei tullut ilmi missä liikeradan kohdassa tuo töksähdys tulee. Ameriikan foorumilla tuli vastaan varmuudella yksi tapaus missä tehostin on jumittanut tietyssä kohdassa rattia kääntäessä, seuraus oli että Jeeppi meni katolleen. Kyseessä oli muistaakseni kyllä sitä epäonneakin ja yhteensattumien summaa.

Mutta pointti oli että jos tehostimen/ ohjauksen liikeradassa on jossakin kohtaa töksähdystä/ jumistusta niin kannattaa ensin käydä läpi kaikki muu ohjaukseen vaikuttava ettei niissä ei ole ollut vikaa ja tehostin on toivon mukaan syylistan viimeinen. Turhan hinnakas osa ostaa siksi että kun ei muutakaan syytä keksi.

Se Gatesin numero Rockautossa on 34963, Adelcon 19146482, Edelmannin 8775. Löytyy nimellä Steering gear seal kit. Uskoisin että kaikki tekevät sen minkä pitääkin, sisältö ainakin on sama. Itse olen hankkimassa keväämmällä tuota Edelmann sarjaa koska siihen löysin hyvät ohjeetkin.
niin siis se töksähdyshän tulee esille noin 1/4 kierrosta ratista.. ja tehostin tehostaa hiljaisessavauhdissa hitaastikäännettäessä jotenkin, mutta asiasta toiseen olen toisessa topikissa kysellyt dw:n syitä ja nyt jo kolmannen kerran mennyt leimasta läpi vaikka woblausta löytyy ja melko helposti saa auton woblaamaan mikäli haluaa jarrulla avittaa mutta levyt ei ole kierot eli ei aloita kierojen levyjen takia mutta ravistimella ei löydy väljää että voisiko simpukka muka aiheuttaa täydellisen tehostamattomuuden kokokääntösäteen alueella? kun en siihenkään usko että se pieniöljyvuoto siellä simpukan alapäässä poistaisi kaiken paineen tehostuksesta? ja jos diaknosointia helpottaa niin sellaistakin löytyy että esim hidastetöyssyyn kun ajaa niin kuuluu pieni kolahdus ja saattaa ratissa tuntua että löisi ns käsille joka tosin johtuu osalta rikkinäisestä ohjauksenvaimentimesta joka ei tosin kiitos forumin infon ole kuin särkylääke vikan korjaukseen joten en sitä uusi ensimmäisenä

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 03.12.2013. 20:41

Jos sitä DW:a esiintyy kaiken muun hyvän lisäksi niin kannattaisi käyttää ajopeli tarkassa syynissä. Talvikelillä etenkin kaikki ylimääräinen show saa aikaan sen että koppi on täynnä käsiä. DW aiheesta on kyllä paljonkin kirjoitettu mutta se ei auta silloin kun kohdalle sattuu. Itse olen sitä odotellut mutta enpä ole onnistunut moista kehittämään. Pitäisi tässä kohtaa koputtaa puuta..
ZJ 4.0 -96

Joni.
Viestit: 23
Liittynyt: 09.04.2012. 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Joni. » 04.01.2014. 13:59

Tehostimen pumppuhan se oli porsinut kun otettiin pois niin pyörittäessä rohahteli vaan välillä. Mutta mitähän kävi uudelle tehostimelle tänään kaupassa käydessä parkiin ajaessa hilliton meteli ja tehostus loppui kokonaan no luukku auki ja öljytaso ok kävin kaupassa ja tehostin toimi ok?? olisiko uusien öljyjen sekä uuden tehostimen tuottaman paineen ansiosta paska lähtenyt liikkeelle ja se olisi aiheutanut hetkellisen toimimattomuuden vai onko uusi tehostin oikeasti hajalla? Ja joku kuitenkin kysyy niin hihnapyörän asennus tapahtui aivan jamantin ohjeiden mukaan pultilla vetäen.

Kirjoita vastaus