WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja sili » 02.09.2014. 9:01

Joku mainitsi joskus WG:n tyyppivasta(?) jossa ohjaustehostimen pumpun päältä lähtevä putki vuotaa liitoksestaan, no mä olen merkkiliikkeessä sen jo kerran korjauttanut, ei edes kovin kauaa sitten?? Taas putki vuotaa ja ihan heiluu monta milliä!! :evil:
Tähän oli joku helpohko tee-se-itse -temppu mutta millainen?
En löydä edes amerikanfoorumeilta asiasta (Onko muuten mersun pumppu?) Olenko vain surkea googlettaja?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6409
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.09.2014. 10:17

Ei ole merkkiorganisaatiolla tuohon vieläkään lääkettä löytynyt, samoja huonoja liittimiä ja letkua myyvät, V8-versioon tuli päivitetty versio, jossa liittimen kiristys oikeasti kiristi liitosta!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 02.09.2014. 11:51

Itse kävisin kyselemässä hydrauliikkaliikkeestä. Letkunkin varmaan saavat tehtyä mittojen mukaan tarvittaessa.
kozel@ircnet

tuomas040
Viestit: 24
Liittynyt: 29.03.2010. 14:48
Paikkakunta:

Re: WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja tuomas040 » 25.09.2015. 20:17

Terve

Grand Cherokee 2.7 crd 2004

Kysyisin kuvassa näkyvän tehostimen "venttiili osan" asennus suuntaa?

Ihmettelin lisäksi tuota hopean harmaata liitintä, mutta kai se jätetään paikalleen ja kierretään uusi letkuliitin siihen

[img]http://aijaa.com/v5Dt5f[/img]
Viimeksi muokannut 3 päivämäärä tuomas040, muokattu yhteensä 25 kertaa

Avatar
tagatubos
Viestit: 63
Liittynyt: 26.09.2014. 0:12
Paikkakunta: Riihimäki

Re:

Viesti Kirjoittaja tagatubos » 25.09.2015. 20:44

kozel kirjoitti:Itse kävisin kyselemässä hydrauliikkaliikkeestä. Letkunkin varmaan saavat tehtyä mittojen mukaan tarvittaessa.
Erittäin samaa mieltä.
Kävin kaverin mukana konalassa eräässä hydrauliikkaliikkeessä ja loihtivat hetkessä sellaiset letkut kuin tarvetta oli, mittojen mukaan.
Jeep Grand Cherokee 3,1 TD Limited -99
Jeep Grand Cherokee 4L Laredo -93 (ex)

tuomas040
Viestit: 24
Liittynyt: 29.03.2010. 14:48
Paikkakunta:

Re: WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja tuomas040 » 28.09.2015. 16:24

Hydrauliikka liikkestä letkut asennettu.

Nyt kuitenkin alkoi pumppu huutamaan. Rattia olen koittanut käännellä, sun muuta ja öljyä on. Öljynä Mag1 POWER STEERING FLUID.
Meniköhän asennuksessa likaa järjestelmään? Oletteko pumppuja vaihdelleet? Onko kova purkaminen?

tuomas040
Viestit: 24
Liittynyt: 29.03.2010. 14:48
Paikkakunta:

Re: WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja tuomas040 » 06.10.2015. 20:09

Terve!

Tehostin ongelmassa olen sen verran edennyt, että öljy tulee voimalla simpukalle tulevasta paine letkusta. Simpukalta eteenpäin öljy ei kulje kuin pienenä norona lauhduttimen paluu letkusta.

Paineilmalla kokeilin simpukan tilannetta ja ilmeni, että ilma kulkee hyvin väärään suuntaan eli paluu reiästä painereikään päin. Paine puolelta ilmaa ei juurikaan saa menemään läpi.

Kuuluuko simpukan toimia noin vai onko minulla roskia kanavaa tukkimassa?

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja keltsi » 07.10.2015. 10:43

Multa on "hajonnut" jo pari simpukkaa XJ:stä :shock: Molemista on mennyt painepuoli "tukkooon" eli simpukka ei ole enään vastaanottanut öljyä painepuolelta ja pumppu on ruvennut siksi kavitoimaan (ujeltaa ja lämpenee pirusti)... Ilmeisesti sieltä on mennyt joku tiiviste rikki? Koska molemmilla kerroilla hyllyssä on ollut luotettavaksi todettu S-10 Chevyn simpukka, niin noiden hajoamisten todellinen syy on jäänyt selvittämättä...

Viimeisellä kerralla vaihdoin kunnostetun Dodge Durangon simpukan ja hetken se toimi tallin pihalla testaillessa, kunnes lopetti toimintansa :evil: Vertailin sitten sen toimintaa Chevyn simpukkaan verrattuna ja laitoin kumpaankin letkulähtöön lyhyet letkunpätkät joiden päässä oli pienet nestesäiliöt. Havaintona oli, että kunnossa oleva simpukka siirtää automaattisesti öljyä (ilmaa siis itse itsensä) painepuolelta paluu puolelle. Viallisessa simpukassa öljynpinnat säiliöissä eivät muuttuneet.

