XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
Terve, auto on vanha XJ -99 ja niin on kysymyskin, eli 32/11.5/15/8” pyörillä ja konttorille, vai vaatiiko toimivuuden lisäksi muuta? Jeep on 2” korotuksella ja moksittu 33/10.5/15/7” pyörille sopivaksi viime vuonna.
Laskennallisesti uudet 32” ovat 4mm liian suuret halkaisijaltaan, kun suurimpana vakiorenkaana pidetään 225/75/15. Olettaen että ”32”” ovat BF G All Terrain merkkiset, joiden todellinen koko on 31.5” (lähde tiresize piste com).
8” vanteissa on -20mm ofsettia vakio 7” nähden.
Onko käytännön kokemusta vai pitääkö vain käyttää leimalla Nokian nastoilla jatkossakin?
Laskennallisesti uudet 32” ovat 4mm liian suuret halkaisijaltaan, kun suurimpana vakiorenkaana pidetään 225/75/15. Olettaen että ”32”” ovat BF G All Terrain merkkiset, joiden todellinen koko on 31.5” (lähde tiresize piste com).
8” vanteissa on -20mm ofsettia vakio 7” nähden.
Onko käytännön kokemusta vai pitääkö vain käyttää leimalla Nokian nastoilla jatkossakin?
Jeep on aito jeeppi.
Re: XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
Oman käsitykseni mukaan tuo menen näin:
XJ-mallisarjan suurin vakiorengas on 225/75R16 (SRTO-normin mukainen korkeus 744mm) ja tuon 32x11,5-15 STRO-korkeus on 801mm. Maastoauton (M1G) renkaan halkaisijaa saa kasvattaa 10% tai 77 mm (isomman ollessa määräävä), eli tässä tapauksessa 744+77=821mm
33" jää sitten 5mm liian suuriksi XJ:n alle, mutta 32" menee muutoskatsastuksella, kunhan mittarivirhe on sallituissa rajoissa eikä renkaat ota kiinni koriin.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
Omassa XJ:ssä oli aikoinaan 31x10,5-15 renkaat 8x15" ET-20 vanteilla 2" korotuksella ilman korin muokkaamista (pl. lokarinkaaret). Kovin montaa kertaa tuolla yhdistelmällä ei metsässä käyty, mutta ei sisälokareista löydy vieläkään mitään osumajälkiä...
XJ-mallisarjan suurin vakiorengas on 225/75R16 (SRTO-normin mukainen korkeus 744mm) ja tuon 32x11,5-15 STRO-korkeus on 801mm. Maastoauton (M1G) renkaan halkaisijaa saa kasvattaa 10% tai 77 mm (isomman ollessa määräävä), eli tässä tapauksessa 744+77=821mm
33" jää sitten 5mm liian suuriksi XJ:n alle, mutta 32" menee muutoskatsastuksella, kunhan mittarivirhe on sallituissa rajoissa eikä renkaat ota kiinni koriin.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
Omassa XJ:ssä oli aikoinaan 31x10,5-15 renkaat 8x15" ET-20 vanteilla 2" korotuksella ilman korin muokkaamista (pl. lokarinkaaret). Kovin montaa kertaa tuolla yhdistelmällä ei metsässä käyty, mutta ei sisälokareista löydy vieläkään mitään osumajälkiä...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
Kiitos vastauksestasi, vaikka olin jostain katsovinani, että suurin koko oli 220/70/16” vakiona. Kysyin konttorilta etukäteen ja päädyin pitämään nastarenkaat alla konttorilla käydessäni. Viimekesä meni 33” ihan hyvin, kun näytin moskaa sisäkaariin parissa kohtaa ja tietysti suojasin paikat kunnolla, jotta säilyisi ruosteettomana jatkossakin.
Korotus on se 2” noin, takana enemmän, mutta muutoskatsastuksen voisi tosiaan tehdä ennen kesää ja samalla uusia katsastus dieselpäästömittauksen voimassa ollessa, niin saisi laitella katsastushuollot lämpimässä. Ei tuosta Jeepistä oikein eroonkaan pääse, vaikka 59 autokokeilua on ollut tuon lisäksi. Jeepissä on kaikki mitä perusajoon ja harrastukseen tarvitsee.
Korotus on se 2” noin, takana enemmän, mutta muutoskatsastuksen voisi tosiaan tehdä ennen kesää ja samalla uusia katsastus dieselpäästömittauksen voimassa ollessa, niin saisi laitella katsastushuollot lämpimässä. Ei tuosta Jeepistä oikein eroonkaan pääse, vaikka 59 autokokeilua on ollut tuon lisäksi. Jeepissä on kaikki mitä perusajoon ja harrastukseen tarvitsee.
Jeep on aito jeeppi.
