https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/n ... 4001/46612
PDF:än voi ladata tuolta.
3.13 Renkaat ja vanteet
Ajoneuvon vanteiden ja renkaiden muutokset on toteutettava niin, etteivät renkaat
muutosten jälkeen osu ajoneuvon muihin rakenteisiin missään ohjauksen tai jousituksen asennossa. Renkaan ja vanteen on oltava muodon ja mitoituksen osalta toisiinsa yhteensopivat STRO-normien tai ETRTO-normien tai renkaan valmistajan ilmoituksen mukaisesti. Rengasmuutokset tulee toteuttaa niin että roiskesuojavaatimukset täyttyvät.
Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua
enintään 30 millimetriä alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta
ilmoita. Vanteiden on oltava pyörännapoihin ja akselimassoille sopivat. Ajoneuvoon
ei saa asentaa vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät. Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan tarkoittamia sovituskappaleita.
Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n tai ETRTO-normien rengasnormin mukaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa. Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen verrattuna enintään 15 prosenttia. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa, on mahdolliset
nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava sekä nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä renkaan leveyden muuttaminen ajoneuvon
valmistelijan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen nähden enintään 50 prosenttia tai
105 millimetriä suuremman arvoista ollessa määräävä.
Rekisteriin tulee merkitä muutoskatsastuksessa hyväksyttävät rengaskoot ja vaihtoehtoisena rengaskokona ajoneuvolle muutoskatsastuksessa hyväksyttävät renkaat,
jotka rajoittavat käytössä sallitun akselimassan pienemmäksi kuin akselille teknisesti
sallittu massa. Muuttuneet akselimassat tulee kirjata rekisteriin.
Löytyykö jostain faktaa mikä on oikeesti isoin rengaskoko esim WJ:N mallisarjassa ?
Rekisteriotteisiin merkatut maximit kun tuntuu vaihtelevan ja googlellakaan ei löydy varmaa vastausta.
Noh, jos nyt katotaan vaikka oman otteen max kokoa 245/70R16 joka on tuumissa 29.5" saa kasvaa kokoon 33.92" joka on jo melko iso parannus ajempiin, muistaakseni 32" oli isoin pyörä minkä aijemmin sai laillisesti alle.
Googlen mukaan WJ:tä on saanut mukamas 275/50VR19 renkailla jolloin tuumissa laskettuna koko olisi 29.8" ja näinollen max koko olis 34.27"
Uudet rakentelu säädökset
Re: Uudet rakentelu säädökset
En mä ainakaan muista nähneeni ikinä missään että olis tuumakokoisesti isompaa kuin 17", ja se 235/65R17 rinkelihän on hieman pienempi kuin 245/70R16.
Turbiinin lukittelut menee ainakin V8 koneisella (jossa 3.73 perät ) jo päin prinkkalaa 265/70R16 koollakin, ja isommilla renkailla menee vielä enemmän päin ahteria. Maantiellä siis, jos meinaa noin niinkusta siviilissäkin ajella
Turbiinin lukittelut menee ainakin V8 koneisella (jossa 3.73 perät ) jo päin prinkkalaa 265/70R16 koollakin, ja isommilla renkailla menee vielä enemmän päin ahteria. Maantiellä siis, jos meinaa noin niinkusta siviilissäkin ajella

Re: Uudet rakentelu säädökset
Ensinnäkin rengaskoot katsotaan STRO:n norm.- taulukosta jotta ne on leimaa ajatellen sitä mitä pitäisi. Toki millikokoisissa laskennalliset koot on aika lähellä kyseistä stroon normikokoa.
Ainakin minun tietääkseni WJ:n maksimirengas on ollut 245/70 R16, ja toisena sitten jotain 17"- vanteilla olevia aavistuksen kapeampia mutta suunnilleen samanhalkaisijaista.
33" x 12.50" noilla eväillä kuitenkin onnistuu ihan hyvin, ja millikokoisissa saattaisi mennä esim. 305/70 R17 - ja ainakin esim. 285/75 R16 ihan kevyesti.
Ihan turha sitten kuvitellakkaan että auto toimisi kuten pitää jos ei vaihda välityksiä, itsellä esim. 5.9- koneisessa ZJ:ssä puutui menohalut aikalailla ja todellinen kulutuskin kasvoi kun laitoin aikanaan alle 32 x 11.50 renkaat ja akseleissa oli vielä 3.73 välitykset. Vaihdoin sittemmin 4.56:een ja alkoi toimia kuten pitääkin. Nyt kun on 33 x 12.50 alla niin tekisi mieli 4.88 välityksiä vaikka koneestakin on otettu lisäpotkua irti (ts. ~300hv/ 500Nm).
XJ:ssä oli aikanaan 35 x 12.50 4.88 välityksillä ja oli ihan kelvollinen ajettava vielä 120km/h nopeudella ja jaksoi kulkeakin.
Mielestäni se on lähinnä itsensä ja auton kiusaamista, jos kasvatetaan vakiosta katurenkaasta selvästi isompaan ja tuplasti painavampiin maastokumeihin, siihen vielä puskurit yms. päälle eikä vaihdeta välityksiä sellaisiksi mitä ne pitää olla. Pikkupuolella metsässäkin aivan hanurista mennä isoilla renkailla ja pitkillä välityksillä, vaikka olisi koneessakin potkua.
Ainakin minun tietääkseni WJ:n maksimirengas on ollut 245/70 R16, ja toisena sitten jotain 17"- vanteilla olevia aavistuksen kapeampia mutta suunnilleen samanhalkaisijaista.
33" x 12.50" noilla eväillä kuitenkin onnistuu ihan hyvin, ja millikokoisissa saattaisi mennä esim. 305/70 R17 - ja ainakin esim. 285/75 R16 ihan kevyesti.
Ihan turha sitten kuvitellakkaan että auto toimisi kuten pitää jos ei vaihda välityksiä, itsellä esim. 5.9- koneisessa ZJ:ssä puutui menohalut aikalailla ja todellinen kulutuskin kasvoi kun laitoin aikanaan alle 32 x 11.50 renkaat ja akseleissa oli vielä 3.73 välitykset. Vaihdoin sittemmin 4.56:een ja alkoi toimia kuten pitääkin. Nyt kun on 33 x 12.50 alla niin tekisi mieli 4.88 välityksiä vaikka koneestakin on otettu lisäpotkua irti (ts. ~300hv/ 500Nm).
XJ:ssä oli aikanaan 35 x 12.50 4.88 välityksillä ja oli ihan kelvollinen ajettava vielä 120km/h nopeudella ja jaksoi kulkeakin.
Mielestäni se on lähinnä itsensä ja auton kiusaamista, jos kasvatetaan vakiosta katurenkaasta selvästi isompaan ja tuplasti painavampiin maastokumeihin, siihen vielä puskurit yms. päälle eikä vaihdeta välityksiä sellaisiksi mitä ne pitää olla. Pikkupuolella metsässäkin aivan hanurista mennä isoilla renkailla ja pitkillä välityksillä, vaikka olisi koneessakin potkua.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä