Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Hei!
Joulukuun lopulla otsikon Jeeppiin tuli käyntihäiriö joka sytyttää moottorin vikavalon. Tyhjäkäynnillä moottorin kierrokset humppaa ja välillä tuntuu ettei tahdo pysyä käynnissä ja pari kertaa myös sammui. Välillä saattaa käydä minuutteja ilman ongelmia ja sitten taas käy huonosti.
Tänään käytin konetta ja kun nostin kierrokset ~1500rpm:n, niin kierrokset eivät pysy tasaisena ja jokin tuolla nakuttaa aika kovasti. Tässä videokuvaa tapahtumasta: https://www.youtube.com/watch?v=Fi0iyp8RN2c
Katsoin vikakoodit näytöltä:
P0703 Brake Switch 2 Performance
P0579 Speed Control Switch 1 Performance
P0460 Fuel Level Sensor Fault Info From Body Control Module Signal Invalid
P1643 Supercharger Bypass Valve Actuator Control System - Stuck Closed
P0190 Fuel Pressure Sensor Signal Voltage Too Low Or Too High
P1685 Smart Key Immobilizer Module Invalid Key
Ja tuo P0190 olisi ainoa mikä viittaisi moottorin käyntiin.
Onko koneessa nyt polttoaineen syöttöhäiriö, jokin suutin rikki vai joku muu?
Mistä tuota vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
t. Jukka
Joulukuun lopulla otsikon Jeeppiin tuli käyntihäiriö joka sytyttää moottorin vikavalon. Tyhjäkäynnillä moottorin kierrokset humppaa ja välillä tuntuu ettei tahdo pysyä käynnissä ja pari kertaa myös sammui. Välillä saattaa käydä minuutteja ilman ongelmia ja sitten taas käy huonosti.
Tänään käytin konetta ja kun nostin kierrokset ~1500rpm:n, niin kierrokset eivät pysy tasaisena ja jokin tuolla nakuttaa aika kovasti. Tässä videokuvaa tapahtumasta: https://www.youtube.com/watch?v=Fi0iyp8RN2c
Katsoin vikakoodit näytöltä:
P0703 Brake Switch 2 Performance
P0579 Speed Control Switch 1 Performance
P0460 Fuel Level Sensor Fault Info From Body Control Module Signal Invalid
P1643 Supercharger Bypass Valve Actuator Control System - Stuck Closed
P0190 Fuel Pressure Sensor Signal Voltage Too Low Or Too High
P1685 Smart Key Immobilizer Module Invalid Key
Ja tuo P0190 olisi ainoa mikä viittaisi moottorin käyntiin.
Onko koneessa nyt polttoaineen syöttöhäiriö, jokin suutin rikki vai joku muu?
Mistä tuota vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
t. Jukka
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Vastaavaa naputusta piti oma ajaessa kun suuttimen pää halkes, voi toki olla paineongelmakin.
WJdiag pro yms vastaava ohjelma jolla näkis paineet ja suuttimien korjausarvot vois avata vähän enemmän et mistä lähtee etsimään.
Voikai se olla tuo paine anturikin tai johtosarjoissa härmää.
WJdiag pro yms vastaava ohjelma jolla näkis paineet ja suuttimien korjausarvot vois avata vähän enemmän et mistä lähtee etsimään.
Voikai se olla tuo paine anturikin tai johtosarjoissa härmää.
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Pitänee varmaan jostain hommata tuollainen OBD2 lukija, että pääsee noita tutkailemaan.
Saisiko tuota paikallistettua mitenkään että mistä sylinteristä / ruiskusta ääni lähtee? Voiko esim. ruiskun ohjauspiuhan käyttää lennossa irti?
Saisiko tuota paikallistettua mitenkään että mistä sylinteristä / ruiskusta ääni lähtee? Voiko esim. ruiskun ohjauspiuhan käyttää lennossa irti?
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Pientä päivitystä...
Nyt olen kokeillut kolmea eri OBD2 lukijaa, joista yhdelläkään ei saanut yhteyttä Jeeppiin. Yksi niistä oli Motonetin OBD2 BT lukija ja toiset kaksi jotain kiinalaisia geneerisiä OBD2 BT mokkuloita. Toimivat kyllä muissa autoissa jotenkuten... Joten toimiva OBD2 BT lukija on vielä hakusessa.
Viime maanantaina (13.2.) laitoin auton taas pitkästä aikaa käyntiin (~1kk edellisestä käynnistyksestä) ja aluksi tyhjäkäynti hieman humppasi. Kun nostin kierrokset ~900rpm humppaaminen loppui. Annoin koneen sitten käydä hetkisen, ja kun kone alkoi olla vähän lämmin niin annoin sitten enemmän kaasua. Käytin kierroksia ensin 2000rpm tietämillä ja sitten 5-10s jaksoja punaisen rajalla. Kertaakaan kone ei tehnyt tuota klonk klonk ääntä, mikä kuuluu videolla. Kun kierrokset laski takaisin tyhjäkäynnille, kone toimi moitteettomasti. Uskalsin jopa käydä ajelemassa 20km lenkin ja kaikki suijui ilman mitään ongelmia.
Mutta tänään (16.2.) kun laitoin auton käyntiin, niin kaikki vanhat ongelmat tulivat taas esille. Tyhjäkäynti oli todella epätasaista ja heti kun antoi vähän kierroksia, niin tuota nakutusta alkoi kuulumaan ja vikavalo syttyi. Annoin sen kuitenkin käydä hieman lämpimäksi tyhjäkäynnillä ja hetken seisottua starttasin sen uudelleen ja silloin tyhjäkäynti pysyi suht tasaisena, mutta isommilla kierroksilla hieman nakutteli.
Ajattelin seuraavaksi vaihtaa PA-suodattimen ja hakea Elekmalta jonkin korjaamodiagnostiikka-analysaattorin viikonloppulainaan.
Tietty jos jollain tulee hyviä ideoita, niin kokeillaan niitä
- J
Nyt olen kokeillut kolmea eri OBD2 lukijaa, joista yhdelläkään ei saanut yhteyttä Jeeppiin. Yksi niistä oli Motonetin OBD2 BT lukija ja toiset kaksi jotain kiinalaisia geneerisiä OBD2 BT mokkuloita. Toimivat kyllä muissa autoissa jotenkuten... Joten toimiva OBD2 BT lukija on vielä hakusessa.
Viime maanantaina (13.2.) laitoin auton taas pitkästä aikaa käyntiin (~1kk edellisestä käynnistyksestä) ja aluksi tyhjäkäynti hieman humppasi. Kun nostin kierrokset ~900rpm humppaaminen loppui. Annoin koneen sitten käydä hetkisen, ja kun kone alkoi olla vähän lämmin niin annoin sitten enemmän kaasua. Käytin kierroksia ensin 2000rpm tietämillä ja sitten 5-10s jaksoja punaisen rajalla. Kertaakaan kone ei tehnyt tuota klonk klonk ääntä, mikä kuuluu videolla. Kun kierrokset laski takaisin tyhjäkäynnille, kone toimi moitteettomasti. Uskalsin jopa käydä ajelemassa 20km lenkin ja kaikki suijui ilman mitään ongelmia.
Mutta tänään (16.2.) kun laitoin auton käyntiin, niin kaikki vanhat ongelmat tulivat taas esille. Tyhjäkäynti oli todella epätasaista ja heti kun antoi vähän kierroksia, niin tuota nakutusta alkoi kuulumaan ja vikavalo syttyi. Annoin sen kuitenkin käydä hieman lämpimäksi tyhjäkäynnillä ja hetken seisottua starttasin sen uudelleen ja silloin tyhjäkäynti pysyi suht tasaisena, mutta isommilla kierroksilla hieman nakutteli.
Ajattelin seuraavaksi vaihtaa PA-suodattimen ja hakea Elekmalta jonkin korjaamodiagnostiikka-analysaattorin viikonloppulainaan.
Tietty jos jollain tulee hyviä ideoita, niin kokeillaan niitä

- J
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Ne konehuoneessa olevat 3 polttoaineputkeehan näistä vanhuuttaan happanee monesti, O renkaat rupee vuotamaan ja voi imee ilmaa välistä.
Jos ei oo koskaan vaihettu niin voivat murentua irrottaessa joten tarkkuutta siihen.
https://www.ebay.co.uk/p/2105692564
Jos ei oo koskaan vaihettu niin voivat murentua irrottaessa joten tarkkuutta siihen.
https://www.ebay.co.uk/p/2105692564
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Noita putkia on kyllä ihan suomestakin saatavana, on hyllyssä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
2.7 WJiin kanssa jutteleva ohjelma on WJDiag, löytyy appikaupasta ainakin androidille.
Kokeile ensin ilmaisversiollla että toimii. Sitten kun yhteys jeeppiin on saatu voi sen muutaman euron sijoittaa pro-versioon jolla saa enemmän toimintoja. Ohjelma vaatii ihan oikean elm-327 obd-palikan, monet on halpoja kopioita joista puuttuu juuri tuo jeepin protokolla.
Esimerkiksi ebaysta löytyy wjdiag-yhteensopivia: https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... g&_sacat=0
-Timppa
Kokeile ensin ilmaisversiollla että toimii. Sitten kun yhteys jeeppiin on saatu voi sen muutaman euron sijoittaa pro-versioon jolla saa enemmän toimintoja. Ohjelma vaatii ihan oikean elm-327 obd-palikan, monet on halpoja kopioita joista puuttuu juuri tuo jeepin protokolla.
Esimerkiksi ebaysta löytyy wjdiag-yhteensopivia: https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... g&_sacat=0
-Timppa
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Noniin, uusi OBD-palikka tuli hommattua (kiitokset Timpalle vinkistä) ja sain WJ DIAG:n tulille.
Tässä videonpätkä miltä Live-data näyttää: https://www.youtube.com/watch?v=ntMhWdj6fsU
Taustalta kuulee miten tyhjäkäynti humppaa. Fuel pressure volts seilaa aika paljon ja esim. 1m 01s kohdilla se käy melkein nollissa. Mutta kun kierrokset nostaa yli 1000rpm niin myös jännite pysyy tasaisena.
Tässä videossa on WJDIAG:n MISC/TEST osion Fuel Correction Test:n live-dataa: https://www.youtube.com/watch?v=nLL-2gaJy4A
Mihin tuo "Fuel pressure volts" seilaaminen viittaa? Viallinen paineanturi?
https://jeepswj.com/wjdiag-tutorial/ saitilla sanotaan, että tuon pitäisi olla tyhjäkäynnillä ~1.23V.
Olisiko jotain muita parametrejä mitä minun kannattaisi tsekata WJDIAG:lla?
- J
Tässä videonpätkä miltä Live-data näyttää: https://www.youtube.com/watch?v=ntMhWdj6fsU
Taustalta kuulee miten tyhjäkäynti humppaa. Fuel pressure volts seilaa aika paljon ja esim. 1m 01s kohdilla se käy melkein nollissa. Mutta kun kierrokset nostaa yli 1000rpm niin myös jännite pysyy tasaisena.
Tässä videossa on WJDIAG:n MISC/TEST osion Fuel Correction Test:n live-dataa: https://www.youtube.com/watch?v=nLL-2gaJy4A
Mihin tuo "Fuel pressure volts" seilaaminen viittaa? Viallinen paineanturi?
https://jeepswj.com/wjdiag-tutorial/ saitilla sanotaan, että tuon pitäisi olla tyhjäkäynnillä ~1.23V.
Olisiko jotain muita parametrejä mitä minun kannattaisi tsekata WJDIAG:lla?
- J
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Piti tarkastaa omasta mitä näyttää.
Tyhjäkäynnillä kylmänä 1.29v heitot luokkaa 0.01v suuntaan tai toiseen, lämpimänä 1.24v heitot samaaluokkaa.
Paineet samaa luokaa.
Tyhjäkäynnillä kylmänä 1.29v heitot luokkaa 0.01v suuntaan tai toiseen, lämpimänä 1.24v heitot samaaluokkaa.