Re: XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
Mulla on olemassa maahantuojanlausunto, että XJ-mallisarjaan suurin vakiorengaskoko on tuo 225/75R16. Tuo tieto saattaa jopa löytyä Trafin tietokannasta XJ:n tyyppihyväksyttyjen renkaiden listalta, mutta tästä en ole varma.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
OT:na, just viimeviikollaa muutoskatsastin TJ:n alle 33 x 12.50 R15 -renkaat... Saa leimattua sillä vanhalla Autofennican lausunnolla, joka löytyy multa edelleen... Auton leveys kyllä pitää myös muuttaa samalla, mutta ei sekään ole ongelma...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
Meinaatko lokasuojan levikkeitä....?
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
![Kuva](https://img.aijaa.com/t/00442/8695561.t.jpg)
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
![Kuva](https://img.aijaa.com/t/00442/8695561.t.jpg)
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
Joo, tuossa oli jotku kulmikkaat levikkeet ja niihin piti vielä laittaa kumilevikettä teipillä ja ruuveilla lisäksi, että kuvio peittyy ja auton leveys muuttuu silloin ja se on muutoskatsastettava... Auton leveys saa muuttua nykyään 200mm max.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
Jatketaan OT:lla, mikäs on TJ:n isoin tyyppihyväksytty/alkuperäinen rengaskoko? Lienee isompi kuin XJ:ssä?
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
Lausunnossa ei puhuta tyyppihyväksynnästä, lukee mikä on suurin tehtaalta saatu rengaskoko tjsp.... 30 X 9.50R15 ja riittää nykysäännöllä 33 x 12.50R15, kun asetus taas muuttuu, saattaa saada isompaakin...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
Tuota mahdollista asetuksen muutosta odotellessa XJ:n alle saa siis muutoskatsastettua STRO:n mukaan isoimpana renkaana 275/80R15 (korkeus STRO:n mukaan 821mm)
Muita vaihtoehtoja näyttäisi olevan:
- 32-tuumaiset (801mm)
- 265/75R16 (804mm)
- 255/75R17 (814mm)
- 255/70R18 (819mm)
- 275/65R18 (815mm)
Tämä siis vain STRO-taulukoita katselemalla, kokojen rengasvalikoimasta ei ole mitään hajua.
Muita vaihtoehtoja näyttäisi olevan:
- 32-tuumaiset (801mm)
- 265/75R16 (804mm)
- 255/75R17 (814mm)
- 255/70R18 (819mm)
- 275/65R18 (815mm)
Tämä siis vain STRO-taulukoita katselemalla, kokojen rengasvalikoimasta ei ole mitään hajua.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: XJn alle 32/11.5/15” 8”vanteilla?
Jeep XJ päivitystä:
Laitoin hajonneen H3 kaukovalon tilalle Thunderbolt valopalkin. Asennus ei onnistunutkaan ilman puskuriin tulevaa asennustelinettä.
Koska putkipalkki oli kiven alla alle 6000 mm salossa niin käväisin konttorilla kyselemässä valoasennusohjetta. Neuvottiin laittamaan valorauta. Sellainen löytyi sopivasti käytettynä ja komea tuli. Lisäksi valopalkki on asennettu siten ettei se osu vesakkoon ajourien välillä, eikä pitkä eu kilpi ole rullalla puskurin alla.
Miten asia liittyy 32/11.5/15" tuuman renkaisiin on se, että erikoiskilpi "jenkkimalli", joka siis mahtui lisävalotelineen kanssa keulille, vaati tyyppikatsastuksen joka maksoi muutaman kympin. Pyysin samaan rahaan merkintää otteeseen 32" renkaista ja 2,5" korotuksesta.
Hyvä tuli ja halvalla.
Laitoin hajonneen H3 kaukovalon tilalle Thunderbolt valopalkin. Asennus ei onnistunutkaan ilman puskuriin tulevaa asennustelinettä.
Koska putkipalkki oli kiven alla alle 6000 mm salossa niin käväisin konttorilla kyselemässä valoasennusohjetta. Neuvottiin laittamaan valorauta. Sellainen löytyi sopivasti käytettynä ja komea tuli. Lisäksi valopalkki on asennettu siten ettei se osu vesakkoon ajourien välillä, eikä pitkä eu kilpi ole rullalla puskurin alla.
Miten asia liittyy 32/11.5/15" tuuman renkaisiin on se, että erikoiskilpi "jenkkimalli", joka siis mahtui lisävalotelineen kanssa keulille, vaati tyyppikatsastuksen joka maksoi muutaman kympin. Pyysin samaan rahaan merkintää otteeseen 32" renkaista ja 2,5" korotuksesta.
Hyvä tuli ja halvalla.
Jeep on aito jeeppi.