Molemmilla kerroilla ilmasin tehostajan kääntelemällä pyöriä laidasta laitaan koneen käydessä ja etuakselin ollessa pukkien varassa. Tästä lähtien ilmaan tehostimen siten, että kone ei käy ja renkaat ovat ilmassa... En tiedä onko tuo pakollista/oikea tapa, mutta tuntuu toimivan...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

tuomas040
Viestit: 24
Liittynyt: 29.03.2010. 14:48
Paikkakunta:

Re: WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja tuomas040 » 07.10.2015. 13:46

Tilasin Ruotsalaiselta purkaamolta simpukan.

Toivotaan, että se auttaa.

tuomas040
Viestit: 24
Liittynyt: 29.03.2010. 14:48
Paikkakunta:

Re: WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja tuomas040 » 08.10.2015. 18:37

Simpukan painekanavassa jokin takaiskuventtiili. Olisikohan se vian aiheuttaja? Mikä on kyseisen venttiilin tarkoitus?
Voiko sen poistaa?




https://picasaweb.google.com/lh/photo/_ ... directlink

https://lh3.googleusercontent.com/-64dh ... 174545.jpg
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä tuomas040, muokattu yhteensä 27 kertaa

tuomas040
Viestit: 24
Liittynyt: 29.03.2010. 14:48
Paikkakunta:

Re: WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja tuomas040 » 09.10.2015. 11:05

http://www.brakeandfrontend.com/tech-ti ... tallation/

Check valven toimintaa selvitetty edellisessä linkissä. Jeepin paineletkun sisältä löytyi myös kuristin pilli, minkä olemassa olosta ei tiedä rikkomatta letkua. Nyt tavallisen hydr.letkun asennettuani virtauksen määrä kasvoi liian suureksi jolloin tämä check valve antautui ja tukki koko kanavan. Voisin toki rakentaa uuden kuristuksen nykyiseen paineletkuun.

Täytyy vielä vähän testailla lisää :D

tuomas040
Viestit: 24
Liittynyt: 29.03.2010. 14:48
Paikkakunta:

Re: WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja tuomas040 » 10.10.2015. 14:31

Ohjaus toimii hienosti!

Venttiili roskiin ja letkut kiinni. :D

Avatar
tagatubos
Viestit: 63
Liittynyt: 26.09.2014. 0:12
Paikkakunta: Riihimäki

Re: WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja tagatubos » 10.10.2015. 18:50

Hyvä juttu, että sait tehostimen toimimaan. :D
Ja hyvä, että selvensit tännekin tätä juttua.. Onpahan ketkua tuollainen kuristuksen teko piiloon.
Jeep Grand Cherokee 3,1 TD Limited -99
Jeep Grand Cherokee 4L Laredo -93 (ex)

Jerkko
Viestit: 2
Liittynyt: 31.07.2015. 21:17
Paikkakunta:

Re: WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja Jerkko » 23.02.2016. 9:46

Tuosta letkusta sen verran että tuliko uusi letku mille välille, pumpun päältä siitä hopeisesta mutikasta flektille kokonaan uusiksi vai jotenkin wanhaan letkuun liitettynä? Pitikö letku irroitella malliksi vai onko mitään mahdollisuuksia taikoa letku liikkeessä paikan päällä? Missä kohtaa kuristus on? Muuttuuko tehostus jos ja kun kuristus+valve poistuu?

tuomas040
Viestit: 24
Liittynyt: 29.03.2010. 14:48
Paikkakunta:

Re: WG Grandin (2,7 diesel) ohjaustehostimen pumpun letkuvuoto?

Viesti Kirjoittaja tuomas040 » 27.02.2016. 21:52

Uusin letkut kokonaan pumpun "hopeisesta mutikasta" flektille ja flektiltä simpukkaan.

Kuristin pilli taisi sijaita flektin ja simpukan väliltä.

Letkujen lisäksi jouduin ostamaan muistaakseni 4kpl sovite nippoja ja USIT tiivisteet.

Menin hydrauliliikkeeseen letkut ja hopeinen mutikka kädessä.

Hydrauliliikkeen nippoihin jouduin sorvauttamaan letkujen liittimiin sopivan kartio muodon, tiivistyksen mahdollistamiseksi. Nipat tiivistyivät pumppuun, flektiin ja simpukkaan USIT tiiviste renkailla.

Letkuissa pumpun ja simpukan puoleiset päät kulmaliittimin.

Letkujen sovittelun kannalta tärkein huomio kannattaa kiinnittää pumpulta lähtevän letkun kulmaliittimeen. Kulman tulisi olla tarpeeksi matala, jotta ahtoputki ei menisi liikaa lyttyyn. Tilaa vähentää sovitenippa hopeisen mutikan ja letkun välillä entisestään.
Letkut täytyy ottaa alkuperäistä pidempinä, asentamisen mahdollistamiseksi. Kannattaa testailla reittiä ja sopivaa pituutta jollakin letkulla ennen hydrauliliikkeeseen menoa.

Auton ohjauksessa en ole huomannut mitään eroa entiseen.


KUVIA

https://picasaweb.google.com/117952127733561797164/Jeep

Näkyykö linkin kuvat?

Kirjoita vastaus