Paineet samaa luokaa.
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Kiitos mittaustuloksista. Nyt olen tässä pari päivää taas autoa käynnistellyt ja vika tuntuu hävinneen kokonaan
Samana päivänä, milloin kuvasin nuo videot, käynnistin auton vielä pari kertaa uudestaan ja WJDIAG:n mittausarvot eivät heiluneet yhtään tyhjäkäynnillä ja moottori kävi moitteetta.
Tein vielä lisäksi mittausjohdot paineanturille, että saisin skoopilla mitattua paineanturin jännitettä, mutta kaikki toimii ongelmitta.
Pitää varmaan ottaa auto ajoon ja käydä ajelemassa vähän lenkkiä, josko vika vielä tulisi takaisin. Liekkö sitten sähköinen vika paineanturissa tai -solenoidissa. Solenoidin liittimeen/johtoihin en kyllä ole koskenut, joten se pitää vielä tarkastaa ettei ole huonoa kosketusta.
- J

Tein vielä lisäksi mittausjohdot paineanturille, että saisin skoopilla mitattua paineanturin jännitettä, mutta kaikki toimii ongelmitta.
Pitää varmaan ottaa auto ajoon ja käydä ajelemassa vähän lenkkiä, josko vika vielä tulisi takaisin. Liekkö sitten sähköinen vika paineanturissa tai -solenoidissa. Solenoidin liittimeen/johtoihin en kyllä ole koskenut, joten se pitää vielä tarkastaa ettei ole huonoa kosketusta.
- J
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Jaaha, eipä ole vika korjaantunut vieläkään
Nyt on kokeiltu toista paineanturia vanhan tilalle ja vaihdettu uusi polttoaineen paineensäädin. Paineanturin liittimen johdot olivat melkein poikki liittimen juuresta, sen huomasin kun auton käydessä sitä liikuttelin ja luulin että vika oli siinä. Vointonriemuisena korjasin johdot mutta ei auttanut
Tyhjäkäynti kyllä parani painesäätimen vaihdolla ja kierrokset ei humppaa enää. Sellaisen huomion tein tuon painesäätimen vaihdon jälkeen, että kun vaihde on P- tai N-asennossa, tyhjäkäynti on oikein hyvä ja tasainen. Mutta heti kun laittaa pakin päälle ja samalla kääntää rattia niin auto melkein sammuu ja kone käy todella epätasaisesti. Mutta kun vaihtaa vapaalle tai parkille niin kone käy normaalisti. Eli heti kun koneelle tulee vähän enemmän kuormaa tyhjäkäynnillä niin meinaa sammua ja käydä huonosti, heti jos antaa kierroksia lisää niin kone käy ihan ok. Esim. jos kiihdyttää niin ei ongelmaa.
Ja vikakoodi P0190 tuli taas esille...
Vinkkejä otetaan vastaan, itse en nyt keksi mikä tuota vaivaa...
- J

Nyt on kokeiltu toista paineanturia vanhan tilalle ja vaihdettu uusi polttoaineen paineensäädin. Paineanturin liittimen johdot olivat melkein poikki liittimen juuresta, sen huomasin kun auton käydessä sitä liikuttelin ja luulin että vika oli siinä. Vointonriemuisena korjasin johdot mutta ei auttanut

Tyhjäkäynti kyllä parani painesäätimen vaihdolla ja kierrokset ei humppaa enää. Sellaisen huomion tein tuon painesäätimen vaihdon jälkeen, että kun vaihde on P- tai N-asennossa, tyhjäkäynti on oikein hyvä ja tasainen. Mutta heti kun laittaa pakin päälle ja samalla kääntää rattia niin auto melkein sammuu ja kone käy todella epätasaisesti. Mutta kun vaihtaa vapaalle tai parkille niin kone käy normaalisti. Eli heti kun koneelle tulee vähän enemmän kuormaa tyhjäkäynnillä niin meinaa sammua ja käydä huonosti, heti jos antaa kierroksia lisää niin kone käy ihan ok. Esim. jos kiihdyttää niin ei ongelmaa.
Ja vikakoodi P0190 tuli taas esille...
Vinkkejä otetaan vastaan, itse en nyt keksi mikä tuota vaivaa...
- J
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Oliko anturi tarvike vai alkuperäinen ?
VIimisen parin vuoden aikana oon vaihtanu omaan tarvikkeena nokka-anturin ja ö paine anturin, molemmat oli paskana suoraan paketista, kaverille vaihettiin nokka-anturi bensa versioon ja sökö oli sekin uudekseltaan.
VIimisen parin vuoden aikana oon vaihtanu omaan tarvikkeena nokka-anturin ja ö paine anturin, molemmat oli paskana suoraan paketista, kaverille vaihettiin nokka-anturi bensa versioon ja sökö oli sekin uudekseltaan.
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Code:
P0190
Definition:
Fuel Pressure Sensor Signal Voltage Too Low Or Too High
Description:
Ignition on; Fuel Pressure Sensor signal is below 0.2v or above 4.8v for 0.5 second
Cause:
Fuel Pressure Sensor signal circuit is open or is shorted to voltage (too high)
Fuel Pressure Sensor signal circuit is shorted to ground (too low)
Fuel Pressure Sensor ground circuit is open (too high)
Fuel Pressure Sensor signal circuit is shorted to Sensor ground (too low)
Intermittent condition
Fuel Pressure Sensor 5v supply circuit is open (too high)
Fuel Pressure Sensor ground circuit is shorted to voltage (too high)
Fuel Pressure Sensor has failed
ECM has failed
P0190
Definition:
Fuel Pressure Sensor Signal Voltage Too Low Or Too High
Description:
Ignition on; Fuel Pressure Sensor signal is below 0.2v or above 4.8v for 0.5 second
Cause:
Fuel Pressure Sensor signal circuit is open or is shorted to voltage (too high)
Fuel Pressure Sensor signal circuit is shorted to ground (too low)
Fuel Pressure Sensor ground circuit is open (too high)
Fuel Pressure Sensor signal circuit is shorted to Sensor ground (too low)
Intermittent condition
Fuel Pressure Sensor 5v supply circuit is open (too high)
Fuel Pressure Sensor ground circuit is shorted to voltage (too high)
Fuel Pressure Sensor has failed
ECM has failed
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Ja noi on tarkkoja että siellä on oikea Jeep-yhteensopiva anturi, yhdessä 2005 WK Grand Cherokeessa oli Mersun fuel rail -painetunnistin, ei toiminut, tilasin Boschilta oikealla numerolla olevaa anturia ja kaksi kertaa tuli se väärä, kolmannella kerralla sain oikean ja auto alkoi toimimaan...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee WJ 2002 2.7CRD:n käyntihäiriö (nakutusta)
Kokeiltu anturi oli mersun koneesta:
- Alkuperäinen osanumero: A0041537528
- Kokeiltu osanumero mersusta: A0041531528
Se kyllä "toimi" siinä, anturin antamat jännitteet oli tyhjäkäynnillä samat kuin orkkisosalla mutta alkoi sitten käymään huonommin.
Johtosarjan rikkoontuminen tuntuu kyllä jotenkin epätodennäköiseltä (vikakoodi), mutta voi kai sielläkin olla vielä jotain.
Saako tuota Boschin alkuperäistä paineanturia Jamant sinun kautta vai mistä niitä kannattaa kysellä?
Paljonko tuolle tulee hintaa?
- J
- Alkuperäinen osanumero: A0041537528
- Kokeiltu osanumero mersusta: A0041531528
Se kyllä "toimi" siinä, anturin antamat jännitteet oli tyhjäkäynnillä samat kuin orkkisosalla mutta alkoi sitten käymään huonommin.
Johtosarjan rikkoontuminen tuntuu kyllä jotenkin epätodennäköiseltä (vikakoodi), mutta voi kai sielläkin olla vielä jotain.
Saako tuota Boschin alkuperäistä paineanturia Jamant sinun kautta vai mistä niitä kannattaa kysellä?
Paljonko tuolle tulee hintaa?
- J